2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
1970-1979
1980-1989
1990-1999
TERUG
Hierboven kunt u krantenartikelen van 1970 t/m 2008 bekijken, klik op het
jaartal.
Uit 2009. Voor de artikelen
van juli tot december zie hier.
Uit INFORM Jaargang
8 Nummer 1 (Juni 2009)
Van Hattem en Blankevoort
In het Combiplan Nijverdal
gaat het om de rijksweg 35 en de spoorbaan Zwolle-Almelo die dwars door
het centrum van Nijverdal
gaan en daar een nieuw gezamenlijk traject krijgen. Daarin liggen onder
meer een 1500 meter lange
tunnel (waarvan 500 meter met dak), een nieuw station, vier bruggen, twee
viaducten en twee
voetgangerstunnels. Dankzij het nieuwe tracé van weg en spoor wordt de
leefbaarheid
in Nijverdal (gem.
Hellendoorn) sterk vergroot. Er is tientallen jaren geijverd voor een dergelijke
spoor- en
verkeersvoorziening.
Het bijna 200 miljoen euro
kostende Combiplan is een project van Rijkswaterstaat en ProRail. Het moet
in 2013 klaar zijn. De
uitvoering berust bij de Combinatie Leo ten Brinke, bestaande uit Van Hattum en
Blankevoort en Hegeman
Beton en Industriebouw bv. De engineering wordt gedaan door Royal Haskoning
en de vormgeving is van
Hans van Heeswijk Architecten.
Leo ten Brinke Tunnel?
De bouwcombinatie Leo ten
Brinke eert in haar naamgeving een ooit kleurrijke inwoner van Nijverdal.
Leo ten Brinke (1942-1977)
is exploitant geweest van een koffiebar annex disco middenin het dorp. In
1975 ontvouwde hij in d’Opregte
Nijverdalse Courant een plan voor een spoor- en verkeerstunnel onder
de Grotestraat, waardoor
boven een levendige winkelpromenade kon ontstaan.
Het nu uit te voeren
Combiplan komt aardig in de buurt van wat Leo ten Brinke zich voorstelde. Daarom
klinken er in Nijverdal
stemmen om de tunnel straks naar de visionaire horecaman te vernoemen.
Wethouder Wilma Paalman
vindt het een leuke suggestie. “Ik zou geen probleem hebben met die
naam,” zegt ze. “Maar
naamgeving is in dit geval een zaak van Rijkswaterstaat. En daar moet het gaan
om iemand van onbesproken
gedrag. Ik heb echter begrepen dat er in dat café van Leo ten Brinke ook
wel eens werd geblowd, dus
we zullen moeten afwachten. Maar dat de bouwers Leo ten Brinke’s naam
hebben gekozen, is natuurlijk goed
bedacht.”
Klik
hier voor Zutphen.
Bouw tunnel
officieel van start gegaan
Zie
ook RTV-OOST
Zie ook LOH
|
RTV-Hellendoorn Nieuws (foto's tunnelplan.nl) |
vrijdag, 05 juni 2009 12:33 |
NIJVERDAL - Hoe zou Leo ten Brinke zich vanmorgen gevoeld
hebben, als hij bij de start van de bouw van de combitunnel aanwezig had
kunnen zijn? Dat was ongetwijfeld een vraag die door het hoofd speelde
van de aanwezigen bij deze happening. Ruim 34 jaar geleden lanceerde Ten
Brinke het idee om een tunnel te bouwen om zo het verkeer in het centrum
van Nijverdal te ontlasten. Vanmorgen kwam die droom uit, helaas kon
bedenker Ten Brinke er zelf niet meer bij zijn. Zij nabestaanden waren
er wel en zijn toonden zich trots dat de bouw vanaf vandaag officeel van
start is gegaan. "Stel mijn vader niet teleur", sprak zijn
zoon toen de aftrap werd gegeven.
Tijdens de bijeenkomst werd door de diverse sprekers teruggekeken op de
geschiedenis van de weg tussen Zwolle en Almelo en voormalig
geschiedenislerares, huidig wethouder Wilma Paalman vertelde hoe de
aanleg van de weg ooit tot stand kwam. "Feitelijk hebben we de weg
aan Napoleon te danken, hij zwierf met zijn troepen door Overijssel toen
het plan ontstond om een weg van Zwolle naar Almelo aan te leggen. De
Hellendoornse bestuurders besloten dat dat een goed plan was, maar zover
mogelijk van hun deur vandaan. Besloten werd om de weg 4000 meter vanaf
de Oale Grieze aan te leggen, om maar zo min mogelijk last te hebben van
het gespuis van Napoleon, dat de wegen onveilig maakte en een slechte
reputatie had. Langs die weg ontstond later Nijverdal. Maar de
verkeersader die daar toen ontstond is nu een verstopte aorta
geworden", aldus Paalman.
Paalman merkte op dat het incasseringsvermogen van de Hellendoornse
burger in de komende jaren flink op de proef zal worden gesteld tijdens
de bouw van de tunnel. Tenminste twee spoorwegovergangen liggen er
permanent uit en de opstoppingen in het verkeer zullen aanzienlijk zijn.
Daarbij zal er twee tot drie jaar geen trein door Nijverdal lopen,
waardoor het openbaar vervoer ook geen snelle oplossing zal bieden.
"De burgers klagen nu al steen en been bij een afsluiting van twee
maanden, dat wordt nog wat met de overlast van de tunnelbouw die
minimaal 4 jaar gaat duren", aldus Paalman.
De officiële start van de bouw werd vormgegeven door een race met op
afstand bestuurbare voertuigen. Daarbij waren de gemeente, ProRail, de
Leo ten Brinke combinatie, de provincie en Rijkswaterstaat even elkaars
tegenstanders. De race werd gewonnen door ProRail, de gemeente
Hellendoorn was een goede tweede. Hiermee ging ook het informatiecentrum
open, dat voor iedereen toegankelijk is die meer wil weten over de bouw
van de tunnel. Zaterdag 6 juni is er een open dag op het bouwterrein en
kan iedereen een kijkje nemen aan de Van der Muelenweg. |
Start van Combiplan
dinsdag 02 juni 2009 | 10:59 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 02
juni 2009 | 11:51
Combiplan Nijverdal met vier rijbanen door tunnel(bak) en de Van de
Muelenweg over de tunnelbak. Foto: TC Tubantia
NIJVERDAL - Rijkswaterstaat en ProRail geven vrijdag het
startschot voor de uitvoering van het Combiplan Nijverdal.
De bijeenkomst met als genodigden onder meer wethouder Wilma Paalman en
gedeputeerde Job Klaassen vindt plaats op het ketenpark van het Combiplan aan
de G. van der Muelenweg. Vanaf 11 uur zijn daar toespraken van Frankl Schrover
(waarnemend hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Oost-Nederland),
gedeputeerde Klaassen, wethouder Paalman, Steverinus Oosterloo (manager public
affairs van ProRail) en Jan de Jong (voorzitter van de raad van bestuur van de
aannemerscombinatie Leo ten Brinke).
De officiële starthandeling van het Combiplan bestaat uit de opening van een
informatiepunt dat de komende jaren dienst doet als centrale locatie voor de
informatievoorziening aan omwonenden en andere belangstellenden. Zaterdag, de
landelijke Dag van de Bouw, is er op de locatie een open dag voor
belangstellenden.
Combiplan Nijverdal op 6 juni open voor publiek
zie
filmfragment
Rijkswaterstaat en ProRail openen samen met aannemerscombinatie
Leo
ten Brinke de deuren van het Combiplan Nijverdal op zaterdag 6
juni voor
publiek. Die dag vindt de landelijke Dag van de Bouw plaats,
waar het
project bij aansluit. Omwonenden en andere geïnteresseerden
zijn van
harte welkom tussen 10.00 uur en 16.00 uur op het ketenpark aan
de G.
van der Muelenweg 1-01 in Nijverdal.
Tijdens de open dag is er voor jong en oud gelegenheid een
kijkje te nemen in
het informatiepunt. Verschillende activiteiten staan op het
programma, zoals een
kleurwedstrijd voor de jonge bezoekers en een fietsroute en
huifkartocht langs
het tracé. Daarnaast geeft aannemerscombinatie Leo ten Brinke
uitleg over de
manier waarop zij het Combiplan gaan uitvoeren.
Dag van de bouw
Project: |
Combiplan Nijverdal (N35) |
Locatie: |
Nijverdal |
Provincie: |
Overijssel |
Openingstijden: |
10.00 - 16.00 uur |
|
|
Algemene informatie
Het
verkeer op de N35 in Nijverdal, de Grotestraat, staat regelmatig
vast. Dit zorgt voor stank, geluidsoverlast en gevaarlijke
verkeerssituaties. Om de leefbaarheid in het dorp te verbeteren voeren
Rijkswaterstaat en ProRail het Combiplan Nijverdal uit. Rijkswaterstaat
verplaatst de N35 naar het noorden. ProRail legt het spoor naast de
nieuwe rijksweg aan. Een deel van de nieuwe weg en het spoor komen in
een tunnel te liggen.
Het
station wordt naar het centrum van Nijverdal verplaatst, tussen de
Meyboomstraat en de Van der Muelenweg, in het open deel van de tunnel:
de zogenaamde verdiepte tunnelbak. De werkzaamheden voor het project
starten in 2008. Het Combiplan Nijverdal is in 2013 gereed.
Het
definitieve ontwerp is in een vergevorderd stadium. Er zullen
visualisaties van het project aanwezig zijn welke toegelicht kunnen
worden. De eerste voorbereidende werkzaamheden zijn van start gegaan. In
de keet zal een expositie zijn.Dag van de bouw
|
Adresgegevens project
G. van der Muelenweg 1-01
7443 RE
Nijverdal
www.rws.nl/n35
Adresgegevens bouwbedrijf
Combinatie Leo ten Brinke
Postbus 60
7440 AB
Nijverdal
jopdam@leotenbrinke.com
0623411982
|
|
Rijkswaterstaat 28 april 2009
Werkzaamheden in het kader van Combiplan Nijverdal
Bodemsanering
gedempte spoorweghaven Nijverdal neemt meer tijd in beslag
Rijkswaterstaat saneert
de bodem bij de gedempte spoorweghaven bij de Regge. Deze sanering is nodig voor
de realisatie van het Combiplan Nijverdal. Tijdens de werkzaamheden is een
sliblaag aangetroffen, die niet in het saneringsplan voor het gebied was
voorzien. Rijkswaterstaat gaat nu samen met de aannemer en de provincie
Overijssel de aangetroffen slib onderzoeken en kijken of er maatregelen
getroffen moeten worden. Om dit zorgvuldig te kunnen doen, zijn de werkzaamheden
tijdelijk stil gelegd.
Het
onderzoek neemt vier tot acht weken in beslag. Daarbij wordt onderzocht hoever
de sliblaag reikt en wat de milieukwaliteit van het slib is. Daarna is pas
duidelijk of er maatregelen nodig zijn en wanneer Rijkswaterstaat de sanering
kan afronden. De Boskronkel blijft tot nader bericht afgesloten. De
geconstateerde sliblaag en eventuele extra werkzaamheden hebben geen directe
gevolgen voor de planning van het project Combiplan Nijverdal.
25-03-2009
13-03-2009
Vertrouwelijk rapport: A73-tunnels nog langer dicht
De geplande sluiting van de A73-tunnels duurt waarschijnlijk
veel langer dan de negen weken die nu gepland zijn. De kans bestaat dat de
tunnels vier maanden dicht gaan om alle veiligheidssystemen te testen. Na de
definitieve openstelling moet nog rekening worden gehouden met nieuwe problemen
die nog jaren kunnen duren. Dat blijkt uit een vertrouwelijk rapport van een
tunneldeskundige die op verzoek van minister Eurlings alles heeft onderzocht.
Daaruit blijkt ook dat de
aannemer een veel te lage inschrijving heeft gedaan voor de
tunneltechnische installaties. Het bedrijf VolkerWessels lijdt daardoor een
miljoenenverlies.
Luister naar de problemen in Limburg, klik
hier en hier.
|
Voorbereidingen
tunneltracé
11 maart 2009 RTV
Hellendoorn
NIJVERDAL - Tijdens de werkzaamheden langs het tunneltracé is
men tijdens de bodemsanering gestuit op een
oude spoorhaven die in 1929 is gedempt. De contouren van de
voormalige haven en een deel van de havenmuur is goed zichtbaar.
Ook is er een onderzoek geweest naar explosieven, hier werd niet
veel meer gevonden dan een paar kogels. Tijdens de Tweede
Wereldoorlog is het spoor bij Nijverdal diverse malen
gebombardeerd. Daarom wordt er nu, tijdens voorbereidingen voor de
bouw van de tunnel een onderzoek
gehouden. Tot nu toe is er nog niets bijzonders gevonden op dit
gebied.
Wel vonden de werklieden een metalen voorwerp, dat vermoedelijk
bij een boot heeft behoord, maar zeker is men er niet van.
De bodemsanering verloopt volgens de uitvoerder van het werk
voorspoedig en voor omwonenden is er volgens Rijkswaterstaat dan
ook geen probleem. Wel lastig is dat fietspad de Boskronkel is
afgesloten, regelmatig lopen fietsers vast op de
graafwerkzaamheden.
Ter hoogte van de nieuwe rotonde aan de Baron Von Sternbachlaan
wordt ook volop gewerkt om de bouw van de tunnel voor te bereiden.
Hier is een zanddepot aangelegd. Dit werk is bedoeld als
voorbereiding voor de aanleg van de verlengde Veenweg. Een stukje
verder terug naar Nijverdal is de bouw van een
zogenaamd ketenpark in volle gang. Hier komen de bouwketen te
staan. Ook was een maatvoerder al druk bezig om de contouren vast
te leggen van de nieuw te bouwen tunnel. |
|
de
Volkskrant, 16 feb 2009 schreef:En
de narrenprijs is voor de tunnels
ACHTERGROND, Van onze
verslaggever Peter de Graaf
ROERMOND - Toen verkeersminister Camiel Eurlings vorige maand in Roermond
een carnavalsonderscheiding in ontvangst nam, deelde VVD-afdelingsvoorzitter
Victor Cillekens uit ludiek protest flyers uit met de tekst:
‘Hoofdpijndossier voor Midden-Limburg verdient zeker een narrenprijs.’
Iedereen in Roermond en omstreken weet dan waarover het gaat: de twee
tunnels van de snelweg A73. Ze worden al het lachertje van Limburg genoemd.
Meer dicht dan open, zo wordt geschamperd. Geklungel van Rijkswaterstaat en
aannemer VolkerWessels.
‘Ik begin steeds meer te twijfelen of het nog wel goed komt met die
tunnels’, zegt Cillekens. ‘Het laatste nieuws is dat er water staat in
de vluchtgangen. Rijkswaterstaat moet pompen charteren om de gangen leeg te
pompen. Dat is toch de knulligheid ten top.’
Onbestemd gevoel
Somberheid troef was het ook eind vorige maand, tijdens een werkbezoek van
de verkeerscommissie van de Tweede Kamer aan de tunnels. CDA-Kamerlid Jos
Hessels was helemaal niet gerustgesteld over wat hij te zien en te horen
kreeg: ‘Absoluut niet. Integendeel.’ Zijn collega Ger Koopmans, ook CDA,
zei ‘soms het onbestemde gevoel te hebben dat de tunnels misschien wel
nooit opengaan’.
Woensdag is het precies een jaar geleden dat de snelweg A73-Zuid van Venlo
naar Maasbracht werd opengesteld. Rijkswaterstaat noemt de 42 kilometer
lange weg ‘de ruggegraat van Limburg’. Ze vervangt de beruchte
Napoleonsbaan (de N273) als belangrijke noord-zuidverbinding.
Feitelijk ging de snelweg slechts gedeeltelijk open. Want de tunnels bij
Roermond waren nog niet helemaal klaar. Daarom werd en wordt het verkeer in
de Roertunnel (2,4 kilometer) en de Swalmentunnel (400 meter) over één
rijstrook geleid, waarvoor een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur
geldt. Bovendien mogen vrachtwagens met gevaarlijke stoffen nog niet door de
tunnels.
Heet hangijzer
Het hete hangijzer zijn de veiligheidssystemen. Die moeten nog aan elkaar
gekoppeld en getest worden. ‘Technisch zeer complex. Er zijn liefst 52
veiligheidssystemen’, aldus Rijkswaterstaat. ‘Fysiek zitten ze erin.
Afzonderlijk worden ze getest. Maar de interactie tussen de systemen kun je
niet veilig regelen en testen zonder de tunnels te sluiten.’
Twee weken geleden bereikte de snelweg een mijlpaal: de duizendste
tunnelafsluiting sinds de openstelling. In de meeste gevallen waren te hoog
beladen vrachtwagens de oorzaak. Als de vrachtwagenbak of uitstekende lading
hoger is dan 4,10 meter, springen de stoplichten onverbiddelijk op rood.
Hetzelfde gebeurt als een fietser de tunnel inrijdt, wat al twee keer is
gebeurd. Rijkswaterstaat zegt aan die onachtzaamheid van weggebruikers
weinig te kunnen doen.
Maar een deel van de sluitingen was ook te wijten aan kinderziekten
(verkeerslichten die zomaar op rood sprongen) en het testen van de
veiligheidssystemen. Gemiddeld drie keer per dag werden de tunnels voor
korte of langere tijd gesloten. Dat leidde tot files, omleidingen en
irritaties. ‘Zijn ze nou alweer dicht!’, briesten de Roermonders.
En de grote klapper moet nog komen. Voor de eindfase – de definitieve
installatie en controle van alle veiligheidssystemen – zullen de tunnels
vermoedelijk voor minstens twee maanden op slot gaan.
Beu
De gemeente Roermond is het gedoe met de tunnels inmiddels behoorlijk beu.
Wethouder Gerard IJff (PvdA) spande vorig jaar al eens met enkele werkgevers
een kort geding aan tegen de weekendafsluitingen, dat hij overigens verloor.
IJff: ‘We kregen de indruk dat er helemaal geen planning was. Er zat een
open einde in. Het kon ook nog wel twee jaar duren.’
Voor IJff heeft Rijkswaterstaat die twijfel de afgelopen maanden niet kunnen
wegnemen. Hij zegt onomwonden: ‘Rijkswaterstaat heeft niet de kwaliteit om
dit soort complexe projecten aan te pakken.’ VVD-afdelingsvoorzitter
Cillekens deelt die visie: ‘Minister Eurlings moet de arrogantie van
Rijkswaterstaat eens aanpakken. Hij roept wel veel, maar gedraagt zich niet
als baas.’
Bandi Horvat, oud-hoogleraar ondergronds bouwen aan de TU Delft, onderzocht
op verzoek van Eurlings de knelpunten in het project en kwam in november tot
soortgelijke conclusies. De tunnelspecialist zei dat Rijkswaterstaat als
opdrachtgever en VolkerWessels als opdrachtnemer ‘de complexiteit van de
tunneltechnische systemen hebben onderschat’. En hij voegde eraan toe dat
de integratie van 52 losse veiligheidssystemen niet tijdig tot stand is
gekomen ‘door gebrek aan voldoende kennis en kunde op het gebied van
systeemintegratie aan de zijde van de opdrachtnemer’.
Nieuwe vertraging
Na het rapport van Horvat heeft minister Eurlings met de gemeente Roermond
en de provincie Limburg afgesproken dat er ‘eerst een duidelijke planning
moet komen voordat de tunnels van de A73 dichtgaan voor de afbouw’.
Wethouder IJff verzucht: ‘Ik heb nog niks gehoord. Ik voorzie nieuwe
vertraging.’
VolkerWessels weigert commentaar en verwijst door naar Rijkswaterstaat. Dat
houdt zich vooral op de vlakte: ‘Technisch uitdagend, politiek
gevoelig.’
CDA-Kamerlid Koopmans vindt het project ‘een blamage voor iedereen’.
Terwijl de Limburgse minister Eurlings nog immer licht aan het eind van de
tunnel ziet, vraagt het Limburgse Kamerlid zich af of betrokkenen geen last
hebben ‘tunnelvisie’. Koopmans: ‘Ik werd niet vrolijk toen ik hoorde
dat ze hardware en software op elkaar moeten aansluiten en dat met 52
systemen. Kunnen ze niet een paar systemen weglaten zonder dat de veiligheid
in gevaar komt?’
Hopelijk krijgen we deze ellende niet in
Nijverdal !!!!
Cobouw (27-1-2009) schreef:Kamer
boos over nieuwe vertraging A73-tunnels
Parlementariërs willen dat Eurlings ingrijpt
Roermond - De Tweede Kamer wil dat minister Eurlings (verkeer) beter zijn best
doet de tunnels in de A73 eerder open te krijgen. Desnoods moeten daarvoor
veiligheidsystemen worden uitgezet of herzien. Een delegatie van Tweede
Kamerleden bracht afgelopen vrijdag een bezoek aan de veelgeplaagde tunnels
bij Roermond. Maar in tegenstelling tot wat ze hadden gehoopt, kregen ze niet
te horen dat de problemen tot het verleden behoren. Op de vragen 'Wat is het
probleem? Hoe wordt dat opgelost en hoe lang gaat dat duren?' kon
Rijkswaterstaat geen eensluidend antwoord geven. De enige toezegging die kon
worden gedaan was dat de tunnels "wellicht voor 31 december open
kunnen."
Onvoorstelbaar
"Ik ben ontzettend geschrokken", meldt VVD-Kamerlid Charlie Aptroot
"Het is echt onvoorstelbaar dat niemand kan of wil zeggen wanneer dit
drama is afgelopen. Ik vind dat echt niet acceptabel. De liberalen wil dat
Eurlings ingrijpt." Aptroot verbaast zich er bovendien over dat
opdrachtgever Rijkswaterstaat zich niet veel harder opstelt ten opzichte van
aannemer VolkerWessels. "Als ik iets bij iemand bestel dan wil ik dat hij
zich dag en nacht inzet om op tijd te leveren." Ook CDA-Kamerlid Ger
Koopmans hield een onbevredigd gevoel aan het werkbezoek over. "Meer dan
dat het probleem zich ergens tussen de 'software en de hardware' voordoet,
konden ze ons niet vertellen. Daar hebben we, zeker namens de bond van
belastingbetalers, niets aan."
Ook Koopmans wil dat Eurlings zich intensiever inzet voor een oplossing.
Vrijdag opperde hij zelf om te snijden in het aantal veiligheidssystemen.
"Met 53 systemen worden het de veiligste tunnels ter wereld. Is dat wel
echt nodig? Waarom hoef ik mij in alle andere tunnels in de wereld geen zorgen
te maken? Allemaal vragen waarop ik antwoord wil." Koopmans meldt dat hij
samen met andere fracties gevraagd heeft om een extra hoorzitting in de Tweede
Kamer. De Delftse emeritus hoogleraar ondergronds bouwen Horvat krijgt een
uitnodiging.
Telegraaf (24-1-2009) schreef:TUNNELS
BLIJVEN DICHT
Ruim een jaar na de officiële opleverdatum blijft nog steeds volkomen
onduidelijk wanneer de twee tunnels op de autoweg A73 bij Roermond opengaan.
Dat bleek gisteren tijdens een werkbezoek van de verkeerscommissie van de
Tweede Kamer aan de tunnels. Tot ergernis van de gemeente Roermond en de
Limburgse automobilisten is volledige openstelling keer op keer uitgesteld om
problemen met het veiligheidssysteem op te lossen. Nog steeds zijn de tunnels
slechts via één rijstrook beschikbaar en soms helemaal afgesloten. Het
streven is om de werkzaamheden voor het einde van dit jaar af te ronden.
Daarvoor is nodig de tunnels nog wel een periode van negen weken achter elkaar
volledig af te sluiten zodat de systemen goed afgeregeld kunnen worden.
Roermond wil dat zo snel mogelijk, om er zo vanaf te zijn voor het lucratieve
zomerseizoen begint.
Demonstratie
Ontvangen op 10 januari 2009 uit de USA.
Klik
hier.
Extra geld voor treinverkeer over de grens
vrijdag 02 januari 2009 | 18:00 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag
03 januari 2009 | 18:11
De trein van Enschede naar Münster. Archieffoto: Gerard Hassing
ENSCHEDE - Twente moet snel een plan maken om de reistijd
op de treinverbinding vanuit Enschede naar Münster en Dortmund te 'bekorten.'
Verder zou deze spoorverbinding moeten worden doorgetrokken naar Hengelo en
uiteindelijk Almelo (en eventueel
station Nijverdal Centraal als eindbestemming).
Zodat ook station Enschede Drienerlo in de route is
opgenomen waarvan veel Duitse studenten van de Universiteit Twente profiteren.CDA-Tweede
Kamerlid Pieter Omtzigt uit Hengelo roept regio en provincie Overijssel op om
hierover in overleg te gaan met de Duitse autoriteiten. Het CDA maakte zich
sterk in de Kamer voor meer geld in het Infrastructuurfonds van het rijk, na
een lobby van de christendemocraten vanuit Twente.Kort voor kerst nam de Kamer
een voorstel aan van CDA en ChristenUnie om twintig miljoen euro extra toe te
voegen aan dit fonds voor grensoverschrijdende treinverbindingen. De Twentse
projecten worden daarbij specifiek genoemd. Regio en provincie moeten zelf ook
bijdragen aan eventuele maatregelen. Maar allereerst moet er een plan van
aanpak komen. " Het zou mooi zijn als er snel een proefproject komt, om
te kijken of het kan" , aldus Omtzigt.