Terug

TUNNELPLAN

Op deze pagina staan regelmatig een aantal foto's met een stukje tekst over een actueel of historisch onderwerp van het Tunnelplan.

TUNNELPLAN 263,  een kijkje in de toekomst?

Met een klein artikeltje of een paar foto’s probeer ik nu op de website van de TC-Tubantia (http://www.hellendoorn.tctubantia.nl/nijverdal ) de veranderingen op het nieuwe tracé van de N35 en de tunnel door Nijverdal aan te geven en in beeld te brengen.

De vraag is natuurlijk hoe het er over 6 jaar uitziet en of we TUNNELPLAN 263 nog kunnen schrijven.

Langs het tracé zijn er nu opeens wijzigingen (zoals de sloop van woningen) die erop duiden dat er een begin gemaakt is met dit megaplan.

In de toekomst kijken is moeilijk, maar het heden en wat achter ons ligt is goed te beschrijven.

Tunnelplan 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39

Tunnelplan 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 Tunnelplan 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79

Tunnelplan 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 Tunnelplan 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 

Tunnelplan 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 Tunnelplan 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 Tunnelplan 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149

Tunnelplan 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 Tunnelplan 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169

Tunnelplan 170 171 172 173 174

 

(12-06-2008)

TUNNELPLAN 59

Fietstunnel

Wanneer alles een beetje meezit kan de tunnel onder Nijverdal in 2013 gereed zijn.

Met een goede planning moet dat lukken maar dan moeten er geen tussentijdse wettelijke wijzigingen zijn zoals bij de tunnel door Swalmen in Limburg.

 

Deze tunnel in de A73 was in januari vrijgegeven maar moet nu in de zomer elk weekend gesloten worden i.v.m. werkzaamheden.

Hellaas negatieve publiciteit voor Rijkswaterstaat.

Landelijke positieve publiciteit kan Rijkswaterstaat in Nijverdal krijgen door b.v. vlak voor de openstelling, de plaatselijke wielervereniging CC’75 toestemming te geven de renners van de HOLLAND LADIES TOUR via de tunnel te laten rijden.

En Hellendoorn krijgt dan haar naam als sportgemeente weer terug.

 

Zie verder http://www.tunnelplan.nl voor info

 

(25-05-2008)

TUNNELPLAN 58

Dwarsliggers moeten weg
Niet alleen aan de nieuwe N35, vanaf de kruising met de burgemeester Boersingel tot de ingang van de tunnel in Nijverdal wordt gewerkt, maar ook aan het spoor.
Dit weekend is begonnen met het vernieuwen van de spoorrails met dwarsliggers vanaf de overgang bij de Eversbergweg tot in het Wierdenseveld.
Met groot materieel worden de oude rails met houten bielzen vervangen door nieuwe met moderne dwarsliggers uit beton.

Volgend jaar wordt begonnen met de aanleg van een nieuwe spoordijk naast het bestaande spoor.
Waar nu nog de Veenweg is zal dan een 3 meter hoge spoordijk met een grote kruising komen.
Daarna zal het oude spoor dat dan tussen de nieuwe spoordijk en de nieuwe N35 ligt, gesloopt worden.

(10-05-2008)

TUNNELPLAN 57

Banken positief ….
Het mooie weer van de afgelopen dagen is goed merkbaar aan het stijgende aantal bezoekers van de website www.tunnelplan.nl/fiets.htm die een rondje om Nijverdal willen wandelen of fietsen.
Met deze fiets en wandelroute ( te downloaden van de website) komt je langs diverse interessante punten van het combiplan.
Ook wordt er een stukje geschiedenis beschreven over het ontstaan van dit plan en een uitleg gegeven bij markante punten.

Langs het noordelijke deel staan op regelmatige afstanden meerdere banken die uitnodigen voor een rustpauze.
2 stuks in het Ravijn aan het Goudzoekerspad verder 1 in het centrum en 2 aan de Boskronkel.
Ook aan de Veenweg en het Bolderpad in het Wierdeseveen zijn ze te vinden.
Langs het zuidelijke deel zijn een groot aantal horecabedrijven met terrassen.

(23-04-2008)

TUNNELPLAN 56

Bloesemtunnel.

Langs het tunneltracé staan een aantal bomen prachtig in bloei.

Een paar jaar geleden werden de toppen van deze bomen aan de Bouwmeesterstraat weggesneden omdat deze te dicht bij de hoogspanningskabels kwamen.

Nu is het andersom, de hoogspanningsmasten zijn afgezaagd en de kabels lopen vanaf het Ravijn ondergronds naar het verdeelstation en verlaten Nijverdal na de Kruidenwijk.

Een waarschuwingsbord bij de nieuwe Noord-Zuidverbinding is nog een stille getuige

.

 

Hopelijk krijgen de afgeknotte bomen straks een prachtig plekje langs het tracé.

Geniet nu nog van een paar landelijke kiekjes van Nijverdal voordat de bouwwerkzaamheden aan de tunnel beginnen.

 

(14-04-2008)

TUNNELPLAN 55

Nieuwbouw station Nijverdal niet te zien door grote kastanje.

Vanaf de RK kerktoren kon je vroeger in de winter altijd ver kijken over Nijverdal.

In de zomer was de pastorietuin toen een groene oase met als middelpunt een reusachtige kastanjeboom met daarin vele vogels.

  Al jaren geleden heeft de pastorietuin plaats moeten maken voor de parkeerplaats Grotestraat- Noord, maar de kastanje staat er gelukkig nog steeds.

Niet iedereen kan de kerktoren stiekem beklimmen en genieten van het uitzicht, maar daarin is  nu verandering gekomen.

In de torengewelven hangt een camera en via het internet is de kastanjeboom en de omgeving goed te zien.

De komende winters, wanneer er geen blad aan de boom zit, is ook de nieuwbouw van het station Nijverdal te volgen.

Kijk maar eens op www.leotenbrinketunnel.nl

Zie verder www.tunnelplan.nl voor info.

    Kijkje in de pastorietuin.

RK-kerktoren.

 

(05-04-2008)

TUNNELPLAN 54

Leo ten Brinkesingel wordt A35.

Over een paar jaar lezen we misschien dat de 6 km lange Leo ten Brinkesingel door Nijverdal een andere naam krijgt, namelijk de A35.

Maar zover is het nog lang niet.

Al jarenlang  wordt er gesproken (b.v. door oud-wethouder Peter de Noord en oud-raadslid Henk Koster – TunnelHenkie) om de tunnel te vernoemen naar de initiator achter het idee van het combiplan, Leo ten Brinke. Nog mooier zou zijn om zowel de tunnel als ook de 6 km lange weg van Mc Donalds tot Dalzicht de naam van de uitbater van Studio Pub te geven.

In de kroeg van Leo ten Brinke waren in de jaren 70 onder de verbijsterende goede muziek van Jefferson Airplane, zogenaamde gekleurde vloeistofprojecties op de muren te zien.De voorloper van de huidige videowall en de grote verkeer en matrixborden.

Een idee misschien voor de nieuwe in het leven geroepen vormgevingscommissie om via een ingepaste videowall bij het nieuwe station, zowel informatie over Nijverdal als over het treinverkeer  te geven.       Zie verder http://www.tunnelplan.nl voor info.

                      

 

(18-03-2008)

TUNNELPLAN 53

Nieuw station Nijverdal krijgt primeur.

Het nieuwe station van Nijverdal dat voor de tunnelingang in het centrum gepland is  krijgt een primeur.

In Leiden is op grote schaal begonnen (www.mijnproefstation.nl) met een project waarbij de stations aantrekkelijker gemaakt worden (warmtezuilen enz.)

In Nijverdal zou dan als pilotproject het perron overdekt worden waarbij aan de treinzijde doorzichtige wanden met daarin z.g. screen deuren.

Dit zijn doorzichtige schuifdeuren die 2x zo breed zijn dan de treindeuren waardoor de trein met enige tolerantie kan stoppen.

Zo’n systeem wordt al toegepast op stations in Londen, Parijs en Singapore

.  Schuifdeuren op het perron.

  Het Nijverdalse station is hiervoor uitgekozen omdat deze in een betonnen bak komt en de constructie van de overkapping hierdoor eenvoudiger wordt (geen zijwind).

Verder kan het perron erg smal uitgevoerd worden omdat banken en ander meubilair aan de treinzijde geplaatst zijn en er een breed middenpad ontstaat (geen wachthuisjes nodig).

Geluidsschermen tussen de nieuwe naastliggende rijksweg N35 en het station zijn dan ook niet meer nodig.

  De projectleider van Rijkswaterstraat laat doorschemeren dat er waarschijnlijk al over 14 dagen een informatiebijeenkomst georganiseerd wordt.

Zie http://www.tunnelplan.nl voor info.

Ontwerp station (nog niet overdekt).

(03-03-2008)

TUNNELPLAN 52

Kraaiennest.

Nadat de laatste drie hoogspanningskabels in het Ravijn en bij het verdeelstation aan de Regge zijn omgehangen, wordt nu begonnen met het verwijderen van de beeldbepalende bovengrondse  kabels in Nijverdal.

De 110 kV hoogspanningsleiding loopt nu ondergronds (zie Tunnelplan 46).

Deze maand worden de 20 masten (nr. 41 t/m 60) afgebroken.

  Echter één mast blijft staan en wordt overgedragen aan de gemeente Hellendoorn.

Deze mast die nu nog naast de Regge aan de Boskronkel staat zal straks veranderen in een kraaiennest.

Vanaf deze uitkijkpost, tussen de hoofd en nevengeul van de Regge, kan dan de flora en fauna in het plan de Groene Mal goed bekeken worden.

 

Een kraaiennest boven in de hoogspanningsmast, een mooi stukje hergebruik.

  (zie http://www.tunnelplan.nl voor info)

 

(18-02-2008)

TUNNELPLAN 51

Fijn dat de trein te laat is.

De NS en ProRail  zijn begonnen met een onderzoek naar een nieuw stationsconcept waarbij gekeken wordt hoe de sfeer in een nieuw station en de omgeving beter gemaakt kan worden.

De gedachte is dat door middel van actuele reisinformatie om en in het station, de reiziger kan zien wanneer zijn trein vertrekt of vertraging heeft.

Hij kan dan nog gezellig een warm croissantje met een kopje koffie nemen op een overdekt perron voorzien van warmtezuilen of in een van de gezellige winkeltjes nog een paar boodschappen doen.

Fijn dat de trein te laat is.

In Leiden wordt op grote schaal begonnen (www.mijnproefstation.nl) met dit project, maar Nijverdal zou met het nieuwe station in het centrum zeker ook een uitdaging kunnen zijn.

Of  denken we over een paar jaar, bibberend op een nieuw bankje, fijn de trein is op tijd.

Zie http://www.tunnelplan.nl/stationl.htm voor meer info.

 

(06-02-2008)

TUNNELPLAN 50

Fietsroute 7 of 17 km langs het tunnelplan.

Fiets en wandelroute in Nijverdal.

Met deze fiets en wandelroute komt je langs diverse interessante punten van het tunnelplan.
Dit is een plan dat de komende 5 jaar gerealiseerd zal worden en er voor zorgt dat het doorgaande auto en treinverkeer van Twente naar Zwolle via een tunnel onder Nijverdal geleid wordt.

Ook wordt er een stukje geschiedenis beschreven over het ontstaan van dit plan en een uitleg gegeven bij markante punten.
De start is in het centrum van Nijverdal op de parkeerplaats achter de RK-kerk en na een mooie tocht zal hier ook het eindpunt zijn.
Je kunt kiezen tussen een lengte van 7 km (westelijk deel), 10 km (oostelijk deel) of 17 km ( de gehele route).
Het routekaartje met een duidelijke beschrijving van wat er onderweg te zien is, kun je gratis downloaden van de website www.tunnelplan.nl op de pagina fietsroute.
Naar download pagina.

(02-02-2008)

TUNNELPLAN 49

Een kijkje langs het nieuwe tracé van "achter de Barg" in het westen tot de gemeente grens met Wierden in het oosten.

            

(18-01-2008)

TUNNELPLAN 48

Links of rechts om Nijverdal.

Nu eindelijk dit jaar de schop in de grond gaat voor de tunnel, kijken we eens 30, 20 en 10 jaren terug in de geschiedenis.

1978 Rechtsaf

Nadat er verscheidene dikke rapporten waren verschenen en ontelbare discussies plaats vonden over de toekomstige wegenstructuur, hebben b&w voorlopig besloten dat er een rondweg rechtsom Nijverdal komt.Dus tussen Hellendoorn en Nijverdal richting Raalte.

  1988 Rechtdoor

De PPR en de actiegroep Rondweg-Rampweg bundelen hun krachten en pleiten voor een tunnelvariant onder de spoorlijn.

  1998 Linksaf

Opmerkelijk is dat het VVD-raadslid Das met een nieuwe variant komt. Vanaf de kruising bij de Rijssensestraat met de burgemeester Boersingel ondergronds met een tunnel naar Dalzicht. En toen begreep niemand er iets meer van.(zie fragment LOH).

  2008 Onderdoor.

De komende maanden gaat de aannemers Combinatie Leo ten Brinke het ontwerp dat is aangeboden, verder uitwerken naar een definitief ontwerp, beginnen de voorbereidingen van het omleggen van kabels en is er aanvullend onderzoek naar explosieven.

  Alles is na te lezen op http://www.tunnelplan.nl/98.htm

 

                                            Kantenartikelen 1978-1988-1998

 

(06-01-2008)

TUNNELPLAN 47

A35 tot Nijverdal

Zoals we vorige week in de Tubantia konden lezen, maken de bestuurders in Den Haag zich er sterk voor dat de snelweg A35 doorgetrokken wordt tot Nijverdal.
Deze snelweg zou dan gelijktijdig met de tunnel gereed moeten zijn in 2012.


Voor menig Nijverdalse ondernemer, maar ook voor de vakantieganger is er dan een grote tijdswinst om naar het noorden en oosten te rijden, nl. 30 minuten tot voorbij de Duitse grens (A31) en 60 minuten tot Osnabrück (A1).
De vakantieganger die naar het zuiden wil kan dit jaar ook comfortabeler reizen en wel via het nieuw geopende deel van de snelweg A73 (van Venlo naar Roermond).
Voor Roermond komt u dan door een tunnel langs het plaatsje Swalmen wat vele overeenkomsten heeft met Nijverdal.
Midden in het dorp ligt een tunnel van ongeveer 500 meter met twee tunnelbuizen en net buiten het dorp twee bruggen over het meanderende riviertje de Swalm.
Ook is hier de bestaande spoorlijn een paar honderd meter verplaatst met een nieuw station.
Dus als u deze zomer op vakantie naar het zuiden gaat, denk dan even aan www.tunnelplan.nl

 

(22-12-2007)

TUNNELPLAN 46

Dit wordt het laatste geschreven tunnelplan van dit jaar.

De 39 stukjes met foto’s geven een aardig beeld van de vorderingen langs het tunnel tracé.

 

Met het verleggen van de hoogspanningsleiding in het Ravijn zijn deze werkzaamheden ook bijna gereed. ( zie http://www.tunnelplan.nl/hoogspanningsleiding.htm  ).

Wel geeft de netbeheerder aan dat nu de stroom uit Zwolle voor de helft via de draden onder de grond loopt en de andere helft nog via de masten naast de spoorlijn gaat.

In januari worden de resterende draden omgehangen en zijn de masten spanningsloos.

 

Een stukje verderop tussen de begraafplaats (rechts) en zwembad het Ravijn (links) kun je al een goed toekomstbeeld krijgen door te kijken naar de nieuwe situatie op de tekening onder aan de foto.

Daar, waar nu de spoorlijn ligt, zal later de nieuwe rijksweg N35 ongeveer 5 meter hoger komen te lopen.

Ter plaatse van de hoogspanningsmast komt straks het nieuwe spoor.

http://www.tunnelplan.nl

 

 

(13-12-2007)

TUNNELPLAN 45

Tunnel nieuws.

  Ook deze week zijn er weer de nodige activiteiten geweest op en over het tunneltracé.

  Aan het Goudzoekerspad in het Ravijn zijn de hoogspanningskabels omgehangen ( “omgezwaaid” in vakterm) naar de nieuwe mast.

De beeldbepalende hoogspanningsmasten door Nijverdal hebben vanaf deze week dus geen functie meer omdat de hoogspanning nu via zes kabels onder het dorp lopen naar het verdeelstation bij de waterzuivering. In het voorjaar worden de hoogspanningsmasten dan afgebroken om de aannemerscombinatie Leo ten Brinke voldoende ruimte te geven voor de bouw van de tunnel.

 

Niet alleen de masten staan de nieuwbouw in de weg, maar ook een groot aantal bomen. In het Twents Volksblad was een aardig artikel van het IVN-Nijverdal te lezen over een groot aantal bomen (sommige meer dan 100 jaar oud) dat het veld moet ruimen.( http://www.tunnelplan.nl/bomen.htm )

We gaan er van uit dat er voldoende herplant van bomen zal zijn langs het tracé.

Trouwens in het gezaghebbende maandblad voor aannemers en tunnelbouwers, Civiele Techniek nr. 8, stond een leuk artikel over de tunnel en dat zet Nijverdal toch maar weer mooi op de kaart.

 

(05-12-2007)

TUNNELPLAN 44

Hoogspanning 3.

Aan het Goudzoekerspad in het Ravijn, daar waar straks de bovengrondse hoogspanningsleiding via de nieuwe mast de grond in gaat, wordt de laatste hand gelegd aan de montage van de isolatoren.

Ondergronds liggen de kabels al onder de Trompweg, de van Limburg Stirumstraat en de evenementenweide en komen op het verdeelstation bij de waterzuivering weer bovengronds.

Ook hier zijn de isolatoren al aangebracht.

Nog even en dan kunnen de beeldbepalende hoogspanningsmasten in het centrum van Nijverdal gesloopt worden.

 

(15-11-2007)

TUNNELPLAN 43

A35 tot Nijverdal.

In augustus is in het dagblad Tubantia te lezen dat  burgemeester Kobus van de gemeente Wierden verwacht dat de overgang van de vierbaans autosnelweg A35 naar de tweebaansweg N35 op den duur verkeersproblemen zal geven.

Een maand later in september geeft Rijkswaterstaat aan dat de computermodellen nog lang geen problemen voorspellen.

De lange rijen wachtende auto’s elke dag in Nijverdal laten echter de werkelijkheid zien.

Deze week heeft de Hellendoornse gemeenteraad dan ook unaniem ingestemd met een motie om te komen tot een versnelde aanleg van een vierbaans autoweg, de A35 tussen Wierden en Nijverdal.

Bij de gemeentegrens kunnen de automobilisten dan begroet worden met een prachtig groot blauw bord dat ze de tunnel naderen en  de vrachtwagens met gevaarlijke stoffen richting Rijssen moeten afbuigen en niet via de nieuw Noord-Zuid verbinding richting Hellendoorn.

 

 

(03-11-2007)

TUNNELPLAN 42

Hoogspanning 2.

Volop activiteiten langs het tracé van het combiplan.
Aan de westzijde, in het Ravijn, aan het Goudzoekerspad is de nieuwe hoogspanningsmast bijna gereed.
Vanaf hier verdwijnen de 6 hoogspanningskabels straks onder de grond.
Opvallend is dat alle masten vanuit Zwolle twee armen hebben waar respectievelijk 2 en 4 kabels hangen.
In het Ravijn en door Nijverdal zijn de masten voorzien van drie armen met elk 2 kabels.
Aan de oostzijde, bij de Veenweg en de toekomstige Baron van Sternbach laan wordt nu met hoogspanning gewerkt aan een nieuw papegaaien- en koicentrum.


              Nieuwe mast in Ravijn                                                        Van 2 naar 3 armen.   

             Koicentrum.

 

(25-10-2007)

TUNNELPLAN 41

Hoogspanning.

In 1939 werd in het Ravijn, met een levend dambord, door de damvereniging Nijverdal een spannende wedstrijd gespeeld.

Op dezelfde plaats worden nu 6 dikke hoogspanningskabels naast elkaar ondergronds gebracht.

Deze kabels en de kabels die al onder de van Limburg Stirumstraat liggen, worden dan op de parkeerplaats van het zwembad met elkaar verbonden in een tijdelijke tent.

Dit is ook al gebeurd met andere ondergrondse kabels op de evenementenweide die aansluiten op het verdeelstation bij de waterzuivering.

Nog even en de spanning zit niet meer in de lucht.

                                                                                                                                    De zelfde plek ( voor de trein )

 

(10-10-2007)

TUNNELPLAN 40

Sloop en nieuwbouw.

Sloop en nieuwbouw wisselen zich af langs het tracé van het combiplan.

Aan de westzijde, in het Ravijn zijn de werkzaamheden aan de hoogspanningsleiding nog in volle gang.

De fundatie van de nieuwe mast is bijna gereed.

Een stukje verder aan het begin van de Steen van Ommerenstraat is begonnen met de sloop van een hoekhuis.

Aan de oostzijde, aan de Veenweg is een klein huisje gesloopt om plaats te maken voor de nieuwbouw van een villa met papegaaien- en koicentrum.

 

Voor Tunnelplan 00 tot Tunnelplan 39     kijk hier......