2010
2011 jan-feb-mrt-april
2011
mei-juni-juli-augustus-september 2011 okt-nov-dec
2012
jan-feb-maart-april-mei-juni 2013
1970-1979 1980-1989
1990-1999
2000-2009
TERUG
Hierboven kunt u krantenartikelen van 1970 t/m 2011 bekijken, klik op het
jaartal.
Hier het jaar 2012
(jan-feb-maart-april-mei-juni)
CDA: ambitie N35 handhaven
Het CDA in de Tweede Kamer wil dat minister Schultz de ambitie handhaaft om
van de hele N35 een 100 km doorstroomweg te maken met 2×2 rijstroken. Dit zal
het CDA vanmiddag inbrengen in het debat met de minister over de
Meerjarenplanning voor Infrastructuur (MIRT). In het bijzonder moet de
minister bij de verbreding tussen Wierden en Nijverdal druk op de ketel
houden, vindt CDA-Kamerlid Eddy van Hijum.
Schultz dreigt hier de versnelde verbetering op grond van de Crisis- en
Herstelwet los te laten. Ook wil zij het project versoberen omdat het
beschikbare budget van 80 miljoen dreigt te worden overschreden. Hierdoor
worden bij Nijverdal twee gelijkvloerse kruisingen gerealiseerd, hetgeen haaks
staat op de ambitie van een doorstroomweg. Van Hijum vindt dat de minister en
de regio samen moeten zoeken naar een oplossing en ten minste één kruising
ongelijkvloers moeten maken.
Daarnaast verwacht het CDA van de minister dat de uitvoerende werkzaamheden
tussen Zwolle en Wijthmen snel van start gaan, zodat de wegverbreding zoals
gepland in 2014 wordt opgeleverd. En in overleg met de regio moet de
toegezegde verkenning van het traject Wijthmen-Nijverdal snel ter hand worden
genomen. Van Hijum wijst er op dat er bij burgers, bedrijven en overheden in
de regio een breed draagvlak bestaat voor opwaardering van de N35. “Het is
de laatste tijd wel erg duwen en trekken”, constateert Van Hijum. “Het
wordt echt tijd dat deze minister laat blijken dat zij het belang van
regionale infrastructuur voor de economische ontwikkeling in Oost-Nederland
ziet”.
Eerder deze week vroeg ook de provinciale Statenfractie van het CDA al
aandacht voor de N35.
Tunnelwet loopt half jaar vertraging op.
28-06-2012
Den Haag - De gewijzigde Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels kan
op zijn vroegst op 1 juli volgend jaar in werking treden.
Dat wil zeggen dat een half jaar later dan gepland wettelijk is geregeld
wanneer een tunnel veilig is. Dat schrijft minister Schultz van Haegen (infrastuctuur)
aan de Tweede Kamer. De vertraging komt doordat het parlement het wetsvoorstel
niet voor het zomerreces behandelt. “Dit betekent dat het huidige regime,
dat mede aanleiding is voor discussies over het gewenste veiligheidsniveau,
nog een half jaar langer zal blijven bestaan”, schrijft de minister.
13 juni 2012 Tubantia
Testen en afstellen in de Coentunnel 08-05-2012
Den Haag - Het grove werk is inmiddels gedaan, maar nu pas begint een
andere kritische fase in de bouw van de Tweede Coentunnel: het installeren,
afstellen en testen van de beveiligings- en verkeerssystemen.
Het zal straks de voorbijrazende automobilist niet opvallen, maar in het
noordelijk deel van de oostelijke tunnelbuis van de Tweede Coentunnel zit een
opvallende installatie. Over de hele breedte van de tunnel is een stuk van het
tunneldak opengewerkt en aangesloten op een reusachtige ventilatietoren
erbovenop. “Hier wordt het fijn stof uit de tunnelbuis afgezogen en bovenop
gefilterd”, legt Arjan Vermeij, directeur uitvoering van de Coentunnel
Construction
Tunnelbuis zuid
17-04-2012
10-04-2012
Antwoorden kamervragen leden
Van Hijum en De Rouwe over de N35 Wierden Nijverdal
07-04-2012
'Tuinen van Nijverdal' of gewoon een groot grasveld op tunneldak?
zondag 26 februari 2012 TCTubantia
Tekstgrootte
NIJVERDAL - ; Het dak van de Combitunnel moet straks een 'parkachtige
invulling' krijgen, maar nu is reeds duidelijk dat er onvoldoende geld
beschikbaar is om de ambities van weleer te kunnen waarmaken.
De definitieve inrichting van het ongeveer 450 meter lange en 30 meter brede
tunneldak tussen de Meijboomstraat en de De Joncheerelaan wordt door
burgemeester en wethouders van Hellendoorn nog steeds aangeduid met de term
'Tuinen van Nijverdal'. Hiermee verwijst het college naar de ambitieuze
plannen voor de toekomstige invulling van de Centrale Strip, waarvan het
tunneldak deel uitmaakt. Inmiddels zijn de financiële mogelijkheden van de
gemeente echter dermate verslechterd dat het college aangeeft dat het ook best
eens zo zou kunnen zijn dat er voorlopig alleen maar een laag zand met wat
gras op het tunneldak worden aangebracht. Lees hierover meer in de
maandagkrant. foto Frans Nikkels
Of gebruik het huisje als stalling voor de grasmaaier, want wethouder
ten Have wil graag gras op het tunneldak. Zie
ook Tunnelplan 118.
24-02-2012.
Mogelijk brand in tunnelbak – Meijboomstraat te Nijverdal
Op vrijdag 24 februari 2012 om 22:51 uur kreeg de politie Hellendoorn de melding
dat er mogelijk brand zou zijn in de tunnelbak bij de Meijboomstraat te
Nijverdal. Ter plaatse bleek er geen sprake te zijn van brand, maar van condens.
Project de Tuinen van Nijverdal
Het
college van burgemeester en wethouders heeft ingestemd met het opstarten van
het project de Tuinen van Nijverdal. Het project richt zich op de inrichting
van het tunneldak van het Combiplan waarbij de visie vastgelegd in de Centrale
Strip leidend is. Het ambitieniveau dat is vastgelegd in de Centrale Strip is
hoger dan die op basis van de huidige financiële ruimte mogelijk is.
In het eerste kwartaal van 2013 krijgt de gemeente het tunneldak
overgedragen van Rijkswaterstaat c.q. de aannemerscombinatie Leo ten Brinke.
Uitgangspunt is dat er in januari 2013 een ontwerp voor de invulling van het
tunneldak ter goedkeuring aan het college kan worden voorgelegd.Het gebied
wordt afgebakend door De Joncheerelaan, de Meijboomstraat, en de rand van het
tunneldak. Het dak van de tunnel is circa 450 meter lang en ongeveer 30 meter
breed.
De bewoners van de Bouwmeesterstraat en omgeving en andere belanghebbenden
worden uitgenodigd mee te denken over de inrichting van het tunneldak, ofwel
de Tuinen van Nijverdal. Onder regie van de gemeente en in nauwe samenwerking
met Rijkswaterstaat wordt samen met de inwoners en andere belanghebbenden een
plan uitgewerkt. Het uiteindelijke doel is te komen tot een parkachtige
duurzame invulling van het tunneldak.
23 oktober 2009
Minister Cramer heeft tijdens het Mooi Nederland Evenement op 15
oktober in De Fabrique (Utrecht) bekend gemaakt dat het project ‘De Tuinen van
Nijverdal’, een bijdrage van € 311 841,- ontvangt in het kader van de
Innovatieregeling Mooi Nederland.
Financiële onzekerheden
De gemeente beschikt op dit moment niet over de benodigde financiële middelen
om een hoog ambitieniveau te kunnen behalen. Ook is nog niet duidelijk welk
budget Rijkswaterstaat voor de Tuinen beschikbaar heeft. Daarnaast is er in 2009
een subsidie toegekend in het kader van Mooi Nederland. Onzeker is of deze
subsidie behouden mag worden aangezien deze subsidie gebaseerd is op het zeer
ambitieuze plan van destijds. Daarnaast geldt als subsidievoorwaarde dat deze
bijdrage maximaal 20% uitmaakt van het totaal aan gemeentelijke kosten voor dit
project. Overleg met de subsidiegever (ministerie) wordt opgestart.
De insteek voor het vormgeven van het tunneldak voor de Tuinen van Nijverdal,
is om creatief met de beschikbare middelen om te gaan door bijvoorbeeld
hoveniers te interesseren zich op het tunneldak te profileren.
Dus 311841/450/30= Euro 23 per m^2 subsidie
(20%). Totaal dus 5x23= Euro 115 per m^2 (is
dit zeer ambitieus ???)
Bewoners De Huurne ongerust over aanleg tracé A35
zaterdag 18 februari 2012 Tubantia
WIERDEN - Inwoners van Wierdense buurtschap De Huurne zijn zeer ongerust
over de nieuwe plannen voor het tracé van de doorgetrokken A35. Een nieuw
voorstel zou een groot aantal gezinnen en boerenbedrijven treffen.
Volgens de bewoners van de Ten Catestraat, Haarkampsweg, Nijverdalsestraat
en Oude Tolweg is ‘als donderslag bij heldere hemel’ een nieuw tracé ter
tafel gekomen. „Deze nieuwe variant treft veel gezinnen en gezonde
boerenbedrijven in onze buurt”, aldus de bewoners.
Het nieuwe tracé is in beeld gekomen omdat de eerste twee onderzochte tracés
door een waterwingebied gaan. Waterbedrijf Vitens geeft daar geen toestemming
voor. „Vitens wil totaal geen medewerking verlenen, terwijl het bedrijf zelf
zegt dat het waterwingebied op termijn gaat verdwijnen”, aldus De Huurne.
Ook voelen de inwoners zich overvallen door de huidige gang van zaken.
„Het proces is al negen maanden gaande en nu moet ineens binnen vier weken
over dit nieuwe plan beslist worden. Immers op 27 februari al is een nieuwe
stuurgroepbijeenkomst gepland die over het tracé moet beslissen.” De
bewoners eisen extra tijd om mee te denken.
De bewoners hebben hun ongerustheid ook kenbaar gemaakt aan wethouder Hans
Bekke, die namens de gemeente Wierden zitting heeft in de stuurgroep
Opwaardering N35.
17-02-2012.
Door de aanbestedende dienst aan de opdracht gegeven
benaming:
Nijverdal - Combiplan fase 3 spoorwerk en tunneltechnische installaties ORS
508704
Korte beschrijving van de opdracht of de aankoop/aankopen:
Werkzaamheden:
Binnen het project Combiplan Nijverdal worden de autoweg N35 en het spoor in
Nijverdal in een tunnel aangelegd. Rijkswaterstaat verplaatst de N35 naar het
noorden; ProRail legt het spoor naast de nieuwe rijksweg aan. Een deel van de
nieuwe weg en het spoor komt in de tunnel te liggen. Het resultaat is een
snellere doorstroming van auto- en treinverkeer en de leefbaarheid en veiligheid
in het dorp worden verbeterd. Eind 2008 is aannemerscombinatie Leo ten Brinke
gestart met de bouw van de tunnelbak.
In vervolg op de reeds gecontracteerde Fasen 1 en 2 wordt in Fase 3 het
spoorse deel van Combiplan Nijverdal afgerond. In Fase 3 wordt de
spoorverbinding tussen Nijverdal West en Nijverdal middels een dubbel spoor
hersteld. Daarbij komen beide bestaande haltes te vervallen en komt er een
nieuwe halte in de open bak.
Het project Combiplan Nijverdal Fase 3 bestaat in hoofdlijnen uit:
- het aanpassen, van het spoor en het inbrengen van een wissel 1:15 aan de
Westzijde van de nieuwe halte Nijverdal,
- het aanpassen, realiseren en aansluiten van dubbelspoor aan de Westzijde
van het nieuw aan te leggen spoor in de tunnel en toeritten van de tunnel,
- het realiseren van dubbelspoor in de toeritten en tunnel en deze aansluiten
op nieuw aan te leggen sporen,
- het functievrij maken en verwijderen van het perronspoor en perron
Nijverdal West, inclusief de daarbij behorende perroninstallaties, OVC&P,
objecten, kabels & leidingen ed,
- het aanpassen en realiseren van het spoor aan de Oostzijde van de
tunneltoerit en aansluiten op een 1:20 symmetrisch wissel,
- het realiseren van een railinzetplaats over twee sporen aan de oostzijde
van de tunnel,
- het functievrij maken van perronspoor en perron Nijverdal,
- het realiseren van treinbeveiligingssystemen zoals ATB-NG, Assentellers van
Thales, seinen, seinportalen,
- het realiseren van tunneltechnische installaties in dienstgebouwoost,
treindiensleiderspost, OCCR, SMC en tunnel, inclusief besturingssysteem,
- het leveren van ondersteuning bij het uitvoeren van testplannen inclusief
realisatie en integratie van de verschillende (deel) systemen.
Duur van of uiterste termijn voor de voltooiing van de
opdracht
Aanvang 19.6.2012 Voltooiing 31.12.2012
de
HOPbrief
14-01-2012 Tubantia
De
verkenning.
Naar het jaar 2011
december