TERUG
Hierboven kunt u krantenartikelen van 1970 t/m 2015 bekijken, klik op het
jaartal.
122 dagen open .. 30 december
113 dagen open .. 21 december
104 dagen open .. 12 december
101 dagen open .. 9 december
100 dagen open .. 8 december
WIERDEN -
Het college van burgemeester en wethouders van Wierden stelt de noordvariant
vast als voorkeurstracé van de fietssnelweg F35 tussen Wierden en Nijverdal.
Wethouder Schasfoort: 'De gemeenteraad had ons verzocht de zuidvariant uit te
voeren. Als wij hier aan zouden vasthouden, kan dit deel van de F35 niet worden
uitgevoerd."
Schasfoort:
"Wij hebben ons met het vaststellen van het Masterplan F35 in 2010 al
gecommitteerd aan het realiseren van de fietssnelweg. Afstel was dan ook voor
ons niet aan de orde. We zijn er van overtuigd dat dit ook nooit de bedoeling is
geweest van de indieners van de motie. Daarom kiezen wij als voorkeurstracé
voor de noordvariant van de F35 Wierden-Nijverdal.'
Tijdens
de raadsvergadering van 10 november heeft de gemeenteraad van Wierden gereageerd
op het collegestandpunt over het voorkeurstracé van de F35 tussen Wierden en
Nijverdal. De raad heeft in die vergadering met 10 stemmen voor en 9 tegen een
motie aangenomen om de zuidvariant uit te voeren: in tegenstelling tot het
collegestandpunt.
Het
college heeft vervolgens met de provincie Overijssel, gemeente Hellendoorn en
Rijkswaterstaat overleg over deze motie gehad. Als het college mee zou gaan met
de motie van de gemeenteraad zou het fietspad niet kunnen worden gerealiseerd.
Verder zou uitstel van besluitvorming over het tracé van de F35 de start van de
N35 in gevaar brengen.
Het
college heeft stilgestaan bij alle feiten en omstandigheden uit dit dossier. De
conclusie was uiteindelijk vast te houden aan de noordvariant als voorkeurstracé
voor de F35 Wierden - Nijverdal.
Wethouder
Schasfoort: 'Het is ongebruikelijk om een motie van de raad niet uit te voeren.
We betreuren dit. Maar, we komen de gemeenteraad wel tegemoet door bijvoorbeeld
naar de veiligheid van de Stegeboerstunnel te kijken en om aanwonenden te
betrekken bij de verdere uitvoering.'
De
verwachting is dat de gemeenteraad tijdens de raadsvergadering van 26 januari
2016 over het standpunt van het college zal spreken. Aanleg van de F35 is
gepland voor 2021: na realisatie van de autoweg N35 tussen Wierden en Nijverdal.
De
noordvariant van de Fietssnelweg F35 tussen Wierden en Nijverdal loopt vanaf
Wierden over de Esrand, door de Stegeboerstunnel en langs de bestaande N35
richting Ten Cateweg. Vervolgens gaat het fietspad verder over de bestaande N35.
Bij de Westerveenweg gaat de F35 door een tunnel onder de (nieuwe) N35 en het
spoor door. Tot Nijverdal wordt het bestaande fietspad (Bolderpad) langs onder
andere het Wierdense Veld vervolgd.
96 dagen open .. 4 december
95 dagen open .. 3 december
93 dagen open .. 1 december
92 dagen open .. 30 november
88 dagen open .. 26 november
86 dagen open .. 24 november
78 dagen open .. 16 november
48 dagen open .. 16 oktober
Alternatief voor kruising N35 met Boersingel
(en F35 aan zuidzijde)
Nijverdal 12 maart 2015
Geachte
mevrouw Raven en wethouders,
Als
betrokken burger wil ik gebruik maken van de wet openbaarheid van bestuur.
Gaarne wil ik inzicht en informatie krijgen over het volgende:
1. De
correspondentie tussen B&W Hellendoorn en Rijkswaterstaat van 1 oktober 2014
tot 12 maart 2015 over de geplande openstelling/technische
informatie/vergunningen/calimiteiten oefeningen van de Salland Twente
tunnel.
2. De
notulen van de vergaderingen tussen B&W Hellendoorn en Rijkswaterstaat van 1
oktober tot 12 maart 2015 over de Salland Twente tunnel.
3. De
planningen van de werkzaamheden/oefeningen/testen van 1 oktober 2014 tot 12
maart 2015 van de Salland Twente tunnel.
4. Een
inzicht van de gemaakte kosten (direct en indirect) door de gemeente Hellendoorn
na 10 december 2014 m.b.t. de Salland Twente tunnel.
Mochten
er onduidelijkheden in mijn vraagstelling zijn, dan wil ik dat wel mondeling
toelichten.
Met
vriendelijke groet, Harry Olthof
Op 12 maart heb ik een verzoek om informatie (Wet Openbaar
Bestuur) ingediend bij de Gemeente Hellendoorn, over de openstelling van de
Salland Twente Tunnel.
Met het antwoord van de Gemeente Hellendoorn heb ik
geen duidelijkheid gekregen op mijn vragen.
13 oktober De commissie voor bezwaarschriften heeft op 13 oktober 2015 mijn
bezwaarschrift6 ongegrond verklaard.
Vanwege
grote belangstelling wordt de tentoonstelling “Van bierviltje tot tunnel”
verlengd tot en met eind oktober 2015. De expositie bevat meer dan 300 meter
aan beeldmateriaal en geeft een beeld van de totstandkoming en bouw van de
tunnel, inclusief de lange geschiedenis die eraan vooraf ging.
Zaterdag
is de Salland-Twentetunnel geopend! Onderstaand vindt u de speech zoals
burgemeester Anneke Raven die uitsprak tijdens een feestelijke bijeenkomst
daaraan voorafgaand, in het Huis voor Cultuur en Bestuur.
Dames
en heren,
Heel hartelijk welkom hier in het Huis voor Cultuur en Bestuur.
Een bijzonder woord van welkom aan Hoofd Ingenieur Directeur Rijkswaterstaat
Oost-Nederland mw. Joke Cuperus de gedeputeerde van de Provincie Overijssel
Bert Boerman, wethouder Bron van Hengelo, namens regio Twente.
De
Commissaris van de Koning, mw. Ank Bijleveld, zal zich zometeen ook bij ons
voegen.
Verder heet ik hartelijk welkom alle bestuurders en oud bestuurders,
raadsleden en alle medewerkers en oud-medewerkers van Rijkswaterstaat, ProRail,
Leo ten Brinke combinatie, Provincie Overijssel, Regio Twente, gemeente
Hellendoorn en onze buurgemeenten.
Vandaag
gaat onze tunnel open. Eindelijk! Vandaag wordt een belangrijk knelpunt tussen
Zwolle en Almelo opgeheven. Vandaag betekent ook in volle vaart vooruit om de
hele N35 te verbreden en veiliger te maken.
Het
is bijna ongelooflijk, maar het gaat nu echt gebeuren. Het is waar, het heeft
lang geduurd; eerst bijna 35 jaar van discussies, plannen maken, lobbyen en
voorbereiden. En vervolgens zes jaar bouwen.
Maar
het is niet alleen dáárom ongelooflijk dat het nu dan toch werkelijk gaat
gebeuren. Dat is ook omdat ik me realiseer wat een ongelooflijke kansen dit
biedt voor de kwaliteit van het wonen, werken en recreëren in Nijverdal.
Want
nu nog rijden er dagelijks hordes auto’s en vrachtwagens dwars door het
centrum van Nijverdal. Vergeet niet wat dit betekent voor de luchtkwaliteit,
voor de mensen die in deze straat wonen, voor de winkels die er langs liggen,
voor de fietsers en voetgangers die deze straat moeten oversteken.
Na
vandaag, of beter gezegd, na vanmiddag, kunnen we weer vrij adem halen in het
centrum van Nijverdal. En dat betekent ook dat we vorm kunnen gaan geven aan
een centrum dat nog meer leeft, dat nog meer bruist, dat ruimte biedt voor
flaneren, ontspannen, elkaar ontmoeten – - in alle rust en veiligheid.
Ondernemers
en inwoners zijn al een poos bezig om samen met de gemeente na te denken over
wat voor centrum we willen en wat er allemaal mogelijk is. Uit de sessies die
we daarvoor tot nu toe hebben gehad, blijkt dat iedereen staat te popelen. Er
leven zo veel ideeën, zo veel ambities, wensen en plannen. Iedereen voelt
zich enorm betrokken.
En
dat is nooit anders geweest. De inwoners van onze gemeentel zijn altijd enorm
betrokken geweest bij hun directe leefomgeving. En dat uitte en uit zich nog
steeds in allerlei initiatieven om die leefomgeving te verbeteren. Tot aan een
tunnelplan aan toe.
Velen
van u weten inmiddels dat de gemeente Hellendoorn al vele jaren
overheidsparticipatie als werkwijze hanteert. Overheidsparticipatie betekent
dat je je als overheid bereid betoont om mee te denken met plannen van je
inwoners en bereid bent ze daarbij te helpen waar nodig en mogelijk. Wat ik me
onlangs realiseerde, is dat de tunnel, die wij straks gaan openen, eigenlijk
het allereerste voorbeeld van overheidsparticipatie is geweest.
Veertig
jaar geleden al!
Want de allereerste schets, zo wil het verhaal, werd gemaakt op een bierviltje
in het café. In 1975. Door Leo ten Brinke, de eigenaar van café Studio Pub.
In de tentoonstelling, die u hier in de hal ziet staan, komt dit ook terug.
Later heeft hij daar uitgewerkte tekeningen van gemaakt en gepubliceerd in het
blaadje de Opregte Nijverdaller. Het krantje is voor de gelegenheid gekopieerd
–toen waren het nog stencils- en zijn hier vandaag te vinden.
De huidige tunnel is wel wat ingewikkelder dan de buis die Ten Brinke destijds
voor ogen had. Maar niettemin. De basis voor het plan is wel terug te vinden
in die schets op dat bierviltje.
Ten
Brinke verzamelde medestanders om zich heen en kreeg steun. Er kwam een
actiegroep; er waren voor-en tegenstanders; er kwam een ander plan; het moest
een rondweg worden; protesten: Rondweg – Rampweg toen weer een tunnel; en zo
gingen er nog vele jaren voorbij, voordat er eindelijk werd besloten dat het
moest worden wat het nu geworden is: een gecombineerde tunnel voor spoor en
weg, deels onder de grond, deels in een open tunnelbak. Met op het dak een
park en ernaast een nieuw station, pal bij het centrum. Zelfs de tekeningen
voor een ontspannen ogende, verkeersvrije Grotestraat waren er toen al,
veertig jaar geleden.
Voor
velen van u lijkt veertig jaar misschien nog niet zo heel lang geleden. 1975
Het kabinet Den Uijl regeerde, de Vietnamoorlog werd beeindigd. Het was het
jaar dat Teach-in het Songfestival won met Ding-a-dong. Bill Gates richtte
Microsoft op en in Nederland werd het verplicht een autogordel te dragen. Dat
herinnert u zich vast nog wel.
Maar
in sommige opzichten was het toch wel heel anders dan nu. De allergrootste
verandering is natuurlijk de gigantische ontwikkeling in de digitale
technologie. Maar daarnaast zijn er ook andere zaken, zoals de grote
bevolkingsgroei, de toename van onze welvaart, de toename van het autoverkeer
en veranderende inzichten in de ruimtelijke ordening, om er maar wat te
noemen. Al deze zaken hebben de afgelopen veertig jaar in meerdere of mindere
mate invloed gehad op de totstandkoming van onze tunnel.
Alsof
dat allemaal nog niet ingewikkeld genoeg was, had een groot aantal
bestuurlijke lagen en overheidsinstanties een rol in het Combiplan. Het
voormalige ministerie van Verkeer en Waterstaat, tegenwoordig infrastructuur
en milieu. Rijkswaterstaat, de NS, ProRail, de provincie Overijssel, de Regio
Twente, de gemeente Wierden, de gemeente Hellendoorn. Later natuurlijk nog
aangevuld met een andere belangrijke partner, de Aannemerscombinatie met de
toepasselijke naam Leo ten Brinke. Met gelukkig een partner in de
aannemerscombinatie uit onze eigen gemeente, de blauwe Hegeman.
Wat
het nog eens extra complex maakte, is dat onze tunnel de eerste is in
Nederland waar niet alleen auto’s, maar ook treinen doorheen gaan. Een
combitunnel dus. Én dat het de eerste tunnel is die werd gebouwd onder de
nieuwe Tunnelwet, en dus aan extra strenge veiligheidseisen moest voldoen.
Met
andere woorden: Het Combiplan was een lang traject, met veel partijen, veel
belangen, hoge kosten, ingewikkelde techniek en dat alles midden in een
bebouwd gebied en onder het kritisch toeziend oog van inwoners en media.
En
toch is het gelukt. Het is zelfs heel goed gelukt.
En dat maakt me trots en blij. Het is zoals met een bevalling: als het kind er
is, ben je alle ellende ook weer snel vergeten.
Want wat nu bij mij overheerst, is het besef dat we dit samen tot een goed
einde hebben weten te brengen. En daar ben ik onze partners heel dankbaar
voor.
Ik
hoop van harte dat onze inwoners er ook zo op terug kunnen kijken. Want zij
hebben heel wat voor de kiezen gehad. En dan heb ik het met name over de
mensen die direct aan het tracé wonen. Tijdens de bouw was er geluidsoverlast
en jaren achter elkaar zand voor de deur en stof in huis. Van sommige straten
zijn de bewoners uitgekocht en naar elders vertrokken, al dan niet tijdelijk.
En desondanks hebben ze zich constructief opgesteld. Er waren talloze
informatieavonden, inspraakavonden en andere bijeenkomsten. Onze inwoners
kwamen, gaven hun mening, dachten mee, kwamen voor hun recht op. En dat
jarenlang. Ik vind dat bewonderenswaardig.
Voor
sommigen van hen is de situatie er helaas nog niet beter op geworden. Ze
hebben last van trillingen, veroorzaakt door het treinverkeer. Dat steekt. Dit
hebben deze mensen niet verdiend, na al die jaren van overlast.
Ik
weet dat Rijkswaterstaat en ProRail aan een oplossing werken. Maar ik weet ook
dat zoiets nooit snel genoeg kan gaan voor degenen die het treft. Ik hoop dan
ook van harte dat hier snel een goede oplossing voor gevonden wordt.
Waar
het het Combiplan betreft, kwam ik als het ware in een gespreid bedje terecht.
Toen ik hier burgemeester werd, in 2011, werd er al druk gebouwd aan de
Salland-Twentetunnel – Die er overigens toen vooral uitzag als een
SallandTwentekanaal, maar dat terzijde -. De colleges en de gemeenteraden in
de jaren daarvóór hadden de meeste cruciale beslissingen al genomen. Ik heb
nu het geluk dat ik hier mag staan en vooral het leuke deel heb mogen doen,
maar de echte verdiensten liggen natuurlijk bij mijn voorgangers. Ook tegen u
wil ik zeggen: heel hartelijk dank voor uw inzet, maar ook voor uw visie en
daadkracht.
Daar
kunnen wij mee vooruit. Want ook na de opening van de tunnel zijn we nog niet
klaar. De verbetering en verbreding van de N35 zowel naar het oosten als naar
het westen en de elektrificatie van het spoor zijn de volgende stappen die
gezet gaan worden. Daar mogen dit college en de huidige gemeenteraad mee aan
de slag.
Tot
slot- ik zei het al: onze inwoners hebben al die jaren hun betrokkenheid
getoond, in allerlei opzichten en op allerlei manieren. Zo is er een inwoner,
Harry Olthof, die een speciale website heeft gemaakt over de tunnel,
tunnelplan.nl. Samen met fotograaf Emile Willems is hij ook de maker van de
tentoonstelling hier in de hal. Oud-wethouder Peter de Noord schreef een boek
over de totstandkoming van de tunnel, onder de titel Erom of Eronder.
Op
de Facebookpagina Leven in Nijverdal was de tunnel de afgelopen tijd een van
de meest besproken onderwerpen. En in dat rijtje past ook de multimediale
voorstelling Nijverdal is Löss, een voorstelling voor en door onze inwoners,
die ook gaat over de geschiedenis van de tunnel. Als gemeente bieden we die
voorstelling aan op 11 september, tijdens Bruisend Nijverdal. U bent van harte
welkom
NIJVERDAL – In Nijverdal is zaterdag de nieuw combitunnel officieel
geopend. Vanaf nu wordt het autoverkeer op de N35 in een verdiepte weg door de
kern van Nijverdal geleid. De parallel lopende spoorlijn, werd eerder al
geopend. Nijverdal heeft daarmee de eerste tunnel in Nederland waar zowel trein-
als autoverkeer doorheen loopt. De aanleg van de 200-miljoen kostende tunnel had
veel voeten in de aarde. Al in 1975 maakte kroegbaas Leo ten Brinke een schets
voor de tunnel, naar verluidt op de achterkant van een bierviltje. Na veel
strubbelingen rond alternatieve routes, hakte de minister in 1995 de knoop door
en besloot tot de aanleg van een combitunnel. Toch zou het nog tot eind 2009
duren, voor de eerste schop de grond in ging. Na zes jaar bouwen is de nieuwe
weg nu eindelijk klaar.
Opening De opening werd gezamenlijk gedaan door burgemeester Anneke Raven,
Commissaris van de Koning Ank Bijleveld en Joke Cuperus van Rijkswaterstaat.
Vele honderden inwoners van Nijverdal keken vanaf het maaiveld toe hoe het
drietal gezamenlijk in de tunnelbak gekleurde linten doorknipte. Uiterlijk rond
16.00 uur, kan het doorgaande verkeer van de tunnel gebruik maken.
Zwolle Raven zei, verwijzend naar alle strubbelingen door de jaren: ‘Het is
net als met een bevalling: Als het kindje er eenmaal is, dan vergeet je snel
weer de ellende’. Met de tunnel is een belangrijke flessenhals in het tracé
naar Zwolle opgelost. Tientallen jaren steunde en zuchtte de Nijverdalse
bevolking onder de toenemende stroom vrachtwagens, en aanhoudend lange files.
Bedrijven klaagden steen en been over de gebrekkige infrastructuur naar het
noorden. Met de combitunnel wordt zowel aan de noden van de vervoerders, als die
van de inwoners tegemoet gekomen. Raven legde in haar toespraak een zwaar accent
op de lokale situatie. Door de nieuwe tunnel wordt het weer rustig in het dorp
en komt er ruimte voor nieuwe initiatieven en stimulering van de lokale
middenstand.
Door meerdere sprekers, werd Leo ten Brinke genoemd, als oorspronkelijke
bedenker van de tunnel. Vlak na de opening vloog over Nijverdal een klein
vliegtuigje met op de sleep de tekst: ‘Leo ten Brinke bedankt.’
Vertraging De opening van de tunnel liep vertraging op doordat eind 2014
bleek dat de ICT-systemen van de Salland-Twentetunnel nog niet goed
communiceerden met de ICT-systemen van de verkeerscentrale in Wolfheze. Dit is
inmiddels verholpen. De verkeerscentrale bedient alle matrixborden en camera's
op de rijkswegen en straks ook alle systemen van de tunnel.
De
gemeente Hellendoorn organiseert in samenwerking met de Stichting Evenementen
Nijverdal om 20.00 uur ‘Nijverdal is Löss’, ter ere van de opening van de
Salland-Twente tunnel. Jong en oud wordt meegenomen in muziek, beeld en geluid
en beleeft het verhaal op een ludieke manier over de totstandkoming van de
Salland Twentetunnel waarin plaatselijke bands uit de gemeente met een
Nijverdalse verteller betrokken zijn. Er werken veel vrijwilligers mee aan de
voorstelling.
Een
muzikale reis met filmbeelden door Nijverdal. De film beschrijft Nijverdal van
de laatste 100 jaar tot aan nu en de rol van het doorgaande verkeer over de
Grotestraat, de perikelen over een mogelijke tunnelbouw en de realisatie
hiervan. De mogelijke toekomstige invulling van Nijverdal wordt ook in beeld
gebracht.
Het
historische-, heden- en toekomstverhaal van Nijverdal wordt op basis van
bestaande bekende muzieknummers vertolkt door de muzikanten. De show wordt door
middel van de laser/film projectie in fases spectaculair onderbouwd. Een groot
podium en drie grote video schermen zorgen voor de film-en
muziekondersteuning.
Aanvang
is 20.00 uur. Iedereen wordt verzocht ruim vňňr 20.00 uur binnen te zijn.
Entree is gratis.
Afterparty
met BEAT-IT
Na
afloop van de Nijverdal is Löss show, zorgt de bekende band BEAT-IT voor eengeweldige
afterparty. Energiek, aantrekkelijk, high-performance met daarbij een niet te
evenaren visuele show van internationale allure.BEAT
IT belooft entertainment op topniveau.
De
tent is nog geopend tot 01.00 uur.Entree
is gratis.
257 dagen uitstel .. 26 augustus
253 dagen uitstel .. 22 augustus
Versier
je fiets bij Kinderopvang West-Twente voor de opening van de tunnel
Datum:
22-08-2015
9.20
uur- Stichting
Kinderopvang West-Twente nodigt alle kinderen van de gemeente Hellendoorn
volgende week uit (maandag 24 t/m vrijdag 28 augustus) om hun fiets te komen
versieren. Op zaterdag 29 augustus wordt de tunnel namelijk geopend en we zoeken
zoveel mogelijk kinderen die met ons mee willen fietsen.
De materialen zijn op de vestigingen aanwezig, dus je hoeft zelf helemaal niks
mee te nemen, behalve jouw fiets. Wil jij graag met jouw versierde fiets
meedoen aan dit evenement en ben jij tussen de 6 en 10 jaar oud? Kom dan naar
één van onderstaande locaties en geef je daar op om mee te fietsen volgende
week zaterdag.
Vrijdagmorgen
heeft burgemeester Anneke Raven de expositie ‘Van bierviltje tot tunnel’
geopend. Na een korte toespraak en een klap op de gong kon men genieten van
een flinke serie foto`s uit het archief van Emile Willems en Harry Olthof,
bijgestaan door Leo Steur en Johan Huis in ’t Veld…
NijverdalCentraal
nam een kijkje en maakte wat kiekjes. Kijk
hier.
U kunt nog tot en met 5 september (GRATIS)
de tentoonstelling in het Huis voor Cultuur en Bestuur bekijken.
De
Combitunnel wordt op zaterdag 29 augustus opgesteld voor verkeer. Vlak voor
het officiële gedeelte zal om 11.00 uur een ludieke parade uit de tunnel
komen rijden in de open tunnelbak bij het station.
De
optocht start om 11.00 uur en bestaat uit:
• 6 Oldtimer motoren voorop.
• 1 oldtimer brandweerauto met dixieland band.
• 10 Harley Davidson motoren als begeleiding van de kinderen
• 100 Kinderen op versierde fietsen van verschillende basisscholen uit
Nijverdal, uit de groepen 3 tot 8. Er zijn prijzen te winnen voor de mooiste
fiets. De dames van ons comité zitten in de jury en kiezen de mooiste drie
fietsen uit. Hieraan zijn een aantal leuke prijzen verbonden.
• Enkele oldtimer fietsen.
• 24 oldtimers automobielen.
• 15 oldtimer tractoren.
• 4 oldtimer vrachtauto’s
• Twente Solar Team, deelnemer aan World Solar Challange (onder voorbehoud!)
• Bezemwagen met een busje van Hegeman + met bezems en Kareltje de Kok
De
optocht gaat via de calamiteiten uitgang bij het oude stationsplein aan de
Grotestraat door tot de Meiboomstraat, waar de parade bij het “Park op
Nijverdal” zal eindigen. Na de parade vindt de officiële opening plaats in
de open tunnelbak in oostelijke richting. Dit is om exact 11.45 uur.
Publiek
kan dit alles aanschouwen vanaf bovenzijden van de open tunnelbak tussen
station en de Van der Muelenweg brug.
Ceremonie
Na de opening is er een kleine ceremonie in het kleine parkje voor het
station. Om 12.15 uur wordt hier een plaquette onthuld ter ere aan de bedenker
van dit tunnelplan uit 1978, Leo ten Brinke. In de muziektent van de Stichting
Evenementen Nijverdal (SEN) speelt de Dixielandband. Tevens worden de winnaars
van de mooiste versierde fietsen bekend gemaakt door Kareltje de Kok.
Wij
verwachten dat uiterlijk om 13.00 uur de ceremonies zijn beëindigd.
251 dagen uitstel .. 20 augustus
250 dagen uitstel .. 19 augustus
249 dagen uitstel .. 18 augustus
Tentoonstelling
‘Van bierviltje tot tunnel’
Vanaf
vrijdag 21 augustus tot en met 5 september is in het Huis voor Cultuur en
Bestuur de tentoonstelling “Van bierviltje tot tunnel” te zien. De expositie
bevat meer dan 300 meter aan beeldmateriaal en geeft een beeld van de
totstandkoming en bouw van de tunnel, inclusief de lange geschiedenis die eraan
vooraf ging.
Burgemeester
Anneke Raven opent de tentoonstelling op vrijdag 21 augustus om 10.15 uur. De
makers van deze tentoonstelling zijn Emile Willems en Harry Olthof, bijgestaan
door Leo Steur en Johan Huis in ’t Veld.
De
eerste schetsen voor een tunnel onder Nijverdal werden naar verluidt getekend op
een bierviltje, in het café van Ten Brinke. Veertig jaar later wordt de tunnel
Combiplan N35 officieel geopend. Op de tentoonstelling kunt u zien wat er vóór
en in die periode allemaal is gebeurd.
Schat aan beeldmateriaal
Het beeldmateriaal voor deze tentoonstelling komt uit verschillende bronnen.De
historische beelden komen uit de archieven van de Historische Kring
Hellendoorn-Nijverdal en uit de films van Leo Steur en Johan Huis in ’t Veld,
‘Nijverdal zoals het was’.
Daarnaast
is bij de tentoonstelling ook gebruik gemaakt van recentere belden uit de
uitgebreide collectie van fotograaf Emile Willems en van de tunnelwebsite
tunnelplan.nl van Harry Olthof, die een ware schat aan materiaal herbergt. De
gemeente Hellendoorn heeft de panelen en ander benodigd materiaal geleverd en de
ruimte ter beschikking gesteld.
Nijverdal
is löss! (video)
Datum:
18-08-2015
4.48
uur - De gemeente Hellendoorn organiseert in samenwerking met de Stichting
Evenementen Nijverdal op vrijdag 11 september om 20.00 uur ‘Nijverdal is
löss’, ter ere van de opening van de Salland-Twente tunnel. Een avond die
wordt gehouden in de feesttent van Bruisend Nijverdal, op het marktplein, die
voor een ieder gratis toegankelijk is.
U wordt meegenomen in muziek, beeld en geluid en beleeft het verhaal op een
ludieke manier over de totstandkoming van de Salland Twentetunnel waarin
plaatselijke bands uit de gemeente met een Nijverdalse verteller betrokken
zijn. Er werken veel vrijwilligers mee aan de voorstelling.
Een groot podium en 3 grote videoschermen zorgen voor de film en
muziekondersteuning.
Gemeente
verleent openstellingsvergunning Salland-Twentetunnel
Datum:
18-08-2015
14.45
uur- Het college van
burgemeester en wethouders van Hellendoorn heeft vandaag, 18 augustus 2015,
besloten de openstellings vergunning te verlenen voor de wegtunnel van de
Salland-Twentetunnel (N35 Combiplan Nijverdal). De officiële opening én de
openstelling van de wegtunnel van de Salland-Twentetunnel zijn gepland op 29
augustus 2015.
De Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels (Warvw) vereist dat een
gemeente een openstellingsvergunning afgeeft. De Veiligheidsregio Twente heeft
de gemeente hierin bijgestaan en geadviseerd. Op grond van alle feiten,
documenten en adviezen van betrokken deskundigen, is de conclusie dat de
tunnel veilig gebruikt kan worden.
Geen zienswijzen
Op 18 maart 2014 hebben burgemeester en wethouders van Hellendoorn een
ontwerpbesluit genomen over de openstelling. Dit ontwerpbesluit heeft 6 weken
ter inzage gelegen om belanghebbenden de gelegenheid te geven hun zienswijze
over het ontwerp naar voren te brengen. Van deze geboden mogelijkheid is geen
gebruik gemaakt.
In de afgelopen periode heeft Rijkswaterstaat onder andere gewerkt aan de
organisatie van het tunnelbeheer en aan het afbouwen en testen van de
benodigde installaties. Ook hierbij zijn de gemeente Hellendoorn en haar
adviseurs nauw betrokken geweest.
Op basis van de openstellingsaanvraag en de daarbij ingediende bijbehorende
gegevens en documenten, heeft de Veiligheidsregio Twente een positief advies
uitgebracht. Hieraan voorafgaand had ook de onafhankelijke veiligheidsbeambte
die Rijkswaterstaat adviseert, een positief advies gegeven.
247 dagen uitstel .. 16 augustus
Eerste idee van het Tunnelplan (station staat al op de huidige plek
aangegeven !)
Het plan van drs. G.J.Schutten uit Amstelveen geent op het Tunnelplan van Leo
ten Brinke.
Na
de publicatie van het Gemeentelijk Structuurplan en het Tunnelplan van Leo ten
Brinke kwam de PPR met het bovenstaande plan.
Men schreef,
Het tunnelplan
moet doorgaan. Het geld mag geen rol spelen. Het is een zeer zinvol project dat
zeker voor DACW steun in aanmerking komt. Als de Ned. Spoorwegen dwars gaan
liggen moet de minister van Verkeer en Waterstaat persoonlijk met de Ned.
Spoorwegen, Rijkswaterstaat en ons om tafel gaan zitten.
De
voordelen van dit plan t.o.v het Gemeentelijk Structuurplan.
-Geen
landschap- en natuurverslindende rondweg.
-Hellendoorn
en Nijverdal blijven een.
-Er gaat een
minimaal aantal huizen tegen de vlakte (alleen aan de Veenweg en bij kruising
Koersendijk/S17 ligt het moeilijker dan in het gemeenteplan).
-Vlotte kans
dat het verkeer Zwolle-Rijssen v.v. nu op de grote weg blijft (minder omweg)
zodat Smidsweg en Rijssensestraat minder druk zijn.
-Het
Gemeentelijk Structuurplan is zoveel mogelijk gehandhaafd.
Nadeel, Nieuw
Hulsen komt minder vlot op de grote weg, maar daar is t.z.t. nog wel iets aan te
doen.
De
voordelen van dit plan t.o.v. het Tunnelplan van Leo ten Brinke.
-Goedkoper,
het station blijft staan waar het staat. Het spoorlijn trace is ongewijzigd. De
tunnel is maximaal 1200 meter lang. De aansluiting S17 op RW 335 is veel
eenvoudiger. De hoogspanningsleiding blijft bovengronds.
-Minder
geluidshinder.(weg ligt verder van de Grotestraat).
-Bewoners van
de Grotestraat hoeven geen stuk van hun tuin missen
244 dagen uitstel .. 13 augustus
237 dagen uitstel .. 06 augustus
236 dagen uitstel .. 05 augustus
229 dagen uitstel .. 29 juli
(alweer 7 jaar geleden)
N35: Combi-tunnel Nijverdal
Za 05 Apr 2008, 18:01
Leo ten Brinkesingel wordt A35.
Over een paar jaar lezen we misschien dat de 6 km lange Leo ten Brinkesingel door Nijverdal een andere naam krijgt, namelijk de A35.
Maar zover is het nog lang niet.
Al jarenlang wordt er gesproken (b.v. door oud-wethouder Peter de Noord en oud-raadslid Henk Koster – TunnelHenkie) om de tunnel te vernoemen naar de initiator achter het idee van het combiplan, Leo ten Brinke.
Nog mooier zou zijn om zowel de tunnel als ook de 6 km lange weg van Mc Donalds tot Dalzicht de naam van de uitbater van Studio Pub te geven.
In de kroeg van Leo ten Brinke waren in de jaren 70 onder de verbijsterende goede muziek van Jefferson Airplane, zogenaamde gekleurde vloeistofprojecties op de muren te zien.
De voorloper van de huidige videowall en de grote verkeer en matrixborden.
Een idee misschien voor de nieuwe in het leven geroepen vormgevingscommissie om via een ingepaste videowall bij het nieuwe station, zowel informatie over Nijverdal als over het treinverkeer te geven.
www.tunnelplan.nl
Duidelijk, de N35 in Nijverdal.
226 dagen uitstel .. 26 juli
Terug van vakantie en dan.....
221 dagen uitstel .. 21 juli
216 dagen uitstel .. 16 juli
In samenwerking met de Gemeente Hellendoorn organiseert de Stichting Evenementen Nijverdal een spectaculaire show ter ere van de opening van de Salland-Twente tunnel die op 29 augustus officieel wordt geopend.
Rookproeven in de Combitunnel Geplaatst op 5
juni 2015 door Frank
Het testen in de Combitunnel is nog steeds in volle gang. Ook in juni zijn
weer een aantal testen gepland. De test waarvan de omgeving het meest kan
merken, is die met witte (koude) rook op 11 en evt. 12 juni.In de eerste twee
weken van juni komt TNO testen. In de eerste week doen ze metingen van
luchtstromen. Ze meten luchtsnelheid en luchtdruk.
De week erna komen ze terug voor een aantal rookproeven. Op 11 juni wordt in
de noordelijke tunnelbuis paraffi ne verbrand, wat voor witte (koude) rook zorgt
die ongevaarlijk is. De rook kan meerdere keren op die dag zichtbaar zijn. De
ventilatoren in de tunnel draaien dan op volle sterkte. Het kan zijn dat de
rookproeven uitlopen naar vrijdag 12 juni. In de loop van de maand vinden nog
meer testen plaats, maar daarvan zal het publiek niet veel meer merken dan nu en
dan een bericht van de omroep-installatie .
175 dagen uitstel .. 02 juni
171 dagen uitstel .. 30 mei
170 dagen uitstel .. 29 mei
Uniek
loopevenement gaat op herhaling: de Salland-Twente Tunnelloop
Datum:
29-05-2015
11.30
uur- Het feit dat de
Salland-Twentetunnel nog steeds niet is geopend voor het verkeer, wordt door ASV
Atletics Nijverdal aangegrepen om voor de tweede een Tunnelloop te organiseren.
Deze bijzondere en unieke wedstrijd over 5 en 10 kilometer vindt plaats op 27
juni.
Uniek loopevenement
In mei 2014 werd de Tunnelloop georganiseerd in de veronderstelling dat dit
een eenmalig en uniek sportevenement zou zijn. Door communicatiestoringen van
het veiligheidssysteem is er echter een flinke vertraging opgelopen in het
project; Een feit dat door de plaatselijke atletiekvereniging wordt
aangegrepen om opnieuw en met medewerking van Rijkswaterstaat, een Tunnelloop
te organiseren. Albert Horsman heeft in januari al een verzoek gedaan aan
Rijkswaterstaat om een tunnelloop te mogen organiseren wat eerst is afgewezen.
Op donderdag 21 mei heeft Albert groen licht gekregen om de Tunnelloop te
organiseren, nu moet in een kort tijdbestek alles worden geregeld maar dat
gaat met veel vrijwilligers wel goed komen. Berry Nieland, voorzitter
van ASV Atletics: “In de zomer wordt de tunnel officieel geopend. Lopers die
de tunnel hardlopend willen ervaren moeten nu hun kans grijpen. Er komt nooit
weer een Tunnelloop in Nijverdal!
Bijzonder decor Bij de vorige tunnelloop was de tunnel nog niet
helemaal klaar. Nu is op een detail na, de tunnel gereed voor gebruik. Nadat
de lopers gestart zijn bij het oude treinstation aan de Spoorstraat, duiken ze
de tunnel in. Daarbij worden ze aangemoedigd door toeschouwers die hoog boven
hen staan.
Gelimiteerd aantal deelnemers op de 5 en 10
kilometer
Om 13:30 uur gaat de tunnel open voor de lopers van De Wilgenweard 5 kilometer
loop. Een uur later kan gestart worden voor de Auto Aaltink 10 kilometer.
Inschrijven voor deze loop is mogelijk tot en met 20 juni 2015 of tot
het maximale deelnemersaantal is bereikt. Voor alle deelnemers is er een
herinnering in de vorm van een exclusief functioneel loopshirt van deze
bijzondere Tunnelloop.
Atletics organiseert 2e Salland – Twente Tunnelloop
Datum: 23-05-2015
11.55 uur - De tunnel in Nijverdal, onze tunnel! Er is helaas al heel vaak
negatief over de tunnel gesproken en geschreven. Jan Jaap van der Wal maakte er
zelfs een heel item over bij RTL late night. Nu de tunnel nog net niet in
gebruik kan worden genomen maken wij van de gelegenheid gebruik om nog één
maal, en echt de laatste keer, de Salland Twente Tunnelloop te organiseren.
De vorige editie was al een succes en nu organiseren we zelfs 2 afstanden, de
5 en de 10 kilometer, Voor de lopers is het heel bijzonder om aangemoedigd te
worden door publiek die boven je staat. De toeschouwers kunnen hun familieleden
en vrienden lang aanmoedigen omdat ze van bovenaf ver kunnen kijken.
Op zaterdag 27 juni 2015 te 13:30 uur zal de tunnel open gaan voor de lopers
op de 5 kilometer. Om 14:30 volgen de lopers van de Auto Aaltink 10 km loop die
maar liefst 2 keer door de tunnel gaan. Inschrijven voor deze unieke tunnelloop
kan via de website www.inschrijven.nl
De kosten zijn 10 euro voor de 5 km en 12 euro voor de 10 km, inclusief een
functioneel loopshirt. Via de Stationsstraat is de toegang naar start/finish.
Per afstand zijn er voor mannen en vrouwen in verschillende categorieën
prijzen te winnen maar voor de eerste dame en heer uit de gemeente Hellendoorn
is er een bijzondere bokaal beschikbaar gesteld. Schrijf dus snel in zodat je
verzekerd bent van een startnummer. Kijk voor het laatste nieuws op de website
van asv Atletics. www.atletics.nl of volg ons via twitter @asvatletics.
ASV Atletics
163 dagen uitstel .. 22 mei
161 dagen uitstel .. 20 mei
156 dagen uitstel .. 15 mei
154 dagen uitstel .. 13 mei
153 dagen uitstel .. 12 mei
152 dagen uitstel .. 11 mei
Testritten door de tunnel
Deze maand zullen er regelmatig testauto’s door de Salland-Twentetunnel
rijden. Daar kunnen omwonenden en voorbijgangers het een en ander van merken.
Woensdag 13 mei is een extra drukke dag met testritten door voertuigen van
verschillende afmetingen.
foto
Deze testritten met verschillende voertuigen bootsen zo goed mogelijk de
verkeerssituatie in de praktijk na wanneer de tunnel straks open is voor het
wegverkeer. Tijdens het testen blijven de voertuigen aan de zijde van Dalzicht
binnen het bouwterrein; bij de Baron van Sternbachlaan moeten de voertuigen over
de kruising omkeren. De nieuwe verkeersregelinstallaties worden ingeschakeld.
Verkeersregelaars zorgen voor ongehinderde doorgang voor verkeer bij beide
kruispunten.
Aanleg laatste deel parkeerplaats stationsomgeving noord
De keet van de aannemerscombinatie Leo ten Brink wordt nog deze maand door de
aannemer afgebroken. Aannemersbedrijf REKO, hetzelfde bedrijf dat de
stationsomgeving aan de noordkant heeft aangelegd, start begin juni met de
aanleg van de 50 resterende parkeerplaatsen op de plek van de huidige keet.
foto
De gemeente gaat er van uit dat de parkeerplaatsen voor de bouwvak klaar zijn.
Ook het parkeerterrein behorende bij de keet aan de overkant van de Leo ten
Brinkeweg zal worden opgeruimd en in de oude staat worden teruggebracht tot
weiland.
Omdat het plantseizoen is afgelopen zullen de bomen in het parkeerterrein nog
niet worden geplaatst. Het planten van deze bomen gebeurt in het volgende
plantseizoen.
151 dagen uitstel .. 10 mei
Salland-Twentetunnel medio augustus - september open
08-05-2015 | Rijkswaterstaat Oost-Nederland | persbericht
De Salland-Twentetunnel wordt medio augustus - september in gebruik genomen.
Op dit moment wordt er volop getest met de systemen.
Eind 2014 bleek dat de ICT-systemen van de Salland-Twentetunnel nog niet goed
communiceerden met de ICT-systemen van de verkeerscentrale in Wolfheze. Dit is
inmiddels verholpen. De verkeerscentrale bedient alle matrixborden en camera's
op de rijkswegen en straks ook alle systemen van de tunnel.
Planning van de werkzaamheden
Tot en met april heeft de aannemer technische testen uitgevoerd. Nu volgen er
nog trainingen voor organisatie en personeel dat met de tunnel gaat werken en
doet Rijkswaterstaat de laatste testen. Na fiat van de veiligheidsregio Twente
is het aan de gemeente Hellendoorn om de vergunning te verlenen. In de loop van
tijd zal precies duidelijk worden wanneer de tunnel open gaat.
Combiplan Nijverdal
De Salland-Twentetunnel maakt deel uit van het Combiplan Nijverdal, dat het
centrum van Nijverdal ontlast door het knelpunt van de N35 aan te pakken. Het
resultaat is een betere doorstroming op de weg, verbetering van de
betrouwbaarheid van de treinverbinding en van de leefbaarheid en veiligheid in
het dorp.
148 dagen uitstel .. 07 mei
145 dagen uitstel .. 04 mei
142 dagen uitstel .. 01 mei
Nijverdal 12 maart 2015
Geachte
mevrouw Raven en wethouders,
Als
betrokken burger wil ik gebruik maken van de wet openbaarheid van bestuur.
Gaarne wil ik inzicht en informatie krijgen over het volgende:
1. De
correspondentie tussen B&W Hellendoorn en Rijkswaterstaat van 1 oktober 2014
tot 12 maart 2015 over de geplande openstelling/technische
informatie/vergunningen/calimiteiten oefeningen van de Salland Twente
tunnel.
2. De
notulen van de vergaderingen tussen B&W Hellendoorn en Rijkswaterstaat van 1
oktober tot 12 maart 2015 over de Salland Twente tunnel.
3. De
planningen van de werkzaamheden/oefeningen/testen van 1 oktober 2014 tot 12
maart 2015 van de Salland Twente tunnel.
4. Een
inzicht van de gemaakte kosten (direct en indirect) door de gemeente Hellendoorn
na 10 december 2014 m.b.t. de Salland Twente tunnel.
Mochten
er onduidelijkheden in mijn vraagstelling zijn, dan wil ik dat wel mondeling
toelichten.
Met
vriendelijke groet, Harry Olthof
Op 12 maart heb ik een verzoek om informatie (Wet Openbaar
Bestuur) ingediend bij de Gemeente Hellendoorn, over de openstelling van de
Salland Twente Tunnel.
Met het antwoord van de Gemeente Hellendoorn heb ik
geen duidelijkheid gekregen op mijn vragen.
134 dagen uitstel .. 23 april
133 dagen uitstel .. 22 april
132 dagen uitstel .. 21 april
131 dagen uitstel .. 20 april
124 dagen uitstel .. 13 april
123 dagen uitstel .. 12 april
Flink voorschot voor onderhoud verkeerslichten in Nijverdal
NIJVERDAL - De gemeente Hellendoorn betaalt de komende jaren ruim anderhalve
ton aan Rijkswaterstaat Oost-Nederland voor het toekomstige beheer en onderhoud
van de verkeerslichten op drie kruispunten met de N35. Het gaat om de
verkeersregelinstallaties op de kruisingen met de Grotestraat, Baron van
Sternbachlaan en de Burgemeester H. Boersingel. Een goede werking van deze
verkeerslichten is onontbeerlijk voor een vlotte en veilige doorstroming van het
verkeer op de N35.
Voorschot Deze overeenkomst met Rijkswaterstaat heeft betrekking op de
periode 2015-2029. De hoogte van het te betalen voorschot (158.659 euro) heeft
te maken met de totale kosten van het realiseren van deze verkeerslichten
(795.000 euro) en de vraag wie de wegbeheerder is van de aansluitende wegen.
Reactie:
Ik zou niet na 2020 betalen want dan zijn deze verkeerslichten bij
burgemeester Boersingel en Baron van Sternbachlaan vervangen door
ongelijkvloerse kruisingen. Tenzij deze viaducten hierna niet om
veiligheidsredenen geopend kunnen worden en via de oude N35 gereden moet worden.
Er is nl. veel electronica (ICT) verwerkt in deze ongelijkvloerse kruisingen (gladijsdetectie,
regenval detectie, temperatuur detectie (asfalt) en natuurlijk camera's die in
Wolfheze bediend moeten worden. www.Tunnelplan.nl
122 dagen uitstel .. 11 april
ROERMOND
(ANP) - De Roertunnel van de A73 in Roermond is zaterdag in de richting Nijmegen
afgesloten voor een spoedreparatie aan de camera's. Het verkeer wordt omgeleid
via de A2. Dit heeft Rijkswaterstaat zaterdagavond laten weten.
De
Roertunnel is bijna 2,5 kilometer lang. Hij loopt onder woonwijken van Roermond
en onder de rivier de Roer door. De tunnel moest sinds de gedeeltelijke
openstelling in 2008 herhaaldelijk om veiligheidsredenen worden afgesloten.
FIETSSNELWEG
F35
De
fietssnelweg F35 is een snelle, veilige en non-stop fietsverbinding van 62
kilometer van Nijverdal naar de Duitse grens met zijtakken van Almelo naar
Vriezenveen en van Enschede naar Oldenzaal. Deze fietssnelweg loopt ook door
de gemeente Wierden.
De naam fietssnelweg spreekt eigenlijk voor
zich: het is een fietspad waarover je heel snel van de ene naar de andere plek
kan fietsen. Het fietspad heeft voldoende breedte (4 meter), het asfalt is van
goede kwaliteit en er zijn zo weinig mogelijk kruisingen. De F35 loopt grofweg
parallel aan de autoweg A35. Vandaar de naam F35. Het fietspad loopt door
stedelijk gebied waardoor het onvermijdelijk is dat er enkele kruispunten
zijn. Daarom heeft de fiets (altijd) voorrang.
Wat
gaat er gebeuren?
In Wierden en in Nijverdal zijn al delen
aangelegd, maar deze zijn nog niet met elkaar verbonden. Nu duidelijk is
waar de autoweg N35 komt te liggen, kan het tracé voor de fietssnelweg F35
vastgesteld worden. De aanleg van de F35 en N35 kunnen we op deze manier op
elkaar afstemmen.
Inloopbijeenkomst
20 april
Op 20 april 2015 is er een inloopbijeenkomst
voor het gedeelte van de F35 tussen Wierden en Nijverdal. De inloopbijeekomst
is tussen 18.00 en 20.30 uur en is in de Burgerzaal van het gemeentehuis in
Wierden (ingang vijverkant). Er hangen kaarten en er zijn deskundigen aanwezig
om vragen te beantwoorden.
Reageren
op het tracé?
U kunt reageren op de plannen voor het tracé
tussen Wierden en Nijverdal. Dit kan tijdens de inloopbijeenkomst van 20
april, maar het kan ookdigitaalof
schriftelijk tot en met 8 mei 2015:
Voor
meer informatie kunt u contact opnemen met het loket Bouwen en wonen in
het gemeentehuis van Wierden (telefoon:0546-580
838) of het loket Bouwen, milieu en openbare ruimte van de
gemeente Hellendoorn (telefoon:0548
630214).
Vooraankondiging Inloopbijeenkomst maandag 20 april voorkeurstracé F35
Nijverdal – Wierden Op maandag 20 april is er van 18.00 uur tot 20.30 uur een
inloopbijeenkomst in de Burgerzaal van het gemeentehuis van Wierden. U kunt dan
het voorkeurstracé van de beide colleges van burgemeester en wethouders zien
voor de aanleg van de F35 tussen Nijverdal en Wierden. Medewerkers van de
gemeenten Hellendoorn en Wierden zijn aanwezig om uitleg te geven over het
voorkeursbesluit.
...... dus opening, zomer 2015 .........
121 dagen uitstel .. 10 april
120 dagen uitstel .. 09 april
Burgemeester Hellendoorn: 'Er gloort licht aan het einde van de Combitunnel'
NIJVERDAL - Hellendoorns burgemeester Anneke Raven verwacht dat eind april of
begin mei meer duidelijkheid kan worden gegeven over de exacte datum van de
openstelling van de Combitunnel voor het gemotoriseerde verkeer op de N35.
Rijkswaterstaat gaat nu nog uit van 'ergens deze zomer'. Volgens Raven gloort
eindelijk licht aan het einde van de tunnel.
Uitgesteld De openstelling van de Combitunnel werd dit najaar tot nader orde
uitgesteld vanwege softwareproblemen, waardoor de verkeersveiligheid in de
tunnel niet kon worden gegarandeerd. Die problemen zijn opgelost en alle meer
dan vijftig veiligheidssystemen worden sindsdien uitgebreid getest.
Een goede opmerking, zeker nadat de prachtige boom op de punt gekapt is.
Als een groot deel van het asfalt er binnenkort voor de 3e keer weer
uigebroken wordt kan dit mooi aangepast worden.
Maastricht
- Weer zit het tegen bij de tunneltechnische installaties van een wegtunnel. De
nieuwe tunnelstandaard lijkt geen soelaas te bieden. De verdere
uitwerking van de tunneltechnische installaties van de A2-tunnel vallen
“belangrijk” tegen.
Die
opmerking vanBallast
Nedamtoen het begin deze
maand een winstwaarschuwing afgaf is opmerkelijk, wantRijkswaterstaatbetaalde
eind 2013 al 47,5 miljoen euro extra om de nieuwe tunnelstandaard te
implementeren en problemen in de eindfase te voorkomen.
Struktonen
Ballast Nedam bouwen op fiftyfifty-basis sinds 2012 aan de eerste
dubbeldekstunnel in Nederland en verwachten die volgend jaar op te leveren. De
tunnel wordt op basis van een d&c-contract gebouwd met een projectbudget
van 850 miljoen euro. Op dit moment is de opleveringsdatum niet in gevaar en
zijn geen bijzondere complicaties aan de hand, klinkt het uit bronnen rond het
project. Maar het is wachten op de jaarcijfers van Ballast Nedam voor een
nadere toelichting.
Imtechis
in onderaanneming verantwoordelijk voor zowel de tunnel- als de
verkeerstechnische installaties. In totaal gaat het om 69 installaties. De
installateur haalde de klus begin 2013 binnen.
Alle
betrokken partijen zijn buitengewoon terughoudend met het verstrekken van
aanvullende informatie over de tegenvallers. De projectorganisatie verwijst
vooral naar de bouwcombinatie, die vervolgens geen aanvullende informatie wil
verstrekken. Wel bevestigen de partijen dat de ruwbouw juist zes maanden
versneld is opgeleverd om een tijdbuffer voor de installaties te creëren en
uitgebreid te kunnen testen. Dat lukte met de inzet van een extra tunneltrein.
De
uitvoering van de afbouwfase, waaronder de installaties, verkeert nog in de
beginfase. Echter al bij de gunning in 2009 is ervoor gekozen om het budget
voor de installaties apart te zetten omdat de landelijke tunnelregiseur toen
nog vergelijkbare discussies voorzag als bij de A2-tunnel Leidsche Rijn, die
uiteindelijk met zware vertraging en hoge meerkosten is opgeleverd.
Tussentijds heeft minister Schultz in 2013 al 47,5 miljoen
euro bijbetaald om de extra eisen bij Maastricht te financieren.
Blijkbaar is dat niet genoeg om te voorkomen dat Ballast Nedam alarm slaat en
waarschuwt voor tegenvallende resultaatscijfers als gevolg van onder meer de
A2-Maastricht.
105 dagen uitstel .. 25 maart
.....wij verwachten dat wij u binnen een aantal weken verdere informatie
zullen verstrekken.... aldus weth. Beintema over de opening van de tunnel.
104 dagen uitstel .. 24 maart
100 dagen uitstel .. 20 maart
99 dagen uitstel .. 19 maart
Testen
Salland-Twentetunnel in volle gang
19-03-2015
Door
softwareproblemen bleef de nieuwe Salland-Twentetunnel eind 2014 dicht. De
software is nu in orde, het testen is in volle gang. Manager Tunneltechnische
Installaties Frans Galama (Rijkswaterstaat):'De
tunnel moet 100 procent veilig zijn als hij opengaat.'
Frans
Galama, manager Tunneltechnische Intallaties bij Rijkswaterstaat, aan het
werk in de verkeerscentrale in Wolfheze.
Altijd
heeft voorop gestaan dat de tunnel moet voldoen aan de laatste veiligheidseisen.'We
hebben in 2011 met elkaar afgesproken dat de tunnel aan de landelijke standaard
voor tunnelveiligheid moet voldoen. Die landelijke standaard beschrijft de eisen
voor de techniek en veiligheid in de tunnel. Hiervoor zorgen 54 technische
installaties zoals verlichting, ventilatie, geluid, slagbomen, et cetera. Elke
installatie werkt met eigen software. Daarnaast is er één softwarepakket dat
de installaties op elkaar afstemt. Deze coördinatie is belangrijk, zeker als er
in de tunnel iets bijzonders gebeurt zoals een verkeersongeval. De laatste
software-schakel is die naar de verkeerscentrale in Wolfheze. De
verkeerscentrale bedient alle matrixborden en camera’s op de rijkswegen en
straks ook alle systemen van de tunnel. Ook de tunnel en de centrale moeten dus
met elkaar kunnen ‘praten’.'
Verbinding
maken
De
technische inrichting van de tunnel is in 2011 vastgesteld: de techniek is
aangelegd conform de landelijke standaard. De systemen van de verkeerscentrale
zijn sindsdien echter doorontwikkeld. Deze doorontwikkeling was een van de
factoren die het lastig maakten om de systemen van de verkeerscentrale goed aan
te laten sluiten bij de systemen in de tunnel. Frans:'Ik
zeg altijd: in Europa wonen allerlei mensen. Die kun je elkaar een hand laten
geven – verbinding laten maken – maar dat betekent nog niet dat ze elkaar
begrijpen. Dat is waar we in oktober achter kwamen. Toen hebben we alles op
alles gezet om het probleem op te lossen. In november moesten we helaas de
conclusie trekken dat we het niet op korte termijn konden oplossen en dat de
tunnel niet meer in 2014 open kon gaan.'
Opnieuw
testen
De
tunnel kan alleen open als hij veilig is en als alle systemen goed werken.
Daarom bleef de tunnel dicht en werden eerst alle systemen grondig geanalyseerd
en problemen opgelost. Sinds januari zijn de systemen van de tunnel en de
verkeerscentrale zo ver dat ze met elkaar kunnen communiceren. Waarom is de
tunnel dan nog steeds niet open?'We
moesten in november ook stoppen met testen. Het heeft geen zin om dingen te
testen die niet naar behoren werken. Daar zijn we nu opnieuw mee begonnen.'
Complex
Het
testen duurt een aantal maanden. Er wordt uitvoerig getest hoe de software zich
gedraagt als de tunnel in gebruik is, onder meer bij allerlei bijzondere
situaties. De installaties moeten op zichzelf kunnen werken, maar ook in
combinatie met elkaar. Dat maakt het zo complex. Frans:'Ik
begrijp het wel, dat mensen een lampje en een ventilator zien en dan denken dat
dit snel op te lossen is. Je ziet niet zo veel aan de buitenkant. Maar er zit
ongelofelijk veel techniek achter.'De
lengte van de tunnel speelt daarin geen rol: een korte tunnel als in Nijverdal
moet net zo veilig zijn als een tunnel van een paar kilometer.'De
tunnel moet 100 procent veilig zijn als hij in gebruik wordt genomen. Gaat de
tunnel te vroeg open, dan bestaat het risico dat die later weer dicht moet. Die
extra hinder en kosten willen we voorkomen. Het moet daarom in één keer goed.'
Begrip
Voor
iedereen was deze situatie een onaangename hobbel. Maar alle partijen die hier
hard aan hebben gewerkt, van aannemer tot gemeente en van Rijkswaterstaat tot
ProRail, staan achter de gekozen aanpak. Galama prijst vooral het geduld en de
instelling van de bewoners van Nijverdal.'Veel
omwonenden begrijpen het en gaan er ook heel pragmatisch mee om: liever goed en
later dan te vroeg en half. Ik waardeer dat enorm.'
Wie
bepaalt wanneer de Salland-Twentetunnel opengaat?
19-03-2015
Als
alle testen goed zijn verlopen en de veiligheid is aangetoond, kan de tunnel
open. Maar wie bepaalt wanneer het zo ver is? Welke bestuurlijke stappen
moeten genomen worden voordat het verkeer daadwerkelijk door de tunnel kan?
Twee belangrijke spelers, Rijkswaterstaat en de gemeente Hellendoorn, geven
tekst en uitleg.
Een
testauto voor de slagboom tijdens het testen van de Salland-Twentetunnel.
Rijkswaterstaat
is opdrachtgever en toekomstig beheerder van de tunnel. Dat betekent dat
Rijkswaterstaat vaststelt wanneer de tunnel kan worden opengesteld. Maar het is
de gemeente Hellendoorn die bepaalt of de tunnel open mag. De gemeente is
namelijk bevoegd gezag, en alleen het bevoegd gezag kan de
openstellingsvergunning verlenen.
Advies
Peter
van ’t Hoog, omgevingsmanager bij Rijkswaterstaat, schetst het proces:'Als
Rijkswaterstaat klaar is met de voorbereidingen, vragen we de veiligheidsbeambte
om advies. De veiligheidsbeambte is dé onafhankelijke deskundige op het gebied
van tunnelveiligheid. Hij bepaalt of de tunnel voldoet aan de Wet aanvullende
regels veiligheid wegtunnels (WARVW). Omdat hij al vanaf de planfase bij dit
project is betrokken, kan hij gericht advies geven. Zijn advies dienen we samen
met alle andere vergunningsdocumenten in bij de gemeente.'
Vergunning
De
gemeente moet vervolgens besluiten of zij een vergunning verleent voor
openstelling. Daarbij gaat zij niet over één nacht ijs. Remko Kuiper,
beleidsmedewerker bij de gemeente:'Alle
documenten moeten kloppen. We winnen daarom ook advies in bij de
Veiligheidsregio Twente. Op basis van dit advies, het advies van de
veiligheidsbeambte en de reactie van de tunnelbeheerder hierop beslist het
college van B&W of zij de openstellingsvergunning verleent.'Dick
Schipper, projectleider namens de gemeente:'Uiteraard
willen burgers en weggebruikers dat de tunnel zo snel mogelijk opengaat. Daarmee
wordt een belangrijk doel van de tunnel, een betere leefbaarheid in Nijverdal,
gerealiseerd. Een spoedige opening zou ook prettig zijn voor de geplande
infrastructurele projecten van de gemeente. Maar de tunnelveiligheid moet
gegarandeerd zijn.'
Vandaag
werd door het CDA-Tweedekamerlid Martijn van Helvert in gezelschap van Jeroen
Piksen, CDA-kandidaat Provinciale Staten, een bezoek gebracht aan het Combiplan
te Nijverdal. Het combiplan, gerealiseerd met miljoenensteun van de provincie
Overijssel, is nog steeds gesloten voor autogebruik vanwege niet functionerende
veiligheids ICT-systemen die schijnbaar onoplosbaar zijn.
Rijkswaterstaat heeft begin januari gemeld dat gewerkt wordt aan spoedige
gedeeltelijke openstelling. Wanneer is nog steeds onbekend. Het gevolg van een
en ander is dat:
- een investering van tenminste € 230 miljoen onbenut blijft;
- Nijverdal nog steeds heel veel last heeft van stank, stof en lawaai;
- de herinrichting van de Grotestraat in Nijverdal uitgesteld moet worden;
- de doorstroming van het verkeer nog steeds wordt belemmerd en Nijverdal een
knelpunt is.
De redenen van de onoplosbaarheid van de problemen zijn, ondanks vele vragen
aan Rijkswaterstaat, niet duidelijk. Voor het CDA is dit een reden opnieuw
kamervragen te gaan stellen over het niet open gaan van het Combiplan, met
daarbij bijzondere aandacht voor de ICT-problemen. CDA-kandidaat Jeroen Piksen
vraagt zich langzamerhand af of er niet sprake is van een nieuw ICT-drama bij
de overheid.
82 dagen uitstel .. 02 maart
Schultz
stelt plan voor verbreding verbindingsweg Overijssel vast
Minister
Schultz van Haegen (Infrastructuur en milieu) heeft het voorkeursalternatief
voor de opwaardering van de N35 tussen Nijverdal-Wierden vastgesteld. De N35
is een belangrijke verbindingsweg tussen Zwolle/Kampen en Twente waar veel
lokaal en regionaal verkeer gebruik van maakt. De N35 wordt tussen Nijverdal
en Wierden verbreed naar een weg met 2x2 rijstroken en opnieuw ingericht.
Minister
Melanie Schultz van Haegen ondertekent samen met gedeputeerde Kok,
burgemeester Raven en de wethouders Bron en Schasfoort de
bestuursovereenkomst voor uitwerking van de te verbreden N35
Nijverdal-Wierden, de belangrijkste verbindingsweg van Zwolle naar Twente.
Schultz:
'Met de
vaststelling van het voorkeursalternatief zetten we een mooie stap voor een
betere bereikbaarheid van de twee economische belangrijke regio’s in
Overijssel. We zorgen ervoor dat het verkeer vlotter en veiliger kan doorstromen
en maken het wegennetwerk robuuster.'
Het
voorkeursalternatief is in nauw overleg met de provincie Overijssel, de regio
Twente en de gemeenten Hellendoorn, Wierden en Rijssen-Holten vastgesteld. De
voorkeur is tot stand gekomen met behulp van actieve inbreng van omwonenden.
Gekozen is voor de noordvariant met een ongelijkvloerse aansluiting en een
ongelijkvloerse kruising in Nijverdal. Bij deze variant wordt de N35 in
noordelijke richting opgeschoven tussen Nijverdal en Wierden, zo dicht mogelijk
langs de zuidzijde van de spoorlijn Zwolle-Almelo. Aan de westkant van Wierden
komt een ongelijkvloerse aansluiting (Wierden-West).
Omwonenden
hebben deze noordvariant actief onder de aandacht gebracht. Het Rijk heeft de
variant met omwonenden, belangengroepen en regionale overheden daarop verder
onderzocht. De variant bleek haalbaar toen met medewerking van grondeigenaren in
de omgeving het benodigde compensatiegebied voor waterwinning werd gevonden.
Twee
varianten onderzocht
In
de verkenning zijn twee varianten onderzocht, de noordvariant (langs het spoor)
en de zuidvariant (verbreding huidige weg). Uit de verkenning blijkt dat de
noordvariant gunstiger is voor het woon- en leefklimaat van de aanwonenden van
de huidige N35 (geluid, beleving ruimtelijke kwaliteit, ruimtebeslag) en ook
vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid beter scoort dan de zuidvariant.
Daarnaast is het draagvlak onder de omwonenden van de N35 voor de noordvariant
groter dan voor de zuidvariant. De aanlegkosten van de ongelijkvloerse
aansluiting en kruising in Nijverdal zijn ruim € 21 miljoen hoger dan
gelijkvloerse kruisingen. De extra kosten voor de ongelijkvloerse aansluiting en
kruising worden volledig door de regio gedragen.
Bestuursovereenkomst
De
afspraken met de regionale partijen die bij de beslissing van de minister horen,
zijn vandaag vastgelegd in een bestuursovereenkomst. Hierin is vastgelegd dat
het beschikbare budget €121,5 miljoen bedraagt, waarvan het Rijk €50 miljoen
voor zijn rekening neemt en regionale partijen gezamenlijk €71,5 miljoen
bijdragen. Het intensieve overleg met alle betrokkenen zal worden voortgezet in
de komende planuitwerkingsfase, waarbij er naar wordt gestreefd om in 2019 te
starten met de werkzaamheden.
1.3. De toegezegde financiële bijdragen van alle andere betrokken partijen
zijn rond en met het verkenningenrapport is ingestemd. Door de andere betrokken
partijen is ingestemd met de financiële bijdragen die zij moeten verlenen en
het opgestelde verkenningenrapport (voor samenvatting zie bijlage). Hiermee is
aan onze voorwaarde voldaan dat dit voor 1 januari 2015 geregeld moest zijn. U
wordt gevraagd de toegezegde bijdrage als krediet beschikbaar te stellen. Ook de
ongelijkvloerse verbinding is mede door de forse extra bijdrage van de provincie
en de regio Twente opgenomen in de plannen. De onderstaande partijen dragen de
genoemde bedragen bij aan het project:
De Staat € 50.000.000,00 Provincie Overijssel € 59.000.000,00 Regio
Twente € 10.500.000,00 Gemeente Hellendoorn € 750.000,00 Gemeente
Rijssen-Holten € 250.000,00 Gemeente Wierden € 1.000.000,00
Wierden.
19. Reservering doortrekken N35 De reservering van 2 x € 250.000,- voor
de gemeentelijke bijdrage in de kosten van de doortrekking van de N35 kan worden
doorgeschoven. De gemeente Wierden draagt € 1,0 miljoen bij aan de realisatie
van een ongelijkvloerse kruising bij Wierden in de N35. Hierover zijn nog geen
concrete afspraken gemaakt wanneer die bijdrage precies moet worden voldaan.
Inmiddels 25 hebben wij € 500.000,-- gespaard. Het is verantwoord om de andere
€ 500.000,-- te verdelen over de jaren 2018 (€ 250.000,--) en 2019 (€
250.000,--) omdat niet verwacht wordt dat er voor 2017 wordt gestart met de
uitvoering, de bouwtijd minimaal 1,5 jaar bedraagt en er dus niet eerder dan
in 2019 behoeft te worden afgerekend. Dit betekent voor 2015 een eenmalig
voordeel van € 250.000,-.
54 dagen uitstel .. 03 februari
50 dagen uitstel .. 30 januari
Reacties18
oudnijverdaller
Wat een Tunnelvisie !!
jan
m
et was drie jaar geleden , na het faillissement van de vaste IT
leverancier van de Rijksoverheid, al bekend bij de aannemerscombinatie dat
ze de gestelde opleverdatum niet gingen halen. Deze problemen waren toen
al bekend maar niemand wilde voor de te voorziene verliezen opdraaien
Gerard
Denk dat er bij zulke projecten teveel mensen rondlopen die diverse
belangen hebben en er diverse zijn die geldelijke belangen hebben. Men
maakt mij niet wijs dat men de tunnel niet kan openstellen zonder dat die
IT rommel werkt. Het is een ziek land aan het worden met alle regeltjes,
belangen, wetjes. Donder open die tunnel en ga verder zeiken over IT
problemen, als wij, de belastingbetaler cq autobestuurders maar door die
tunnel kunnen.
Ton
Deuse
Even ter informatie: die 'IT-rommel' is voor de beveiliging van de
tunnel. Als er een ongeluk en brand uitbreekt en de IT (die
hulpdiensten, blusinstallaties en de vluchttunnel in de gaten houdt)
werkt nog niet, sta jij hard te schreeuwen dat ze die tunnel nooit
open zouden moeten stellen voordat de IT werkt.
Bram
Mannetje aan het begin van de tunnel. Mannetje aan het eind van de
tunnel. Mobieltje binnen handbereik. BOEM = 112 bellen. Zo
moeilijk is het toch niet?
wim
daar heb je gelijk in. maar hoeveel tunnels hebben we in
Nederland? die gewoon open zijn met draaiende software. kan dit
niet geplaatst worden, hoeft het ei ook niet op nieuw te worden
uitgevonden.
peter
bakker
Tijdelijk videsysteem installeren. Beveiligingsbedrijf inhuren met
permanente video bewaking Tijdelijk onderkomen op de tunnel. Wat kost het
per dag dat die tunnel niet open gaat ik denk meer dan deze tijdelijke
oplossing. Open die tunnel en handelen en niet wachten.ICT en de overheid
is een ramp en als het net zo lang duurt als in limburg ,daar zitten wij
niet op te wachten.
ettore
Laatste nieuws ! De juiste openingsdatum is net bekend, geworden: het is
de feestdag van de heilige Juttemis!
JanS
Waarom mogen we niet weten wat er echt aan de hand is? Het gaat echt niet
om een programmeerfoutje. Wij hebben als belastingbetalers gewoon recht op
serieuze informatie. Welke politicus durft door te vragen en het ons te
vertellen?
davy
weggegooid geld
Rene
Hoe kan het dat de veiligheid wel gewaarbogd wordt bij de treintunnel? Of
zit hier het geld vd ns?
Henk
En weer worden we GENAAID ! Door Wie ? Waarom ? En Hoe !!
Dion
dit zou consequenties moeten hebben
hendrik
En zo houden we weer een groep computer "deskundigen" aan het
werk! De kosten zijn voor de belasting betaler, maakt niet uit.
ettore
U gaat nog voorbij aan nutteloos bestede rente voor dit "dringend
noodzakelijk" project van 80.000 euro per week! (kan je per week
20 fonteinen een jaar van onderhouden!)
Verkeer(d)
Zal hier wel om een financiële kwestie gaan! De tunnel heeft al genoeg
gekost. Ligt vast niet aan een IT probleem.
Punt
Het is dat ik het lees maar het is toch niet te geloven, een foutje in de
software en de tunnel kan niet opengesteld worden! Ja, inderdaad
ambtelijke molens draaien (zeer) langzaam. Schande!
Combikwast
Het is toch van de zotte en een blamage dat een zo simpel
infra-structureel werk zoveel vertraging op kan leveren door een technisch
probleempje (wat niet te vinden is). Het is toch geen hooiberg? Of zijn we
in Nederland al zo ver qua technisch kunnen afgegleden dat we de meest
simpele verstoringen, afwijkingen of hobbels al niet meer kunnen nemen. Zo
van; gaat het goed dan gaat het goed, gaat het fout dan gaat het nog lang
niet goed.
47 dagen uitstel .. 27 januari
Bruisend Nijverdal
46 dagen uitstel .. 26 januari
winterlandschap
42 dagen uitstel .. 22 januari
37 dagen uitstel ..17 januari
36 dagen uitstel ..16 januari
30 dagen uitstel ..10 januari
29 dagen uitstel ..9 januari
26 dagen uitstel ..6 januari
Al weer 40 jaar geleden.
Een afvaardiging van de plaatselijke PPR en
twee journalisten kijken naar de plek waar het rondwegtrace van de N35 gepland
was.
Bas de Gaay Fortman krijgt hier uitleg waarom
er een tunnel in Nijverdal moet komen.
Dik
van Baaren, journalist bij Tubantia, Albert Eekers, Bas de Gaay Fortman, Dick
Noltes, journalist bij de Twentsche Courant, Henk Koster (Tunnel Henkie), Ad
Vonk en Willem Bootsveld.
oudnijverdaller
Wat een Tunnelvisie !!