Terug 

TUNNELPLAN

Op deze pagina staan (sinds 2006) regelmatig een aantal foto's met een stukje tekst over een actueel of historisch onderwerp van het Tunnelplan.

TUNNELPLAN 263,  een kijkje in de toekomst?

Met een klein artikeltje of een paar foto’s probeer ik nu op de website van de TC-Tubantia (http://www.hellendoorn.tctubantia.nl/nijverdal ) de veranderingen op het nieuwe tracé van de N35 en de tunnel door Nijverdal aan te geven en in beeld te brengen. (in november 2009 stopt de TC-Tubantia abrupt met dorpspleinen op haar website ) 

De vraag is natuurlijk hoe het er over 6 jaar uitziet en of we TUNNELPLAN 263 nog kunnen schrijven.

Langs het tracé zijn er nu opeens wijzigingen (zoals de sloop van woningen) die erop duiden dat er een begin gemaakt is met dit megaplan. In de toekomst kijken is moeilijk, maar het heden en wat achter ons ligt is goed te beschrijven.

Tunnelplan 00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39

Tunnelplan 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59

Tunnelplan 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79

Tunnelplan 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109

Tunnelplan 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 Tunnelplan 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129

Tunnelplan 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 Tunnelplan 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149

Tunnelplan 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 Tunnelplan 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169

Tunnelplan 170 171 172 173 174

 

   Blog

 

 

08-09-2013

Tunnelplan 160

Het 4e station in Nijverdal gesloopt.

Deze week is het 4e station van Nijverdal afgebroken.

Nadat het Station Zuid aan de Spoorstraat (dit stond op de plek waar nu de markt is) in 1969 gesloopt werd (na 59 jaar), kwam het Station Nijverdal-Hellendoorn met het postkantoor aan de Stationsweg aan de beurt in 1972 (na 91 jaar).

In 1972 staan twee stations naast elkaar.

Het derde Station West in het Ravijn  is begin dit jaar afgebroken en dus deze week het 4e Station Nijverdal aan de Stationsweg (na 41 jaar).

Dit station is in 1972 gebouwd door de firma Podt voor 161.000 gulden

In 1996 had Nijverdal een primeur met de eerste Wizzle winkel van Nederland in het station waar zowel kaartjes als kruidenierswaren gekocht konden worden.

In 2008 is de verplaatsing van het station naar het centrum definitief voor een bedrag van 12 miljoen euro.

Het 5e Station van Nijverdal.

 

31-08-2013

Tunnelplan 159

F35 Fiets Fly Over Ravijn Nijverdal.

 

Nu een deel van de Fietssnelweg F35 door Nijverdal geopend is, blijft het gedeelte van de Paarse Poort naar het Het Ravijn toch lastig te zijn.

De nieuwe N35 bij Dalzicht is al voorzien van riool en kabels, dus een tunnel onder de weg is geen optie meer.

Verder moet de spoorlijn Nijverdal-Raalte gekruist worden en is een verbinding tussen de Paarse Poort en het Avonturenpark/vakantiepark Landal (Pieterpad) wenselijk.

De Gemeente Hellendoorn heeft zich al uitgesproken in het Uitvoeringsprogramma Economische zaken en Vrijetijdseconomie 2013-2017 dat:

- Overbrugging N35 bij Paarse Poort
Van evident belang is een overbrugging van de N35 bij de Paarse Poort.De Paarse Poort is het knooppunt van meerdere routestructuren en
tevens start- en steunpunt voor diverse routes. De N35 wordt nu nog overgestoken bij de Klinkenbeltsweg en de Oude Deventerweg. Dit is
een onveilige verkeerssituatie. Doel is om beide routes via een brug over de N35 aan de Paarse Poort te verbinden.
2015-2016
- Optimalisering verbinding tussen Paarse Poort – centrum Nijverdal
In het verlengde van het actiepunt “het versterken van levendigheid kernen’ willen we ook de mogelijkheden benutten die er liggen om de
Paarse Poort op een betere manier te betrekken bij het centrumgebied van Nijverdal. Ook dit kan weer kansen bieden aan ondernemers om innovatieve ideeën/ concepten uit te werken die hierop in spelen..
2013-2015

Een combinatie van bovengenoemde punten zou een F35 Fiets Fly Over Ravijn Nijverdal kunnen zijn.

(Harry 13-07-2013)

(vergroot tekening)    Vanaf de fietsstraat Piet Heinweg langs de parkeerplaats van sportcentrum het Ravijn. 

Achter de bomenrij langs omhoog.

Boven op ’t Stort richting Avonturenpark / Landal  Hellendoorn of via de FietsFlyOver F35 Ravijn over het spoor en de N35 naar de Paarse Poort.

(FietsFlyOver F35 Ravijn met lengte van 150m,  uit 6 brugdelen van 25m op 5 pilaren)

 

Een voorbeeld van de F35 Fiets Fly Over Ravijn Nijverdal bestaat al en is in Enschede te zien. Deze Fly Over bestaat uit prefab brugdelen die op pilaren gemonteerd worden. Kijk hier. en hier.

Zou  het niet mooi zijn wanneer toeristen via een geweldig uitzicht op Nijverdal, het Ravijn kunnen overbruggen en dan langs de Tuinen van Nijverdal het verkeersluwe bruisende centrum kunnen bereiken?

 

27-07-2013

Tunnelplan 158

Stationsverlichting.

In deze vakantie periode liggen de werkzaamheden voor het Combiplan bijna stil en dus tijd om eens met een kritisch oog naar ons prachtige station te kijken.

De meeste mensen hebben sinds de opening in het voorjaar het station overdag goed bij daglicht kunnen bekijken, maar 's avonds zie alles er iets anders uit.

Wat is er zoal te zien?

Datum 01-06-2013 om 23.15 uur op station Nijverdal

Foto van de historische passage die scheef over het station loopt.

Er is geen enkele verlichting, een donkere passage en de paaltjes vormen gevaarlijke obstakels.

Hoek Bouwmeesterstraat met Meiboomstraat, overzichtelijk met goede normale verlichting.

Fietssnelweg met rechts het donkere gat van de passage. De straatverlichting gaat over naar led verlichting die iets minder is.

Verlichting in fietsenstalling is goed.

Verlichting op het plein is goed.

Toegang tot station is goed verlicht.

Overgang van licht naar donker is groot.

Veel licht, alles is duidelijk zichtbaar.

Zuidelijk deel traverse is verblindend, waarom hier zoveel licht?

Richting zuiden weer een donker gat.

Licht op voorplein goed maar richting zuiden naar centrum weer matig.

Opgang naar perrons goede verlichting.

Perrons zijn goed verlicht.

Geen donkere plekken.

Lift is goed verlicht.

 

Opgang, trap van fietsenstalling naar traverse is niet verlicht.

De schaduw van het hekwerk zorgt er voor dat de trap gecamoufleerd is en de treden niet zichtbaar zijn. Een gevaarlijke situatie!

 

Samenvatting.

Voldoende verlichting, geeft een veilig gevoel.

Verbeterpunten.

Overgangen van licht naar donker kunnen beter.

Trappen van fietsenstalling naar traverse zijn slecht verlicht en gevaarlijk.

Historische verbinding over het station heeft geen verlichting.

 

 

 

 

 

27-06-2013

Tunnelplan 157

 

Waar bemoeit hij zich mee….

Het vinden van mogelijke gevaarlijke situaties en voorkomen dat er toch een ongeluk kan ontstaan.

Ja, je kunt het bemoeizucht vinden maar of de veiligheidsnormen nog van deze tijd zijn moet je je toch elk jaar afvragen.

Zo lezen we in het dagblad Tubantia dat er nog eens 10 miljoen geďnvesteerd wordt in de fietssnelweg F35 van Nijverdal naar Twente.

De “rode loper” zoals de fietssnelweg ook genoemd wordt is een 4 meter breed fietspad (lees ook Tunnelplan 153 voor de uitleg).

De fietssnelweg kruist het riviertje de Regge twee maal via een oude houten brug en een splinter nieuwe betonnen brug.

Nieuwe betonnen brug voor de fietssnelweg F35 over de Regge bij de Eversberg.

Het ontwerp van deze betonnen brug was al een keer afgekeurd om onduidelijke redenen maar sinds deze week ligt de brug over de Regge met een stalen leuning.

De houten brug die ervoor ligt heeft ook een leuning maar die is aanmerkelijk lager.

Oude houten brug voor de fietssnelweg F35 over de Regge bij de Eversberg.

Reden om eens te kijken wat tegenwoordig de norm is in Hellendoorn.

1. .Leuninghoogte 900 mm. Houten fietsbrug over de Regge naast de Konijnenberg spoorbrug.

2.       2.  Leuninghoogte 1150mm. Betonnen fietsbrugbrug over de Regge naast de Eversberg spoorbrug.

3.       3.  Leuninghoogte 1000mm. Betonnen fietsbrug over de Regge naast de Hellendoornse brug in de Reggeweg.

4.      4.  Leuninghoogte 1200mm. Houten fietsbrug over de Regge achter de OLA fabriek.

5.       5. Leuninghoogte 950mm. Betonnen fietsbrug over de Regge naast de brug in de Helmkruidlaan.

6.    6. Leuninghoogte 900mm. Houten fietsbrug over de Regge in de Bleekweg , Groot Lochter.

7.    7.  Leuninghoogte 1050mm. Betonnen brug over de Regge in de Mozartlaan.

 

Grote verschillen dus van maximaal 1200mm en minimaal 900mm.

 Nieuwe betonnen brug voor de fietssnelweg F35 over de Regge bij de Eversberg.

De wettelijke voorschriften voor leuningen staan in het Bouwbesluit 2003 met een dwingend voorschrift van minimaal 1000mm. Verder het CROW-“Richtlijn Ontwerp Autosnelwegen en bermen niet autosnelwegen buiten de bebouwde kom”  komt met een hoogte van minimaal 1100mm. Deze hoogte is echter gebaseerd op voetgangers.

 

Maar we praten hier nu wel over fietsers die met een snelheid van 25 km/h (E-bike) over de fietssnelweg flitsen.

Verder ligt het zwaartepunt van een fietsende man op 1220mm en kun je je goed voorstellen wat er gebeurd wanneer deze fietser de 900mm hoge leuning schramt en omkiepert.

De houten brug naast de Konijnenberg spoorbrug met een breedte van 2500mm is te smal voor de F35.

Fietspaden met tweerichtingsverkeer moeten  minimaal 4000mm breed zijn bij een schuwafstand van 500mm.

Verder is de veiligheid van de fietser niet gegarandeerd wanneer er plotseling een konijn oversteekt en de botsing met de te lage leuning ontaard in een zwempartij in het mooie Reggedal.

Probleem geconstateerd dus nu……….

 

01-06-2013

Tunnelplan 156

 

... en we noemen hem de Leo ten Brinke Tunnel ... (een kijkje in de tunnel)

 

                               
Dag van de bouw 2013 - Diashow

 

 

18-05-2013

Tunnelplan 155

... en we noemen hem de Leo ten Brinke Tunnel ...

Al weer 18 jaar geleden hing er aan het hek bij de spoorweg overgang van de G. van der Muelenweg een bord met .... Hier Komt Nu De LEO ten BRINKE TUNNEL ...

In de winter van 2009 lag het tunneltrace  onder een wit sneeuwdek met dit bordje Leo ten Brinke Tunnel.

Hoe zou het er uitzien in 2014, vlak voor de opening van de Leo ten Brinke Tunnel?

.... en we noemen hem de Leo ten Brinke Tunnel....

 

 

20-04-2013

Tunnelplan 154

De Tuinen van Nijverdal.

Of de makers van het idee uit 1975 een vooruitziende blik hadden of de plannenmakers van nu teruggekeken hebben naar het verleden is niet zo belangrijk.

Met het voorstel WEEFWERK uit 2006 en de laatste plannen de TUINEN van NIJVERDAL die de gemeente Hellendoorn nu gelanceerd heeft, bestaat de mogelijkheid een prachtig centrum in te richten.

Deze ambitieuze plannen voor de inrichting van het tunneldak en het nieuwe station achter de RK-kerk geven een geweldige uitstraling voor Nijverdal.

Maar het zijn nog steeds plannen en hoelang het duurt voordat ze uitgevoerd zijn weet niemand.

 

Hieronder een stukje historie.

In 1975 wordt door Leo ten Brinke in het Tunnelplan aangegeven dat er bovenop de tunnel een Middenweg moet komen met groen en een aantal parkeerplaatsen.

Bezoekers van het centrum kunnen dan dicht bij de winkels van de Grotestraat parkeren en via een aantal voetpaden makkelijk toegang tot de Promenade krijgen.

In 2006 is er sprake van een groene bedekking van het tunneldak en zijn de oorspronkelijk huizen van de Steen van Ommerenstraat al vervangen door stadse gebouwen (het Weefwerk).

Met het laatste ontwerp uit 2013 krijgt het tunneldak van de Leo ten Brinke tunnel een prachtige tuin (de Tuinen van Nijverdal) waarin een aantal elementen van het oorspronkelijke plan uit 1975 terug gekomen zijn.

Helaas kan Leo ten Brinke van uit zijn geboortehuis op de hoek van de Joncheerelaan met de Bouwmeesterstraat deze tuinen niet meer bekijken maar zou hij het eindresultaat met het vele groen zeker waarderen.

Nu is de gemeente aanzet om dit zo snel mogelijk te realiseren en de kale vlakte in te vullen met het prachtig park, de Tuinen van Nijverdal.

2013

De Tuinen van Nijverdal (november 2013)

 

De Tuinen van Nijverdal (oktober 2013)

De Tuinen van Nijverdal (september 2013)

De Tuinen van Nijverdal (augustus 2013)

De Tuinen van Nijverdal (juli 2013)

De Tuinen van Nijverdal (juni 2013)

De Tuinen van Nijverdal (april 2013)

 

 

09-03-2013

Tunnelplan 153

 

Aan de fietssnelweg, de F35 die begint in Nijverdal boven op de berg valt nog veel te verbeteren.

Maar vaak wordt de vraag gesteld, wat is nu die fietssnelweg die parallel loopt met het Tunnelplan?

 

Fietssnelweg F35

De centrale ‘drager’ van het Hoogwaardig Fietsnetwerk Twente is de fietssnelweg F35.

Een snelle, comfortabele, veilige en non-stop fietsverbinding tussen ondermeer Nijverdal, Wierden en Almelo. 

De potentie van de fietssnelweg is aanzienlijk. Het gaat niet alleen om fietsritten over de hele afstand. Door voldoende aansluitingen biedt de F35 een comfortabel alternatief voor de auto op korte afstanden.

De F35 is multifunctioneel en dient meerdere doelen:

• Verminderen van congestie op autoroutes naar de binnensteden, stations, kantoren en evenementenlocaties; een goed alternatief voor het steeds drukkere autoverkeer (mobiliteitsfunctie).

• Steden, dorpen en recreatieve bestemmingen verbinden (recreatieve functie).

• Een vlotte verbinding naar de centrumgebieden waar de meeste mensen werken en wonen en waar de meeste openbare voorzieningen zijn (economische functie).

• Een vlotte verbinding tussen steden, stadsdelen, dorpen en nieuwbouw: tussen alle mogelijke bevolkingsgroepen in de Twentse samenleving (sociale functie).

• Bijdrage in vermindering van broeikasgas (CO2) en geluid (milieufunctie).

• Stimuleren van beweging per fiets en andere mensaangedreven vervoermiddelen (gezondheidsfunctie).

• Verlagen van het aantal verkeersslachtoffers (veiligheidsfunctie).

• Een zichtbaar project, waar Twente mee op de kaart wordt gezet (PR-functie).

 

Recreatieve bestemmingen.

De F35 verbindt Nationaal Park Sallandse Heuvelrug rechtstreeks met Nationaal Landschap Noordoost Twente. Tussen deze twee gebieden liggen diverse aantrekkelijke gebieden en voorzieningen, die het fietsen waard zijn.

In Nijverdal is een nieuw sportbad met een regionale functie, Het Ravijn. In Hellendoorn is de publiekstrekker 'Avonturenpark Hellendoorn'.

 

Ligging van de F35 in Nijverdal.

De F35 begint in het Nationaal Park Sallandse Heuvelrug ten westen van Nijverdal bij de Paarse Poort.

                                       De Paarse Poort, het begin van de F35.

 

In verband met de werkzaamheden aan het Combiplan is de verbinding van de Paarse Poort naar het Sportcentrum, het Ravijn nog niet geheel duidelijk.

Wel zal de F35 de spoorlijn Zwolle-Almelo en de nieuwe N35 kruisen met een brug en daarbij moeten ook de hoogteverschillen makkelijk genomen worden.

Het eerste gedeelte van de fietssnelweg loopt over de Piet Heinweg. Op deze weg is het beperkte plaatselijk autoverkeer te gast.

Dan kruist de F35 de Joncheerelaan (een drukke voorrangsweg) waarvoor nog geen deugdelijke oplossing is (te denken aan een fietsvriendelijk verkeerslicht).

Over de Bouwmeesterstraat vervolgd de F35 zijn weg naast het tunneldak van de Leo ten Brinke tunnel waarop de Tuinen van Nijverdal worden aangebracht.

De F35 met rechts een ventilatie opening van de tunnel (oefening met rook) in de toekomstige Tuinen van Nijverdal.

 

Op het stationsplein komen alle verkeersdeelnemers bij elkaar. Gebruikers van trein, bus, auto, fiets en wandelaars kunnen hun weg vervolgen vanaf dit centrale plein in het winkelcentrum van Nijverdal.

Parkeervoorzieningen voor de auto en stallingen voor de fiets zijn hier in ruime mate aanwezig.

Via een fietstunnel gaat de F35 verder naar het oosten en kruist het riviertje de Regge in het plan de Groene mal via twee fietsbruggen ten noorden van de spoorlijn Nijverdal-Almelo.

Aanleg van een fietsbrug voor de F35 in het plan de Groene Mal.

 

Na het bosgebied van de Eversberg loopt over de Baron van Sternbachlaan en een fietstunnel onder de spoorlijn de F35 verder parallel aan de N35 verder naar Wierden in het oosten van Nijverdal.

 

Bouwstenen.

Het tracé van de F35 is opgebouwd uit vier ‘bouwstenen’: de rode loper, de randen, de constructie en de voorzieningen.

• De rode loper is de continue lijn: het fietspad dat minimaal 4 ŕ 4,5 meter breed is.

• De randen zijn de verticale bouwelementen die een duidelijke begrenzing aan de fietssnelweg geven, daar waar dat noodzakelijk is (veiligheid) of gewenst (herkenbaarheid). De randen bieden de mogelijkheid om alle losse elementen (verlichting, rustpunten, bewegwijzering, voorzieningen, beplanting etc.) in een heldere structuur te organiseren.

• Afhankelijk van de locatie en de inpassingsmogelijkheden ligt de fietssnelweg op maaiveld, talud of palen.

• Verlichting, bewegwijzering, rustpunten, informatieborden, fietsenstallingen etc. zijn de voorzieningen die het gebruik van de fi etssnelweg veraangenamen. De keuze voor het type voorziening is afhankelijk van de mogelijkheden die de locaties bieden.

Kijk ook hier.

 

 

Zou er in Hellendoorn  een eigen variant komen? Zoals nu door RWS naar buiten gebracht is?

F35 doorgetrokken over de Regge

Het snelfietspad F35 dat door Nijverdal loopt, wordt steeds completer. De voorbereidingen voor het doortrekken van het pad door het Reggedal zijn in volle gang.

Werk aan de ondergrond van het snelfietspad.
Naast werkzaamheden aan de ondergrond van het fietspad, wordt gewerkt aan de fundering voor de nieuwe fietsbrug. Die komt over een meander van de Regge, die opnieuw blootgelegd wordt. Ook dit grondwerk voor de Groene Mal – het Reggeherstelproject van waterschap en gemeente – vordert voortvarend.

Route nog niet open
In mei worden de liggers van de fietsbrug over de nieuwe Regge geplaatst. Na het afbouwen van de brug wordt het rode asfalt voor de F35 aangebracht. Wanneer dan inmiddels ook het gedeelte bij de Campbellweg en Boskronkel klaar is, kan de fietsroute komende zomer open.

Uitleg F35  en overgangen.

16-02-2013

Tunnelplan 152

 

Vorderingen van het plan " de Groene Mal 3 " in het Reggedal bij de Eversberg

In verband met de vorstperiode draaien de werkzaamheden aan het Combiplan op een laag pitje (behalve het nieuwe Station Nijverdal natuurlijk).

Op de kruising van het riviertje de Regge en het Combiplan gaan de werkzaamheden gewoon door.

Zuidelijk van de spoorlijn is men druk bezig de bruggen te bouwen en noordelijk wordt de nieuwe hoofdgeul van de Regge gegraven.

Waarom de Boskronkel nog steeds is afgesloten, blijft voor mij een raadsel (zie Tunnelplan 150 ) omdat er in de maanden november, december, januari en nu februari geen gebruik van gemaakt is door de bouwers.

Hieronder de situatie in februari.

 


Groene Mal 3 (februari) - Diashow

 

27-12-2012

Tunnelplan 151

Start van het plan " de Groene Mal 3 " in het Reggedal bij de Eversberg

 

 

 


Groene Mal 3 - Diashow

 

 

03-11-2012

Tunnelplan 150

Fietsroute door Nijverdal?  

 

Fietsen in Nijverdal blijkt soms echt avontuurlijk te zijn.

Voor toeristen meestal aantrekkelijk wanneer een kronkelend fietspad elke keer een nieuw uitzicht geeft.

Via het Ravijn loopt bv de fietsknooppunten route over het Goudzoekers pad richting Nijverdal.

Hierna begint de fietssnelweg op de Piet Heinweg en na een oversteek over de drukke Joncheerelaan en via de Bouwmeesterstraat (waar de auto’s te gast zijn) komt deze uit op het nieuwe station.

Met een kronkel over het stationsplein gaat de fietssnelweg F35 onder de van der Muelenweg door via een 5 meter brede fietstunnel.

                        Aanleg van de fietstunnel onder de van der Muelenweg.

Parallel aan de spoorlijn loopt deze F35 verder naar de Regge en buigt dan richting een nieuwe fietsbrug af die over de nog te graven Reggegeul zal komen te liggen.

                 Fietssnelweg met fietsbrug in Nijmegen.

Het laatste deel komt te liggen op een nu nog 2 meter breed, met rood asfalt verhard fietspad langs de Eversberg.

 

Met verbazing heb ik gelezen dat de Boskronkel (een prachtig fietspad over de Eversberg) wordt afgesloten voor meer dan een jaar.

Nu kan men zich voorstellen dat de bouwers van de nieuwe fietsbrug veilig en rustig moeten kunnen werken en het graven van de nieuwe Regge ook om een tijdelijke afsluiting vraagt.

 

Het lijkt echter toch zinvoller de nieuwe brug eerst te bouwen en te openen en daarna het deel van de Boskronkel af te sluiten.

Zo blijft deze prachtige fietsverbinding gewoon open in Nijverdal voor zowel de gebruikers van de F35 als ook voor de toeristische fietsers.

 

 

 

 

(alles na te lezen op www.tunnelplan.nl)

Voor Tunnelplan 140 tot Tunnelplan 149     kijk hier......