TUNNELPLAN
Op deze pagina staan (sinds 2006) regelmatig een aantal foto's met een stukje tekst over een actueel of historisch onderwerp van het Tunnelplan.
TUNNELPLAN 263, een kijkje in de toekomst?
Met een klein artikeltje of een paar foto’s probeer ik nu op de website van de TC-Tubantia (http://www.hellendoorn.tctubantia.nl/nijverdal ) de veranderingen op het nieuwe tracé van de N35 en de tunnel door Nijverdal aan te geven en in beeld te brengen.
(in november 2009 stopt de TC-Tubantia abrupt met dorpspleinen op haar website )
De vraag is natuurlijk hoe het er over 6 jaar uitziet en of we TUNNELPLAN 263 nog kunnen schrijven.
Langs het tracé zijn er nu opeens wijzigingen (zoals de sloop van woningen) die erop duiden dat er een begin gemaakt is met dit megaplan.
In de toekomst kijken is moeilijk, maar het heden en wat achter ons ligt is goed te beschrijven.
Tunnelplan
40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59
Tunnelplan
60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79
Tunnelplan
110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 Tunnelplan
120 121 122 123 124 125 126 127 128 129
Tunnelplan
130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 Tunnelplan
140 141 142 143 144 145 146 147 148 149
Tunnelplan
150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 Tunnelplan
160 161 162 163 164 165 166 167 168 169
Tunnelplan
170 171 172 173 174
26-01-2012
Tunnelplan
139
Uitkijken
op spoorlijnen in Goor en Nijverdal?
Zoals ik al
aangaf in Tunnelplan 138, is op het kruispunt van de oude spoorlijnen
Hellendoorn-Neede en Zwolle-Almelo het nieuwe station Nijverdal Centraal in
aanbouw.
Deze centrale
plek aan de ingang van de Leo ten Brinke tunnel is historisch gezien altijd een
druk punt geweest voor het spoor in Nijverdal, een echt knooppunt.
Het middelpunt
van al deze activiteiten was wel het seinhuis dat achter de RK-kerk stond.
Vanuit deze
hoge uitkijkpost (waarvan de bouwtekeningen teruggevonden zijn) werden niet
alleen de diverse wissels en seinen maar ook de overwegbomen in het dorp
bediend. Op deze bouwtekening stond
ook dat een zelfde seinhuis in Goor geplaatst is.
Via de
Stichting Historisch Goor kwam ik er achter dat op de kruising van de spoorlijn
Zutphen-Hengelo en het oude spoorlijntje Hellendoorn-Neede niet alleen een
zelfde seinhuis heeft gestaan maar ook een wit wachtershuis met een scheef dak,
dat iedereen nog wel kent aan de Meiboomstraat.
De witte wachterswoning in Goor staat nu nog steeds naast het spoor.
Seinhuis in Nijverdal. Seinhuis in Goor.
Situatie in Goor, links onder op de kaart boven de bocht in het spoor.
Kortom
vele overeenkomsten met Nijverdal.
-Seinhuis.
-Witte
wachterswoning.
-Kruising
van NS spoor met de Bello spoorlijn Hellendoorn-Neede.
-Aansluitbochten
op het hoofdspoor (toen een eis van defensie met dubbel spoor in de bocht).
-Het
riviertje de Regge is zowel in Nijverdal als in Goor aanwezig en kruist het
spoor.
-Spoor
naar de Stoomblekerij.
-Twee
stations (Nijverdal en Nijverdal Zuid) (Goor en Goor West).
Een
historische plek en misschien een suggestie voor de architect van de toekomstige
stationskiosk om elementen van het oude seinhuis in zijn ontwerp mee te nemen
waardoor er weer een uitkijkpunt ontstaat.
02-01-2012
Tunnelplan
138
Uitkijken
op kruispunt spoorlijnen?
Op het
kruispunt van de oude spoorlijnen Hellendoorn-Neede en Zwolle-Almelo is de
nieuwe treinhalte Nijverdal Centraal in aanbouw.
Deze centrale
plek aan de ingang van de Leo ten Brinke tunnel is historisch gezien altijd een
druk punt geweest voor Nijverdal, een echt knooppunt.
In Nijverdal
werd het spoor niet alleen gebruikt voor de aanvoer van katoenbalen en kolen
voor de textielfabrieken KSW, KSB en NSB maar ook voor het transport van zand
uit het Ravijn (Nijverdal Zanderij) naar ander delen in Nederland.
Verder waren
er een groot aantal handelaren, die de kolenzakken met nootje 3 tot 5
uitleverden bij de Nijverdalse gezinnen en hun opslagplaatsen hadden naast het
spoor aan de Spoorstraat (nu Wibbelink).
Vele kilometers spoor dus met wissels, draaischijven en 4 stations. Ik kom op wel 25 kilometer!
Noord-Zuid.
Grens Hellendoorn/Nijverdal
tot grens Nijverdal/Rijssen
4850 meter.
Oost-West.
Eversberg tot
in het Ravijn
3750 meter.
Aansluiting
Nederlandse Stoom Blekerij
Dubbel spoor
langs watertoren naar oude bleek
900
meter.
Aansluiting
Koninklijke Stoom Weverij
Spoor over
Margrietstraat en Kerkstraat naar Hoge Dijkje
750 meter.
Spoor over Van
der Muelenweg en Salomonsonstraat naar Hoge Dijkje
500 meter.
Aansluiting
Koninklijke Stoom Blekerij
Spoor van
Reggehaven naar nieuwe bleek
600 meter.
Spoor van
Oranjestraat naar nieuwe bleek (deels dubbel)
1250 meter.
Station
Nijverdal Zuid
Emplacement
bij station en Wibbelink (5 sporen)
2500
meter.
Nijverdal
Zanderij
Emplacement in
het Ravijn (4 sporen)
4500 meter.
Station
Nijverdal
Emplacement
van de Regge tot Oranjestraat (4 sporen) 3750
meter.
Halte
Nijverdal Centraal.
Dubbelspoor
van Eversberg door Leo ten Brinketunnel naar
het tijdelijk station Nijverdal West 2250 meter.
Door de jaren totaal zo’n 25,6 kilometer spoor in Nijverdal.
Het middelpunt van al deze spoorse activiteiten was wel het seinhuis dat achter de RK-kerk stond.
Vanuit deze
hoge uitkijkpost (waarvan de bouwtekeningen teruggevonden zijn) werden niet
alleen de diverse wissels en seinen maar ook de overwegbomen in het dorp
bediend.
Misschien een suggestie voor de architect van de toekomstige stationskiosk om elementen van het oude seinhuis in zijn ontwerp mee te nemen waardoor er weer een uitkijkpunt ontstaat op deze historische plek.
23-12-2011
Tunnelplan
137
Laatste slooppanden?
Het begin van
het combiplan was de sloop van een aantal huizen in 2006.
Een op de hoek
van de Piet Heinweg / de Joncheerelaan en verder het geboortehuis van Leo ten
Brinke op de hoek van de Bouwmeesterstraat / de Joncheerelaan.
Het hoekhuis
van de tandarts aan de Bouwmeesterstraat / Meyboomstraat moest ook wijken.
Dan achter het
station een huis aan de Campbellweg en aan de Veenweg nog eens drie.
Als laatste
een complete straat, de Steen van Ommerenstraat waarvan er nog maar 1 staat op
de hoek met de Meyboomstraat met huisnummer 1.
Maar we zijn er nog niet zag ik vanmorgen, ook de panden Meyboomstraat 24 en 26 worden gesloopt.
Bij het zien
van deze van deze huizen moest ik denken aan de maximale hoogte van het tunnel
dak.
Er werd van
uitgegaan dat het beton dak nergens hoger komt te liggen dan 1,05 meter boven de
dorpel van de woning Meyboomstraat 11.
Deze dorpel
kon ik nergens vinden omdat dit huis allang gesloopt is en dus ook het controle
punt.
Ter hoogte van Bouwmeesterstraat 32 is een puist op het tunnel dak te zien, waaronder de aanjaag ventilatoren komen om de uitlaatgassen van de auto’s weg te blazen die onder de Joncheerelaan doorrijden.
Het hoogste
punt of het hoogte punt van de tuinen van Nijverdal?
25-11-2011
Tunnelplan
136
Erom
of Eronder, tunnelplan van 1971 tot 2011
De
krantenartikelen die ik al jaren verzamel over het “Tunnelplan” gaven mij
altijd een algemeen beeld over de
geboorte van het Combiplan.
Wanneer je de
meer dan 1000 artikelen (http://www.tunnelplan.nl/29.htm)
doorleest, valt het op dat er soms geen samenhang in de besluiten van de
bestuurders is. Ook aan de hoeveelheid berichten (70er jaren 112 stuks, 80er
jaren 73 stuks, 90er jaren 84 stuks en van 2000 tot 2010 wel 620 stuks) is te
zien dat het plan soms op een klein vlammetje stond te pruttelen.
Toen het boek “Erom of eronder” van Peter de Noord gisteren bij mij op de deurmat lag, dacht ik na een avond lezen, wat is het toch jammer dat de pers maar een kant kan belichten en je de bestuurderskant maar moeilijk kan volgen.
Vele artikelen
en besluiten krijgen door dit boek nu een logische samenhang, veel herkenning
maar ook verrassende nieuwtjes.
Het prachtige
boek heeft een duidelijke indeling en leest erg gemakkelijk.
Het laat
chronologisch alle (mis)stappen van het proces zien.
Maar we zijn
er nog niet! Straks
ligt het tunnelhuis in het zand en zal de inrichting en decoratie moeten plaats
vinden. Veiligheid, rijsnelheid en doorrijhoogte een warm station maar ook de
Tuinen van Nijverdal zijn belangrijke items. Of blijft Nijverdal in de toekomst
een flessenhals wanneer de tunnel weer eens gesloten is?
Eronder is voor de snelle jongens die geen tijd hebben en naar Zwolle of Almelo
scheuren.
Erom voor de mensen die genieten op een terras in een leefbaar en bruisend
centrum van Nijverdal zoals Leo ten Brinke al in 1975 aangaf.
Mooi boek,
over de Leo ten Brinke Tunnel !!
Erom of eronder. (presentatie boek 02-12-2011)
Presentatie boek (foto Jenne Brinks)
05-11-2011
Tunnelplan 135
Nieuw fietspad met oude geschiedenis op de Eversberg.
Op de Everberg
is een nieuw fietspad gereed gekomen.
Vanaf de Everbergweg tot de oude oprit naar de voormalige havezate Eversberg ligt het rode pad parallel aan de nieuwe spoorlijn.
Nieuw fietspad
De meeste
fietsers beseffen niet dat ze over een voor Nijverdal belangrijk historisch
gebied rijden.
Niet alleen woonde de Nijverdalse textiel fabrikant op de havezate Eversberg, maar veel vroeger waren hier ook al mensen.
In 2008 zijn onder dit fietspad bij opgravingen, sporen van fundatiepalen van huizen en akkerland gevonden.
Uitleg over de grondsporen
Deze vondsten
uit de vroege ijzertijd laten zien dat de Eversberg al erg lang in trek was bij
bewoners.
Naast het
water (de Regge) kun je goed zien waarom deze vroege Nijverdallers hier hoog en
droog gewoond hebben.
Denk er eens
aan wanneer je over dit nieuwe fietspad fietst.
09-10-2011
Tunnelplan 134
Uitkijken naar een uitkijkpunt.
Regelmatig vragen niet-Nijverdallers mij hoe het er voorstaat met de tunnel.
Met enige trots kan ik dan vertellen dat de fundatie is aangebracht en er begonnen is met het storten van de betonnen tunnelwanden.
Is er al wat te zien, is dan de volgende vraag, die ik dan met enige teleurstelling moet beantwoorden met , nou moeilijk.
Je kunt wandelend of op de fiets langs een hoge schutting gaan, waarachter het allemaal gebeurd.
Voor de lange bezoekers is het mogelijk net over deze schutting te kijken waarbij je uitgestrekt met de tenen in de hondenpoep staat en voor de kleinere bezoekers zijn gaten aangebracht waardoor je net niets kan zien.
Hoge schutting met "poeprand"
Beschamend is dit bij een projectbedrag van meer dan 300 miljoen euro.
Mijn oproep om uitkijkposten van een wachthuisje met een informatiebord (zie tunnelplan 118) te plaatsen heeft het bij Rijkswaterstaat en de Gemeente Hellendoorn niet gehaald.
Ook vragen van de CDA fractie aan het college geven nog geen resultaat (luister maar naar dit geluidfragment bij 11:45 ).
Wel hebben de bouwers voor eigen gebruik een hoog uitkijkplatform ter plaatse van de vroegere Steen van Ommerenstraat geplaatst.
Excursieplatform voor eigengebruik van Rijkswaterstaat.
Triest dat de belastingbetaler alleen mag uitkijken naar een uitkijkpunt maar verder niets ziet.
18-09-2011
Tunnelplan 133
Tunneldak toch onder de grond?
Begin 2002 begon de discussie over de hoogte van het tunneldak.
De buurtbewoners dachten dat een tunnel altijd onder de grond gemaakt wordt maar in Nijverdal bleek er toch een andere definitie van de tunnel te zijn.
Een maximale hoogte van 0,75 meter ofwel de tafelhoogte werd het.
De woordvoerster van de gemeente noemt in augustus 2002 een hoogte van het dak 1,2 meter boven het maaiveld, maar Rijkswaterstaat spreekt over 1,2 tot 1,7 meter.
Hierna moet bezuinigd worden en zal er een geluidscherm komen met een hoogte van 1,8 meter.
In september 2003 is er sprake van een hoogte van 10 tot 40 centimeter.
Bij het uitwerken van de plannen en de te verwachten kosten wordt er van uitgegaan dat de bovenzijde van het beton nergens hoger komt te liggen dan 1,05 meter boven de dorpel van de woning Meiboomstraat 11.
Op de tekeningen van de bouwvergunning is deze maat terug te vinden nl. 12,1 meter boven NAP.
Nu de bouw in volle gang is lijkt het dat de eerste plannen aangepast zijn.
In de nieuwsbrief van maart 2011 staat een tekening van de dwarsdoorsnede van het nieuwe station en zie je ook de tunnelbuizen. De treintunnelbuis heeft een totale hoogte van de bovenzijde van het dak tot op de onderwaterbetonlaag van 8 meter en de twee autotunnelbuizen een hoogte van 6,8 meter.
Tussen de onderwaterbetonlaag en de onderzijde van de autotunnelbuis was een laag vulzand gepland van 1,2 tot 1,5 meter.
Wanneer je nu vanaf de Meiboomstraat kijkt naar de werkzaamheden, kun je zien dat de betonvloer van de treintunnel op dezelfde hoogte ligt als de autotunnel.
Dus de autotunnel wordt 1,2 meter hoger en de maximale doorrijhoogte is hierdoor groter.
Of de tunnel had toch onder het maaiveld kunnen liggen?
13-08-2011
Tunnelplan 132
Verplaatsen
waterwegen.
Niet alleen de drukke rijksweg N35 door Nijverdal maar ook het riviertje de Regge wordt de komende jaren verplaatst.
Het plan De Groene Mal Fase 3 dat nu ter inzage ligt bij het Waterschap Regge en Dinkel geeft aan dat er een nieuwe hoofdgeul gegraven wordt ten oosten van de huidige rivier.
Nadat de fase 1 (de aansluiting op de Regge bij de atletiekbaan) en fase 2 (de aansluiting op de Regge en een nieuwe brug in de Wierdensestraat) al gereed zijn wordt nu fase 3 aangepakt.
De hoofdgeul stroomt straks onder de nieuwe EVERSBERG spoorbrug door en meandert dan met een waterbreedte van ongeveer 15 meter naar het noorden.
Op oude kaarten is te zien dat geprobeerd is de oude loop van de Regge te volgen.
Daar waar nu de Boskronkel afbuigt van de Regge naar de Eversberg komt een fiets en voetgangersbrug, de Bospadbrug, waarvoor Reggesteyn leerlingen al een paar jaar geleden enkele ontwerpen gemaakt hebben.
Tussen de rioolwaterzuivering en de Janettenberg ontstaat een natuurlijke smalle passage met hoge wanden.
Verder naar het noorden (achter het hoogspanning verdeelstation) sluit de nieuwe hoofdgeul aan op het deel van fase 1.
De huidige sloot met dichte begroeiing achter de rioolwaterzuivering geeft al een aardig beeld van hoe het er straks zal uitzien met diverse prachtige doorkijkjes.
De nieuwe Regge zal over een paar jaar een grote hoeveelheid water kunnen bergen en een natuurlijke plek voor planten, dieren en wandelaars worden.
(alles na te lezen op www.tunnelplan.nl/groene.htm)
04-08-2011
Tunnelplan 131
Dat
eigenwijze Nijverdalse water.
Deze week was het weer raak, voor de tweede keer de hele parkeergarage in het centrum onder water. Met hemelwater wel te verstaan terwijl de gehele ruimte overdekt is.
In de jaren 60 stonden de lage plekken in Nijverdal regelmatig onder water na een grote plensbui.
Vaak stond er in de Meijboomstraat (toen het diepste punt) een laag water, daar waar straks de ingang Oost van de Leo ten Brinke tunnel en het nieuwe station Nijverdal Centrum komt.
Een andere straat die veel overlast had van het eigenwijze Nijverdalse water was de Joncheerelaan. Toevallig straks naast de ingang West van de Leo ten Brinke tunnel.
De foto’s zeggen genoeg.
Wateroverlast aan de Meijboomstraat.
Wateroverlast aan de Joncheerelaan
De plensbui komt Nijverdal binnen over de Grotestraat.
Hoeveel van dat eigenwijze Nijverdalse water zou er nu in de tunnel kunnen lopen.
De hoogte kaart van de nieuwe N35 door de tunnel geeft aan dat bij Dalzicht de wegashoogte 30,544 meter is en bij de Meijboomstraat het diepste punt van de tunnel op 6,305 meter ligt.
Het station nog dieper n.l. 5,023 meter. Met een hoogte verschil van 25 meter wil het eigenwijze Nijverdalse water wel de berg afkomen.
Maar ook van de andere kant, bij de Regge ligt het wegdek op 10,651 meter, hebben we een hoogte verschil van 5 meter.
De afstand van Dalzicht tot de ingang West is ongeveer 1000 meter en van de ingang Oost (station) tot de Reggebrug ook 1000 meter. Met een breedte van 28 meter (2x2 rijweg +
dubbel spoor) krijgen we een oppervlak van 2000x28= 56000 vierkante meter.
Op 28 juli viel er 30 mm regen in een half uur tijd. (1 mm = 1 liter water per vierkante meter)
Dus op het combiplan kwam er 56000x30= 1680000 liter of 1680 kubieke meter.
Ter plaatse van het diepste punt bij de ingang Oost ( over 50 meter) zou er dan 1680/50x28=1,2 meter water staan.
Een wat technisch verhaal, maar dat is ongeveer tafelhoogte (standaard maat van Rijkswaterstaat).
Gelukkig zal dit nooit voorkomen omdat we kunnen vertrouwen op de nieuwe tunneltechniek (hopelijk beter dan in de parkeerkelder) en wordt het eigenwijze Nijverdalse water snel weggepompt.
(alles na te lezen op
www.tunnelplan.nl)
(14-07-2011)
Tunnelplan 130
De
bodem ligt er nu (2).
Zoals al beschreven in Tunnelplan 129 waren er krimpscheuren ontdekt en gerepareerd in het onderwaterbeton van het nieuwe station achter de RK kerk.
Een stuk verderop aan de Bouwmeesterstraat kun je nu ook goed zien dat hier ook krimpscheuren ontstaan zijn.
Deze zijn later versterkt met stalen pennen die onder een hoek zijn aangebracht.
Verder lijkt het er op dat er een beetje teveel beton gebruikt is want met machines wordt aan de bovenste laag gefreesd en gehakt zoals op de foto’s te zien is.
Dit is niet voor iedereen zichtbaar omdat de houten schutting net iets te hoog is, maar daar kon wel eens verandering in komen.
Aan de overzijde is een stellage gemaakt van steigermateriaal die er uitziet als een uitkijkpost.
Misschien gunt Rijkswaterstaat ons toch een kijkje achter de schermen?
(alles na te lezen op
www.tunnelplan.nl)