NIJVERDAL - De aannemerscombinatie Leo ten Brinke wil voor 1 augustus absolute duidelijkheid hebben over de verplaatsing van het NS-station naar het centrum van Nijverdal. Anders is het niet mogelijk dit meerwerk (kosten 12,5 miljoen euro) nog in te plannen binnen de werkzaamheden in het kader van het Combiplan.
Volgens wethouder Wilma Paalman van openbare werken is dat de belangrijkste
reden dat de raad maandagavond al het groene licht voor die verplaatsing moet
geven, inclusief een gemeentelijke bijdrage van 2,5 miljoen euro. Een
soortgelijk besluit staat woensdagavond op de agenda van Provinciale Staten.
Daarbij komt volgens de wethouder nog dat het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat heeft aangegeven dat er alleen sprake kan zijn van een
rijksbijdrage (er wordt 4 miljoen euro gevraagd) aan dit project als de raad
hierover een formeel besluit neemt. Het ondertekenen van een
intentieverklaring is voor 'Den Haag' onvoldoende.
De verplaatsing van het station moet worden gerealiseerd in de periode
(december 2009-december 2012) dat de treinverbinding Almelo-Zwolle in
Nijverdal buiten dienst is gesteld en passagiers met een pendelbus tussen het
huidige station en het tijdelijke stationnetje Nijverdal-West in Het Ravijn
worden vervoerd. Het nieuwe station komt in de open tunnelbak te liggen. De
aanleg van een middenperron bleek vanwege het te grote ruimtebeslag niet
mogelijk te zijn. Er komen nu twee zijperrons, die 270 meter lang zijn. De
hoofdingang van het nieuwe station komt aan de noordkant van het spoor (Oranjestraat).
Op die plek moet ook het stationsplein komen met ruimte voor bussen,
fietsenstalling en enkele parkeerplaatsen voor het halen en brengen van
reizigers. Vanaf deze ingang zijn beide perrons te bereiken door middel van
een loopbrug over het spoor. De perrons zijn ook via een lift en trap te
bereiken. Er komt bovendien nog een loopbrug, waardoor treinreizigers de
perrons ook aan de kant van de Meijboomstraat kunnen verlaten en vanaf daar
direct het centrum kunnen inlopen.
Het station wordt aan de noordkant ontsloten via een nieuwe weg vanaf de G.
van der Muelenweg tot de hoofdingang. Fietsers kunnen het stationsplein
bereiken via de G. van der Muelenweg, Bouwmeesterstraat en de Oranjestraat. Er
wordt nog overwogen om de verbinding in de Oranjestraat ook open te stellen
voor de bus, zodat een directe verbinding richting Hellendoorn ontstaat. Het
huidige busstation kan volgens dit scenario worden ingericht als locatie voor
langparkeren. Vanaf daar kan het nieuwe station binnen enkele minuten lopend
worden bereikt.
De voorstanders van de verplaatsing benadrukken dat nieuwbouw van het station
op de huidige locatie uit het oogpunt van sociale veiligheid (te afgelegen)
feitelijk geen optie is. Zij verwachten dat het 500 meter opschuiven van het
stationsgebouw richting het centrum een belangrijke impuls vormt voor de
leefbaarheid in de dorpskom. De betere bereikbaarheid van het station zou ook
meer treinreizigers opleveren. De stationsomgeving (openbaar
vervoersknooppunt) wordt beschouwd als een belangrijke 'scharnier' tussen het
centrum en toekomstige High Textile Park van Koninklijke ten Cate op
industrieterrein Nijverdal-Noord.