2000         2001         2002        2003         2004         2005        2006       2007       2008        2009

     1970-1979                               1980-1989                                     1990-1999

TERUG

Uit 2008.                                  

 

 

 

 

Visie gemeente Hellendoorn op verbreding N35      RTV hellendoorn 10-01-2008

 

NIJVERDAL – Eind 2007 werd in de Tweede Kamer een motie aangenomen over het verbreden van de N35 tot snelweg. Voor de fractie Van BurgerBelang is dit reden opnieuw vragen te stellen aan het college en het college en de raad op te roepen hier tijdig en alert op te reageren en beleid te ontwikkelen. In de motie roept de Tweede Kamer minister Eurlings op een totaalplan voor de hele N35 tussen Wierden en Zwolle te maken. BurgerBelang heeft zowel het huidige als het vorige college gevraagd hiervoor beleid te ontwikkelen.
 

 
Wethouder Paalman en haar voorganger Scholten hebben beide aangegeven dat verbreding van het hele traject Zwolle-Wierden geen prioriteit heeft. BB is van mening dat gelet op de in de Tweede kamer aangenomen motie, een dergelijk standpunt van onvoldoende realiteitswaarde getuigt. “Het college moet op korte termijn zelf een visie ontwikkelen in samenspraak met betrokkenen en inwoners en niet lijdzaam afwachten totdat het rijk en de provincie klaar zijn met de ontwikkeling van plannen”, stelt de partij in een brief aan college en raad. BurgerBelang overweegt nu met een motie te komen om het college te verzoeken op korte termijn een visie te ontwikkelen voor het gehele traject Nijverdal-Raalte.  
 

Aanvullende visie N35 niet nodig volgens college                    RTV Hellendoorn 16-01-2008

 

NIJVERDAL – In een reactie op de door de fractie van BurgerBelang gestelde vragen heeft verantwoordelijk wethouder Wilma Paalman laten weten dat volgens het college een aanvullende visie voor het traject van de N35 van Nijverdal naar Raalte niet nodig is. “De globale visie en de ligging van het tracé in onze gemeente is duidelijk. Dat geldt zowel voor het trajectdeel Wierden-Nijverdal als het trajectdeel Nijverdal-Raalte. Bij de uitvoering van het combiplan wordt rekening gehouden met eventuele uitbouw van de weg naar 2x2 baans en dat zelfde geldt ook voor het ecoduct”, aldus de wethouder.
 
BurgerBelang kwalificeerde de houding van het college als lijdzaam afwachten, het college is het daar volstrekt niet mee eens. “De gemeente Hellendoorn doet volop mee in het ambtelijk overleg waar de plannen worden ontwikkeld. Verder is nog niet duidelijk of de door de Tweede Kamer aangenomen motie waarnaar BurgerBelang verwijst ook daadwerkelijk uitgevoerd zal worden. Als dat wel gaat gebeuren dan heeft het trajectdeel Nijverdal-Raalte qua uitvoering de laagste prioriteit heeft van de totale rijksweg, bij de uitvoering van de verbreding. Dit is het gevolg van het verkeersaanbod ter plaatse”, zo blijkt uit het antwoord van het college. Met de gemeente Raalte wordt over deze kwestie regelmatig contact onderhouden. De reden dat Raalte wel met een visie bezig is, heeft te maken met het feit dat hier nog een keuze gemaakt moet worden uit verschillende varianten.
 
In de gemeente Hellendoorn loopt het tracé parallel aan of over de huidige weg. Op verzoek van de provincie wordt in alle plannen, dus ook de Landbouw Ontwikkelingsgebied-Visie Haarle en het bestemmingsplan buitengebied zoveel mogelijk rekening gehouden met de uitbouw van de weg. Voor de geplande infrastructuur rond het combiplan heeft de verbreding van de weg geen grote gevolgen, al zijn er aan de uitbouw van de gewenst ovonde bij Dalzicht wel extra kosten verbonden. Bij de aansluiting met de NZ-verbinding aan de ander kant van Nijverdal ligt dat anders. Daar wordt de kruising nu gelijkvloers uitgevoerd, maar bij de 2x2 variant wordt dit een ongelijkvloerse kruising. Dit is een bewuste keuze van Rijkswaterstaat.   

 

 

17 maart 2008
Zandhagedissen moeten verplaatst worden door tunnel

 

NIJVERDAL - In het gebied waar straks de combitunnel komt te lopen leven beschermde zandhagedissen. Deze beestjes komen voor op de hele Sallandse Heuvelrug en lopen mogelijk gevaar door de bouw van de combitunnel. Daarom werkt Rijkswaterstaat (RW)op dit moment aan de inrichting voor een gebied voor zandhagedissen ten westen van het plangebied voor de combitunnel. Daarmee wil RW het zekere voor het onzekere nemen en het leefgebied van deze reptielen compenseren, zodat de dieren die er leven naar een nieuwe plek kunnen worden verplaatst.

Het nieuwe gebied (0,45 ha), gelegen aan de noordzijde van het spoor en oostelijk van de Klinkenbeltweg, wordt vanaf 25 maart geschikt gemaakt voor de zandhagedis door de vegetatie flink te snoeien en open stukken zand te creëren waarin de dieren hun eieren kunnen leggen.
Volgens RW veroorzaken de werkzaamheden niet tot nauwelijks hinder voor de omgeving en worden juist nu uitgevoerd nu de zandhagedissen in winterslaap zijn. De oplevering van het terrein is gepland op 3 april.

Tijdens de uitvoering van het Combiplan Nijverdal, die in 2009 start, zal de bestaande rijksweg 35, die dwars door het centrum van Nijverdal loopt, over een lengte van zes kilometer ruim 100 meter naar het noorden worden verplaatst. De weg loopt daar dan parallel aan de spoorlijn. In het dichtst bebouwde gedeelte van Nijverdal zullen de nieuwe autoweg en het spoor samen in een tunnel komen te liggen.

Door de realisatie van het Combiplan Nijverdal van Rijkswaterstaat  en Prorail, is het de bedoeling dat de doorstroming van het verkeer op rijksweg 35 door Nijverdal zal worden verbeterd en het centrum van Nijverdal ontlast zal worden van het doorgaande verkeer. Daarnaast moet de treinverbinding tussen Almelo en Zwolle versterkt. Het Combiplan Nijverdal moet in 2013 gereed zijn.

Zie ook www.rijkswaterstaat.nl/N35
 

Zandhagedis

Combiplan

zie ook http://www.tunnelplan.nl/hoogspanningsleiding.htm  en

http://www.hellendoorn.tctubantia.nl/hellendoorn/233240/tunnelplan_52?h=  en

http://www.hellendoorn.tctubantia.nl/hellendoorn/109677/tunnelplan_21?h= 

Aannemers: op 1 augustus duidelijkheid

Tubantia van zaterdag 21 juni 2008

NIJVERDAL - De aannemerscombinatie Leo ten Brinke wil voor 1 augustus absolute duidelijkheid hebben over de verplaatsing van het NS-station naar het centrum van Nijverdal. Anders is het niet mogelijk dit meerwerk (kosten 12,5 miljoen euro) nog in te plannen binnen de werkzaamheden in het kader van het Combiplan.

Volgens wethouder Wilma Paalman van openbare werken is dat de belangrijkste reden dat de raad maandagavond al het groene licht voor die verplaatsing moet geven, inclusief een gemeentelijke bijdrage van 2,5 miljoen euro. Een soortgelijk besluit staat woensdagavond op de agenda van Provinciale Staten. Daarbij komt volgens de wethouder nog dat het Ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft aangegeven dat er alleen sprake kan zijn van een rijksbijdrage (er wordt 4 miljoen euro gevraagd) aan dit project als de raad hierover een formeel besluit neemt. Het ondertekenen van een intentieverklaring is voor 'Den Haag' onvoldoende.

De verplaatsing van het station moet worden gerealiseerd in de periode (december 2009-december 2012) dat de treinverbinding Almelo-Zwolle in Nijverdal buiten dienst is gesteld en passagiers met een pendelbus tussen het huidige station en het tijdelijke stationnetje Nijverdal-West in Het Ravijn worden vervoerd. Het nieuwe station komt in de open tunnelbak te liggen. De aanleg van een middenperron bleek vanwege het te grote ruimtebeslag niet mogelijk te zijn. Er komen nu twee zijperrons, die 270 meter lang zijn. De hoofdingang van het nieuwe station komt aan de noordkant van het spoor (Oranjestraat). Op die plek moet ook het stationsplein komen met ruimte voor bussen, fietsenstalling en enkele parkeerplaatsen voor het halen en brengen van reizigers. Vanaf deze ingang zijn beide perrons te bereiken door middel van een loopbrug over het spoor. De perrons zijn ook via een lift en trap te bereiken. Er komt bovendien nog een loopbrug, waardoor treinreizigers de perrons ook aan de kant van de Meijboomstraat kunnen verlaten en vanaf daar direct het centrum kunnen inlopen.

Het station wordt aan de noordkant ontsloten via een nieuwe weg vanaf de G. van der Muelenweg tot de hoofdingang. Fietsers kunnen het stationsplein bereiken via de G. van der Muelenweg, Bouwmeesterstraat en de Oranjestraat. Er wordt nog overwogen om de verbinding in de Oranjestraat ook open te stellen voor de bus, zodat een directe verbinding richting Hellendoorn ontstaat. Het huidige busstation kan volgens dit scenario worden ingericht als locatie voor langparkeren. Vanaf daar kan het nieuwe station binnen enkele minuten lopend worden bereikt.

De voorstanders van de verplaatsing benadrukken dat nieuwbouw van het station op de huidige locatie uit het oogpunt van sociale veiligheid (te afgelegen) feitelijk geen optie is. Zij verwachten dat het 500 meter opschuiven van het stationsgebouw richting het centrum een belangrijke impuls vormt voor de leefbaarheid in de dorpskom. De betere bereikbaarheid van het station zou ook meer treinreizigers opleveren. De stationsomgeving (openbaar vervoersknooppunt) wordt beschouwd als een belangrijke 'scharnier' tussen het centrum en toekomstige High Textile Park van Koninklijke ten Cate op industrieterrein Nijverdal-Noord.

 

Klik hier voor nog meer artikelen.