2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
1970-1979
1980-1989
1990-1999
2010-2013
TERUG
Hierboven kunt u krantenartikelen van 1970 t/m 2008 bekijken, klik op het
jaartal.
In de periode van 1970 t/m 2009 (40 jaar) meer dan 576 artikelen.
70-112 80-73 90-84 2000-307
Uit 2009. Voor artikelen van
januari tot juli zie hier.
Bord bij Dalzicht
'Verkoop tunnelnaam per opbod’
24.12.09 • Uit
BB.
De naam van de nieuwe trein- en autotunnel in het centrum van Nijverdal moet
verkocht worden aan de hoogste bieder. Op die manier kan de gemeente
Hellendoorn zich presenteren als ‘ondernemende gemeente, die creatief zorgt
voor extra inkomsten’, meent de Hellendoorns Onafhankelijke Partij (HOP).
Combitunnel
Rijkswaterstaat stelde onlangs voor om de nieuwe trein- en autotunnel
(‘combitunnel’) in het centrum van Nijverdal, een dorp op de grens tussen
Salland en Twente de Salland-Twente tunnel te noemen, een neutrale naam geïnspireerd
op de locatie. Het gemeentebestuur van Hellendoorn, waar Nijverdal toe
behoort, opteert voor een andere naam: de Leo ten Brinke tunnel. Die naam zou
recht doen aan de locale ‘held’ Ten Brinke die al in de jaren zeventig het
plan van de combitunnel heeft gelanceerd. Volgens de kleurrijke café-eigenaar,
die inmiddels is overleden, zou de tunnel een einde maken aan de
‘splitsing’ van Hellendoorn door spoorweg en de N34; Hellendoorn zou
worden ‘teruggegeven’ aan de inwoners. Rijkswaterstaat vernoemt in de
regel niet naar personen, maar coalitiepartijen CDA en PvdA hopen dat
Rijkswaterstaat een uitzondering maakt als de gehele gemeenteraad die naam zou
adviseren.
Prachtige platanen
Maar Hellendoorns Onafhankelijke Partij ziet weinig in het vernoemen van de
tunnel naar Leo Ten Brinke. ‘Je hebt daar niets aan. Dan heb je de naam van
iemand onder de grond; verder niet,’ zegt Johan Stuut, fractievoorzitter van
HOP. ‘Als je hem echt wilt eren, maak dan boven op die tunnel een Leo ten
Brinke-plein. Een plein, zoals in Frankrijk waar seizoensmarkten gehouden
kunnen worden, met prachtige platanen en een mooie kinderspeelplaats. Dan eer
je Leo ten Brinke echt, want hij wilde dat stuk teruggeven aan het dorp.’
Per opbod
Voordeel van de vernoeming van het plein naar Brinke, in plaats van de tunnel,
is dat je de tunnelnaam zou kunnen verkopen, per opbod. ‘Net als Enschede
het stadion niet heeft vernoemd naar een voetballegende van FC Twente, maar de
Grolsch Vest, kan ook een tunnel best een bedrijfsnaam krijgen, wat ons
betreft’, vindt Stuut. Naast de financiële opbrengst – volgens Stuut
‘tonnen tot miljoen, niet om tienduizend euro of zo’ -, is het vooral de
‘creatieve, ondernemende’ uitstraling die het de gemeente kan opleveren,
waarom Stuut het zo’n goed idee zou vinden om de tunnelnaam te verkopen.
Zelfs als de opbrengst van de naamverkoop naar Rijkswaterstaat zou gaan, of
als de gemeente zou worden gekort op de rijksbijdrage, is Stuut voor de
naamverkoop. ‘Het levert de overheid geld op, wat de burger dan niet meer
hoeft te betalen. Het toont dat de overheid innovatief kan omgaan met zo iets.
Zo kunnen wij een voorbeeld zijn voor andere gemeenten of het Rijk, hoe je als
overheid ondernemend te werk gaat,’ zegt Stuut.
Trapveldje
Overigens werkt de gemeentebestuur ook aan invulling van de openbare
ruimte op het dak van de tunnel. Volgens Stuut gaat het daarbij echter om een
erg duur ‘trapveldje’ waar de bevolking weinig aan heeft.
5
partijen gehad, nog 3 te gaan.
VVD
Standpunt
op 23-12-2009
BB
Leo ten Brinke tunnel
Geplaatst op: 2009-12-23
BurgerBelang voor Leo
ten Brinke tunnel
BurgerBelang is van
mening dat de tunnel de naam van de “architect” Leo ten Brinke
moet krijgen. Burgemeesters, regenten en notabelen worden regelmatig
herdacht bij de naamgeving van wegen, lanen en singels. Waarom niet de
geestelijk vader van de tunnel.
Rookte hij soms geen
sigaren?
Een tunnel die al
geschiedenis schrijft voordat ze gerealiseerd is. Velen waren voor, velen
waren tegen maar ……hij komt er met een onnodig dure en milieuvervuilende
constructie bergopwaarts aan de westzijde bij Dalzicht.
Zie hier onder het filmpje over de ongebrijpelijke beslissing tunnel tracé
in/uitgang West Nijverdal.
HOP
HOP: 'Openbare veiling voor
tunnelnaam" RTV-Hellendoorn |
dinsdag, 22 december 2009 14:55 |
NIJVERDAL - In een brief aan het college van B&W en
de gemeenteraad gaat Hellendoorns Onafhankelijke Partij (HOP) in op de
commotie die is ontstaan rond de naam van de combitunnel. PvdA en CDA
pleitten gisteren en vandaag al voor de naam Leo ten Brinke tunnel in
plaats van de naam Salland-Twentetunnel, zoals Rijkswaterstaat heeft
voorgesteld.
HOP komt met een veel verder gaand plan, zij wil een openbare veiling
houden voor de naam van de tunnel. HOP gaat er van uit dat de tunnel
voornamelijk gebruikt zal worden door mensen die niet in Nijverdal
hoeven te zijn: passanten en dus hebben zij volgens de partij niet
zoveel belang bij de naamgeving. De opbrengst van de veiling wil HOP dan
gebruiken voor de invulling van het tunneldak, het nieuw ontstane plein.
Hier zou volgens de partij een uitgebreide speeltuin moeten komen, waar
kinderen zich kunnen uitleven. Tevens kan men hier seizoensmarkten
houden. Uiteraard moet dit plein de naam Leo ten Brinkeplein krijgen,
vindt HOP. "Zo doen we daadwerkelijk recht aan het doel, wat
de bedenker van het tunnelplan voor ogen had. We geven onze inwoners
ECHT iets terug. Dat is veel meer waard dan alleen een ondergrondse naam
waar men geen cent van terug ziet", aldus HOP. De partij vraagt
college en raad om haar mening over dit voorstel.
|
PvdA
Ook PvdA verbaasd over naamgeving
tunnel
|
dinsdag, 22 december 2009 09:59
RTV-Hellendoorn |
NIJVERDAL -De PvdA Hellendoorn heeft met verbazing kennis
genomen van de voorgestelde naam (Twente-salland tunnel) van de tunnel.
"Bij het tunnelplan zijn vele mensen betrokken geweest. Maar als je
uit Hellendoorn komt en aan het tunnelplan denkt dan denk je ook bijna
meteen aan de geestelijk vader: Leo ten Brinke", aldus de PvdA.
Eigen foto
"Het zou dan ook passend zijn als de tunnel straks zijn naam zou
krijgen. Hiertoe is ook in de afgelopen dagen een oproep in de media
verschenen". De PvdA wil dit ondersteunen en daarom zal Anja ter
Harmsel namens de PvdA fractie dinsdag rond 12.00 uur een alternatief
naambord aan de burgemeester overhandigen om de gemeente aan te sporen
er bij rijkswaterstaat op aan kan dringen om de combitunnel de 'Leo ten
Brinke tunnel' te noemen. Ook het CDA maakte gisteren bekend een
voorstander te zijn van deze naamgeving.
|
CDA
CDA wil Leo ten Brinke tunnel
|
maandag, 21 december 2009 23:49
RTV-Hellendoorn |
NIJVERDAL - Het CDA is van mening dat de combitunnel de
naam Leo ten Brinke Tunnel mee moet krijgen. Dat schrijft de partij in
een brief aan het college.
Vorige week werd bekend dat de tunnel Salland Twente tunnel zal gaan
heten. Dat maakte wethouder Paalman bekend. De traverse over het
tunneldak zal dan wel de naam Leo ten Brinke krijgen. Hierbij heeft een
door de Historische Kring uitgebracht advies zwaar gewogen. Veel burgers
hebben het CDA laten weten dat men teleurgesteld is over deze naamgeving
omdat Leo ten Brinke beschouwd wordt als de meest herkenbare
'grondlegger' van de tunnel. Ook was hij de man met baanbrekende ideeén
over de lokale samenleving. 'Zo leeft hij voort bij velen', aldus het
CDA.
Vorige week werd aangevoerd dat tunnels en bruggen niet naar personen
genoemd worden, het CDA bestrijdt dat. "In Nederland zijn vele
tunnels en bruggen naar personen genoemd. Bijvoorbeeld de Van
Brienenoordbrug of de Coentunnel. De Combitunnel ligt onder het centrum
van Nijverdal en is het grootste lokale project dat Nijverdal ooit heeft
gekend. Vernoeming naar de plaatselijk zeer bekende Leo ten Brinke is
onzes inziens een goede keuze", meldt het CDA aan het college.
Het CDA wil het college dan ook opnieuw laten overwegen om de tunnel Leo
ten Brinke tunnel te noemen.
|
Een
gedicht over Leo.
Wie kent W.Thomassen? (
voor het antwoord kijk hieronder)
Thomassentunnel
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Thomassentunnel |
Ingang van de tunnel |
Algemene
gegevens |
Locatie |
Rotterdam |
Lengte totaal |
685,5 meter |
Ingebruikname |
2004 |
Weg |
N15 |
De Thomassentunnel, plaatselijk ook bekend als Ferraritunnel
door zijn opvallende rode kleur, is een moderne tunnel onder het Calandkanaal
in de havens van Rotterdam,
vernoemd naar Wim
Thomassen, burgemeester
van Rotterdam van 1965
tot 1974. Hij
overleed in 2001
op 91-jarige leeftijd. De officiële naam voor de tunnel, eerst Calandtunnel
geheten, werd op 18
juni 2004
bekend gemaakt, tijdens de opening door minister Peijs
van Verkeer
en Waterstaat.
De A15
doorkruist het Europoort- en het Botlekgebied
en gaat nabij Rozenburg
over in de N15.
Het verkeer op de N15 wordt nu niet meer gehinderd door de vaak voor het scheepvaartverkeer
openstaande Calandbrug.
16-12-2009
Schetsontwerp Stationsplein-Noord
NIJVERDAL - De gemeente heeft afgelopen week haar schetsontwerp voor het
Stationsplein-Noord voorgelegd aan een klankbordgroep van ongeveer 30
mensen. Deze klankbordgroep is geformeerd na de informatieavond over De
Strip van afgelopen maand.
Eén van de grootste knelpunten bij een station is het grote aantal
fietsen en de rommelige aanblik die dit geeft. Door het hoogteverschil
tussen de tunnelwand van het station en het terrein waar het stationsplein
moet komen is het mogelijk om relatief eenvoudig een bewaakte
fietsenstalling onder de grond te maken (waarbij Groningen en Zutphen als
voorbeeld hebben gediend). Onderdeel van het stationsplein vormt ook een
parkeerterrein van 100 auto’s, het busstation, de verbinding tussen de
Oranjestraat en de G. van de Muelenweg. Daarnaast is er ruimte gecreëerd
voor waterberging door wadi’s voor het water van de tunnel en een groene
invulling van het terrein rond de voorzieningen. Ook de aanleg van de
fietssnelweg is opgenomen in het schetsontwerp. Voor de toekomst is er nog
ruimte voor een aantal gebouwen.
Wethouder Wilma Paalman is erg tevreden over de eerste reacties over het
schetsontwerp. Het oordeel van de klankbordgroep over het geheel was heel
positief. Natuurlijk zijn er nog wel diverse opmerkingen gemaakt, zoals
bijvoorbeeld de wens om het water niet alleen te bergen via wadi’s, maar
het water ook permanent zichtbaar te maken. Ook is er aandacht gevraagd voor
een goede ontsluiting op de G. van de Muelenweg.
De aanleg van het stationsplein-noord is een direct gevolg van de geslaagde
lobby om het Nijverdalse station te verplaatsen naar het centrum en vormt
een onderdeel van het combiplan Nijverdal. De verplaatsing van het station
wordt betaald door het Rijk (4 miljoen), de Provincie (4 miljoen), de Regio
(2 miljoen) en de gemeente Hellendoorn (2,5 miljoen). Onderdeel van de
verplaatsing vormt tevens de afspraak dat de gemeente 2 miljoen investeert
in een nieuw stationsplein-noord.
Voordelen van de verplaatsing zijn de centralere ligging en betere
bereikbaarheid, grotere sociale veiligheid en de kans om het nieuwe
stationsgebied te ontwikkelen tot een ruimtelijk scharnierpunt in dit deel
van het centrum.
De gemeente Hellendoorn gaat ervan uit dat in februari een volgende versie
van het ontwerp kan worden gepresenteerd.
09-12-2009 Tubantia.
Kabels De Joncheerelaan maanden later verlegd
NIJVERDAL - Het verleggen van kabels en leidingen ter hoogte van de
spoorwegovergang in de De Joncheerelaan in Nijverdal heeft maanden vertraging
opgelopen. Naar verluidt ligt een meningsverschil tussen Rijkswaterstaat en
netwerkbeheerder Enexis hieraan ten grondslag.
Het verleggen van de talloze ondergrondse kabels en leidingen (gas, water,
elektriciteit en telecom) vormt een onderdeel van de voorbereidende
werkzaamheden voor het realiseren van het Combiplan. Van medio augustus tot
begin november was de De Joncheerelaan daarom afgesloten voor het doorgaande
verkeer. Op vrijdag 6 november werd de weg voor een periode van acht dagen
opengesteld, waarna de laatste werkzaamheden aan de kabels en leidingen zouden
worden uitgevoerd. Inmiddels is deze weg nog steeds open en volgens de
planning van Rijkswaterstaat worden de werkzaamheden in de De Joncheerelaan
zeker niet voor het einde van dit jaar hervat.
Navraag bij Siers leiding en montageprojecten in Oldenzaal leert dat tot nu
toe slechts een klein deel van de beoogde werkzaamheden is uitgevoerd. „We
werken in opdracht van de gezamenlijke nutsbedrijven en Koninklijke ten Cate
en hebben tot nu toe van Enexis geen opdracht ontvangen om verder te gaan.
Maar deze klus is nog lang niet geklaard”, zo laat een zegsman van dit
bedrijf weten.
Een woordvoerder van Enexis bevestigt dit verhaal en geeft aan dat de
netwerkbeheerder deze opdracht pas kan verlenen als zij op haar beurt de
opdracht van Rijkswaterstaat krijgt, maar de hiervoor benodigde
projectovereenkomst nog steeds niet is afgesloten. Het blijkt het enige
onderdeel van dit megaproject te zijn, waarvoor een dergelijke overeenkomst
ontbreekt.
Een woordvoerster van Rijkswaterstaat verwacht dat deze overeenkomst nu
snel kan worden afgesloten en het werk begin januari kan worden hervat. „Er
is afstemming, maar nog geen overeenstemming”, zo vat zij de huidige stand
van de onderhandelingen samen. Ze zegt niet te weten over de oorzaak van het
stroeve verloop van de gesprekken met Enexis. Dat de opgelopen vertraging bij
de De Joncheerelaan ook gevolgen heeft voor de einddatum
van de oplevering van het gehele Combiplan kan ze niet uitsluiten.
„Maar daar gaan we nu nog niet vanuit.”
TC-Tubantia donderdag 03 december 2009 | 12:25
Rijk en provincie passen Combiplan Nijverdal aan
03 december 2009
In plaats van twee gelijkvloerse kruispunten ten oosten van de tunnel (Noordzuidverbinding
en de Burg. Boersingel) en een 2x1-strooksweg van 80 km/uur krijgt het
Combiplan Nijverdal twee ongelijkvloerse aansluitingen en een 2x2 wegprofiel
van 100 km/uur, behalve in de tunnel, met een 2x1 wegprofiel en een
ruimtereservering voor 2x2 en waar 80 km/u de maximum snelheid wordt.
Het Rijk en de provincie Overijssel passen de plannen voor de nieuwe N35
bij Nijverdal aan om ervoor te zorgen dat het Combiplan ook toekomstige
verkeersstromen in goede banen kan leiden.
Hiermee is ook een goede aansluiting op de toekomstige opwaardering van de
N35 tussen Nijverdal en Wierden gegarandeerd. Alle aanpassingen in het
combiplan worden onderdeel van de studie naar de N35 tussen Nijverdal en
Wierden. Het Rijk start begin 2010 met een verkenning naar dit tracé.
Door de uitvoering van het Combiplan Nijverdal, dat naar verwachting in
2013 gereed is, verbetert de leefbaarheid en bereikbaarheid in Nijverdal
aanzienlijk. Hierbij gaat het om de noordelijke verlegging van de N35 waarbij
weg en spoor in één tunnelbak komen te liggen en de verplaatsing van het
station naar de centrumlocatie.
Gedeputeerde Job Klaasen van de provincie Overijssel en wethouder Wilma
Paalman van de gemeente Hellendoorn zijn blij dat minister Eurlings gehoor
geeft aan de regionale plannen voor aanpassing van het Combiplan. "De
werkzaamheden voor het Combiplan zijn al gestart, maar de aanpak van de
kruispunten en de verbreding van de weg staan als laatste op de planning. Dit
biedt ruimte voor Rijk en regio om in het huidige plan nog te anticiperen op
toekomstige verkeersontwikkelingen. Als we het nu niet doen, loopt het verkeer
hier over een paar jaar weer vast en moet er alsnog extra geïnvesteerd worden
in een opwaardering van dit tracédeel. Dat is kapitaalvernietiging."
De aanpassingen in het Combiplan kosten ongeveer 35 miljoen euro. De
provincie en het rijk nemen hiervan ieder de helft voor hun rekening.
De provincie Overijssel heeft haar ambities voor de N35 beschreven in de
Marsroute N35. Zij wordt daarin gesteund door de gemeenten langs de route en
Regio Twente. Ook het Rijk is akkoord met de provinciale ambities en bekijkt
op welke wijze de Marsroute uitgevoerd kan worden. Doel is om deze Rijksweg
tussen Zwolle en Wierden gefaseerd op te waarderen naar een 2x2-strooks
stroomweg van 100 km/uur, waarin zich geen gelijkvloerse kruispunten meer
bevinden. Hierdoor verbetert de doorstroming, verkeersveiligheid en
leefbaarheid in Overijssel.
Kijk voor meer informatie over de marsroute op www.provincie.overijssel.nl/n35.
(www.hellendoorn.nl)
Zie ook de
video van TV-Oost hier.
RTV-Hellendoorn
Combiplan opgewaardeerd door provincie
|
dinsdag, 01 december 2009 15:24 |
NIJVERDAL/TWENTE - In plaats van twee gelijkvloerse
kruispunten ten oosten van de tunnel en een 2x1-strooksweg van 80 km/uur
wil de provincie Overijssel samen met haar regionale partners
(Hellendoorn, Wierden, Rijssen-Holten en Regio Twente) het Combiplan
Nijverdal opwaarderen naar twee ongelijkvloerse aansluitingen en een 2x2
wegprofiel van 100 km/uur. In de tunnel wordt geen wijziging doorgevoerd
deze blijft 80 km/uur met 1 rijstrook per rijbaan.
Het Rijk en de provincie Overijssel passen de plannen voor de nieuwe N35
bij Nijverdal aan om ervoor te zorgen dat het Combiplan ook toekomstige
verkeersstromen in goede banen kan leiden. Hiermee is ook een goede
aansluiting op de toekomstige opwaardering van de N35 tussen Nijverdal
en Wierden gegarandeerd. Alle aanpassingen in het Combiplan worden
onderdeel van de studie naar de N35 tussen Nijverdal en Wierden. Het
Rijk start begin 2010 met een verkenning naar dit tracé.
Door de uitvoering van het Combiplan Nijverdal, dat naar verwachting in
2013 gereed is, verbetert de leefbaarheid en bereikbaarheid in Nijverdal
aanzienlijk. De N35 wordt noordelijk verlegd waarbij weg en spoor in
één tunnelbak komen te liggen. Ook wordt het station naar de
centrumlocatie verplaatst.
Gedeputeerde Job Klaasen van de provincie Overijssel en wethouder Wilma
Paalman van de gemeente Hellendoorn zijn blij dat minister Eurlings
gehoor geeft aan de regionale plannen voor aanpassing van het Combiplan.
"De werkzaamheden voor het Combiplan zijn al gestart, maar de
aanpak van de kruispunten en de verbreding van de weg staan als laatste
op de planning. Dit biedt ruimte voor Rijk en regio om in het huidige
plan nog te anticiperen op toekomstige verkeersontwikkelingen. Als we
het nu niet doen, loopt het verkeer hier over een paar jaar weer vast en
moet er alsnog extra geïnvesteerd worden in een opwaardering van dit
tracédeel. Dat is kapitaalvernietiging."
De aanpassingen in het Combiplan kosten ongeveer 35 miljoen euro. De
provincie neemt hiervan de helft voor haar rekening. De provincie
Overijssel heeft haar ambities voor de N35 beschreven in de Marsroute
N35. Zij wordt daarin gesteund door de gemeenten langs de route en Regio
Twente. Doel van de regionale partners is om deze Rijksweg tussen Zwolle
en Wierden gefaseerd op te waarderen naar een 2x2-strooks stroomweg van
100 km/uur, waarin zich geen gelijkvloerse kruispunten meer bevinden.
Hierdoor verbetert de doorstroming, verkeersveiligheid en leefbaarheid
in Overijssel.
Kijk voor meer informatie over de marsroute op
www.provincie.overijssel.nl/n35.
|
Loopbrug station West geplaatst |
dinsdag, 27 oktober 2009 RTV
Hellendoorn |
NIJVERDAL - In de afgelopen nacht is de loopbrug bij het
tijdelijke station West geplaatst. ProRail startte vannacht om 1.00 uur
met de werzkaamheden, nadat de laatste werktrein langs het bouwproject
was gereden. Vanaf de tijdelijke parkeerplaats bij het station was er
een goed zicht op het project, dat slechts enkele uren in beslag nam.
Twee delen verbonden beide zijden van het spoor met elkaar, en volgens
een woordvoerder van ProRail ging het dan ook om een relatief kleine
klus. De beide brugdelen werden op hun plaats getakeld, waarna de brug
werd vastgezet. Veel bezoekers leverde het werk dan ook niet op, slechts
1 belangstellende kwam naar het nieuwe station toe om te kijken. Rond
3.00 uur was de klus geklaard en konden de mannen van ProRail naar huis.
|
Kap bomen bij Nijverdal hakt er behoorlijk in
dinsdag 27 oktober 2009 | 08:30
Tekstgrootte
De grootschalige kap van bomen voor de realisering van het combiplan is
de politieke partij Burger Belang een gruwel. Foto: George Nusmeijer
NIJVERDAL - Een kaal terein markeert de plek waar binnenkort het tijdelijk
treinstation Nijverdal-West wordt gebouwd. Volgens plan zal er in de nabije
toekomst een uitkijktoren verrijzen. De plaatselijke politieke partij Burger
Belang vraagt zich geërgerd af of de kaalslag wel nodig was.
Het was natuurlijk wel bekend dat er behoorlijk gekapt zou moeten worden om
de Rijksweg 35 ter hoogte van Dalzicht aan te laten sluiten op het nieuwe tracé
van het Combiplan. Ook is er ruimte gemaakt voor het tijdelijke parkeerterrein
voor het tijdelijk station Nijverdal-West.
Maar nu de bomen echt gekapt zijn en vanaf Dalzicht een brede strook
kaalslag zichtbaar is, ‘hakt het er’ - visueel gesproken - stevig in.
Zichtbaar is ook al hoe er straks tussen het nieuwe tracé en de ‘oude’
Rijksweg van Dalzicht naar Nijverdal, een wigvormig stukje natuur tussen twee
wegen overblijft.
Politieke partij Burger Belang is uiterst kritisch op de grootschalige
bomenkap langs de N35, zo blijkt uit een brief aan het college van
burgemeester en wethouders. 'We willen - net als vele burgers - onze verbazing
uitspreken over de grootschalige kap van vele beeldbepalende bomen. Het groene
karakter van het gebied bovenop de berg, zijnde poort van Nijverdal vanaf
Zwolle, is daardoor wezenlijk veranderd', aldus Burger Belang.
Gemeente krijgt 3 ton voor de
‘De Tuinen van Nijverdal’ |
maandag, 19 oktober 2009 16:51 RTV
Hellendoorn |
NIJVERDAL - Minister Cramer heeft tijdens het Mooi
Nederland Evenement op 15 oktober in De Fabrique (Utrecht) bekend
gemaakt dat het project ‘De Tuinen van Nijverdal’, een bijdrage van
€ 311 841,- ontvangt in het kader van de Innovatieregeling Mooi
Nederland.
Van de 222 inzendingen is Hellendoorn uitgeroepen tot één van de 26
prijswinnaars die subsidie ontvangen. Ook is het project genomineerd
voor de Mooi Nederland Prijs: burgers mogen stemmen op hun favoriete
project. Het project met de meeste publieksstemmen wint de Mooi
Nederland Prijs. ‘De innovatieregeling Mooi Nederland draagt bij aan
een goede balans tussen een bloeiende economie, bereikbaarheid,
woningbouw en een duurzame leefomgeving’, aldus Minister Cramer.
Wat houdt het project in?
Als gevolg van het Combiplan verdwijnen de N35 en het spoor onder de
grond, die nu het centrum nog dwars doorsnijden. Hierdoor komt bovenop
het tunneldak ruimte beschikbaar in het Nijverdalse centrum die
invulling moet krijgen. De gemeente Hellendoorn heeft met ‘De Tuinen
van Nijverdal’, ontwikkeld door Ashok Bhalotra, een plan voor een
kwalitatief hoogwaardige herinrichting van deze centrale strook.
Door de aanleg van een park, dat bestaat uit diverse tuinen met elk een
eigen karakter, worden het centrum van Nijverdal en de Wilhelminawijk,
die voorheen door het spoor werden gescheiden, nu met elkaar verbonden.
Dit geeft een originele invulling aan het thema ’verbinden en
ontmoeten’ dat al enkele jaren een belangrijke rol speelt binnen de
gemeente Hellendoorn.
Om te zorgen voor een visuele eenheid zal ook een belangrijk deel van de
woningbouw aan de zuidkant van de tunnel (Van den Steen van
Ommerenstraat) worden herontwikkeld. De architectuur van deze woningen
zal moeten aansluiten op het ontwerp van de diverse tuinen. Het project
versterkt het woon- en leefklimaat in het centrum en zal de relaties
tussen de verschillende wijken verrijken.
Uitvoering van het project
Na het gereedkomen van de tunnel, wordt in 2012 – 2013 de uitvoering
van de inrichting van het dak ter hand genomen. Voor het realiseren van
de beoogde kwalitatief hoogwaardige invulling, zijn nog aanvullende
financiële middelen nodig. De inrichting van het dak van de tunnel is
onderdeel van het Combiplan en van daar uit draagt Rijkswaterstaat
volgens afspraak financieel bij aan de inrichting. Mochten al met al de
financiën voor de kwalitatief hoogwaardige invulling toch niet
voldoende zijn, dan zal er (deels) voor een soberdere uitvoering van de
inrichting van het tunneldak moeten worden gekozen. In de komende jaren
zullen de plannen verder worden uitgewerkt en volgens afspraak worden de
bewoners van de Bouwmeesterstraat hierbij betrokken.
Inwoners kunnen stemmen voor de Mooi Nederland Prijs
De Mooi Nederland Prijs is onderdeel van de Innovatieregeling ‘Mooi
Nederland’. 26 plannen en projecten dingen mee naar de Prijs.
Omwonenden en gebruikers van de projecten staan centraal, hun mening is
dan ook erg belangrijk. Daarom kan iedereen in Nederland van 16 oktober
2009 tot 1 januari 2010 stemmen op zijn of haar favoriete project. Men
kan stemmen via de website www.MooiNederlandPrijs.nl.
Het project met de meeste stemmen wint de Mooi Nederland Prijs,
bestaande uit een extra bijdrage van € 10.000,-. Onder de stemmers
worden bovendien 5 ballonvaarten boven Nederland verloot.
|
Kennisplein Mooi Nederland
Mooi Nederland Prijs
De Tuinen van Nijverdal
Omschrijving
De spoorlijn die Nijverdal dwars doorsnijdt verdwijnt onder de grond.
Hierdoor komt een strook door het Nijverdalse centrum vrij die invulling moet
krijgen. De gemeente Hellendoorn komt met een plan voor een kwalitatief
hoogwaardige herinrichting van deze centrale strook.
Door de aanleg van een park, dat bestaat uit diverse tuinen, worden wijken
die voorheen door het spoor werden gescheiden, nu met elkaar verbonden. Dit
geeft een originele invulling aan het thema ’verbinden en ontmoeten’ dat al
enkele jaren een belangrijke rol speelt binnen de gemeente Hellendoorn.
Om te zorgen voor een visuele eenheid zal ook een belangrijk deel van de
woningbouw aan de zuidkant van de tunnel worden herontwikkeld. Het project
versterkt het woon- en leefklimaat in het centrum en zal de relaties tussen de
verschillende wijken verrijken.
Project ook bekend binnen het K&L-traject onder de naam: De
Tuinen van Nijverdal.
10-10-2009
(5-10-2009)
PvdA wil gratis ov-fietsen tussen stations
Tijdens de aanleg van het Combiplan Nijverdal is er geen treinverkeer
mogelijk door het centrum van Nijverdal. Ten westen van Nijverdal legt ProRail
een tijdelijk station Nijverdal-West aan. De trein vanuit Almelo rijdt tot aan
station Nijverdal, de trein vanuit Zwolle tot aan station Nijverdal-West.
De PvdA Hellendoorn wil gratis ov-fietsen op beide stations. De reiziger kan de
afstand tussen beide stations overbruggen per fiets.
De PvdA dient
dinsdag 6 oktober, tijdens de raadsvergadering, een motie in met deze strekking
bij de vaststelling van het Hellendoorns Mobiliteitsplan. De verkeersoverlast in
het centrum neemt toe in de periode van de werkzaamheden aan de combitunnel. De
PvdA wil met een ov-fietsenplan het gebruik van openbaarvervoer aantrekkelijker
maken en gebruik van de auto beperken.
Vreemd, dat dit artikel op donderdag 01
oktober al in de bus ligt.
Bouw tijdelijk station in Het Ravijn
woensdag 16 september 2009 | 17:03 | Laatst bijgewerkt op:
woensdag 16 september 2009 | 17:05
Er worden al bomen gekapt langs de Grotestraat voor de aanleg van
tijdelijk station Nijverdal-West. Foto: Ronald Vrugteman
NIJVERDAL - Om de aanleg van de combitunnel in het centrum van Nijverdal te
versnellen is het noodzakelijk de treinverbinding Almelo-Zwolle ter hoogte van
Nijverdal drie jaar te onderbreken. De aanleg van een tijdelijk stationnetje
begint binnenkort.
ProRail en de gemeente Hellendoorn zijn deze week begonnen met de
voorbereidende werkzaamheden voor de realisering van het tijdelijke
stationnetje Nijverdal-West. Vanaf medio december tot eind 2012 vertrekken de
treinen richting Zwolle namelijk vanaf een perron in het Ravijn.
Er worden momenteel kabels en leidingen verlegd en bomen en struiken gekapt
om de bouw van Nijverdal-West mogelijk te maken. Het Goudzoekerspad is vanwege
deze werkzaamheden vanaf morgen tot medio december afgesloten. Fietsers worden
omgeleid over het fietspad aan de zuidkant van de N35, de doorgaande weg
Almelo-Zwolle.
Goudzoekerspad tijdelijk
afgesloten |
0 - Nieuws |
dinsdag, 15 september 2009 16:57 |
NIJVERDAL - ProRail en de gemeente Hellendoorn starten
deze week met de bouw van het tijdelijke station Nijverdal-West. Dit
tijdelijke station is nodig in verband met de bouw van het Combiplan. In
verband met de bouw van station Nijverdal-West wordt het Goudzoekerspad
afgesloten vanaf vrijdag 18 september tot half december. Fietsers worden
omgeleid over het fietspad aan de zuidzijde van de N35.
Twee stations in Nijverdal
Door de bouw van het Combiplan rijden er geen treinen in Nijverdal
tussen december 2009 en eind 2012. ProRail bouwt aan de westzijde van
Nijverdal het tijdelijke station Nijverdal-West. De trein rijdt
vanuit Almelo tot aan station Nijverdal en de trein vanuit Zwolle rijdt
tot aan station Nijverdal-West. Tussen de stations rijdt een
pendelbusje, dat aansluiting geeft op de treinen in Nijverdal en
Nijverdal-West.
Bouw station Nijverdal-West
ProRail is deze week begonnen met de voorbereidende werkzaamheden voor
de bouw van het station, zoals werkzaamheden aan kabels en leidingen en
verwijderen van bossage. Daarna start de bouw van het station. Aan zowel
de noord- als zuidzijde plaatst ProRail fietskluizen en stallingen.
Alleen vanaf de noordzijde (zijde Ravijn) beschikt het station over een
hellingbaan voor rolstoelen en/of kinderwagens. Hier komen
parkeerplaatsen voor invaliden en een taxistandplaats.
Inrichting omgeving tijdelijk station
De gemeente Hellendoorn zorgt voor de aanleg van de parkeerplaatsen en
aansluitende wegen aan de zuidzijde van het spoor. Hiervoor moet een
strook bomen worden gekapt ter hoogte van het bezoekerscentrum. Deze
werkzaamheden zijn reeds gestart. Het parkeren van een auto kan bij
station Nijverdal-West straks alleen aan de zuidzijde bij de
begraafplaats. Omdat de parkeerplaats hoog ligt en het perron laag, zijn
de parkeerplaats en het perron met elkaar verbonden via een
brug/tunnelcombinatie met trappen.
Hinder op N35
Door de aanleg van het tijdelijke station en de bijbehorende toegangsweg
naar de parkeerplaats, moet de N35 rond de toerit naar het tijdelijke
station worden aangepast. In de week van 28 september wordt de
middengeleider verwijderd. Tijdens deze werkzaamheden wordt het verkeer
buiten de spitsuren met tijdelijke verkeerslichten geregeld. Als het
tijdelijke station in gebruik wordt genomen (half december), komen er op
de N35 verkeerslichten om de parkeerplaats bij het station
Nijverdal-West veilig te bereiken.
Station Nijverdal
Het bestaande station Nijverdal blijft tijdens de bouw van het Combiplan
in dienst als station voor de richting Almelo. Het station is dan alleen
bereikbaar vanaf de zuidzijde (Grotestraat). Fietsen kunnen vanaf medio
december 2009 alleen aan de zuidzijde worden gestald in de al bestaande
stallingen en kluizen.
Combiplan Nijverdal
In Nijverdal wordt de rijksweg 35 en het spoor samen aangelegd in een
tunnel in het dichtst bebouwde deel van het centrum. Door de realisatie
van het Combiplan Nijverdal van Rijkswaterstaat en ProRail, wordt de
doorstroming van het verkeer op rijksweg 35 door Nijverdal verbeterd en
wordt het centrum van Nijverdal ontlast van het doorgaande verkeer.
Daarnaast wordt de treinverbinding tussen Almelo en Zwolle versterkt
(verbetering dienstregeling). Het Combiplan Nijverdal moet in 2013
gereed zijn.
|
CDA ontevreden over communicatie
Combiplan |
zondag, 06 september 2009 18:48RTVHellendoorn |
NIJVERDAL - De CDA-fractie in de Hellendoornse
gemeenteraad is niet tevreden over de kwaliteit van de communicatie met
burgers en bedrijven over de uitvoering van het Combiplan. Er is
inmiddels een start gemaakt met de realisatie van het Combiplan en tot
het gereed komen van het Combiplan zal er sprake zal zijn van overlast
voor het verkeer en de aanwonenden. "Het is van het allergrootste
belang dat het maximale wordt gedaan om een zo groot mogelijk draagvlak
voor dit fantastische plan te behouden. Hiervoor is goede communicatie
met de verkeers- deelnemers, de bevolking en in het bijzonder de
aanwonenden een absolute voorwaarde", aldus CDA-fratievoorzitter
Jan Scholten.
Uit contacten met de bevolking is volgens het CDA gebleken dat er teveel
onduidelijkheden zijn. De partij is daarom niet tevreden over de manier
waarop de communicatie met burgers en bedrijven heeft plaatsgevonden.
Het CDA noemt verschillende voorbeelden van punten waarop niet goed
gecommuniceerd is. Zo zijn er borden geplaatst die afsluiting van
overwegen aankondigen terwijl blijkt dat fietsers en voetgangers de
overgangen blijvend kunnen passeren. Ook had volgens de partij
betere informatie gegeven moeten worden over de noodzaak van
gelijktijdige afsluiting van beide overgangen.
Over de inloopavond over de uitvoering van de werkzaamheden ten behoeve
van het combiplan is het CDA evenmin tevreden. Volgens de partij is in
de aankondiging te onrechte gesproken over een inloopavond, terwijl het
eigenlijk ging om een inloopavond met een eenmalig programma. Hierdoor
zouden burgers een deel van de informatie gemist hebben, omdat ze pas
later binnen kwamen.
Onduidelijkheid is er ook over het al dan niet gevoerde overleg met
ondernemers die door de werkzaamheden tijdelijk minder goed bereikbaar
zijn, ook voorbij het spoor richting Hellendoorn. Bij de aanwonenden
bestaat volgens het CDA onduidelijkheid over het al dan niet
voortbestaan van bestaande klankbordgroepen waar zij lid van zijn en het
starten van nieuwe overleggroepen. Daarnaast bestaat er bij de
aanwonenden en leden van overleggroepen onduidelijkheid over de concrete
inspraakmogelijkheden, zo stelt de partij.
Het CDA vraagt het college om op korte termijn met de opdrachtgever van
het Combiplan, Rijkswaterstaat, overleg te voeren over de genoemde
knelpunten en daarbij de wenselijkheid van een integraal inspraak
en communicatieplan uitdrukkelijk te betrekken en de gemeenteraad te
informeren over dit overleg. Ook vraagt de partij om de mogelijkheden
van het openen van een lokaal telefonisch informatiepunt concreet te
onderzoeken.
|
CDA wil betere info over Combiplan
zondag 06 september 2009 | 09:18 | Tubantia
NIJVERDAL - Volgens de CDA-fractie in de gemeenteraad zijn
er onder de inwoners van Nijverdal in het algemeen, en de aanwonenden in het
bijzonder, 'te veel onduidelijkheden' over het Combiplan. De fractie is niet
tevreden over de communicatie met de burgers en de bedrijven, zo schrijft ze
in een brief aan B en W. Als voorbeeld wordt genoemd het plaatsen van borden
die afsluiting van de spoorwegovergangen aankondigen, terwijl blijkt dat
fietsers en voetgangers er wel door kunnen.
Ook is volgens het CDA betere informatie nodig over de noodzaak om
gelijktijdig de spoorwegovergangen in de Meyboomstraat en de Joncheerelaan af
te sluiten. Verder is het volgens het CDA de aanwonenden niet duidelijk of de
klankbordgroepen blijven bestaan.
Het CDA wil, dat B en W met Rijkswaterstaat overleggen over deze 'knelpunten'
en over de wenselijkheid van een 'integraal inspraak- en communicatieplan',
met daarbij een telefonisch informatiepunt.
zie
ook het Marsplan van de provincie Overijssel.
Voor artikelen uit 2009 van januari tot juli
zie hier.