Terug
TUNNELPLAN
Op deze pagina staan (sinds 2006) regelmatig een aantal foto's
met een stukje tekst over een actueel of historisch onderwerp van het
Tunnelplan.
TUNNELPLAN
263, een kijkje in de toekomst?
Met
een klein artikeltje of een paar foto’s probeer ik nu op de website
van de TC-Tubantia (http://www.hellendoorn.tctubantia.nl/nijverdal
) de veranderingen op het nieuwe tracé van de N35 en de tunnel door Nijverdal
aan te geven en in beeld te brengen. (in
november 2009 stopt de TC-Tubantia abrupt met dorpspleinen op haar website )
De
vraag is natuurlijk hoe het er over 6 jaar uitziet en of we TUNNELPLAN 263
nog kunnen schrijven.
Langs
het tracé zijn er nu opeens wijzigingen (zoals de sloop van woningen) die erop
duiden dat er een begin gemaakt is met dit megaplan. In
de toekomst kijken is moeilijk, maar het heden en wat achter ons ligt is goed te
beschrijven.
Tunnelplan
00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39
Tunnelplan
40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59
Tunnelplan
60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79
Tunnelplan
80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104
105 106 107 108 109
Tunnelplan
110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 Tunnelplan
120 121 122 123 124 125 126 127 128 129
Tunnelplan
130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 Tunnelplan
140 141 142 143 144 145 146 147 148 149
Tunnelplan
150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 Tunnelplan
160 161 162 163 164 165 166 167 168 169
Tunnelplan
170 171 172 173 174
Blog
08-09-2013
Tunnelplan 160
Het 4e station in Nijverdal gesloopt.
Deze week is
het 4e station van Nijverdal afgebroken.
Nadat het
Station Zuid aan de Spoorstraat (dit stond op de plek waar nu de markt is) in
1969 gesloopt werd (na 59 jaar), kwam het Station Nijverdal-Hellendoorn met het
postkantoor aan de Stationsweg aan de beurt in 1972 (na 91 jaar).
In 1972 staan twee stations naast elkaar.
Het derde
Station West in het Ravijn is begin
dit jaar afgebroken en dus deze week het 4e Station Nijverdal aan de Stationsweg
(na 41 jaar).
Dit station is
in 1972 gebouwd door de firma Podt voor 161.000 gulden
In 1996 had
Nijverdal een primeur met de eerste Wizzle winkel van Nederland in het station
waar zowel kaartjes als kruidenierswaren gekocht konden worden.
In 2008 is de
verplaatsing van het station naar het centrum definitief voor een bedrag van 12
miljoen euro.
Het 5e Station van Nijverdal.
31-08-2013
Tunnelplan 159
F35 Fiets Fly Over Ravijn Nijverdal.
Nu een deel van de Fietssnelweg F35 door
Nijverdal geopend is, blijft het gedeelte van de Paarse Poort naar het Het
Ravijn toch lastig te zijn.
De nieuwe N35 bij Dalzicht is al voorzien
van riool en kabels, dus een tunnel onder de weg is geen optie meer.
Verder moet de spoorlijn Nijverdal-Raalte
gekruist worden en is een verbinding tussen de Paarse Poort en het Avonturenpark/vakantiepark
Landal (Pieterpad) wenselijk.
De Gemeente Hellendoorn heeft zich al
uitgesproken in het Uitvoeringsprogramma Economische zaken en
Vrijetijdseconomie 2013-2017
dat:
- Overbrugging N35 bij Paarse Poort
Van evident belang is een overbrugging van de N35 bij de Paarse Poort.De Paarse Poort is het knooppunt van meerdere routestructuren en
tevens start- en steunpunt voor diverse routes. De N35 wordt nu nog overgestoken bij de Klinkenbeltsweg en de Oude Deventerweg. Dit is
een onveilige verkeerssituatie. Doel is om beide routes via een brug over de N35 aan de Paarse Poort te verbinden.
2015-2016
- Optimalisering verbinding tussen Paarse Poort – centrum Nijverdal
In het verlengde van het actiepunt “het versterken van levendigheid kernen’ willen we ook de mogelijkheden benutten die er liggen om de
Paarse Poort op een betere manier te betrekken bij het centrumgebied van Nijverdal. Ook dit kan weer kansen bieden aan ondernemers om innovatieve ideeën/ concepten uit te werken die hierop in spelen..
2013-2015
Een combinatie van bovengenoemde punten
zou een F35 Fiets Fly Over Ravijn Nijverdal kunnen zijn.
(Harry 13-07-2013)
(vergroot tekening)
Vanaf de fietsstraat Piet Heinweg langs de
parkeerplaats van sportcentrum het Ravijn.
Achter de bomenrij langs omhoog.
Boven op ’t Stort richting Avonturenpark / Landal
Hellendoorn of via de FietsFlyOver F35 Ravijn over het spoor en de N35 naar de
Paarse Poort.
(FietsFlyOver
F35 Ravijn met lengte van 150m, uit 6 brugdelen van 25m op 5 pilaren)
Een voorbeeld van de F35 Fiets Fly
Over Ravijn Nijverdal bestaat al en is in Enschede te zien. Deze Fly
Over bestaat uit prefab brugdelen die op pilaren gemonteerd worden. Kijk
hier. en hier.
Zou het niet mooi zijn wanneer
toeristen via een geweldig uitzicht op Nijverdal, het Ravijn kunnen overbruggen
en dan langs de Tuinen van Nijverdal het verkeersluwe bruisende centrum kunnen
bereiken?
27-07-2013
Tunnelplan 158
Stationsverlichting.
In deze vakantie periode liggen de
werkzaamheden voor het Combiplan bijna stil en dus tijd om eens met een kritisch
oog naar ons prachtige station te kijken.
De meeste mensen hebben sinds de opening
in het voorjaar het station overdag goed bij daglicht kunnen bekijken, maar 's
avonds zie alles er iets anders uit.
Wat is er zoal te zien?
Datum
01-06-2013 om 23.15 uur op station Nijverdal
Foto van de
historische passage die scheef over het station loopt.
Er is geen
enkele verlichting, een donkere passage en de paaltjes vormen gevaarlijke
obstakels.
Hoek
Bouwmeesterstraat met Meiboomstraat, overzichtelijk met goede normale
verlichting.
Fietssnelweg
met rechts het donkere gat van de passage. De straatverlichting gaat over naar
led verlichting die iets minder is.
Verlichting
in fietsenstalling is goed.
Verlichting
op het plein is goed.
Toegang tot
station is goed verlicht.
Overgang
van licht naar donker is groot.
Veel licht,
alles is duidelijk zichtbaar.
Zuidelijk
deel traverse is verblindend, waarom hier zoveel licht?
Richting
zuiden weer een donker gat.
Licht op
voorplein goed maar richting zuiden naar centrum weer matig.
Opgang naar
perrons goede verlichting.
Perrons
zijn goed verlicht.
Geen
donkere plekken.
Lift is
goed verlicht.
Opgang, trap
van fietsenstalling naar traverse is niet verlicht.
De schaduw van
het hekwerk zorgt er voor dat de trap gecamoufleerd is en de treden niet
zichtbaar zijn. Een gevaarlijke situatie!
Samenvatting.
Voldoende verlichting, geeft een veilig gevoel.
Verbeterpunten.
Overgangen van licht naar donker kunnen beter.
Trappen van fietsenstalling naar traverse zijn slecht
verlicht en gevaarlijk.
Historische verbinding over het station heeft geen
verlichting.
27-06-2013
Tunnelplan 157
Waar
bemoeit hij zich mee….
Het vinden van
mogelijke gevaarlijke situaties en voorkomen dat er toch een ongeluk kan
ontstaan.
Ja, je kunt
het bemoeizucht vinden maar of de veiligheidsnormen nog van deze tijd zijn moet
je je toch elk jaar afvragen.
Zo lezen we in
het dagblad Tubantia dat er nog eens 10 miljoen geďnvesteerd wordt in de
fietssnelweg F35 van Nijverdal naar Twente.
De “rode
loper” zoals de fietssnelweg ook genoemd wordt is een 4 meter breed fietspad
(lees ook Tunnelplan 153 voor de uitleg).
De
fietssnelweg kruist het riviertje de Regge twee maal via een oude houten brug en
een splinter nieuwe betonnen brug.
Nieuwe betonnen brug voor de
fietssnelweg F35 over de Regge bij de Eversberg.
Het ontwerp
van deze betonnen brug was al een keer afgekeurd om onduidelijke redenen maar
sinds deze week ligt de brug over de Regge met een stalen leuning.
De houten brug
die ervoor ligt heeft ook een leuning maar die is aanmerkelijk lager.
Oude houten brug
voor de fietssnelweg F35 over de Regge bij de Eversberg.
Reden om eens
te kijken wat tegenwoordig de norm is in Hellendoorn.
1. .Leuninghoogte
900 mm. Houten fietsbrug over de Regge naast de Konijnenberg spoorbrug.
2.
2. Leuninghoogte
1150mm. Betonnen fietsbrugbrug over de Regge naast de Eversberg spoorbrug.
3.
3. Leuninghoogte
1000mm. Betonnen fietsbrug over de Regge naast de Hellendoornse brug in de
Reggeweg.
4.
4. Leuninghoogte
1200mm. Houten fietsbrug over de Regge achter de OLA fabriek.
5.
5.
Leuninghoogte 950mm. Betonnen fietsbrug over de Regge naast de brug in de
Helmkruidlaan.
6.
6. Leuninghoogte 900mm. Houten
fietsbrug over de Regge in de Bleekweg , Groot Lochter.
7.
7. Leuninghoogte 1050mm.
Betonnen brug over de Regge in de Mozartlaan.
Grote
verschillen dus van maximaal 1200mm en minimaal 900mm.
Nieuwe betonnen brug voor de fietssnelweg F35
over de Regge bij de Eversberg.
De
wettelijke voorschriften voor leuningen staan in het Bouwbesluit 2003 met een
dwingend voorschrift van minimaal 1000mm. Verder het CROW-“Richtlijn Ontwerp
Autosnelwegen en bermen niet autosnelwegen buiten de bebouwde kom” komt
met een hoogte van minimaal 1100mm. Deze hoogte is echter gebaseerd op
voetgangers.
Maar
we praten hier nu wel over fietsers die met een snelheid van 25 km/h (E-bike)
over de fietssnelweg flitsen.
Verder
ligt het zwaartepunt van een fietsende man op 1220mm en kun je je goed
voorstellen wat er gebeurd wanneer deze fietser de 900mm hoge leuning schramt en
omkiepert.
De
houten brug naast de Konijnenberg spoorbrug met een breedte van 2500mm is te
smal voor de F35.
Fietspaden
met tweerichtingsverkeer moeten minimaal
4000mm breed zijn bij een schuwafstand van 500mm.
Verder
is de veiligheid van de fietser niet gegarandeerd wanneer er plotseling een
konijn oversteekt en de botsing met de te lage leuning ontaard in een zwempartij
in het mooie Reggedal.
Probleem
geconstateerd dus nu……….
01-06-2013
Tunnelplan 156
... en we noemen hem de Leo ten Brinke
Tunnel ... (een kijkje in de tunnel)
18-05-2013
Tunnelplan 155
... en we noemen hem de Leo ten Brinke
Tunnel ...
Al weer 18 jaar geleden hing er aan het hek bij de spoorweg overgang van de
G. van der Muelenweg een bord met .... Hier Komt Nu De LEO ten BRINKE TUNNEL
...
In de winter van 2009 lag het tunneltrace onder een wit sneeuwdek met
dit bordje Leo ten Brinke Tunnel.
Hoe zou het er uitzien in 2014, vlak voor de opening van
de Leo ten Brinke Tunnel?
.... en we noemen hem de Leo ten
Brinke Tunnel....
20-04-2013
Tunnelplan 154
De Tuinen van Nijverdal.
Of de makers van het idee uit 1975 een vooruitziende blik hadden of de
plannenmakers van nu teruggekeken hebben naar het verleden is niet zo
belangrijk.
Met het voorstel WEEFWERK uit 2006 en de laatste plannen de TUINEN
van NIJVERDAL die de gemeente Hellendoorn nu gelanceerd heeft, bestaat de
mogelijkheid een prachtig centrum in te richten.
Deze ambitieuze plannen voor de inrichting van het tunneldak en het nieuwe
station achter de RK-kerk geven een geweldige uitstraling voor Nijverdal.
Maar het zijn nog steeds plannen en hoelang het duurt
voordat ze uitgevoerd zijn weet niemand.
Hieronder een stukje historie.
In 1975 wordt door Leo ten Brinke in het Tunnelplan
aangegeven dat er bovenop de tunnel een Middenweg moet komen met groen en een
aantal parkeerplaatsen.
Bezoekers van het centrum kunnen dan dicht bij de
winkels van de Grotestraat parkeren en via een aantal voetpaden makkelijk
toegang tot de Promenade krijgen.
In 2006 is er sprake van een groene bedekking van het
tunneldak en zijn de oorspronkelijk huizen van de Steen van Ommerenstraat al
vervangen door stadse gebouwen (het Weefwerk).
Met het laatste ontwerp uit 2013 krijgt het tunneldak
van de Leo ten Brinke tunnel een prachtige tuin (de Tuinen van Nijverdal) waarin
een aantal elementen van het oorspronkelijke plan uit 1975 terug gekomen zijn.
Helaas kan Leo ten Brinke van uit zijn geboortehuis op
de hoek van de Joncheerelaan met de Bouwmeesterstraat deze tuinen niet meer
bekijken maar zou hij het eindresultaat met het vele groen zeker waarderen.
Nu is de gemeente aanzet om dit zo snel mogelijk te
realiseren en de kale vlakte in te vullen met het prachtig park, de
Tuinen van Nijverdal.
2013
De Tuinen van Nijverdal (november
2013)
De Tuinen van Nijverdal (oktober
2013)
De Tuinen van Nijverdal (september
2013)
De Tuinen van Nijverdal (augustus
2013)
De Tuinen van Nijverdal (juli
2013)
De Tuinen van Nijverdal (juni
2013)
De Tuinen van Nijverdal (april
2013)
09-03-2013
Tunnelplan 153
Aan de fietssnelweg, de F35 die begint in
Nijverdal boven op de berg valt nog veel te verbeteren.
Maar vaak wordt de vraag gesteld, wat is
nu die fietssnelweg die parallel loopt met het Tunnelplan?
Fietssnelweg F35
De centrale ‘drager’ van het Hoogwaardig Fietsnetwerk Twente is de
fietssnelweg F35.
Een snelle, comfortabele, veilige en non-stop fietsverbinding tussen
ondermeer Nijverdal, Wierden en Almelo.
De potentie van de fietssnelweg is aanzienlijk. Het gaat niet alleen om
fietsritten over de hele afstand. Door voldoende aansluitingen biedt de F35 een
comfortabel alternatief voor de auto op korte afstanden.
De F35 is multifunctioneel en dient meerdere doelen:
• Verminderen van congestie op autoroutes naar de binnensteden, stations,
kantoren en evenementenlocaties; een goed alternatief voor het steeds drukkere
autoverkeer (mobiliteitsfunctie).
• Steden, dorpen en recreatieve bestemmingen verbinden (recreatieve
functie).
• Een vlotte verbinding naar de centrumgebieden waar de meeste mensen
werken en wonen en waar de meeste openbare voorzieningen zijn (economische
functie).
• Een vlotte verbinding tussen steden, stadsdelen, dorpen en nieuwbouw:
tussen alle mogelijke bevolkingsgroepen in de Twentse samenleving (sociale
functie).
• Bijdrage in vermindering van broeikasgas (CO2) en geluid (milieufunctie).
• Stimuleren van beweging per fiets en andere mensaangedreven
vervoermiddelen (gezondheidsfunctie).
• Verlagen van het aantal verkeersslachtoffers (veiligheidsfunctie).
• Een zichtbaar project, waar Twente mee op de kaart wordt gezet (PR-functie).
Recreatieve bestemmingen.
De F35 verbindt Nationaal Park Sallandse Heuvelrug rechtstreeks met Nationaal
Landschap Noordoost Twente. Tussen deze twee gebieden liggen diverse
aantrekkelijke gebieden en voorzieningen, die het fietsen waard zijn.
In Nijverdal is een nieuw sportbad met een regionale functie, Het
Ravijn. In Hellendoorn is de publiekstrekker 'Avonturenpark Hellendoorn'.
Ligging van de F35 in Nijverdal.
De F35 begint in het Nationaal Park Sallandse Heuvelrug ten westen van
Nijverdal bij de Paarse Poort.
De Paarse Poort, het begin van de F35.
In verband met de werkzaamheden aan het Combiplan is de verbinding van de
Paarse Poort naar het Sportcentrum, het Ravijn nog niet geheel duidelijk.
Wel zal de F35 de spoorlijn Zwolle-Almelo en de nieuwe N35 kruisen met een
brug en daarbij moeten ook de hoogteverschillen makkelijk genomen worden.
Het eerste gedeelte van de fietssnelweg loopt over de Piet Heinweg. Op deze
weg is het beperkte plaatselijk autoverkeer te gast.
Dan kruist de F35 de Joncheerelaan (een drukke voorrangsweg) waarvoor nog
geen deugdelijke oplossing is (te denken aan een fietsvriendelijk
verkeerslicht).
Over de Bouwmeesterstraat vervolgd de F35 zijn weg naast het tunneldak van de
Leo ten Brinke tunnel waarop de Tuinen van Nijverdal worden aangebracht.
De F35 met rechts een ventilatie opening van de tunnel (oefening met
rook) in de toekomstige Tuinen van Nijverdal.
Op het stationsplein komen alle verkeersdeelnemers bij elkaar. Gebruikers van
trein, bus, auto, fiets en wandelaars kunnen hun weg vervolgen vanaf dit
centrale plein in het winkelcentrum van Nijverdal.
Parkeervoorzieningen voor de auto en stallingen voor de fiets zijn hier in
ruime mate aanwezig.
Via een fietstunnel gaat de F35 verder naar het oosten en kruist het
riviertje de Regge in het plan de Groene mal via twee fietsbruggen ten noorden
van de spoorlijn Nijverdal-Almelo.
Aanleg van een fietsbrug voor de F35 in het plan de Groene Mal.
Na het bosgebied van de Eversberg loopt over de Baron van Sternbachlaan en
een fietstunnel onder de spoorlijn de F35 verder parallel aan de N35 verder naar
Wierden in het oosten van Nijverdal.
Bouwstenen.
Het tracé van de F35 is opgebouwd uit vier ‘bouwstenen’: de rode loper,
de randen, de constructie en de voorzieningen.
• De rode loper is de continue lijn: het fietspad dat minimaal 4 ŕ 4,5
meter breed is.
• De randen zijn de verticale bouwelementen die een duidelijke begrenzing
aan de fietssnelweg geven, daar waar dat noodzakelijk is (veiligheid)
of gewenst (herkenbaarheid). De randen bieden de mogelijkheid om alle losse
elementen (verlichting, rustpunten, bewegwijzering, voorzieningen, beplanting
etc.) in een heldere structuur te organiseren.
• Afhankelijk van de locatie en de inpassingsmogelijkheden ligt de
fietssnelweg op maaiveld, talud of palen.
• Verlichting, bewegwijzering, rustpunten, informatieborden,
fietsenstallingen etc. zijn de voorzieningen die het gebruik van de
fi etssnelweg veraangenamen. De keuze voor het type voorziening is afhankelijk
van de mogelijkheden die de locaties bieden.
Kijk ook
hier.
Zou er in Hellendoorn een eigen variant komen?
Zoals nu door RWS naar buiten gebracht is?
F35 doorgetrokken over de Regge
Het snelfietspad F35 dat door Nijverdal loopt, wordt steeds completer.
De voorbereidingen voor het doortrekken van het pad door het Reggedal zijn in
volle gang.
Werk aan de ondergrond van het snelfietspad.
Naast werkzaamheden aan de ondergrond van het fietspad, wordt gewerkt aan de
fundering voor de nieuwe fietsbrug. Die komt over een meander van de Regge,
die opnieuw blootgelegd wordt. Ook dit grondwerk voor de Groene Mal – het
Reggeherstelproject van waterschap en gemeente – vordert voortvarend.
Route nog niet open
In mei worden de liggers van de fietsbrug over de nieuwe Regge geplaatst. Na
het afbouwen van de brug wordt het rode asfalt voor de F35 aangebracht.
Wanneer dan inmiddels ook het gedeelte bij de Campbellweg en Boskronkel klaar
is, kan de fietsroute komende zomer open.
Uitleg
F35 en overgangen.
16-02-2013
Tunnelplan 152
Vorderingen van het plan
" de Groene Mal 3 " in het Reggedal bij de Eversberg.
In verband met de vorstperiode draaien
de werkzaamheden aan het Combiplan op een laag pitje (behalve het nieuwe Station
Nijverdal natuurlijk).
Op de kruising van het riviertje de
Regge en het Combiplan gaan de werkzaamheden gewoon door.
Zuidelijk van de spoorlijn is men druk
bezig de bruggen te bouwen en noordelijk wordt de nieuwe hoofdgeul van de Regge
gegraven.
Waarom de Boskronkel nog steeds is
afgesloten, blijft voor mij een raadsel (zie Tunnelplan 150 ) omdat er in de
maanden november, december, januari en nu februari geen gebruik van gemaakt is
door de bouwers.
Hieronder de situatie in februari.
27-12-2012
Tunnelplan 151
Start van het plan
" de Groene Mal 3 " in het Reggedal bij de Eversberg.
03-11-2012
Tunnelplan 150
Fietsroute door
Nijverdal?
Fietsen in Nijverdal blijkt soms echt
avontuurlijk te zijn.
Voor toeristen meestal aantrekkelijk
wanneer een kronkelend fietspad elke keer een nieuw uitzicht geeft.
Via het Ravijn loopt bv de fietsknooppunten
route over het Goudzoekers pad richting Nijverdal.
Hierna begint de fietssnelweg op de Piet
Heinweg en na een oversteek over de drukke Joncheerelaan en via de
Bouwmeesterstraat (waar de auto’s te gast zijn) komt deze uit op het nieuwe
station.
Met een kronkel over het stationsplein gaat
de fietssnelweg F35 onder de van der Muelenweg door via een 5 meter brede
fietstunnel.
Aanleg van de fietstunnel onder de van der Muelenweg.
Parallel aan de spoorlijn loopt deze F35
verder naar de Regge en buigt dan richting een nieuwe fietsbrug af die over de
nog te graven Reggegeul zal komen te liggen.
Fietssnelweg met fietsbrug in Nijmegen.
Het laatste deel komt te liggen op een nu
nog 2 meter breed, met rood asfalt verhard fietspad langs de Eversberg.
Met verbazing heb ik gelezen dat de
Boskronkel (een prachtig fietspad over de Eversberg) wordt afgesloten voor meer
dan een jaar.
Nu kan men zich voorstellen dat de bouwers
van de nieuwe fietsbrug veilig en rustig moeten kunnen werken en het graven van
de nieuwe Regge ook om een tijdelijke afsluiting vraagt.
Het lijkt echter toch zinvoller de nieuwe
brug eerst te bouwen en te openen en daarna het deel van de Boskronkel af te
sluiten.
Zo blijft deze prachtige fietsverbinding
gewoon open in Nijverdal voor zowel de gebruikers van de F35 als ook voor de
toeristische fietsers.
(alles na te lezen op
www.tunnelplan.nl)
Voor
Tunnelplan 140 tot Tunnelplan 149 kijk
hier......