TUNNELPLAN
Op deze pagina staan regelmatig een aantal foto's met een stukje tekst over een actueel of historisch onderwerp van het Tunnelplan.
TUNNELPLAN 263, een kijkje in de toekomst?
Met een klein artikeltje of een paar foto’s probeer ik nu op de website van de TC-Tubantia (http://www.hellendoorn.tctubantia.nl/nijverdal ) de veranderingen op het nieuwe tracé van de N35 en de tunnel door Nijverdal aan te geven en in beeld te brengen.
De vraag is natuurlijk hoe het er over 6 jaar uitziet en of we TUNNELPLAN 263 nog kunnen schrijven.
Langs het tracé zijn er nu opeens wijzigingen (zoals de sloop van woningen) die erop duiden dat er een begin gemaakt is met dit megaplan.
In de toekomst kijken is moeilijk, maar het heden en wat achter ons ligt is goed te beschrijven.
Tunnelplan
40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59
Tunnelplan
80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104
105 106 107 108 109
Tunnelplan
120 121 122 123 124 125 126 127 128 129
Tunnelplan
150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 Tunnelplan
160 161 162 163 164 165 166 167 168 169
Tunnelplan 170 171 172 173 174
(12-06-2008)
TUNNELPLAN 59
Wanneer alles een beetje meezit kan de tunnel onder Nijverdal in 2013 gereed zijn.
Met een goede planning moet dat lukken maar dan moeten er geen tussentijdse wettelijke wijzigingen zijn zoals bij de tunnel door Swalmen in Limburg.
Deze tunnel in de A73 was in januari vrijgegeven maar moet nu in de zomer elk weekend gesloten worden i.v.m. werkzaamheden.
Hellaas negatieve publiciteit voor Rijkswaterstaat.
Landelijke positieve publiciteit kan Rijkswaterstaat in
Nijverdal krijgen door b.v. vlak voor de openstelling, de plaatselijke
wielervereniging CC’75 toestemming te geven de renners van de HOLLAND
LADIES TOUR via de tunnel te laten rijden.
En Hellendoorn krijgt dan haar naam als sportgemeente weer terug.
(25-05-2008)
TUNNELPLAN 58
(10-05-2008)
TUNNELPLAN 57
(23-04-2008)
TUNNELPLAN 56
Bloesemtunnel.
Langs het tunneltracé staan een aantal bomen prachtig in bloei.
Een paar jaar geleden werden de toppen van deze bomen aan de Bouwmeesterstraat weggesneden omdat deze te dicht bij de hoogspanningskabels kwamen.
Nu is het andersom, de hoogspanningsmasten zijn afgezaagd en de kabels lopen vanaf het Ravijn ondergronds naar het verdeelstation en verlaten Nijverdal na de Kruidenwijk.
Een waarschuwingsbord bij de nieuwe Noord-Zuidverbinding is nog een stille getuige
.
Hopelijk krijgen de afgeknotte bomen straks een prachtig plekje langs het tracé.
Geniet nu nog van een paar landelijke kiekjes van Nijverdal voordat de bouwwerkzaamheden aan de tunnel beginnen.
(14-04-2008)
TUNNELPLAN 55
Nieuwbouw station Nijverdal niet te zien door grote
kastanje.
Vanaf de RK kerktoren kon je vroeger in de winter altijd ver kijken over Nijverdal.
In de zomer was de pastorietuin toen een groene oase met als middelpunt een reusachtige kastanjeboom met daarin vele vogels.
Niet iedereen kan de kerktoren stiekem beklimmen en genieten van het uitzicht, maar daarin is nu verandering gekomen.
In de torengewelven hangt een camera en via het internet is de kastanjeboom en de omgeving goed te zien.
De komende winters, wanneer er geen blad aan de boom zit, is ook de nieuwbouw van het station Nijverdal te volgen.
Kijk maar eens op www.leotenbrinketunnel.nl
Zie verder www.tunnelplan.nl voor info.
RK-kerktoren.
(05-04-2008)
TUNNELPLAN 54
Leo ten Brinkesingel wordt A35.
Over een paar jaar lezen we misschien dat de 6 km lange Leo ten Brinkesingel door Nijverdal een andere naam krijgt, namelijk de A35.
Maar zover is het nog lang niet.
Al jarenlang wordt er gesproken (b.v. door oud-wethouder Peter de Noord en oud-raadslid Henk Koster – TunnelHenkie) om de tunnel te vernoemen naar de initiator achter het idee van het combiplan, Leo ten Brinke. Nog mooier zou zijn om zowel de tunnel als ook de 6 km lange weg van Mc Donalds tot Dalzicht de naam van de uitbater van Studio Pub te geven.
In de kroeg van Leo ten Brinke waren in de jaren 70 onder de verbijsterende goede muziek van Jefferson Airplane, zogenaamde gekleurde vloeistofprojecties op de muren te zien.De voorloper van de huidige videowall en de grote verkeer en matrixborden.
Een idee misschien voor de nieuwe in het leven geroepen vormgevingscommissie om via een ingepaste videowall bij het nieuwe station, zowel informatie over Nijverdal als over het treinverkeer te geven. Zie verder http://www.tunnelplan.nl voor info.
(18-03-2008)
TUNNELPLAN 53
Nieuw station Nijverdal krijgt primeur.
Het nieuwe station van Nijverdal dat voor de tunnelingang in het centrum gepland is krijgt een primeur.
In Leiden is op grote schaal begonnen (www.mijnproefstation.nl) met een project waarbij de stations aantrekkelijker gemaakt worden (warmtezuilen enz.)
In Nijverdal zou dan als pilotproject het perron overdekt worden waarbij aan de treinzijde doorzichtige wanden met daarin z.g. screen deuren.
Dit zijn doorzichtige schuifdeuren die 2x zo breed zijn dan de treindeuren waardoor de trein met enige tolerantie kan stoppen.
Zo’n systeem wordt al toegepast op stations in Londen, Parijs en Singapore
. Schuifdeuren op het perron.
Verder kan het perron erg smal uitgevoerd worden omdat banken en ander meubilair aan de treinzijde geplaatst zijn en er een breed middenpad ontstaat (geen wachthuisjes nodig).
Geluidsschermen tussen de nieuwe naastliggende rijksweg N35 en het station zijn dan ook niet meer nodig.
Zie http://www.tunnelplan.nl voor info.
Ontwerp station (nog niet overdekt).
(03-03-2008)
TUNNELPLAN 52
Kraaiennest.
Nadat de laatste drie hoogspanningskabels in het Ravijn en bij het verdeelstation aan de Regge zijn omgehangen, wordt nu begonnen met het verwijderen van de beeldbepalende bovengrondse kabels in Nijverdal.
De 110 kV hoogspanningsleiding loopt nu ondergronds (zie Tunnelplan 46).
Deze maand worden de 20 masten (nr. 41 t/m 60) afgebroken.
Deze mast die nu nog naast de Regge aan de Boskronkel staat zal straks veranderen in een kraaiennest.
Vanaf deze uitkijkpost, tussen de hoofd en nevengeul van de Regge, kan dan de flora en fauna in het plan de Groene Mal goed bekeken worden.
Een kraaiennest boven in de hoogspanningsmast, een mooi stukje hergebruik.
(18-02-2008)
TUNNELPLAN 51
Fijn dat de trein te laat is.
De NS en ProRail zijn begonnen met een onderzoek naar een nieuw stationsconcept waarbij gekeken wordt hoe de sfeer in een nieuw station en de omgeving beter gemaakt kan worden.
De gedachte is dat door middel van actuele reisinformatie om en in het station, de reiziger kan zien wanneer zijn trein vertrekt of vertraging heeft.
Hij kan dan nog gezellig een warm croissantje met een kopje koffie nemen op een overdekt perron voorzien van warmtezuilen of in een van de gezellige winkeltjes nog een paar boodschappen doen.
Fijn dat de trein te laat is.
In Leiden wordt op grote schaal begonnen (www.mijnproefstation.nl) met dit project, maar Nijverdal zou met het nieuwe station in het centrum zeker ook een uitdaging kunnen zijn.
Of denken we over een paar jaar, bibberend op een nieuw bankje, fijn de trein is op tijd.
Zie http://www.tunnelplan.nl/stationl.htm voor meer info.
(06-02-2008)
TUNNELPLAN 50
(02-02-2008)
TUNNELPLAN 49
Een kijkje langs het nieuwe tracé van "achter de Barg" in het westen tot de gemeente grens met Wierden in het oosten.
(18-01-2008)
TUNNELPLAN 48
Links of rechts om Nijverdal.
Nu eindelijk dit jaar de schop in de grond gaat voor de tunnel, kijken we eens 30, 20 en 10 jaren terug in de geschiedenis.
1978 Rechtsaf
Nadat er verscheidene dikke rapporten waren verschenen en ontelbare discussies plaats vonden over de toekomstige wegenstructuur, hebben b&w voorlopig besloten dat er een rondweg rechtsom Nijverdal komt.Dus tussen Hellendoorn en Nijverdal richting Raalte.
De PPR en de actiegroep Rondweg-Rampweg bundelen hun krachten en pleiten voor een tunnelvariant onder de spoorlijn.
Opmerkelijk is dat het VVD-raadslid Das met een nieuwe variant komt. Vanaf de kruising bij de Rijssensestraat met de burgemeester Boersingel ondergronds met een tunnel naar Dalzicht. En toen begreep niemand er iets meer van.(zie fragment LOH).
De komende maanden gaat de aannemers Combinatie Leo ten Brinke het ontwerp dat is aangeboden, verder uitwerken naar een definitief ontwerp, beginnen de voorbereidingen van het omleggen van kabels en is er aanvullend onderzoek naar explosieven.
Kantenartikelen 1978-1988-1998
(06-01-2008)
TUNNELPLAN 47
A35 tot Nijverdal
Voor menig Nijverdalse ondernemer, maar ook voor de vakantieganger is er dan een
grote tijdswinst om naar het noorden en oosten te rijden, nl. 30 minuten tot
voorbij de Duitse grens (A31) en 60 minuten tot Osnabrück (A1).
De vakantieganger die naar het zuiden wil kan dit jaar ook comfortabeler reizen
en wel via het nieuw geopende deel van de snelweg A73 (van Venlo naar Roermond).
Voor Roermond komt u dan door een tunnel langs het plaatsje Swalmen wat vele
overeenkomsten heeft met Nijverdal.
Midden in het dorp ligt een tunnel van ongeveer 500 meter met twee tunnelbuizen
en net buiten het dorp twee bruggen over het meanderende riviertje de Swalm.
Ook is hier de bestaande spoorlijn een paar honderd meter verplaatst met een
nieuw station.
Dus als u deze zomer op vakantie naar het zuiden gaat, denk dan even aan www.tunnelplan.nl
(22-12-2007)
TUNNELPLAN 46
Dit wordt het laatste geschreven tunnelplan van dit jaar.
De 39 stukjes met foto’s geven een aardig beeld van de vorderingen langs het tunnel tracé.
Met het verleggen van de hoogspanningsleiding in het Ravijn zijn deze werkzaamheden ook bijna gereed. ( zie http://www.tunnelplan.nl/hoogspanningsleiding.htm ).
Wel geeft de netbeheerder aan dat nu de stroom uit Zwolle voor de helft via de draden onder de grond loopt en de andere helft nog via de masten naast de spoorlijn gaat.
In januari worden de resterende draden omgehangen en zijn de masten spanningsloos.
Een stukje verderop tussen de begraafplaats (rechts) en zwembad het Ravijn (links) kun je al een goed toekomstbeeld krijgen door te kijken naar de nieuwe situatie op de tekening onder aan de foto.
Daar, waar nu de spoorlijn ligt, zal later de nieuwe rijksweg N35 ongeveer 5 meter hoger komen te lopen.
Ter plaatse van de hoogspanningsmast komt straks het nieuwe spoor.
http://www.tunnelplan.nl
(13-12-2007)
TUNNELPLAN 45
Tunnel nieuws.
De beeldbepalende
hoogspanningsmasten door Nijverdal hebben vanaf deze week dus geen functie meer
omdat de hoogspanning nu via zes kabels onder het dorp lopen naar het
verdeelstation bij de waterzuivering.
Niet alleen de masten
staan de nieuwbouw in de weg, maar ook een groot aantal bomen.
We gaan er van uit dat
er voldoende herplant van bomen zal zijn langs het tracé.
Trouwens in het gezaghebbende maandblad voor aannemers en tunnelbouwers, Civiele Techniek nr. 8, stond een leuk artikel over de tunnel en dat zet Nijverdal toch maar weer mooi op de kaart.
(05-12-2007)
TUNNELPLAN 44
Hoogspanning 3.
Aan het Goudzoekerspad in het Ravijn, daar waar straks de bovengrondse hoogspanningsleiding via de nieuwe mast de grond in gaat, wordt de laatste hand gelegd aan de montage van de isolatoren.
Ondergronds
liggen de kabels al onder de Trompweg, de van Limburg Stirumstraat en de
evenementenweide en komen op het verdeelstation bij de waterzuivering weer
bovengronds.
Ook hier zijn de isolatoren al aangebracht.
Nog
even en dan kunnen de beeldbepalende hoogspanningsmasten in het centrum van
Nijverdal gesloopt worden.
(15-11-2007)
TUNNELPLAN 43
A35 tot Nijverdal.
In augustus is in het dagblad Tubantia te lezen dat burgemeester Kobus van de gemeente Wierden verwacht dat de overgang van de vierbaans autosnelweg A35 naar de tweebaansweg N35 op den duur verkeersproblemen zal geven.
Een maand later in september geeft Rijkswaterstaat aan dat de computermodellen nog lang geen problemen voorspellen.
De lange rijen wachtende auto’s elke dag in Nijverdal laten echter de werkelijkheid zien.
Deze week heeft de Hellendoornse gemeenteraad dan ook unaniem ingestemd met een motie om te komen tot een versnelde aanleg van een vierbaans autoweg, de A35 tussen Wierden en Nijverdal.
Bij de gemeentegrens kunnen de automobilisten dan begroet worden met een prachtig groot blauw bord dat ze de tunnel naderen en de vrachtwagens met gevaarlijke stoffen richting Rijssen moeten afbuigen en niet via de nieuw Noord-Zuid verbinding richting Hellendoorn.
(03-11-2007)
TUNNELPLAN 42
Hoogspanning
2.
Volop activiteiten langs het tracé van het combiplan.
Aan de westzijde, in het Ravijn, aan het Goudzoekerspad is de nieuwe
hoogspanningsmast bijna gereed.
Vanaf hier verdwijnen de 6 hoogspanningskabels straks onder de grond.
Opvallend is dat alle masten vanuit Zwolle twee armen hebben waar
respectievelijk 2 en 4 kabels hangen.
In het Ravijn en door Nijverdal zijn de masten voorzien van drie armen met elk 2
kabels.
Aan de oostzijde, bij de Veenweg en de toekomstige Baron van Sternbach laan
wordt nu met hoogspanning gewerkt aan een nieuw papegaaien- en koicentrum.
Nieuwe mast in Ravijn Van 2 naar 3 armen.
Koicentrum.
(25-10-2007)
TUNNELPLAN 41
Hoogspanning.
In
1939 werd in het Ravijn, met een levend dambord, door de damvereniging Nijverdal
een spannende wedstrijd gespeeld.
Op
dezelfde plaats worden nu 6 dikke hoogspanningskabels naast elkaar ondergronds
gebracht.
Deze
kabels en de kabels die al onder de van Limburg Stirumstraat liggen, worden dan
op de parkeerplaats van het zwembad met elkaar verbonden in een tijdelijke tent.
Dit
is ook al gebeurd met andere ondergrondse kabels op de evenementenweide die
aansluiten op het verdeelstation bij de waterzuivering.
Nog even en de spanning zit niet meer in de lucht.
De zelfde plek ( voor de trein )
(10-10-2007)
TUNNELPLAN 40
Sloop en nieuwbouw.
Sloop en nieuwbouw wisselen zich af langs het tracé van het combiplan.
Aan de westzijde, in het Ravijn zijn de werkzaamheden aan de hoogspanningsleiding nog in volle gang.
De fundatie van de nieuwe mast is bijna gereed.
Een stukje verder aan het begin van de Steen van Ommerenstraat is begonnen met de sloop van een hoekhuis.
Aan de oostzijde, aan de Veenweg is een klein huisje gesloopt om plaats te maken voor de nieuwbouw van een villa met papegaaien- en koicentrum.
Voor Tunnelplan 00 tot Tunnelplan 39 kijk hier......