TUNNELPLAN
Op deze pagina staan regelmatig een aantal foto's met een stukje tekst over een actueel of historisch onderwerp van het Tunnelplan.
TUNNELPLAN 263, een kijkje in de toekomst?
Met een klein artikeltje of een paar foto’s probeer ik nu op de website van de TC-Tubantia (http://www.hellendoorn.tctubantia.nl/nijverdal ) de veranderingen op het nieuwe tracé van de N35 en de tunnel door Nijverdal aan te geven en in beeld te brengen.
De vraag is natuurlijk hoe het er over 6 jaar uitziet en of we TUNNELPLAN 263 nog kunnen schrijven.
Langs het tracé zijn er nu opeens wijzigingen (zoals de sloop van woningen) die erop duiden dat er een begin gemaakt is met dit megaplan.
In de toekomst kijken is moeilijk, maar het heden en wat achter ons ligt is goed te beschrijven.
Tunnelplan
40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59
Tunnelplan
80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104
105 106 107 108 109
Tunnelplan
120 121 122 123 124 125 126 127 128 129
Tunnelplan
150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 Tunnelplan
160 161 162 163 164 165 166 167 168 169
Tunnelplan 170 171 172 173 174
(26-09-2007)
De tunnel onder Nijverdal is bijna gereed.
Het specialistisch bedrijf van Vulpen boort momenteel onder "het Rooie
Dorp" met een innovatieve techniek, het horizontaal gestuurd boren.
Op de parkeerplaats bij de Bowling Boerderij staat een kleine mobile
boorinstallatie met een unit voor het reinigen van het boorslib.
Onder de van Limburg Stirumstraat en de Trompweg wordt in een keer een gat
geboord voor de 6 hoogspanningskabels.
De boorrichting kan gedurende de werkzaamheden in drie dimensies worden
aangepast.
Bij deze techniek worden rechte boorstangen in de grond geboord tot het
uittredepunt, waarna met behulp van een ruimer de gewenste diameter van de
boorgang wordt verkregen.
Op de parkeerplaats van zwembad het Ravijn ziet de boorkop weer het daglicht en
komt dan boven het maaiveld.
De afgelegde weg is dan bijna even groot dan de toekomstige tunnel in het
centrum.
(22-09-2007)
Tunnelplan 38
Het is deels een ringleiding die van Zwolle (Centrale Harculo) via Raalte, Nijverdal Vroomshoop, Tubbergen, Almelo, naar Hengelo gaat.
In het Ravijn, aan het Goudzoekerspad, is begonnen met de fundatie van een
nieuwe mast voor de aansluiting van de ondergrondse kabel.
Verder worden tussen het zwembad en 't Stut de voorbereidingen getroffen om de
kunststof buizen onder de grond aan te leggen, waarin later de 6
hoogspanningskabels komen.
Ook aan de van Limburg Stirumstraat zijn de grondwerkzaamheden in volle gang.
De GSM antennes van de telefoonaanbieders KPN, Telfort enz. die boven in de
masten hangen, zullen dit jaar een ander plekje moeten vinden wanneer de masten
verwijderd worden.
(16-09-2007)
Tunnelplan 37
(01-09-2007)
Tunnelplan 36
Levensader
Niet alleen auto en trein gaan als levensader van Overijssel
onder de grond in Nijverdal maar ook de hoogspanningsleiding.
En deze mag zeker als levensader gezien worden.
Heel veel huishoudens in Nijverdal zijn afhankelijk van deze
leiding.
In het Ravijn, aan het Goudzoekerspad, is begonnen met de eerste
werkzaamheden.
Naast de hoogspanningsmast nr. 41 komt een nieuwe mast met de
aansluiting voor de ondergrondse kabel en zijn alle bomen gekapt.
Wanneer deze grondkabel, die naast de riolering onder de Trompweg
en de van Limburg Stirumstraat gaat lopen gereed is, kunnen de
hoogspanningsmasten naast de spoorlijn afgebroken worden.
Het zijn niet alleen de 20 masten (nrs. 41 t/m 60) maar ook de nodige hoog gelegen GSM antennes en straalschotels die een ander plekje moeten krijgen.
(23-08-2007)
Tunnelplan 35
Tunnel in Nijverdal één van de 650 op de wereld.
Dat de toekomstige tunnel niet het enige grote tunnelproject in de wereld is, maar naast de 2,6 km lange New Tyne Crossing Tunnel in Engeland en de Franse Tunnel de Noailles genoemd wordt is geen toeval.
De Road & Rail Tunnel in Nijverdal heeft internationale betekenis staat te lezen in Structurae (een internationale database of structures).
Het zet Nijverdal toch maar weer mooi op de kaart.
(11-08-2007)
Tunnelplan 34
N35 richting Nijverdal.
Dit weekend is bij Wierden begonnen met de aansluiting van de nieuwe snelweg A35 op de provincialeweg N35 richting Nijverdal.
Binnenkort is het dan mogelijk van Enschede tot Wierden via de snelweg A35 naar Zwolle te rijden.
Oponthoud zal dan nog wel ontstaan in Nijverdal.
De automobilisten moeten zich echter nog tot 2013 door deze plaats persen.
Daarna kunnen ze Nijverdal namelijk via de tunnel links laten liggen.
(28-07-2007)
Tunnelplan 33
Het is een goede zaak dat de tunnel de naam Leo ten Brinke zal krijgen, zoals meerdere personen (b.v. oud-wethouder Peter de Noord en oud-raadslid Henk Koster - TunnelHenkie) voorgesteld hebben. Maar het idee uit 1975 was veel meer dan alleen de tunnel.
Het toenmalige tunnelplan liep vanaf het begin van de
bebouwing aan de oostkant van Nijverdal, boog af naar het tracé van de trein en
liep verder geheel mee met dit tracé tot aan het eind van de bossen bij Haarle.
Leo noemde deze weg in zijn tekeningen de tunnelweg.
Het huidige tunnelplan start op de zelfde plek (bij de
burgemeester H. Boersingel, die was er toen nog niet) en loopt dan via de tunnel
door Nijverdal de berg op tot de nieuwe ovonde bij Dalzicht. Het zou
dan ook logisch zijn om deze 6 km lange weg dezelfde naam als de tunnel te
geven.
De Historische Kring Hellendoorn-Nijverdal heeft de naam Baron van Sternbachlaan voorgesteld voor de nieuwe aansluitende Noord-Zuidverbinding richting Kruidenwijk.
Misschien een suggestie aan de gemeente Hellendoorn om de langste weg van Nijverdal, de Leo ten Brinkesingel te noemen.
(24-07-2007)
(30-06-2007)
(25-06-2007)
(16-06-2007)
Tunnelplan 29
Bommen in Nijverdal.
Voordat de schop in de grond kan gaan voor de aanleg van de tunnel in Nijverdal, is er veel onderzoek gedaan.
In een artikel uit de Tubantia van juni 2004 lezen we dat een gespecialiseerd bedrijf langs het tracé gezocht heeft naar blindgangers uit de Tweede Wereldoorlog.
Er staat niet bij of er al iets gevonden is.
In maart 2005 berichtte dezelfde krant dat er weer in de grond gezocht werd.
Ditmaal niet wat ertussen 1940 en 1945 achtergelaten is
door de Engelsen, maar uit de periode
tussen 8800 en 4900 voor Christus door andere jagers.
Bij het
archeologisch onderzoek zijn deskundigen n.l. gestuit op resten en kampementen
uit de steentijd.
Voorlopig
blijft nog onduidelijk of de ontdekking gevolgen zal hebben voor de geplande
bouwprojecten in het gebied.
In het artikel staat verder, dat de onderzoeksresultaten nog gepresenteerd zullen worden volgens een woordvoerster van de gemeente.
(09-06-2007)
26-05-2007)
TUNNELPLAN 27
(22-05-2007)
(13-05-2007)
(05-05-2007)
(22-04-2007)
(15-04-2007)
(06-04-2007)
(04-04-2007)
(26-03-2007)
(18-03-2007)
(10-03-2007)
Hangbrug door Nijverdal.
Weet u het nog, zo rond
1 april 2004 werd een geheel nieuwe oplossing gelanceerd voor het
verkeersprobleem in Nijverdal.
Geen rondweg of tunnel,
maar een getuide hangbrug.
De toenmalige minister
Peijs van Verkeer en Waterstaat zag namelijk kans een fors subsidiebedrag uit
Brussel binnen te slepen voor dit innovatieve project.
Het plan was toen een
2310 meter lange pijlerbrug te bouwen boven het huidige spoorwegtracé.
Er was zelfs een
informatieavond georganiseerd in het Spoortheater om alles nader toe te lichten.
Enkele weken later werd
er een andere informatieavond in de Van Keulen zaal van het Spoortheater
georganiseerd.
Opmerkelijk was, dat er
toen niet meer over deze hangbrug werd gesproken.
Alles is na te lezen op
http://www.tunnelplan.nl/
in de artikelen uit 2004.
TUNNELPLAN 00
geplaatst: 27-10-2006, 17:14
Hobby.