2010 2011 jan-feb-mrt-april 2011 mei-juni-juli-augustus-september 2011 okt-nov-dec 2012 2013
1970-1979 1980-1989 1990-1999 2000-2009
TERUG Hierboven kunt u krantenartikelen van 1970 t/m 2012 bekijken, klik op het jaartal.
Hier het jaar 2012 (juli-augustus)
14-12-2012 Hellendoorn Journaal
Afsluiten Boskronkel voordat brug gereed is?
De fractie van GemeenteBelangen heeft met grote verbazing geconstateerd dat maandagmorgen de bebording geplaatst is waar duidelijk wordt aangegeven dat de Boskronkel is afgesloten en dat een omleiding wordt aangegeven.
Onlangs stuurde Gemeentebelangen een brief naar het College over deze afsluiting, maar zij heeft tot op heden hierop nog geen antwoord ontvangen.
‘In eerste instantie hebben wij gedacht dat eventueel vandalen de borden hadden geplaatst, maar een check bij de gemeentewerf leert ons dat de gemeente opdrachtgever is en uitvoerend is geweest.
Grote, en nogmaals grote verbazing maakt zich van ons meester hoe u als College omgaat met een brief van ons als fractie. Wij vragen ons steeds vaker af hoe het binnen dit College is gesteld. Zie ook onze algemene beschouwing van dit jaar, met de nadruk ken uw samenleving’, zo geeft Veneman in een reactie richting College aan.
‘Vorige
week hebben wij als fractie met twee College leden telefonisch contact gehad en
nadrukkelijk gevraagd om ons eerst van antwoord te voorzien voor afsluiting
plaats zou vinden. Dit is volgens GemeenteBelangen de juiste en de transparante
weg, een weg die je in onderling respect moet volgen in het belang voor het op
juiste wijze besturen van onze gemeente. Beide Collegeleden gaven aan dat dit
een logisch gevolg zou zijn en dit ook zou gebeuren. De werkelijkheid is anders
ondanks continu waarschuwingen vanaf onze kant. Het altijd meedenken van onze
fractie in deze tijden van zwaar weer voor onze gemeente wordt door dit College
kennelijk met een korreltje zout genomen.
‘Het lijkt voor ons als fractie dat de afsluiting van de Boskronkel
langzamerhand gekronkel wordt. Het bekonkeld wordt om de planvorming doorgang te
laten vinden.
Als fractie van GemeenteBelangen gaat het ons zuiver om de juridische status van het afsluiten van deze fietsverbinding. Om als gemeente geen scheve schaats te rijden en men de put moet dempen voor het kalf verdrinkt.
Dit betekent ook een juiste inspraakprocedure voor onze inwoners.
In onze beleving is de Boskronkel een openbaar fietspad tot het tegendeel bewezen is, dus door berichtgeving van u als College met andere feiten.
Tijdens een Raadsvoorstel in 2009 heeft de gemeenteraad een gedeelte onttrokken, dit gedeelte is ook verdwenen. In dit Raadsvoorstel wordt ook duidelijk aangegeven dat de boskronkel een openbaar fietspad is dat door de gemeenteraad moet worden onttrokken.
Door overleg met Ten Cate, Rijkswaterstaat en de gemeente is er een nieuwe overeenkomst gesloten die de mogelijk bood om de verbinding in totaliteit weer open te stellen. Mede door de druk uit de samenleving. De Boskronkel in de huidige vorm is in onze beleving nooit onttrokken aan de openbaarheid door de gemeenteraad. Van een herinrichting zoals omschreven in onze eerder brief is totaal geen sprake, de huidige fietsverbinding en de toekomstige is een verschil van dag en nacht.’
Geacht College, zie deze brief als een herinnering, de schade is toch al berokkend.
Wees er bij u zelf van overtuigd dat u de juiste weg bewandeld zonder de burgers te kort te doen. Al komt u binnenkort met prachtige plannen. Het is de weg die u bewandelt in uw schoenen, het zijn niet onze schoenen’, aldus Veneman.
Tuinen van Nijverdal (ontwerp)
NIJVERDAL - De Stichting Survival Adventure Race (SSAR) viert zaterdag 24 november in Nijverdal haar eerste lustrum met het eerste Nederlands Kampioenschap Survivalrace als apotheose. Survivalracing is een uitdagende mix tussen de Survivalrun en Adventure Racing. De fundamentele onderdelen van beide sporten (hardlopen met zware hindernissen en routezoeken middels kaart/kompas-oefeningen) vormen de ingrediënten voor dit enerverende
multisport-evenement.
De grote diversiteit van deze unieke sport, de soms raadselachtige uitdagingen en de brute survivalaspecten worden in één grote sportieve cocktail gemengd met de GOLDRUSH Survivalrace als eindproduct? Enkele dagen voordat burgemeester Raven het startschot zal laten klinken, zijn er dan ook geen startbewijzen meer te krijgen voor de Survivalrace. 'De ingeschreven deelnemers waren in ieder geval slim en waren op tijd met inschrijven', aldus voorzitter Andre Gorter. Op de vraag of ze ook sterk en sportief zijn twijfelt hij geen enkel moment. 'Ondanks de zwaarte van de wedstrijd zijn de ingeschreven deelnemers veelal (top)atleten uit de survivalsport en/of meestal al bekend met Adventure Racing'.
Door tunnel
Naast het unieke karakter van de sport heeft de organisatie i.s.m. de Leo ten Brinke combinatie een zeer bijzondere en tevens unieke kans gekregen als eerste door de zgn. combitunnel te mogen of zoals Rijkswaterstaat deze nu heeft omgedoopt in de Salland-Twentetunnel. 'Ik had graag Maxima of Alexander de kans gegeven, maar hoe leuk is het dat onze deelnemers nu de honeurs waarnemen en als eerste door de tunnel mogen denderen!? Duo´s dienen zich verder middels diverse IQ-opdrachten te verplaatsen per mountainbike, step, kano, rennend of een combinatie van deze, vanzelfsprekend gebruikmakend van kaart en kompas. Alle kaart/kompas onderdelen hebben een intelligentie opdracht als basis en daarom zijn niet alleen de snelle fietsers of goede lopers per definitie in het voordeel. De combinatie van deze IQ-opdrachten, routevormen en fysieke inspanning is volstrekt uniek in de huidige sportwereld. Het meest complete team wint dus deze bikkelwedstrijd.
In het hart van het mountainbike-Walhalla, zal o.a. het Nationaal Park de
Sallandse Heuvelrug en vanzelfsprekend de gemeente Hellendoorn wederom
fungeren als strijdtoneel voor sportfanaten die vele uren lang, de strijd
onafgebroken met elkaar en de elementen aangaan. Vanwege het bijzondere
landschap zal het deelnemersaantal worden 'beperkt'. 'We hebben dit jaar ruimte
voor 80 koppels', legt Gorter uit. 'We zijn maar wat trots dat ook het
Waterschap Regge en Dinkel, Landschap Overijssel en Staatsbosbeheer hun
medewerking verlenen aan onze wedstrijd'.
De 4 uurs Challenge (halve run) biedt sporters de uitgelezen kans deel te nemen aan deze zeer uitdagende multisport, terwijl de 8 uurs Pro-deelnemers hun reserves meerdere malen zullen moeten aanspreken om in een moordend tempo hun deadlines te halen. Binnen een straal van 15 kilometer doen deelnemers vele markante plekken en zeker ook minder bekende gebieden aan alwaar men diverse special tasks dienen uit te voeren. Boogschieten, abseilen, houthakken, maar ook zeer pittige (touw- en klim)hindernissen, voorgeschoteld tijdens de toch al niet eenvoudige route, zullen het uiterste vergen van alle koppels. 'De
deelnemers krijgen daarentegen de kans prachtige onbekende gebieden te doorkruisen en met een beetje geluk completeert winterse taferelen het plaatje'.
Stichting Sportevenementen
'Stichting Sportevenementen Hellendoorn Nijverdal met de daaraan gelieerde veelal lokale ondernemers adopteerde dit jaar onze wedstrijd', gaat Gorter verder. 'Zij gaven ons hiermee de ruimte een passende nieuwe Hoofdsponsor te vinden. Helaas vinden we deze niet met een kaart en kompas', grapt Gorter echter hoopt hij op een firma die, anders dan een voetbalteam uit de 4e klasse eens een Wilhelmus-waardige topsportwedstrijd wil ondersteunen. Op zaterdag 24 november 2012 zal tijdens de jubileum-editie bij de 8-uurs wedstrijd tevens de eerste officiële Nederlands Kampioenen Survivalracing worden gehuldigd. 'Een waar spektakel voor sportfanatici in een prachtige sportgemeente. We mogen deze gemeente nu ook officieel uitroepen tot Survival HOOFDSTAD van Nederland', meent Gorter. 'Onze wedstrijd is een soortement van lange en zware variant van de Reggesurvival, de Strongmen, Carbidtocht, Ravijnloop en
de Diepe Hel-loop samen, maar dan weer totaal anders', lacht de Nijverdaller.
De 8-uurs deelnemers zullen tussen 09:15 en 09:30 uit de Tunnel komen ter hoogte van Zwembad het Ravijn. De 4 uurs doen dit tussen 13:15 en 13:30 uur. Erik Hulzebosch kwam in ieder geval tot de conclusie dat deze sport een hel is voor ongetrainde atleten. In het gelijknamige programma van RTV-Oost kreeg Hulzebosch een spoedcursus Survivalracing en konden kijkers zien hoe moeilijk hij het had met de diverse sportonderdelen. 'Onmeunig Zwoar! En daar is geen woord Frans bij', aldus Andre Gorter.
De bouwwerkzaamheden veroorzaken overlast, maar het eind is in zicht. De ruwbouw is zo goed als klaar en het lastige deel met de tunneltechnische installaties staat voor de deur. De rijstroken van de N35 slokken de meeste ruimte op van de 30 meter brede tunnel. De werkzaamheden voor de spoortunnel lopen voor op het wegwerk, maar de eerste treinen moeten dan ook al april volgend jaar rijden.
De eerste auto’s volgen pas eind 2014. Dagblad Cobouw nam een kijkje bij de bouw van de combitunnel.
Op 5 november jl. heeft het college van B&W ingestemd met het definitief schetsontwerp voor fase 1A van de stationsomgeving zuid. Afgelopen zomer is besloten om ook aan de zuidzijde van het nieuwe station fietsenstallingen te realiseren in een dubbellaagse opstelling. In de oorspronkelijke plannen waren alle fietsenstallingen aan de noordkant voorzien. Fase 1A bestaat uit de volgende onderdelen: het verlengen van de centrale loopbrug, aansluiting van de beide bruggen (fietsbrug en loopbrug) op de stationsomgeving zuid, realisatie van de fietsenstallingen en de inpassing hiervan in de directe omgeving en een keerlus voor autoverkeer vanaf de oostzijde.
Het ontwerp dat nu is opgesteld is afgestemd met ProRail, NS, klankbordgroepleden en de lokale fietsersbond. In overleg met Odin landschapsontwerpers is gekozen voor een ontwerp waarin enkele solitaire bomen worden aangeplant. Het ontwerp wordt uitgewerkt tot definitief ontwerp en kan dan worden aanbesteed, naar verwachting in december. De werkzaamheden uit fase 1A moeten gereed zijn op 1 april 2013, het moment dat de treinen gaan rijden.
Fase 1B betreft de overige werkzaamheden die gedaan moeten worden in de driehoek tussen Grotestraat, EP, RK kerk en ’t Achterom. Deze werkzaamheden zijn circa een half jaar doorgeschoven in de planning. Het risico van een vorstperiode en/of sneeuw en daardoor een slechte bereikbaarheid van het station, wil de gemeente uitsluiten. De gemeente gaat namelijk in de winterperiode tegelijkertijd aan de noordzijde van het station aan de slag. “We doen onze uiterste best om binnen de financieel beperkte ruimte alle benodigde werkzaamheden te kunnen uitvoeren en daarbij recht te doen aan het opgestelde ontwerp,” aldus wethouder Beintema.
woensdag 07 november 2012 | 14:14 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 07 november 2012 | 14:17
NIJVERDAL - De Hellendoornse politiek vindt dat er meer geld op tafel moet komen voor een parkachtige invulling van het dak van de Combitunnel tussen de De Joncheerelaan en Meijboomstraat.
woensdag 07 november 2012 | 12:45 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 07 november 2012 | 12:46
06 november 2012 Gemeenteraad.
Vragen van het CDA (Bertus Bannink) geluidfragment en antwoorden van de wethouders Beintema geluidfragment en ten Have geluidfragment
De leden van de PvdA uit Hellendoorn en Nijverdal bezochten vanmiddag (26
oktober) het tunneltracé.
Na een informatieve en deskundige toelichting van Peter van 't Hoog van
Rijkswaterstaat bekeken de leden het nieuwe station, de verschillende overgangen
en uiteraard de tunnel zelf, die volgens de aanwezigen toch echt de Leo ten
Brinketunnel moet gaan heten.
Onder de bezoekers waren de oud-wethouders de Noord en Paalman, die zich beiden
intensief met het tot stand komen van de tunnel beziggehouden hebben.
De leden waren onder de indruk van de omvang van het project en de vorderingen
die gemaakt worden. Wel constateerde men dat het nog hard werken zal worden om
op 1 april volgend jaar het nieuwe station en de nieuwe spoortunnel in gebruik
te kunnen nemen.
Combiplan RW 35 Het Combiplan is in zijn volledige omvang in uitvoering. Het oostelijke spoordeel is inmiddels in gebruik genomen en de bouw van de tunnel vordert in hoog tempo en gaat naar de afronding van de ruwbouwfase. De spoortunnel is door Rijkswaterstaat inmiddels overgedragen aan Prorail, zodat die met de bouw van het spoor en de spoortechnische installaties verder kan. De planning is er op gericht per 1 april 2013 het spoor volledig in bedrijf te hebben. Ook de stationsomgeving aan de noordzijde moet dan klaar zijn en in gebruik kunnen worden genomen. Met Rijkswaterstaat (RWS), de C“’binatie Le“ ten Brinke en Pr“rai‘ hebben we een ‘”ackage dea‘’ bereikt, waarin een groot aantal financiële discussiepunten zijn opgelost. Het betreft o.a. de discussies over de vertragingskosten, BTW-kwesties, financiën stationsomgeving en enkele andere zaken. Sommige BTW-kwesties moeten nog aan de Belastingdienst worden voorgelegd, hierin schui‘t n“g een risic“ van circa .. 330.000,--. Daarnaast is er overeenstemming bereikt over de kosten van een groot aantal detailwijzigingen in het plan waarvoor de gemeente deels de kosten moet dragen. Het betreft veelal wijzigingen met maatregelen die in het gemeentelijk rioleringsplan (VGRP) zijn opgenomen en waarvoor derhalve ook dekking in het VGRP is. Alle gemaakte afspraken zijn in een bestuursovereenkomst tussen RWS en gemeente verwoord. Rijksweg 35: 2x2 Voor het weggedeelte tussen Nijverdal en Wierden is RWS een verkenningenstudie gestart. Deze studie gaat uit van de realisatie van een 2x2 autoweg die in 2014-2016 moet worden aangelegd. De resultaten van de verkenningenstudie zullen aansluitend aan het Combiplan tot uitvoering komen. Voor 1 juli 2012 is er in de bestuurlijke overleggen van Combiplan en verkenningenstudie Nijverdal-Wierden een besluit genomen om het Combiplan aan de oostzijde grotendeels volgens de oorspronkelijke scoop uit te voeren. Dit houdt in dat de kruisingen van de RW35 met de Baron van Sternbachlaan en Burgemeester Boersingel gelijkvloers met verkeersregelinstallaties worden gerealiseerd tot een 2x1 (80 km/h) autoweg. Aanpassing ten opzichte van het oorspronkelijke plan is de ruimtereservering van de weg voor een mogelijke verbreding naar een 2x2 (100 km/h) autoweg, zodat dit na de verkenningstudie makkelijk kan worden gerealiseerd. Wij zijn het niet eens met deze keuze en blijven streven naar ongelijkvloerse aansluitingen ter plaatse van de aansluiting met de Baron van Sternbachlaan en de Burgemeester Boersingel.
Centrale Strip Stationsomgeving noord en zuid De voorbereidingen voor de stationsomgevingen (noord en zuid) verlopen volgens planning. Stationsomgeving noord bestaat uit twee delen, deel A en deel B. Deel A, het dichtst bij de tunnelbak, is integraal onderdeel geworden van het Combiplan. De aannemerscombinatie Leo ten Brinke heeft dit deelgebied inmiddels tot een definitief ontwerp uitgewerkt en ook de kosten die voor rekening komen van de gemeente zijn bekend. Deze kosten blijven binnen de opgestelde raming voor dit deelgebied. De uitvoering start in oktober 2012. Het deelgebied B betreft het gebied waarbij de verantwoordelijkheid puur bij de gemeente ligt. Het gaat hierbij om het aanleggen van een nieuwe verbindingsweg tussen Oranjestraat en Van der Muelenweg, het busstation, kiss&ride en het parkeerterrein. De (onderhandse) aanbestedingsprocedure is gestart. De daadwerkelijke aanbesteding zal in september 2012 plaatsvinden. Alles is erop gericht om voor beide deelgebieden op 1 maart 2013 de werkzaamheden te hebben afgerond zodat op 1 april 2013 begonnen kan worden met het reizigersvervoer. De uitvoering van stationsomgeving zuid gebeurt in fasen. De eerste fase is sinds kort gesplitst in 1A en 1B die na elkaar zullen worden gerealiseerd. Deel 1A moet zijn gerealiseerd als de treinen weer gaan rijden en bestaat uit de volgende onderdelen: verlengen van de centrale loopbrug, aansluitingen van beide bruggen (fietsbrug en loopbrug) op de stationsomgeving zuid, realisatie van fietsenstallingen en de inpassing hiervan in de directe omgeving, aangevuld met een keerlus voor autoverkeer vanaf de oostzijde. Deel 1B betreft de overige werkzaamheden die gedaan moeten worden in de zogenaamde drieh“ek tussen Gr“testraat, de winke‘ EP, de RK kerk en ’t Achter“’. Deze werkzaa’heden zijn circa een half jaar doorgeschoven in de planning als gevolg van de veelheid aan projecten die gelijktijdig binnen de gemeente moeten worden opgepakt. Daarnaast voorkomen we hiermee een
uitvoering in de winter met het risico op vorstperiodes. We doen onze uiterste best om binnen de financieel beperkte ruimte die er binnen dit project is, alle benodigde werkzaamheden te kunnen uitvoeren, waarbij nog recht gedaan wordt aan het opgestelde ontwerp. Zoals in de vorige bestuursrapportage is aangekondigd is een nieuwe doorrekening gemaakt van de benodigde budgetten op basis van hetgeen is aanbesteed, hernieuwde inzichten en afspraken met derden (package deal). Dit gaf de ruimte voor het afboeken van de opbrengst uit de verkoop van kantoren in 2022. Uit de doorrekening is tevens gebleken dat er voor riolering in stati“ns“’geving n““rd circa .. 186.000,- minder nodig zal zijn dan beschikbaar was gesteld. De afspraak was dat overgebleven rioleringsgeld in de reserve riolering zou worden gestort. Wij stellen voor dit budget over te hevelen naar de zuidzijde om daar bij de uitvoering van de werkzaamheden ook meteen een infiltratieriool aan te leggen. Voor stationsomgeving noord is met de huidige inzichten een totaalbudget n“dig van .. 3.198.000,--, waarvan voor 2012 en verder .. 2.135.000,--. Wij stellen voor om dit bedrag vast te stellen. Onderdee‘ van de ‘”ackage dea‘’ is ““k dat Rijkswaterstaat de gr“enc“’”ensatie ‘angs het Combiplan uitvoert aan de hand van een groenplan. Bovendien stellen zij een bedrag van .. 150.000,-- beschikbaar. Wij ste‘‘en v““r de .. 150.000,-- toe te voegen aan het budget voor de stationsomgeving zuid. Tot nu toe was deze compensatiebijdrage als PM post in stationsomgeving zuid opgenomen. Per saldo hebben de doorrekeningen en budget aanpassingen tot gevolg dat het herziene budget voor de zuidzijde uitkomt op in totaa‘ circa .. 1.205.000,-- waarvan vanaf 2012 .. 1.198.000,--. Wij stellen voor om dit bedrag vast te stellen. Per saldo geeft de herziening van de budgetten van stationsomgeving noord en zuid een klein voordeel dat binnen het project is opgenomen als onvoorzien. Het saldo van uitgaven en inkomsten wordt bekostigd uit de reserve strategische projecten. Na de aanbesteding weten we pas echt welke budgetten nodig zijn, mogelijk vindt dan opnieuw een herziening plaats. Tuinen van Nijverdal In februari 2012 hebben wij de projectopdracht voor de Tuinen van Nijverdal vastgesteld. Inmiddels heeft het bureau Movares de opdracht gekregen om, met de inbreng van bewoners, belanghebbenden en overige belangstellenden, te komen tot een voorlopig ontwerp. De eerste brede bewonersavond is gepland op 24 september 2012. De planning blijft dat de gemeente het tunneldak in het eerste kwartaal van 2013 overgedragen krijgt, waarna de uitvoering, eventueel gefaseerd en afhankelijk van de beschikbare middelen, plaats kan vinden. In het contract met Rijkswaterstaat is vastgelegd dat zij een bedrag beschikbaar stellen voor de inrichting van het tunne‘dak. Uit “nderhande‘ingen ’et Rijkswaterstaat is gek“’en dat zij .. 470.000,-- beschikbaar stellen voor de Tuinen van Nijverdal.
Van den Steen Van Ommerenstraat De Van den Steen Van Ommerenstraat is vrij gemaakt van opslag van materialen ten behoeve van het Combiplan. Met de herontwikkeling van het terrein ten behoeve van woningbouw kan derhalve een begin worden gemaakt. Op basis van de uitkomsten van het onderzoek door de STEC-groep zijn de gronden op basis van de residuele grondwaardeberekening opnieuw gewaardeerd. Momenteel wordt bezien wat de meest optimale stedenbouwkundige invulling voor het gebied moet zijn. Op basis daarvan kan uitgifte plaatsvinden, welke is gepland voor 2013.
En we noemen hem geen Leo!
Toen ik mijn huidige vrouw leerde kennen was ik 19 jaar. Zij is een half jaar jonger dan ik. Wij zagen elkaar wel zitten na een paar strubbelingen en hobbels. Van het één kwam het ander. We trouwden 6 jaar later. Over een eventuele kinderwens hadden we nog niet gesproken, behalve dat ik graag ooit een dochter zou willen krijgen en haar dan de naam Chantal geven. Deze naam vond ik al jaren een hele leuke naam en zou dat graag aan mijn eventuele dochter verbinden. Van het één kwam het ander. Drie jaar na ons trouwen kregen we een geweldige dochter. Lieve Chantal. We waren zo trots als een stel jonge pauwen. Van het één kwam het ander. Een paar maanden nadat Chantal deel uitmaakt van ons gelukkig gezinnetje, kwam de discussie op gang met ouders en schoonouders. Waarom wij niet voor een traditionele naam hadden gekozen. Waarom niet benoemen. Waarom geen Bettie of Jannie. Omdat wij de tijd vooruit zijn pa, daarom hebben wij gemeend een moderne naam te kiezen die beter past bij ons. Een naam die herkenbaar is voor ons voor wie wij zijn, moderne snuiters. Geen ouwelullen.
Tegenwoordig zie je het steeds minder vaak en worden baby’s niet meer naar hun voorouders benoemd of vernoemd. En terugdraaien kan niet. Als de baby Leo heet, dan blijft de baby Leo heten. Dan heet de baby niet twintig jaar later ineens Salland-Twente. Dan blijft de baby gewoon Leo heten, zoals de bedenker wenst. Zo is het dus met de tunnel hier in Nijverdal. Dé tunnel. Die bedacht is door ene Leo ten Brinke. Vroeger. Rijkswaterstaat en Prorail hebben het gezag om te bepalen hoe de tunnel gaat heten. Na diverse vergaderingen zijn ze eruit. De Salland-Twentetunnel. De tunnel verbindt Salland met Twente. Deze naam is, zo meldt Rijkswaterstaat, voor de weggebruiker een geografische herkenbaarheid. Lijkt mij klinkklare nonsens, geografische herkenbaarheid. Alsof de weggebruiker zich beter oriënteert aan de naam van een massa beton en minder aan de naam van de stad zelf, Nijverdal. De weggebruiker rijdt de tunnel in. Hij ziet boven langs de tunnel de naam Salland-Twentetunnel. Hij denkt, verrek, ik ben op de grens van Salland en Twente. Tuurlijk niet, hij denkt dan, verrek, waar ligt deze tunnel dan. Ik ben ergens tussen Hellendoorn en Diepenheim. Ik kan overal zijn op die grens.
Ik stel voor en velen met mij, dat de naam van de tunnel vernoemd wordt naar de bedenker van het project, de heer Leo ten Brinke. De Leo ten Brinketunnel. Vele lezers hier op HvH zullen het hier mee eens zijn. De weggebruiker rijdt de tunnel in. Hij ziet boven langs de tunnel de naam Leo ten Brinketunnel. Hij denkt, verrek, ik ben in Nijverdal.
Patrick.
Leo ten Brinke tunnel van boven.
Standpunten van de gemeenteraad in 2009
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om de nieuwe verbindingsweg vanaf de Oranjestraat naar de G. v.d. Muelenweg de Leo ten Brinkeweg te noemen. Daarnaast heeft het college besloten om de naamgeving van de Meijboomstraat ten noorden van het spoor tot aan de Oranjestraat, te wijzigen in Bouwmeesterstaat. Reden hiervoor is dat door de aanleg van het Combiplan ter hoogte van de huidige Meijboomstraat een loop/fietsverbinding wordt aangelegd en het voor met name de hulpdiensten verwarring kan veroorzaken wanneer dezelfde naamgeving van een straat aan weerszijden van een loop/fietsbrug ligt. Voor de hulpdiensten is het dan zeer lastig een woning te vinden.
De tunnel krijgt de naam Salland-Twentetunnel.Rijkswaterstaat en ProRail zijn bevoegd gezag voor de naamgeving van hun bouwwerken, waar ook de tunnel onder valt. De naam Salland-Twentetunnel biedt de weggebruiker een geografische herkenbaarheid en oriëntatie.
Overige naamgeving
Aan de Historische Kring Hellendoorn-Nijverdal is gevraagd mee te denken over de naamgeving voor de diverse bouwwerken en daarbij rekening te houden met de geografische ligging van de bouwwerken. Het advies van de Historische Kring is besproken in een werkgroep bestaande uit gemeente, Rijkswaterstaat en ProRail. Dit resulteerde in namen voor de bouwwerken van Rijkswaterstaat en ProRail. De naam voor de ‘historische lijn’ wordt ‘Het Oude Spoor’. Deze naam grijpt terug op het spoorlijntje Neede – Hellendoorn. De loopbrug naar het station krijgt de naam ‘Spoortraverse’ en de brug over de G. v.d. Muelenweg wordt ‘De Spinnerij’. Deze naam verwijst naar de oude benaming van de G. v.d. Muelenweg, namelijk de Spinnerijweg. De wegbrug over de Regge heet straks ‘Tolhuisbrug’, de spoorbrug over de Regge heet ‘Konijnenberg’, de wegbrug over de nevengeul heet ‘Kollenbrug’ en de spoorbrug over de nevengeul wordt ‘Eversberg’. Tenslotte wordt de fietstunnel bij de (voormalige) kruidenlaan ‘Grote Alléépad’ genoemd.
Naar het jaar 2012