2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009
Uit 2000.
recreatie
en vrijetijdsbesteding pretparken
Attractieparken
Ecoferium
Hellendoorn heeft een ravijn. Dat is
geen erfenis van de ijstijd, maar van de spoorwegen. In 1880 - Einstein was een
paar maanden oud - heerste het geloof dat een rechte lijn altijd de kortste
verbinding is tussen twee punten. Dus werd dwars door de Sallandse Heuvelrug een
kaarsrechte sleuf gegraven voor de spoorlijn Zwolle-Almelo.
Het geloof was hardnekkig: er kwam
een autoweg naast de spoorlijn te liggen, de N35. Opnieuw gingen flinke stukken
natuur ten onder. De rest is snel verteld. Een eeuw later was Nederland
verslingerd aan de auto. Daar weten ze in Salland alles van. Bij Nijverdal klimt
de weg uit het ravijn en dreunt het verkeer dag en nacht door de bebouwde kom.
In 2009 moet het afgelopen zijn.
Niet met het verkeer, maar met de herrie. Onder Nijverdal (gemeente Hellendoorn)
ligt dan een tunnel. Een planologische blunder wordt na 129 jaar hersteld, maar
er dreigt een tweede.
Het Avonturenpark Hellendoorn breidt
gestaag uit. Attractieparken moeten elk jaar met iets nieuws komen. Wie niet
uitbreidt, tekent zijn doodvonnis. De parkeerplaats van het park zal vroeg of
laat plaatsmaken voor nieuw vermaak. En dan moet er een nieuwe parkeerplaats
komen in het groen. Dat kost opnieuw natuur, want je kunt auto's niet
achterlaten op een snelweg. Maar wel daarboven, bóven Het Ravijn, zoals de
sleuf wordt genoemd in Salland.
Parkeren in het Ravijn heet het plan
dat Hellendoorn in het najaar presenteerde, samen met Staatsbosbeheer en het
Avonturenpark. Boven het ravijn wordt een vierhonderd meter breed viaduct
gebouwd met een hotel, een parkeergarage voor vierduizend auto's en een
kabelbaan die de toerist naar het noorden brengt, naar het attractiepark. Of
naar het zuiden, naar een uitzichtspunt op een 'berg' van Staatsbosbeheer.
De reacties waren per saldo
positief, zegt wethouder Peter de Noord van Hellendoorn. 'Er was een hoge mate
van enthousiasme, ook bij de milieubeweging.' Het viaduct ('We spreken intussen
van een Ecoferium', grinnikt De Noord over de modieuze benaming) is niet voor
niets zo breed.
Het is een wildwissel van royaal
formaat. Viaducten die bestemd zijn voor het wild zijn gewoonlijk vijftien meter
breed. Hier wordt ruim baan gemaakt voor de dieren die naar de overkant willen.
Een ecologische barričre wordt geslecht.
Maar uiteraard moet er ook ruimte
komen voor het hotel en de parkeergarage, en voor wandel- en fietspaden. Niet
voor het kabelbaanstation. Dat idee is gesneuveld.
'Het zou een aantasting betekenen
van het gebied. Voor de kabelbaan moeten te veel bomen wijken', zegt De Noord.
'En de baan was niet rendabel.' 's Ochtends en 's avonds zou de baan volop
draaien, vooral voor de ruim 500 duizend dagjesmensen die het Avonturenpark elk
jaar aandoen. De rest van de dag zouden de gondels nagenoeg werkloos zijn.
Het Avonturenpark, Staatsbosbeheer
en de gemeente Hellendoorn - ze trekken samen op - zoeken naar een andere
oplossing.
Eddy den Boer van het Avonturenpark:
'Er wordt flink gebrainstormd, want een van de voordelen van het Ecoferium is
dat er geen autoverkeer meer nodig is van en naar het park.'
Volgens Den Boer is de hoofdzaak dat
er een vervoerssysteem komt, dat geruisloos werkt en grote aantallen mensen kan
verplaatsen. Een monorail is geopperd en ook het idee om people movers te laten
rijden, onbemande elektrobussen. Die rijden al bij de Van Brienenoordbrug in
Rotterdam en alleen als de computer zegt dat er werk te doen is.
Het attractiepark zit met zijn
uitbreidingsplannen niet in tijdnood, maar een van de partners wel: de gemeente
Hellendoorn. Het park kan nog wel een paar jaar uit de voeten met de bestaande
parkeerplaats, die 2500 auto's kan herbergen. 'Alleen op topdagen loopt die
over', zegt Den Boer. Dan moeten automobilisten uitwijken naar een weiland in de
buurt.
Toch moet volgens wethouder De Noord
de beslissing over het Ecoferium halverwege volgend jaar vallen. Want dan worden
ook de laatste besluiten genomen over het complexe tunnelplan bij Nijverdal.
'Dan gaan we aan de slag met het
ontwerp voor de weg en dan moet ook een hard besluit vallen over het Ecoferium',
zegt De Noord. Het plan met het superviaduct moet passen in de tunnelplannen.
Voor dat laatste project wordt een stuk van de N35 verlegd naar de andere kans
van de spoorbaan. Drukke tijden voor de rekenmeesters.
De aanleg van het Ecoferium is vorig
najaar ruw geschat op tachtig miljoen gulden, een immens bedrag voor puur
toeristische infrastructuur. De Noord somt staccato de zaken op die in nog geen
anderhalf jaar moeten worden onderzocht.
Is tachtig miljoen voldoende voor de
aanleg, is de exploitatie rendabel te krijgen, draagt de rijksoverheid bij, moet
er een beroep worden gedaan op Europese fondsen en wat wordt de eigen bijdrage
van het park, van Staatsbosbeheer en van de gemeente zelf?
Belangstelling is er genoeg. Aannemersconsortia hebben zich al gemeld. Financiers ook. Maar De Noord heeft niets aan die interesse zolang op al zijn vragen geen antwoord is. Economische groei en een natuurbehoud gaan niet zo gemakkelijk samen.
Het kost veel geld, soms te veel.