2010
2011 2012
2013
2014
2015
1970-1979 1980-1989
1990-1999
2000-2009
TERUG
Hierboven kunt u krantenartikelen van 1970 t/m 2013 bekijken, klik op het
jaartal.
Voor
2015 kijk hier...
19 dagen uitstel ..30 december
14 dagen uitstel ..25 december
TomTom
houdt zich wel aan de planning……
Datum:
24-12-2014
12.50
uur - Als je op dit moment
van Nijverdal richting Almelo rijdt en je TomTom aan hebt staan, die je net geüpdate
hebt, dan kom je voor een mooie verrassing te staan.
Voorbij het kruispunt van de Wierdensestraat met de Boomcateweg word je door
TomTom de Baron van Sternbachlaan opgestuurd en gesommeerd daarna meteen
rechts af te slaan…….de nieuwe N35 op….
Ja…..TomTom heeft zich wel aan de planning gehouden wat de openstelling van
deze nieuwe weg betreft….
12 dagen uitstel ..23 december
Filmpje
9 dagen uitstel ..20 december
6 dagen uitstel ..17 december
2 dagen uitstel ..13 december
-1 dagen uitstel ..10 december
-2 dagen uitstel ..9 december
TUNNEL COMMUNICATIE
vrijdag
21 november 2014 | RTV-Oost
De combitunnel in Nijverdal gaat later open dan gepland.
De
combitunnel in Nijverdal gaat later open dan gepland. Volgens Rijkswaterstaat
en de gemeente Hellendoorn kan de tunnel nog niet worden opengesteld, omdat er
ICT-problemen zijn.
In
de wegtunnel zorgen ongeveer vijftig tunneltechnische installatiesystemen
ervoor dat er bij calamiteiten snel kan worden gehandeld. De systemen werken
afzonderlijk naar behoren, maar recentelijk bleek dat de ICT-systemen van de
tunnel niet goed communiceren met de systemen van het landelijk bediennetwerk.
Op dit moment worden de systemen grondig onderzocht.
Mogelijk
gedeeltelijk open
Rijkswaterstaat
en de gemeente onderzoeken of het verkeer onder bepaalde voorwaarden al wel op
deeltijden gebruik kan gaan maken van de tunnel, zodat buiten die tijden
verder kan worden gewerkt aan een oplossing. Beide partijen overleggen over de
mogelijke openingstijden. Ze proberen nu eerst een vergunning voor een
gedeeltelijke openstelling tot stand te brengen.
De
treinen rijden sinds vorig jaar al door de tunnel. De N35 loopt sinds jaar en
dag door Nijverdal. Rijkswaterstaat en ProRail willen met het combiplan de
leefbaarheid en de veiligheid in het dorp te verbeteren. Ook moet de nieuwe
weg ten noorden van het huidige tracé zorgen voor een betere doorstroming van
het verkeer. In 2010 is begonnen met de aanleg van de tunnel. De planning was
dat de tunnel in december open was voor het verkeer.
Alleen een fietsbrug van 3 miljoen of een Fiets Fly
Over ??
Zie Tunnelplan
165 en Tunnelplan 159.
Fietsersenquête
op
F35 in Almelo, Enschede/Hengelo, Nijverdal en Wierden
Op
vier delen van de fietssnelweg F35 wordt op 23 oktober een enquête gehouden
onder fietsers. Het onderzoek wordt gedaan in opdracht van Regio Twente en de
betrokken gemeenten. Op de F35 worden die dag fietsers geteld en worden flyers
uitgedeeld. Op de flyers staat een link naar een enquête op internet (www.twentefietst.nl ).
Deelnemers aan de enquête maken kans op een cadeaubon van € 25,-. Ook
fietsers die de route op andere dagen of momenten dan 23 oktober in de
ochtendspits gebruiken, kunnen de enquête invullen.
Bij
slecht weer schuift het onderzoek enkele werkdagen op. Met het onderzoek krijgen
Regio Twente en gemeenten informatie over hoe vaak wordt gefietst, over het
gebruik van de fietssnelweg F35 en de waardering van de F35. De resultaten
worden ingezet voor een gerichte fietscampagne die zoveel mogelijk mensen ertoe
moet bewegen met de fiets naar het werk te gaan.
Het
onderzoek, dat wordt uitgevoerd door adviesbureau Goudappel Coffeng, vindt
plaats in de ochtend tussen 7.00 en 10.00 uur. Locaties voor het onderzoek zijn
de twee eerst aangelegde delen van de F35 tussen Hengelo en Enschede (Colosseum
tot Kuipersdijk) en in Almelo (Ambtstraat/Burg. Raveslootsingel) en twee nieuwe
delen in Nijverdal aan de noordkant van het spoor en in Wierden langs de
Akkerwal.
Non-stop
fietsverbinding F35
De
fietssnelweg F35 is de drager van het Hoogwaardig Fietsnetwerk Twente en daarmee
een belangrijk fietsproject van Regio Twente en de Twentse gemeenten. In nauwe
samenwerking met acht Twentse gemeenten werkt Regio Twente aan een snelle en
comfortabele fietsverbinding tussen Nijverdal, Wierden, Almelo, Borne, Hengelo
en Enschede, met zijtakken Enschede-Oldenzaal en Almelo-Vriezenveen. De
fietssnelweg levert niet alleen een belangrijke bijdrage aan de bereikbaarheid
van Twente, maar ook aan recreatie en toerisme en gezondheid.
De plannen voor de F35 zijn recentelijk door Regio Twente geactualiseerd. De
totale lengte wijzigt van 59,5 km naar 62,1 km. Het streven daarbij is om de
delen Borne-Hengelo-Enschede, Almelo-Vriezenveen en Almelo-Wierden/Zuidbroek) te
realiseren tot 2017. De ambitie is om de F35 in 2020 helemaal gerealiseerd te
hebben.
Met
de bus door de tunnel.
N35:
4 Knelpunten worden aangepakt
Maandag
27 oktober 2014 tekende minister Schultz van Haegen een bestuursovereenkomst
waarin is geregeld hoe de verkeersveiligheid wordt verhoogd en de
bereikbaarheid en de leefbaarheid wordt verbeterd op de N35 tussen Nijverdal
en Wijthmen. Het Rijk heeft hiervoor een bedrag van 5 miljoen euro beschikbaar
gesteld en de provincie Overijssel heeft 10 miljoen euro gereserveerd voor de
diverse verbeteringen langs dit traject. Het totale budget van 15 miljoen euro
wordt verdeeld over de diverse knelpunten voor dit weggedeelte. In de gemeente
Hellendoorn worden vier knelpunten aangepakt.
Welke
knelpunten worden aangepakt?
De kruising N35/Molenweg/Tunnelweg wordt aangepast, net zoals die van de
N35/Stationsweg. De tussenberm tussen de hoofdrijbaan en de parallelweg krijgt
obstakels, zodat voertuigen niet meer via de tussenberm kunnen switchen. Deze
knelpunten worden door Rijkswaterstaat uitgevoerd. Tussen de Oude Deventerweg
en Dalzicht worden parallelwegen aangelegd en worden de fietsoversteekpunten
opgeheven. Hiervoor komt een fietsbrug in de omgeving van Dalzicht terug. Voor
deze laatste maatregel is in het bestuurlijk overleg afgesproken dat de
gemeente Hellendoorn dit zelf uitvoert. Daarvoor wordt een aparte overeenkomst
tussen het Rijk en de gemeente opgesteld. Wethouder Beintema: “Ik ben zeer
tevreden met het resultaat. Al onze knelpunten staan op de lijst en worden
aangepakt, zowel bij Haarle als bij Nijverdal West.”
Probleemanalyse
In 2012 heeft het Rijk een probleemanalyse uitgevoerd naar de
verkeersveiligheid op de N35 voor het traject Wijthmen – Nijverdal. Hieruit
kwamen diverse knelpunten naar voren. Op basis van het beschikbare budget zijn
meerdere oplossingen per knelpunt bedacht. Het Rijk, de provincie, Regio
Twente en de aanliggende gemeenten hebben alle alternatieven voor de
knelpunten geprioriteerd. De prioritering is uitgevoerd op basis van criteria
voor onder andere verkeersveiligheid, bestuurlijke prioriteit, bereikbaarheid,
leefbaarheid en draagvlak. Deze beoordeling heeft tot de uiteindelijke
definitieve lijst geleid. Voor de gemeente Hellendoorn is dus voor vier
oplossingen gekozen. Bij de uitvoering worden de aanwonenden en het
Plaatselijk Belang Haarle betrokken. De uitvoering van de werkzaamheden start
nog dit jaar met het aanbrengen van de obstakels in de middenbermen. De
verdere uitvoering loopt door tot 2018.
Kiosk
bij station niet haalbaar
Het
college van burgemeester en wethouders heeft vanaf de start van het project
van de stationsomgeving noord, de wens gehad om daar een kiosk te realiseren.
Hiermee kan de service naar de OV-reiziger worden verbeterd en is dit ook goed
voor de sociale veiligheid in het stationsgebied. De afgelopen jaren is met
meerdere partijen contact geweest, doch een kiosk op een ‘niet-overstap
station’ blijkt tot nu toe commercieel niet interessant genoeg.
Het
afgelopen jaar heeft de gemeente Hellendoorn een intensief verkenningstraject
doorlopen met React om een kiosk te realiseren waar mensen met een afstand tot
de arbeidsmarkt aan de slag kunnen. React heeft hiervoor een
haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd. Op basis van dit onderzoek en de verdere
gesprekken tussen de gemeente en React, is gezamenlijk besloten dat dit, tot
grote spijt van beide partijen, geen haalbare zaak is. Wel is afgesproken dat
de gemeente en React binnenkort samen om tafel gaan om te bekijken hoe zij
elkaar van dienst kunnen zijn op het gebied van werkgelegenheid en
re-integratie.
Raadsmotie
De raad heeft op 5 november 2013 de volgende motie aangenomen:
“Partijen bijeen te brengen om een kiosk, restauratie en servicepunt bij het
station aan te leggen. Waarbij meegenomen wordt dat het een dagbesteding moet
worden voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt”. Deze motie kwam
voort uit het feit dat geen enkele private partij een gebouw en de exploitatie
van een kiosk commercieel interessant achtte. Immers, in 2011/2012 heeft de
gemeente een aanbestedingstraject gevolgd, dat geen resultaat heeft
opgeleverd. Eind 2013 is er contact opgenomen met React om te bezien of er
interesse bestond in het concept zoals omschreven in de raadsmotie. React
stond hier positief tegenover. In opdracht van de gemeente is toen een
haalbaarheidsonderzoek gedaan.
Onderzoek
Voor het realiseren van de kiosk had React een mogelijke investeerder op het
oog. Ook is een eerste schetsontwerp gemaakt van hoe de kiosk eruit zou kunnen
gaan zien. Daarnaast is, in overleg met andere partijen uit het gemeentelijke
Zorgoverleg (met o.a. lokaal opererende zorginstellingen), gekeken of het
mogelijk is om de exploitatie rond te krijgen. Naast de inkomsten vanuit de
kiosk zelf is onderzocht of er inkomsten verkregen konden worden uit
additionele werkzaamheden. Hierbij werd gedacht aan bijvoorbeeld
(groen)onderhoudswerkzaamheden, toezicht houden bij de fietsenstalling,
fietsreparatie, toeristische routes verkopen et cetera. Een belangrijke
voorwaarde voor React in het haalbaarheidsonderzoek was dat er een
investeerder werd gevonden. De gemeente diende garant te staan voor het
permanent aanleveren van mensen (15 – 18 jaarplekken) voor het uitvoeren van
de werkzaamheden. En verder moest er financiële dekking zijn voor de
additionele werkzaamheden.
Uitkomsten
Het is voor de gemeente Hellendoorn, gezien de financiële druk op WMO- en
re-integratiebudgetten, helaas niet mogelijk om te voldoen aan de voorwaarde
om een continue toestroom van uitkeringsgerechtigden toe te kunnen zeggen.
Voor 2015 is al bekend dat dit financiële budget nog weer verder daalt.
Gezien het financiële plaatje voor wat betreft de additionele werkzaamheden,
deze moeten 2/3 van de opbrengsten in het laatje brengen, is het voor de
gemeente ook hier niet mogelijk om te voldoen aan de voorwaarde. De
mogelijkheden van opdrachten door de gemeente zelf blijken zeer beperkt,
gezien aanbestedingsregels en diverse afspraken die al zijn gemaakt voor
bijvoorbeeld het schoonmaken bij de fietsenstallingen en het onderhoud op het
tunneldak. Zelfs al zou er in onderling overleg bijvoorbeeld iets in het
groenbeheer en -onderhoud gedaan kunnen worden, dan nog gaat het bij lange na
niet om de bedragen die nodig zijn om de kiosk rendabel te kunnen krijgen.
Al
met al hebben de gemeente en React gezamenlijk de conclusie getrokken dat de
kiosk, ook in deze constructie, met inzet van mensen met een afstand tot de
arbeidsmarkt, geen haalbare zaak is. Wel is afgesproken dat de gemeente en
React binnenkort samen om tafel gaan om te bekijken hoe zij elkaar van dienst
kunnen zijn op het gebied van werkgelegenheid en re-integratie.
Enquête
over F35
Op
vier delen van de fietssnelweg F35 wordt op 23 oktober een enquête gehouden
onder fietsers. Het onderzoek wordt gedaan in opdracht van Regio Twente en de
betrokken gemeenten. Op de F35 worden die dag fietsers geteld en worden flyers
uitgedeeld.
Op
de flyers staat een link naar een enquête op internet (www.twentefietst.nl).
Deelnemers aan de enquête maken kans op een cadeaubon van € 25,-. Ook
fietsers die de route op andere dagen of momenten dan 23 oktober in de
ochtendspits gebruiken, kunnen de enquête invullen.
Bij
slecht weer schuift het onderzoek enkele werkdagen op. Met het onderzoek
krijgen Regio Twente en gemeenten informatie over hoe vaak wordt gefietst,
over het gebruik van de fietssnelweg F35 en de waardering van de F35. De
resultaten worden ingezet voor een gerichte fietscampagne die zoveel mogelijk
mensen ertoe moet bewegen met de fiets naar het werk te gaan.
Het
onderzoek, dat wordt uitgevoerd door adviesbureau Goudappel Coffeng, vindt
plaats in de ochtend tussen 7.00 en 10.00 uur. Locaties voor het onderzoek
zijn de twee eerst aangelegde delen van de F35 tussen Hengelo en Enschede (Colosseum
tot Kuipersdijk) en in Almelo (Ambtstraat/Burg. Raveslootsingel) en twee
nieuwe delen in Nijverdal aan de noordkant van het spoor en in Wierden langs
de Akkerwal.
Non-stop
fietsverbinding F35
De fietssnelweg F35 is de drager van het Hoogwaardig Fietsnetwerk Twente en
daarmee een belangrijk fietsproject van Regio Twente en de Twentse gemeenten.
In nauwe samenwerking met acht Twentse gemeenten werkt Regio Twente aan een
snelle en comfortabele fietsverbinding tussen Nijverdal, Wierden, Almelo,
Borne, Hengelo en Enschede, met zijtakken Enschede-Oldenzaal en
Almelo-Vriezenveen. De fietssnelweg levert niet alleen een belangrijke
bijdrage aan de bereikbaarheid van Twente, maar ook aan recreatie en toerisme
en gezondheid.
De
plannen voor de F35 zijn recentelijk door Regio Twente geactualiseerd. De
totale lengte wijzigt van 59,5 km naar 62,1 km. Het streven daarbij is om de
delen Borne-Hengelo-Enschede, Almelo-Vriezenveen en Almelo-Wierden/Zuidbroek)
te realiseren tot 2017. De ambitie is om de F35 in 2020 helemaal gerealiseerd
te hebben.
Investeren
in verkeersveiligheid N35 Wijthmen-Raalte-Nijverdal
Datum:
02-09-2014
9.55
uur - Gedeputeerde Staten
van Overijssel hebben een voorstel voor de investering van 10 miljoen euro voor
het verbeteren van de verkeersveiligheid, doorstroming en leefbaarheid op de N35
Wijthmen-Raalte-Nijverdal naar Provinciale Staten gestuurd.
“Met de inzet van dit bedrag en nog eens vijf miljoen euro vanuit de
rijksoverheid ligt er een basis voor de aanpak van de meest prangende
verkeersveiligheidknelpunten en een betere bereikbaarheid”, aldus
gedeputeerde Kok, verantwoordelijk voor mobiliteit in Overijssel. Provinciale
Staten besluiten dit najaar over het voorstel.
Verkenning
De verkenning, die op dit moment wordt uitgevoerd naar de knelpunten en
mogelijke maatregelen om de verkeersveiligheid en de doorstroming te
verbeteren, doet het Rijk in samenwerking met de provincie Overijssel, Regio
Twente en de betrokken gemeenten Dalfsen, Hellendoorn, Olst-Wijhe, Raalte en
Zwolle. Daarnaast starten dit najaar ook de gesprekken met belanghebbende
bewoners, bedrijven en organisaties langs het tracé. Doel is om gezamenlijk
de haalbaarheid van de maatregelen, zoals veilige oversteekplaatsen, minder
aansluitingen en meer parallelwegen en het verbeteren van kruisingen te
beoordelen.
Ambitie
De verkeersintensiteit op de Rijksweg N35, de belangrijkste verbinding tussen
Zwolle-Kampen en Twente, neemt tot en met 2030 met 30 tot 60 procent toe.
Daarom is de ambitie van de regio de N35 tussen Zwolle en Almelo op lange
termijn om te vormen tot een autoweg van 100 km/uur met 2x2 rijstroken en
ongelijkvloerse aansluitingen. Binnen de huidige mogelijkheden wordt daar stap
voor stap naar toegewerkt.
Gedeputeerde Kok: “Bij de ontwikkeling van de verkeersveiligheidsmaatregelen
voor het wegvak Wijthmen-Raalte-Nijverdal houden we er rekening mee dat deze
een toekomstige opwaardering van dit wegvak naar een autoweg niet in de weg
staan. Zo voorkomen we dat er op termijn kapitaalvernietiging plaatsvindt,
maar kunnen we nu al wel flinke stappen zetten in het verbeteren van de
veiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid.”
Naast de verkenning naar het verbeteren van de verkeersveiligheid op het
traject Wijthmen-Raalte-Nijverdal wordt er ook gewerkt aan de opwaardering van
de andere tracédelen op de N35 tussen Zwolle en Almelo. Naar verwachting
neemt minister Schultz eind 2014 een besluit over het tracé Nijverdal-Wierden.
Daarnaast wordt het tracébesluit voor het traject Zwolle-Wijthmen in 2015
verwacht. Eind 2014 is het Combiplan Nijverdal gereed.
SCHRIFTELIJKE
VRAGEN KRUISING N35 NIJVERDAL
ZWOLLE
- Door SGP-Statenlid Jan Slagman zijn aan GS schriftelijke vragen gesteld over
de kruising N35 / Baron van Steinbachlaan te Nijverdal.
Aan
de voorzitter van Provinciale Staten van Overijssel
Het
college/de Commissaris van de Koning wordt verzocht de volgende artikel
59-vragen schriftelijk te beantwoorden.
Inleiding:
Op
woensdag 2 juli 2014 hebben leden van Provinciale Staten van Overijssel het
besluit genomen om €. 35 miljoen van de rijksbijdrage aan het projekt Rijksweg
N35 Wierden – Nijverdal voor te financieren tot 2021.
Tevens
hebben leden van Provinciale Staten besloten om van het genoemde bedrag van €.
35 miljoen een bedrag van maximaal €. 20 miljoen aan te wenden voor
een provinciale bijdrage aan de mogelijke aanleg van twee ongelijkvloerse
kruisingen bij Nijverdal, te weten een volwaardige ongelijkvloerse kruising
zonder toe- en afritten bij de Baron van Steinbachlaan en een volwaardige
ongelijkvloerse kruising met toe- en afritten bij de Burgemeester Boersingel.
Op
dit ogenblijk zijn grote delen van de eerder voorgenomen gelijkvloerse kruising
bij de Baron van Steinbachlaan reeds geasfalteerd en is de voorgenomen V.R.I.-installatie
reeds geplaatst.
De
N35 is een rijksweg en derhalve rust de verantwoordelijkheid voor de uitvoering
van de plannen en de daarbij behorende werkzaamheden bij het Rijk.
De
vragen van de SGP-fractie richten zich op het volgende:
- Is het Rijk na 2 juli 2014 geïnformeerd over het door Provinciale
Staten genomen besluit?
- Wat is de reactie van het Rijk op het genomen besluit?
- Indien de reactie van het Rijk positief is, en dus mee wil werken aan
de realisatie van de twee voorgestelde volwaardige ongelijkvloerse
kruisingen, waarom worden dan op dit moment nog werkzaamheden uitgevoerd
t.b.v. de gelijkvloerse kruising bij de Baron van Steinbachlaan?
- Bent u niet met de SGP-fractie van mening dat het nu doorgaan met de
werkzaamheden aan de gelijkvloerse kruising in de nabije toekomst voor een
deel overbodig zullen blijken te zijn en dat een deel van de reeds
uitgevoerde werkzaamheden dan weer verwijderd moeten of zullen worden?
- Als vraag 4 met ‘ja’ wordt beantwoord bent u het dan met de
SGP-fractie eens dat doorgaan met de werkzaamheden aan de gelijkvloerse
kruising kapitaalvernietiging is?
- Bent u bereid hierover met het Rijk in overleg te treden om uitvoering
van deze werkzaamheden te beëindigen en/of deze af te stemmen op de
werkzaamheden t.b.v. de ongelijkvloerse kruising? Dit om
kapitaalvernietiging te voorkomen
Namens
de SGP-fractie,
Jan
Slagman
De
SGP-Statenfractie stelde een tijdje geleden wat vragen aan Provinciale Staten (PS) over de aanleg van een
ongelijkvloerse aansluiting op de N35 ter hoogte van de Baron van Sternbachlaan.
Men vroeg zich onder andere af of er geen sprake zou zijn van
kapitaalvernietiging… PS heeft de partij inmiddels laten weten dat het
‘slechts’ om beperkte kapitaalvernietiging gaat.
PS zegt dat voor aanvang bekend was dat de planning van de
projecten Combiplan Nijverdal en opwaardering N35 Nijverdal-Wierden niet op
elkaar kunnen aansluiten. Het project Combiplan, waarvan de huidige
werkzaamheden aan de kruising met de Baron van Sternbachlaan deel uitmaken,
wordt eind dit jaar afgerond. De realisatie van de opwaardering
Nijverdal-Wierden is voorzien voor 2017-2020.
Bij afronding van het oostelijke deel van het Combiplan is
rekening gehouden met de toekomstige opwaardering van het tracédeel
Nijverdal-Wierden. Zo is het geheel reeds gedimensioneerd op 2×2 100 km/h
(aardebaan, waterhuishouding, kabels en leidingen, geluidswering), behalve de
asfaltverharding en de kruisingen. Hierdoor wordt kapitaalvernietiging waar
mogelijk beperkt.
Het Rijk heeft positief gereageerd op de aanleg van
ongelijkvloerse aansluitingen en neemt deze op in de lopende verkenning voor dit
tracé. Het aaneensluitend laten plaatsvinden van de werkzaamheden is
onvermijdelijk. Dit geldt zowel voor de variant met gelijkvloerse aansluitingen
als voor de variant met ongelijkvloerse aansluitingen. Het combineren van de
projecten zou gezien de planning Nijverdal-Wierden betekenen dat de autotunnel
de eerste jaren niet gebruikt kan worden.
In overleg met de regionale partners heeft het Rijk de
genoemde projecten waar mogelijk op elkaar afgestemd.
E-bike
steeds hipper en sneller
donderdag
21 aug 2014, 06:04 (Update:
21-08-14,
13:30)
De
high speed e-bike kan tot 45 km/uNOS/Heleen
Ekker
Door
redacteur Heleen Ekker
Steeds jonger zijn ze, de mensen
die op een elektrische fiets stappen. Niet alleen fabrikanten zijn daar blij
mee, ook de overheid wil die ontwikkeling stimuleren.
Zo zijn er allerlei subsidies
voor mensen die een e-bike willen kopen voor woon-werkverkeer. En in de
noordelijke provincies wordt nu geprobeerd om middelbare scholieren aan de
elektrische fiets te krijgen.
Dit najaar begint in de regio
Groningen-Assen een proef op een aantal scholen. 240 leerlingen krijgen de
mogelijkheid een tijdje een elektrische fiets uit te proberen. Als dat bevalt,
kunnen ze er daarna eentje aanschaffen tegen gereduceerd tarief.
20
kilometer
Met het project wil de overheid
erachter komen of jongeren afstanden tussen de 6 en 20 kilometer naar school
met de e-bike willen afleggen. Verder moet blijken hoe de scholieren het best
daartoe kunnen worden gestimuleerd.
De hoop is dat de e-bike de
scholieren uit het openbaar vervoer houdt. Vooral in Groningen zijn treinen en
bussen tijdens de spits nu vaak overvol, vooral met jongeren. Het ov is
daardoor geen aantrekkelijk alternatief voor automobilisten.
De proef wordt volgens het
ministerie van Infrastructuur en Milieu met belangstelling gevolgd door andere
Nederlandse regio's.
High
speed pedelec
Niet alleen rijden er steeds
meer elektrische fietsen in Nederland - het zijn er inmiddels 1,3 miljoen -
een andere ontwikkeling is dat fabrikanten steeds snellere elektrische fietsen
op de markt brengen. De snelste variant, de 'high speed pedelec', haalt
snelheden tot 45 kilometer per uur.
Bij dit voertuig is een kenteken
verplicht en moet de berijder ten minste 16 jaar zijn. De gedachte is dat deze
fietsen vooral geschikt zijn voor woon-werkverkeer, als alternatief voor de
auto. Inmiddels zijn er meerdere modellen op de markt.
Deze fietsen, zo is de gedachte,
kunnen vooral doorrijden op speciale fietssnelwegen. Op verschillende plekken
in het land zijn al dergelijke wegen gerealiseerd, waar je flink kunt
doortrappen. Tussen Amsterdam en Almere is er zelfs een 'electric freeway',
die vooral is bedoeld voor e-scooters en e-bikes. Met subsidie kunnen forensen
tussen Almere en Amsterdam goedkoper elektrische fietsen aanschaffen,
waaronder de high speed pedelec.
Veiligheid
Deze ontwikkeling plaatst de
overheid wel voor een dilemma. Kenners plaatsen namelijk een kanttekening: de
veiligheid. Een fiets waarvoor je eigenlijk een speciale snelweg nodig hebt,
kan die wel op een gewoon fietspad? En zou een helmplicht voor deze
supersnelle fietsen niet verstandig zijn?
De Nederlandse Fietsersbond
vindt dat er strengere regels nodig zijn voor de high speed-fietsen. In ieder
geval zouden de pedelecs wat de Fietsersbond betreft binnen de bebouwde kom
niet op het fietspad mogen rijden.
Het ministerie studeert nu op
deze en andere vragen. Eind september is er een nieuw overleg met onder meer
de Fietsersbond en de brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging. Later dit
jaar komt het ministerie dan mogelijk met voorstellen voor nieuwe regelgeving.
18-07-2014
08-07-2014
Geachte
leden van Provinciale Staten,
Binnenkort
behandelt u de elektrificatie van de spoorlijn Zwolle-Wierden. Om te beginnen
wil ik mijn blijdschap uitspreken dat dit voorstel nu ter bespreking en
besluitvorming voorligt. In de jaren 2006-2010 heb ik mij als wethouder Verkeer
en Vervoer van de gemeente Hellendoorn intensief met zowel de verbetering van de
weg als het spoor beziggehouden. Samen met de toenmalig gedeputeerde Job Klaasen
hebben we bereikt dat het station in Nijverdal werd gebouwd op de huidige plek.
De verbetering van de S(poor)35 zoals wij hem noemden was belangrijk.
Uiteindelijk resulteerde dit in de aankondiging in december 2009 dat er ook een
marsroute voor de verbetering van het spoor zou moeten komen. Het huidige
voorstel is het resultaat van de inspanningen van velen in de afgelopen jaren.
Als
ik echter naar de verdere inhoudelijke uitgangspunten en voorstellen kijk,
vallen mij een aantal zaken op waar ik graag uw aandacht voor wil vragen. Het
betreft overigens nadrukkelijk mijn persoonlijke mening, zoals u wellicht weet
bekleed ik momenteel geen enkele politieke functie meer. Die aandacht wil ik
vragen omdat ik denk dat er met het huidige voorstel kansen onbenut blijven en
er daardoor een aantal problemen voor reizigers niet opgelost worden, terwijl
dat wel
zou
kunnen.
1.
De lijn Zwolle-Enschede is een regionale lijn. Een intercity in de spits die
niet in Raalte en Nijverdal stopt past daar mijns inziens niet bij. Een
sneltrein in de spits die ook stopt in deze beide plaatsen is een veel
logischere keuze. Ook technisch is dit geen probleem. De gemiddelde halteafstand
en de gemiddelde snelheid zijn nog steeds ruim voldoende door de hoge
topsnelheid van 140 km die mogelijk is op dit traject. Een sneltrein die stopt
in Raalte, Nijverdal, Almelo, Hengelo en Enschede is ook een logische keuze
gezien de aard van de verbinding. Je kunt dit vergelijken met de vroegere
sneltrein Zwolle-Emmen, die reed Ommen en Coevorden ook niet voorbij.
2.
De extratreinen in Raalte en Nijverdal zijn ook nodig om de nu vaak al propvolle
stoptreinen te ontlasten. Door het elektrificeren van de lijn en de daarmee
mogelijke versnelling op het spoor zal het vervoer nog verder groeien. Voor
zover mij bekend rijden de treinen nu al op de maximale lengte, dus daar is geen
mogelijkheid voor uitbreiding bij de bestaande treinen. Dubbeldekkers zoals in
de randstad zijn niet mogelijk omdat regionale vervoerders die niet hebben en ze
ook te duur zijn. Om het reizigersaanbod te kunnen verwerken zijn meer treinen
in de spits de enige oplossing.
3.
Is de doelstelling om nog een paar minuten tijd te besparen op het totale
traject, dan is het veel efficiënter om dit te doen met vlot afremmende en snel
optrekkende treinen. Dit kan niet met de huidige dieseltreinen, maar wel met de
elektrische treinen. Een alternatief is ook het rijden van 160 km op het lange
rechte stuk van Raalte naar Nijverdal of het realiseren van een snellere passage
in Wierden. Deze zaken leveren tijdwinst op en hebben niet de nadelen van het
overslaan van de stations in Raalte en Nijverdal.
4.
Als er geen spitstreinen stoppen in Raalte en Nijverdal zullen de reizigers in
de spits in de stoptreinen op de laatste stations op het perron achter moeten
blijven omdat er geen mensen meer bij kunnen in de trein. Er gaan dan risico’s
ontstaan op de vrij smalle perrons als gelijktijdig sneltreinen passeren en dit
kan ook gevaarlijke situaties opleveren in Raalte en Heino. In Nijverdal speelt
dit niet omdat dit nieuwe station bredere perrons heeft.
5.
Voor mij is het ook de vraag of dit niet het paard achter de wagen spannen is.
Met name station Raalte is niet berekend om de doorkomst van snelle treinen. Er
zal dus afgeremd moeten worden, dan kun je gezien alle andere nadelen beter
stoppen.
6.
Een regionale lijn zoals Zwolle-Enschede is een mix tussen de ontsluiting van
gebieden en de verbinding van gebieden. Vervoerskundig gezien is het voor mij
(en ik denk voor iedereen) duidelijk dat er een sneltrein in de spits moet komen
die stopt in Raalte en Nijverdal. Het klinkt misschien wel leuk en stoer om te
zeggen dat er een intercity moet komen op de spoorlijn Zwolle-Enschede, maar het
is geen onderdeel van het hoofdrailnet zoals een HSL-verbinding of
vergelijkbaar. Het is en blijft een regionale lijn die de reizigers in onze
provincie optimaal moet bedienen tegen een zo goed mogelijke verhouding tussen
kosten en baten.
Kortom,
ik doe een dringend beroep op u als statenleden om ervoor te zorgen dat er na
elektrificatie een regionale lijn ligt met een goed vervoersaanbod voor de
inwoners van Salland en Twente. Dat betekent spitssneltreinen die ook stoppen in
Raalte en Nijverdal. Dat betekent niet smalle en gevaarlijk overvolle perrons
waar mensen staan te wachten op een overvolle volgende stoptrein, terwijl de
halflege spits intercity’s voorbij denderen. Daar staan de treinreizigers in
Raalte en Nijverdal niet op te wachten.
Met
vriendelijke groet,
Wilma
Paalman-Vloedgraven oud-wethouder Verkeer en Vervoer gemeente Hellendoorn
2006-2010
Zie ook
Tunnelplan 157
In 2013 is er één keer gemotiveerd afgeweken van het advies van de welstandscommissie. Het
betrof een aanvraag om omgevingsvergunning voor het bouwen van een fietsbrug en het
aanleggen van een fietspad (fietssnelweg) ter hoogte van de Groene Mal tussen de Eversbergweg
en de Boskronke! te Nijverdal. De welstandscommissie concludeerde dat het ingediende pian in
strijd is met redelijke eisen van welstand omdat niet voldaan wordt aan de voor het Combiplan
opgestelde beeldkwallteitselsen (Weefwerk). De commissie is van mening dat de bouw van de
nieuwe fietsbrug door de afwijkende en 'arme' vormgeving de hoogwaardige kwaliteit van de
naastgelegen civiele objecten in het Combiplan aantast.
Het advies van de commissie in niet overgenomen op grond van de volgende motivatie:
Mede door de recreatieve fneven)functie is het van beiang dat de brug minimalistisch
vormgegeven wordt, zodat ook de omgeving vanaf de brug goed zichtbaar is.
De fietssnelweg als recreatieve route biedt ook een andere specifieke mogelijkheid. Die is dat in
de overeenkomst aangaande de Eversberg, met medewerking van Landschap Overijssel, is
vastgelegd dat de ecologische passages onder de kunstwerken van het Combiplan een extra
nevenfunctie krijgen, nameiijk voor de passage van de recreant. Ánders gezegd de recreant,
wandelaar, fiets aan de hand passanten, die gebruik willen maken van de oude noord-zuid
gerichte route van de laan van de Eversberg, worden via een voorziening vanaf de fietssnelweg
naar beneden geleid om vervolgens onder de bruggen door weer aan de andere kant van het
Combiplan uit te komen om terug geleid te worden naar de 'oude laan' om zo hun tocht te
kunnen vervolgen. De passanten op de fietssnelweg vormen ter hoogte van de onderdoor
passage een belangrijk facet in de sociale veiligheid voor de passanten die onderdoor gaan. - 3 -
Alleen door het toepassen van een leuning zoals aangevraagd is de 'oog- en oorfunctie' - ook ten
behoeve van het tegen gaan van hinderlijke hangjeugd - waar te maken.
Die is echter niet waar te maken indien de leuning van de fietsbrug vormgegeven wordt zoals
door de welstandscommissie voorgesteld.
De 'open' en transparante brug(leuning) zelf zal vanaf het fietspad/aangrenzende terrein
nagenoeg niet zichtbaar zijn, en enkel door de gebruikers worden beleefd. Hierdoor zal de
hoogwaardige vormgeving van de naastgelegen civiele kunstwerken niet onevenredig aangetast
worden waardoor het geen bezwaar betreft de brug niet aan te laten sluiten bij de naastgelegen
civiele kunstwerken door deze te voorzien van de in de aanvraag voorgestelde 'eenvoudige'
leuning.
Daarnaast wordt opgemerkt dat de kosten welke gemoeid zijn met de door de welstandscommissie voorgestelde leuning niet in verhouding staan met het voor het project
beschikbare budget.
zie artikel
RW35:
Open brief aan de gemeenteraad
Uit
de pers vernamen wij dat het College van B&W heeft besloten akkoord te
gaan met een aanpassing van RW35 tussen Wierden en Nijverdal waarbij er een
ongelijkvloerse kruising met op- en afritten komt bij de Burgemeester H.
Boersingel en er ter hoogte van de Baron van Sternbachlaan een viaduct met
RW35 komt zonder op- en afritten.
Wij
zijn heel lang betrokken geweest bij de ontwikkeling van het Combiplan.
Daarbij is al jarenlang de inzet van Rijkswaterstaat (RWS) geweest om de op-
en afritten bij de Baron van Sternbachlaan kwijt te raken. Vanuit hun
gezichtspunt is dat logisch: immers hoe minder op- en afritten, hoe beter de
doorstroming op de RW35 zal zijn.
Vanuit
het oogpunt van de gemeente is dat echter helemaal niet logisch. Immers minder
dan de helft van het verkeer op RW35 is doorgaand verkeer. Met twee
aansluitingen zal grosso modo ruim 25 % van het verkeer via de Burgemeester H.
Boersingel RW35 verlaten en zal ruim 25 % van het verkeer via de Baron van
Sternbachlaan RW35 verlaten (en omgekeerd natuurlijk ook weer RW35 opgaan).
Bij
één aansluiting, alleen bij de Burgemeester H. Boersingel, zal dus meer dan
50 % van het verkeer via die op- en afritten RW35 verlaten. Dit betekent dat
al het verkeer voor Nijverdal, Hellendoorn enz. via een omweg over het
industrieterrein en een aantal rotondes zijn bestemming vervolgt. Dat houdt
een verdubbeling van het verkeer op die route in. En dat leidt zonder twijfel
tot een verkeerschaos op het industrieterrein, met alle economische gevolgen
van dien.
Wij
hebben dat als PvdA-wethouders steeds onacceptabel gevonden en dan ook steeds
overeind gehouden dat er ongelijkvloerse kruisingen met twee op- en afritten
moeten komen op RW35, één bij de Burgemeester H. Boersingel en één bij de
Baron van Sternbachlaan. Daar is het wegennet in en rond Nijverdal ook op
ingericht. Anders zullen grote aanpassingen (en dus forse investeringen) nodig
zijn om weer tot een acceptabele oplossing te komen. De kosten die hiervoor
gemaakt moeten worden kunnen veel beter geïnvesteerd worden in op- en
afritten bij de Baron van Sternbachlaan.
Wij
roepen u dan ook op om u uitvoerig te laten informeren over de consequenties
van het aanleggen van alleen een ongelijkvloerse kruising met op- en afritten
bij de Burgemeester H. Boersingel en het laten vervallen van de op- en
afritten bij de ongelijkvloerse kruising met de Baron van Sternbachlaan en wij
zijn ervan overtuigd dat u dan ook tot de conclusie zult komen dat het laten
vervallen van deze aansluiting onacceptabel is.
Met
vriendelijke groet
Wilma
Paalman-Vloedgraven en Peter de Noord
oud-wethouders PvdA Verkeer en Vervoer (1998-2010)
Nijverdal, 31 maart 2014
Verkenning: Ongelijkvloerse kruisingen in Nijverdal
Geplaatst
op 21 maart 2014
De verkenning naar de aanpak van de Rijksweg N35
Nijverdal-Wierden wordt uitgebreid met een variant waarbij er twee
ongelijkvloerse kruisingen komen in Nijverdal. Dat blijkt uit het gesprek dat
gedeputeerde Kok, verantwoordelijk voor bereikbaarheid in Overijssel, vandaag
mede namens de regio partners, met het ministerie van Infrastructuur en Milieu
heeft gevoerd.
Het gaat om de
aanleg van een viaduct bij de Baron van Sternbachlaan zonder op- en afritten en
een ongelijkvloerse kruising met op- en afritten bij de Burgemeester H.
Boersingel. Uit alle varianten die de provincie Overijssel en de gemeente
Hellendoorn hebben onderzocht, heeft deze optie de voorkeur, zowel financieel
als verkeerstechnisch (veiligheid en doorstroming). Deze eerste
onderzoeksresultaten zijn voor de stuurgroep N35 Nijverdal-Wierden reden om deze
variant mee te nemen in de verkenning naar dit wegvak.
Verkenning
De verkenning is medio dit jaar afgerond, waarna minister Schultz van Haegen op
advies van de stuurgroep N35 een voorkeursvariant kiest. Op dat moment zijn de
ligging en het ontwerp van het tracé bekend. Ook is dan duidelijk welke kosten
hiermee gemoeid zijn en hoe deze verdeeld worden over de partners.
Voor de aanpak van
dit wegdeel is 100 miljoen euro beschikbaar. De toevoeging van twee
ongelijkvloerse kruisingen brengt, in een eerste raming, ongeveer 21 miljoen
euro extra kosten met zich mee. Deze extra kosten worden, onder voorbehoud van
goedkeuring door Provinciale Staten en raden, door de regiopartners gedekt.
Varianten
De verkenning naar de verbetering van de Rijksweg N35 Nijverdal-Wierden bestaat
op dit moment uit een zuidelijke en een noordelijke variant. De zuidelijke
variant gaat uit van het tracé van de bestaande N35. De noordelijke variant
gaat, parallel aan het spoor, door het meer noordelijk gelegen waterwingebied
met een nieuw viaduct dat aansluit op de Nijverdalsestraat/ Haarkampsweg.
Doel van beide
varianten is de N35 tussen Nijverdal en Wierden om te bouwen naar een weg met 2×2
rijstroken en een maximum snelheid van 100 km/uur. In beide varianten is nu nog
het voorstel om bij Nijverdal twee gelijkvloerse aansluitingen met
verkeerslichten te maken en op het tussenliggende wegvak een maximumsnelheid van
80 km/uur toe te staan. De verkenning wordt nu ook uitgebreid met een variant
waarbij deze verkeerslichten worden vervangen door ongelijkvloerse kruisingen
met op het tussenliggende wegvak een maximumsnelheid van 100 km/uur.
Stuurgroep
De stuurgroep N35 Nijverdal-Wierden bestaat uit vertegenwoordigers van het
ministerie van I&M, Rijkswaterstaat, de provincie Overijssel, Regio Twente
en gemeenten Hellendoorn en Wierden.
Ambitie
De ambitie van de regio is om de Rijksweg N35 tussen Zwolle en Almelo op lange
termijn om te vormen tot een 100 km/uur weg met 2×2 rijstroken en
ongelijkvloerse aansluitingen. Binnen de huidige mogelijkheden wordt daar stap
voor stap naar toegewerkt.
Naast de verkenning
naar het wegvak Nijverdal-Wierden heeft het ontwerp tracé besluit voor het
traject Zwolle-Wijthmen onlangs ter inzage gelegen, is het Combiplan Nijverdal
eind 2014 gereed en wordt een verkenning uitgevoerd naar het verbeteren van de
verkeersveiligheid op het traject Wijthmen-Raalte-Nijverdal.
Wethouder is zeer verheugd
Wethouder Jelle Beintema is zeer verheugd met het feit dat een ongelijkvloerse
aansluiting bij de burgemeester Boersingel en een viaduct bij de Baron van
Sternbachlaan meegenomen worden in de verkenning van de N35. Wethouder Beintema:
“In plaats van verkeerslichten een ongelijkvloerse aansluiting en een viaduct!
Dit is de bekroning van een jarenlange lobby. Ik bedank de provincie Overijssel
en de regio Twente voor hun gezamenlijke inzet om dit mogelijk te maken. Maar
ook de steun vanuit het bedrijfsleven is een positieve impuls geweest.”
Metingen van trillingen in oktober 2013
Een gelukkig 2014.
Voor 2013 kijk hier.