TUNNELPLAN
Op deze pagina staan (sinds 2006) regelmatig een aantal foto's met een stukje tekst over een actueel of historisch onderwerp van het Tunnelplan.
TUNNELPLAN 263, een kijkje in de toekomst?
Met een klein artikeltje of een paar foto’s probeer ik nu op de website van de TC-Tubantia (http://www.hellendoorn.tctubantia.nl/nijverdal ) de veranderingen op het nieuwe tracé van de N35 en de tunnel door Nijverdal aan te geven en in beeld te brengen. (in november 2009 stopt de TC-Tubantia abrupt met dorpspleinen op haar website )
De vraag is natuurlijk hoe het er over 6 jaar uitziet en of we TUNNELPLAN 263 nog kunnen schrijven.Langs het tracé zijn er nu opeens wijzigingen (zoals de sloop van woningen) die erop duiden dat er een begin gemaakt is met dit megaplan. In de toekomst kijken is moeilijk, maar het heden en wat achter ons ligt is goed te beschrijven.
Tunnelplan
00 01 02 03 04 05 06 07 08 09 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39
30-11-2024
Tunnelplan 252
Leven zonder aardgas en aardolie in 2024.
Tunnelplan 251
Leven zonder aardgas en aardolie in 2024.
30-09-2024
Tunnelplan 250
Leven zonder aardgas en aardolie in 2024.
Resultaten van september 2024.
31-08-2024
Tunnelplan 249
Leven zonder aardgas en aardolie in 2024.
31-07-2024
Tunnelplan 248
Leven zonder aardgas en aardolie in 2024.
30-06-2024
Tunnelplan 247
Leven zonder aardgas en aardolie in 2024.
31-05-2024
Tunnelplan 246
Leven zonder aardgas en aardolie in 2024.
30-04-2024
Tunnelplan 245
Leven zonder aardgas en aardolie in 2024.
31-03-2024
Tunnelplan 244
Leven zonder aardgas en aardolie in 2024.
29-02-2024
Tunnelplan 243
Leven zonder aardgas en aardolie in 2024.
31-01-2024
Tunnelplan 242
Leven zonder aardgas en aardolie in 2024.
30-12-2023
Tunnelplan 241
Leven zonder aardgas en aardolie in 2023.
30-11-2023
Tunnelplan 240
Leven zonder aardgas en aardolie in 2023.
30-10-2023
Tunnelplan 239
Leven zonder aardgas en aardolie in 2023.
30-09-2023
Tunnelplan 238
Leven zonder aardgas en aardolie in 2023.
Resultaten van september 2023.
31-08-2023
Tunnelplan 237
Leven zonder aardgas en aardolie in 2023.
31-07-2023
Tunnelplan 236
Leven zonder aardgas en aardolie in 2023.
30-06-2023
Tunnelplan 235
Leven zonder aardgas en aardolie in 2023.
31-05-2023
Tunnelplan 234
Leven zonder aardgas en aardolie in 2023.
30-04-2023
Tunnelplan 233
Leven zonder aardgas en aardolie in 2023.
Voor iedereen stroom van zonnepanelen (handleiding en kosten)
31-03-2023
Tunnelplan 232
Leven zonder aardgas en aardolie in 2023.
Voor iedereen stroom van zonnepanelen (handleiding en kosten)
28-02-2023
Tunnelplan 231
Leven zonder aardgas en aardolie in 2023.
Voor iedereen stroom van zonnepanelen (handleiding en kosten)
31-01-2023
Tunnelplan 230
Leven zonder aardgas en aardolie in 2023.
Voor iedereen stroom van zonnepanelen (handleiding en kosten)
29-12-2022
Tunnelplan 229
Leven zonder aardgas en aardolie in 2022.
01-12-2022
Tunnelplan 228
Leven zonder aardgas en aardolie in 2022.
01-11-2022
Tunnelplan 227
Leven zonder aardgas en aardolie in 2022.
01-10-2022
Tunnelplan 226
Leven zonder aardgas en aardolie in 2022.
Resultaten van september 2022.
01-09-2022
Tunnelplan 225
Leven zonder aardgas en aardolie in 2022.
01-08-2022
Tunnelplan 224
Leven zonder aardgas en aardolie in 2022.
01-07-2022
Tunnelplan 223
Leven zonder aardgas en aardolie in 2022.
01-06-2022
Tunnelplan 222
Leven zonder aardgas en aardolie in 2022.
01-05-2022
Tunnelplan 221
Leven zonder aardgas en aardolie in 2022.
01-04-2022
Tunnelplan 220
Leven zonder aardgas en aardolie in 2022.
01-03-2022
Tunnelplan 219
Leven zonder aardgas en aardolie in 2022.
01-02-2022
Tunnelplan 218
Leven zonder aardgas en aardolie in 2022.
31-12-2021
Tunnelplan 217
Leven zonder aardgas en aardolie in 2021.
01-12-2021
Tunnelplan 216
Leven zonder aardgas en aardolie in 2021.
01-11-2021
Tunnelplan 215
Leven zonder aardgas en aardolie in 2021.
01-10-2021
Tunnelplan 214
Leven zonder aardgas en aardolie in 2021.
Resultaten van september 2021.
01-09-2021
Tunnelplan 213
Leven zonder aardgas en aardolie in 2021.
01-08-2021
Tunnelplan 212
Leven zonder aardgas en aardolie in 2021.
01-07-2021
Tunnelplan 211
Leven zonder aardgas en aardolie in 2021.
02-06-2021
Tunnelplan 210
Leven zonder aardgas en aardolie in 2021.
18-05-2021
Tunnelplan 209
Leven zonder aardgas en aardolie in 2021.
10-04-2021
Tunnelplan 208
Zonder aardgas en aardolie in 2021.
10-03-2021
Tunnelplan 207
Zonder aardgas en aardolie in 2021.
10-02-2021
Tunnelplan 206
Zonder aardgas en aardolie in 2021.
20-01-2021
Tunnelplan 205
Van 't gas af in 2020.
04-12-2020
Tunnelplan 204
Van 't gas af in 2020.
01-12-2020
Tunnelplan 203
Van 't gas af in 2020.
Resultaat tot en met november 2020.
01-11-2020
Tunnelplan 202
Van 't gas af in 2020.
Resultaat tot en met oktober 2020.
10-10-2020
Tunnelplan 201
Van 't gas af in 2020.
Resultaat tot en met september 2020.
10-09-2020
Tunnelplan 200
Van 't gas af in 2020.
Resultaat tot en met augustus 2020.
29-08-2020
Tunnelplan 199
Tunnel nu 5 jaar open.
https://www.rtvoost.nl/nieuws/334657/Vijf-jaar-Salland-Twentetunnel-die-eigenlijk-Leo-ten-Brinke-Tunnel-had-moeten-heten
10-08-2020
Tunnelplan 198
Van 't gas af in 2020.
Resultaat tot en met juli 2020.
10-07-2020
Tunnelplan 197
Van 't gas af in 2020.
Resultaat tot en met juni 2020.
10-06-2020
Tunnelplan 196
Van 't gas af in 2020.
Resultaat tot en met mei 2020.
09-05-2020
Tunnelplan 195
Van 't gas af in 2020.
Resultaat tot en met april 2020.
09-04-2020
Tunnelplan 194
Van 't gas af in 2020.
Resultaat tot en met maart 2020.
26-03-2020
Tunnelplan 193
Van 't gas af in 2020.
Hoe wordt je aardgasloos en aardolieloos in 2020.
29-08-2019
Tunnelplan 192
Groene Opslag in Nijverdal.
A35
Binnenkort wordt er begonnen aan de nieuwe A35 van Wierden naar Nijverdal. Het verkeer kan dan met 100 km per uur richting Nijverdal rijden en komt dan door de tunnel met een snelheid van 80 km per uur. Over het traject van Nijverdal naar Raalte wordt nog nagedacht. Een logische variant is om de A35 die 2x2 rijstroken krijgt door te trekken in het Ravijn naast de spoorbaan. De spoorbaan zal ook dubbel worden.
Het
Ravijn bassin.
Voor trein en
autoweg is een nieuwe fundatie nodig
en mijn idee is om deze fundatie uit te voeren als een dichte bak met een hoogte
van 1,5 meter een breedte van 40 meter en een lengte van 850 meter (van
tunneluitgang tot Klinkenbeltweg). In dit bassin kan dan 50.000 m³ regenwater.
Op de schets is linksboven een doorsnede van de tunnel te zien en rechtsboven
de weg , het dubbele spoor en het water bassin “het Ravijn”. Tussen
spoor en weg is ruimte voor een duurzaamheidsscherm van 4 meter met
zonnepanelen.
Het
Paarse Poort bassin.
Daar waar nu
de parkeerplaats is bij de Paarse
Poort komt ook een bassin met een regenwater inhoud van 50.000 m³ . Op dit
bassin is plaats voor een grote parkeerplaats
met zonnepanelen waar gratis elektrische auto’s kunnen parkeren en
opladen. Van hieruit kunnen de bezoekers met kleine e-cars en e-bikes het mooie
natuurgebied verkennen.
Groene
opslag Nijverdal.
Wat is nu de
groene opslag? Het hoogteverschil
tussen het Paarse Poort bassin en het Ravijn bassin is ongeveer 25 meter. De
twee bassins zijn met elkaar verbonden door een grote waterbuis en een
waterturbine. In de nacht zal het Paarse Poort bassin leeglopen en het water de
turbine aandrijven. Met een generator wordt dan een vermogen van 3000 kWh per
nacht of 1 miljoen kWh per jaar opgewekt.
Om het Paarse
Poort bassin overdag te vullen vanuit het Ravijn bassin wordt naast de turbine
een waterpomp opgestart die voor de 50.000 m³ water ongeveer 3500 kWh per dag
nodig heeft. Deze elektriciteit komt van de zonnepanelen (duurzaamheidsscherm)
in het ravijn. Dit zijn 4 x 850/1,7 =2000 panelen of 480.000 kWh per jaar .
Verder zijn de parkeerplaatsen bij de Paarse Poort voorzien van zonnepanelen 2400
panelen of 580.000 kWh per jaar.
Er
is dan elke nacht 3000 kWh zonnestroom beschikbaar.
Harry Olthof
28-08-2019
excl.
Nachtturbines https://www.tunnelplan.nl/tunnelplan.htm
https://www.kaw.nl/actueel/masssilo-transitie-naar-co2-neutraal/
18-10-2018
Tunnelplan 191
Nachtturbine in Nijverdal.
Mijn idee om
hoge windturbines toch geaccepteerd te krijgen in de gemeente Hellendoorn.
Nodig zijn
minimaal 20 windturbines om te voorzien in de behoefte, maar als bij elk plan
een protest komt omdat deze zichtbaar zijn aan de horizon, komt er niet een.
Het idee is om
de windturbine uit te voeren met een uitschuifbare mast, dit is een vaak
toegepaste techniek bij bv torenkranen, met simpele lieren.
In de
avond.
Wanneer het 's
avonds schemer wordt schuift de vakwerk mast uit en start de windturbine
automatisch.
Deze is in het
donker niet zichtbaar, vogels en ander dieren worden niet verstoord.
Geen
slagschaduw.
De vakwerkmast
is open en voelt weinig wind waardoor de constructie lichter uitgevoerd kan
worden.
Bij het
aanbreken van de dag.
Na een nacht
elektriciteit productie wordt in de loop van de morgen de molen stopgezet en
staan de wieken stil in een vaste positie.
Hierna schuift
de mast automatisch terug in de uitgangspositie. Makkelijk voor onderhoud en
reinigen.
Omdat de
wieken voorzien van de achtergrond camouflage tekening, niet draaien en in een
vaste stand/richting staan, zijn ze haast niet zichtbaar in het landschap.
Geen
slagschaduw of horizonvervuiling.
We produceren
dan niet 24 uur maar wel 16 uur per etmaal.
Dit is veel
meer dan wanneer de molen helemaal niet geplaatst kan worden.
Combinatie
met een zonnepark.
De combinatie
van een zonnepark (overdag zonnestroom) en een windturbine ('s nachts
windstroom) is optimaal bij 1 verdeel station met stroomkabel.
Ik denk dat er
nu veel meer geschikte plaatsen voor nachtturbines in de gemeente Hellendoorn
zijn.
Eventueel op
of tegen de Heuvelrug.
Minimaal dus
24/16 x 20= 30 nachtturbines.
Voorstel
voor een wedstrijd.
Ontwerp een
print op de naar bovengerichte wiek bij stilstand waardoor deze opgaat in het
landschap, bijvoorbeeld een populier of juist misschien wel een
hoogspanningsmast!
08-09-2018
Tunnelplan 190
De Fietssnelweg F35 in Nijverdal.
De fietssnelweg F35 is een snelle, veilige en non-stop fietsverbinding van 62 kilometer van de Duitse grens naar Nijverdal.
30-06-2017
Tunnelplan 189
Cultuur in Centrum Nijverdal
Culturele evenementen in het
centrum van Nijverdal vragen om een plek die goed toegankelijk is en voorzien
van alle gemakken (beschutte zitplaatsen, verlichting en veiligheid).
Buitenaktiviteiten in het centrum
zijn erg afhankelijk van de weersomstandigheden. Vaak zijn de losse podia wel
overdekt maar de belangrijkste deelnemer, het publiek staat altijd in de regen
of in de fel brandende zon zonder schaduw.
Op 24 juni was dat weer pijnlijk
zichtbaar, vele gezellige koren op podia maar totaal geen publiek omdat het
regende als pijpestelen.
Maak een bruisend zonovergoten
Cultuur plein.
Waarvoor kan zo’n cultuurplein
gebruikt worden.
1.
Optredens en manifistaties vanaf een
groot overdekt podium.
2.
Warenmarkten, kunst en vlo markten.
3.
Parkeer en oplaadpunten voor fiets en
auto.
De plek is er al, de Markt in het
centrum tussen Maximastraat en Constantijnstraat.
Onder deze panelen is ruimte voor een gezellige waren of kunstmarkt waarbij de open ondersteunende frames voorzien zijn van vaste kramen. Deze kramen kunnen na een markt slim ingeklapt worden tot een zitgelegenheid bij een optreden op het podium. Bezoekers van een markt of een optreden staan/zitten dan altijd droog en beschut tegen zon.
Wanneer de kramen of zitbanken
ingeklapt zijn is er op een 8 meter breede strook plaats voor een groot aantal
overdekte fietsstallingen (met oplaat punten) en parkeerplaatsen voor auto’s.
De energie voor de oplaatpunten en verlichting komt van de zonnepanelen.
In verband met de gunstige ligging
van de Markt naar het zuiden geven de panelen het hele jaar door energie. Ook is
het cultuurplein direct na een warenmarkt beschikbaar omdat niet alle houten
kraampjes afgebroken en vervoerd moeten worden.
De panelen zorgen er
voor dat het geluid vanaf het podium goed gedempt wordt voor de omwonenden.
Dus
een bruisend zonovergoten Cultuur plein.
15-04-2017
Tunnelplan 188
Verbindingen
van Centrum Nijverdal - Paarse Poort - Avonturenpark
Om toeristen naar de gemeente
Hellendoorn te trekken en te behouden, moet er een goede infrastructuur zijn.
Wie gaan ze bezoeken en hoe komen
ze er:
1.
-
Centrum Nijverdal per auto, fiets of per trein.
2.
- Paarse Poort per auto of fiets.
3.
- Avonturenpark per auto of fiets.
Deze attracties worden voorzien van parkeerplaatsen voor auto en fiets (beschut onder zonnepanelen) waar overgestapt kan worden op een ander transport middel.
Elke
parkeerplaats is voorzien van een fietsverhuur unit en een pendelbus
aansluiting.
De bezoeker van de Paarse Poort kan bv. per auto komen en die daar dan gratis opladen.
Ook heeft hij de mogelijkheid per trein Nijverdal te bereiken om dan via het centrum op een gratis elektrische zelfrijdende pendelbus stappen of een fiets te pakken.
De zelfde mogelijkheden zijn ook bij het Avonturenpark/Landalpark aanwezig. Hier kunnen de toeristen ook op de pendelbus stappen en via de Ravijn Fly-Over en de Paarse Poort het bruisende centrum van Nijverdal bezoeken.
Van deze zelfrijdende pendelbus (rijd elk kwartier) kunnen ook Nijverdallers gebruik maken, omdat deze via het verzorgingshuis de Hoge Es en de mooie heide gebieden, het Buitencentrum aandoet.
Van parkeerplaats Centrum (Groen van Prinserenstraat) tot Paarse Poort in 5 minuten (1,5 km) en van Paarse Poort via Ravijn Fly-Over naar Avonturenpark 10 minuten (3 km).
Bij
de afrit van de A35 westelijk van Nijverdal de Paarse Poort en de oostelijke
afrit op het Lochter 3 komen ook overdekte parkeerplaatsen met fietsverhuur.
Investeringen.
Omdat alle parkeerplaatsen voorzien zijn van zonnepanelen brengen die elke dag van het jaar geld op. Verder kunnen op het al jaren braakliggend industrieterrein Lochter 3 een groot aantal demontabele zonnepanelen geplaatst worden.
Totaal zo’n 15 hectare. Wordt
toch een kavel verkocht dan verplicht zich de koper de panelen op het dak te
plaatsen en wordt eventueel eigenaar of heeft vruchtgebruik. Ook worden
zonnepanelen op de waterbergingen van het industrieterrein en voor de nieuwe A35
aangebracht, goed voor 6 hectare.
Aantal zonnepanelen.
Op de parkeerplaatsen
4 x 1000 = 4000 panelen en op Lochter 3 zo’n
56.000 panelen met een opbrengst van totaal 15.400.000
kWh.
Bij
60.000 panelen is de vermindering van de CO2 uitstoot ongeveer 9,2 kton.
(in Goor 37000 panelen, 9.500.000 kWh)
http://www.amelandenergie.nl/Informatie_memorandum_AEC.pdf
https://www.youtube.com/embed/x4RKn1e5UII?rel=0&showsearch=0&autoplay=1
25-03-2017
Tunnelplan 187
De Fietssnelweg F35 in Nijverdal.
De fietssnelweg F35 is een snelle, veilige en non-stop fietsverbinding van 62 kilometer van de Duitse grens naar Nijverdal.
05-12-2016
Tunnelplan 186
De bron van de Nijverdalse beek.
Bij het graven van het Ravijn door de Nijverdalse berg in 1880 ten behoeve van de spoorlijn Zwolle – Almelo is de bron van de Nijverdalse beek vervallen. Deze beek volgde toen de loop van het huidige spoortrace richting het riviertje de Regge.
Tijd om de loop van dit verdwenen kabbelende beekje te herstellen door achter het zwembad in het Ravijn een wandel en fietsspiraal te bouwen. Dit bouwwerk met een diameter van 55 meter zorgt er voor dat de wandelaar in het Ravijn en de fietser op de fietssnelweg F35 gemakkelijk en zonder veel klimmen het Stut op kan.
Over een lengte van 600 meter wordt een hoogte verschil van 12 meter overbrugd met een comfortabel fietspad van 4 meter en een voetpad van 1,5 meter. Boven aangekomen met een prachtig uitzicht over Nijverdal heeft men de keus via een brug over het spoor en N35 richting Paarse Poort of richting Avonturen Park.
Naast het voetpad in de spiraal kan het beekje in een goot naar beneden kabbelen en via het Leo ten Brinkepark richting Regge stromen.
Kijk hier voor meer achtergrond informatie.
13-01-2016
Tunnelplan 185
Vooruit
kijken (na een terugblik).
In Tunnelplan 184 had ik al aangegeven dat er de komende jaren weer grote projecten in Nijverdal op stapel staan.
Hoe staat het met deze projecten.
In dit Tunnelplan 185
de A35/N35 van Wierden naar Nijverdal, het viaduct bij de Boersingel en het viaduct over de Baron van Sternbachlaan.
Dodelijke ongevallen, overlast van de bouw, onzekerheid
wanneer wordt beslist.
Enige opmerkingen die ik in de zaal om mij heen hoorde
tijdens de toelichting van de stuurgroep “ Verkenning N35 Nijverdal Wierden”
op 9 juli 2012 in Wierden.
De druk bezochte informatie avond (zie ook Tunnelplan
145) gaf mij toen al de indruk dat het niet alleen om kosten ging maar ook om
bewoners die onzekerheid kregen door de vage voorstellen.
Met de oprichting van de Stichting Bewonersbelangen N35
Wierden begin 2013 kwam er een alternatief plan dat deels door het
waterwingebied van Vitens zou lopen en vele huizen in de buurtschap De Huurne
zou sparen, de Noordelijke variant.
Hierna organiseerde de stuurgroep een middag (4-3-2013) om
het alternatief te beoordelen en waarbij ik ook uitgenodigd was om de Bond
waarvoor ik fiets te vertegenwoordigen. Logisch dat er enkele gefronste
wenkbrauwen waren omdat het toch over de N35 ging.
Al
snel werd het duidelijk dat een tracé door
het waterwingebied onbespreekbaar was en het betrekken van de fietssnelweg F35
bij de plannen een bijzaak leek.
Een
artikel in de Tubantia juni 2013 met de kop "Omwonenden N35 zijn Vitens
beu" liet zien dat de strijd nog niet gestreden was en er misschien toch
nog creatieve mogelijkheden waren. Tijdens een bijeenkomst met buurtbewoners in
juli 2013 gaven de gedeputeerde van Overijssel Gerrit Jan Kok en wethouder Hans
Bekke aan dat de Noord variant serieus wordt overwogen en waarna het besluit van
de N35 een jaar uitgesteld werd.
Intussen
leek een Noord variant N35 voor andere partijen ook interessant te worden, zowel
voor de Natuur organisaties als de betrokkenen bij de F35.
Het
meeliften van de F35 met de nieuwe N35 zou bij een Noord variant de mogelijkheid
geven deze fietssnelweg op de oude weg te plannen en er volgens mijn plan van
januari 2014 er zelfs een F35+ van te maken waardoor een reistijd van 25 minuten
van Nijverdal naar Almelo op de fiets mogelijk is.
Alle moeite werd beloond op donderdag 3 juli in Zuna toen de stuurgroep aangaf de voorkeur uit te spreken voor de N35 Noord met de fietssnelweg op de oude weg en dit advies zal geven aan de minister van Infrastructuur & Milieu.
In maart 2015 is de verkenning afgerond en besluit de
minister voor de N35-Noord variant met ongelijkvloerse oplossingen.
Op 15 oktober 2015 organiseert Rijkswaterstaat een
inloopbijeenkomst over het milieueffectrapport MER waar aangegeven werd hoe het
trace gepland was.
De voorlichter gaf aan dat de N35 begrenst wordt door de spoorlijn in het noorden en het industrieterrein Lochter in het zuiden en dat daar niet van afgeweken kan worden.
Binnen deze grenzen is het natuurlijk moeilijk een volwaardig viaduct te plannen bij de Burgemeester Boersingel. Vooral omdat alle verkeer van Nijverdal, de Kruidenwijk en Rijssen via de rotonde in de Boersingel op de N35 richting Zwolle en Almelo moet rijden. Kijk ook hier.
Een goede reden meer voor een F35 trace aan de
zuidzijde waardoor een opwaardering (betere verkoopstatus) van de uit te geven
kavels .Belangrijk ook voor de planning van de nieuwe 2x2 N35 bijvoorbeeld.
Het ecoduct met groene uitloop is niet voor niets
verplaatst van Wierdens grondgebied naar het industrieterrein Lochter 3.
(volgende keer Tunnelplan 186
Wat is de status van de fietssnelweg F35 )
31-10-2015
Tunnelplan 184
Tunnel
klaar, niets meer te doen, of ???
Nu de tunnel vol in gebruik is zou je kunnen zeggen dat de website Tunnelplan.nl ook geen nieuws meer te melden heeft. Maar niets is minder waar.
De komende jaren zijn er weer grote projecten in Nijverdal.
1. De A35/N35 (2x2 rijbanen) van Wierden naar Nijverdal.
Begonnen in 2007, zie Tunnelplan 28, 34, 145 en 169.
2. Het viaduct op de kruising van de Boersingel met de N35, voorzien van op en afritten.
Zie Tunnelplan 170
3. Het viaduct over de Baron van Sternbachlaan (zonder op of afritten).
Begonnen in 2011 zie Tunnelplan 128 en 170
4. De Fietssnelweg F35 van de Eversbergweg tot Wierden.
Begonnen in 2011 zie Tunnelplan 135, 140, 164, 166 en 178
http://hellendoorn.fietsersbond.nl/sites/default/files/zienswijze_fietsersbond_over_het_atb_en_mir_n35.pdf
5. Nieuwe fietsbrug over de Regge.
Begonnen in 2011, zie Tunnelplan 132, 150 en 157
6. De herinrichting van de Grotestraat.
7. De N35 van Dalzicht naar Haarle.
8. De Fietssnelweg F35 van het Ravijn naar de Paarse Poort.
Begonnen in 2010, zie Tunnelplan 103, 153 en 175
Allemaal projecten waar de plaatselijke politiek zich op kan vastbijten of (zoals we al jaren zien) omheen kan draaien.
Eens kijken hoe de burgerparticipatie in praktijk gebracht wordt.
26-09-2015
Tunnelplan 183
Tunnel
open, weddenschap gewonnen.
In 2013 heb ik voor de grap met de plaatselijke voorlichter van Rijkswaterstaat, Jim van Wingerden een weddenschap afgesloten om een goede fles wijn, dat de verkeerstunnel in 2014 niet open zou gaan voor auto's.
Omdat alle werkzaamheden geheel volgens planning verliepen was hij er van overtuigd dat de feestelijke opening het einde van dat jaar zou plaats vinden. Ook de mededeling van burgemeester Raven eind 2014 dat de opening zeker in december zou zijn gaf mij koude voeten en heb ik toen een fles wijn aangeschaft.
Maar
alleen een fles wijn voor al die bouwjaren leek mij toch iets te weinig en als
aandenken en afsluiting van dit grote bouw project heb ik toen ook een 3d
geprinte wijnfleshouder gemaakt. (zie http://www.thingiverse.com/thing:492497 )
Alweer
een jaar later is de tunnel dan toch in augustus 2015 feestelijk geopend en
afgelopen vrijdag zijn de verdiende flessen rode wijn uitgewisseld voor het
laatst zichtbare deel van de jarenlange tunnelbouw, de directiekeet van
Rijkswaterstaat en Pro Rail achter het Nijverdalse station.
Ook
worden door Rijkswaterstaat de laatste werkzaamheden aan de tunnel afgewerkt
(niet te vergeten een goede oplossing voor het trillingprobleem bij de bewoners
van de Piet Heinweg / Bouwmeesterstraat en een schadeclaim van de gemeente
Hellendoorn).
Mooi
zijn ook de tientallen positieve reacties over de foto tentoonstelling “van
bierviltje tot tunnel” in de hal van het Huis van Cultuur en Bestuur die
te bekijken is tot eind oktober en zelfs nog aangevuld wordt met 4 meter extra
foto materiaal.
En
het allermooiste is natuurlijk dat de tunnel nu al 28 dagen zonder calamiteiten
of ongelukken
in gebruik is.
Tunnelplan 182
Foto
tentoonstelling.
Al weer een jaar geleden, in augustus 2014, zijn Emile en ik begonnen een foto tentoonstelling te maken over de historie en de bouw van de tunnel onder Nijverdal.
Deze tentoonstelling zou dan tijdens de openingsweek in december 2014 te zien zijn in het Huis van Cultuur en Bestuur in Nijverdal.
Maar
eind november werd het duidelijk dat software problemen de opening van de tunnel
zou vertragen.
Achter de schermen bleven we echter foto's uit te zoeken, een gigantische klus.
In 2004 ben ik begonnen op 17 locaties in de 4 windrichtingen, elk half jaar, foto's te maken langs het trace en dat zijn tot nu toe zo'n 1500 stuks.
Daarbij komen nog eens 9000 foto's gemaakt op mijn fietsrondje om het combiplan (Dalzicht tot de Boersingel) van 17 kilometer. Meestal elke week op woensdag en op zaterdag.
Dit fietsrondje is nog steeds mogelijk sinds 2004.( beschrijving http://www.tunnelplan.nl/fiets.htm )
Dan is er ook nog het foto archief van wijlen fotograaf Jeu Geenen, die ik vanaf negatieven (6000 stuks) van fotorolletjes heb ingescand en het leven in Nijverdal in de jaren 1968 tot 1976 subliem weergeven.
De foto tentoonstelling laat een aantal prachtige foto's hiervan zien waarop Leo ten Brinke en een groot aantal Nijverdallers uit die tijd afgebeeld staan.
Onder de Studio Pub bezoekers vond ik mijzelf ook een paar jaar geleden.
Ook zijn de foto's van Emile gebruikt die hij in opdracht van Rijkswaterstaat sinds 2009 gemaakt heeft en het bouwproces tot in de details weergeeft.
Om al het beeldmateriaal te comprimeren naar een overzichtelijke hoeveelheid foto's was een hele klus.
Voorop stond elke keer de mensen achter dit project (van betonvlechter tot wethouder) goed in beeld te krijgen.
Emile vanuit de bouwput en ik van een positie over de beschermende schutting van het combiplan.
Toen ik vanmiddag even stiekem in de hal van het Huis van Cultuur en Bestuur ging zitten, kon je merken dat er niet alleen interesse was voor de foto's maar ook dat er vele verhalen los kwamen over de voorbereidingstijd en het bouwproces. Opa's die hun kleinkinderen in geuren en kleuren vertelden wat en wie er op de foto's staan.
En dat is denk ik ook de opzet van deze foto tentoonstelling geweest, doorvertellen wat er allemaal in Nijverdal de afgelopen jaren onder de grond gestopt is.
Ik mag dan ook hopen dat de foto's na deze tentoonstelling niet in een stoffig magazijn komen te liggen maar ergens anders een nuttige bestemming krijgen.
Een bloemenhulde van Leo ten Brinke.
15-07-2015
Tunnelplan 181
Openingsdatum 29 augustus.
Eindelijk
kan Rijkswaterstaat zeggen wanneer de Nijverdalse tunnel geopend wordt.
Op
zaterdag 29 augustus, precies 263 dagen na de laatste officiële openstelling
van 11 december 2014 kan het autoverkeer door de tunnel (zoals al voorspeld in
Tunnelplan 180).
Aan
beide zijden van het Combiplan Nijverdal worden dan de toeritten aangepast (bij
Dalzicht gaan de hekken weg en bij Mc Donalds wordt het asfalt aangepast in de
nacht voor de opening).
Ook
in het Hellendoorns Huis van Cultuur en Bestuur moet burgemeester Raven niet
meer om de hete brij heen draaien (wat een opluchting).
Gelukkig
werken de systemen nu en is er en goede verbinding tussen het schakelstation
Nijverdal aan de Joncheerelaan en de landelijke centrale van Rijkswaterstaat in
Wolfheze.
Op zaterdag 27 juni kon ik een eerste controle uitvoeren. Rijkswaterstaat gunde mij een kijkje in de centrale Nijverdal aan de Joncheerelaan. Om 9:00 uur 's morgens belde ik aan bij de poort van de Hulpverleningsweg West aan de Joncheerelaan.
De
verbinding met Wolfheze kwam direct tot stand en een vriendelijke operator vroeg
naar mijn wensen. Dat ik een afspraak had wist hij niet omdat er volgens hem
niemand van Rijkswaterstaat in de Nijverdalse centrale was.
Wel
vertelde hij mij dat er veel activiteit was in en om de tunnel in verband met de
Tunnelloop die 's middags gehouden werd.
Even later werd de poort geopend en kon ik de kleine controlekamer bekijken. Een kleine kopie van wat ik in Wolfheze al gezien had (zie Tunnelplan 168). Ik kreeg uitleg over de werking van de veiligheidssystemen en kon via een groot aantal camera's goed zien hoe de voorbereiding op de Tunnelloop verliep.
Een
tweede desk was voor de aannemer die het onderhoud voor de komende jaren heeft
en zo in het systeem kan inpluggen.
Volgens
Rijkswaterstaat wordt de tunnel opengesteld op zaterdag 29 augustus en ik denk
dat dan de officiële opening wel eens op donderdag of vrijdag zal zijn omdat
een opening altijd op een werkdag zal vallen.
Misschien
kan Willem dan ook wel.
Voor
de Nijverdallers barst het openingsfeest een paar dagen later los op vrijdag 11
september in de bruisende feesttent op de markt.
Nieuwsgierig
wat de meerkosten zijn geweest en zou dit nu het einde betekenen van het
schrijven van meer dan 180 Tunnelplannen ?????????
20-06-2015
Tunnelplan 180
Planning Rijkswaterstaat miserabel.
Rijkswaterstaat
kan nog niet zeggen wanneer de Nijverdalse tunnel geopend wordt.
Ook in het
Hellendoornse Huis van Cultuur en Bestuur tast men nog in het duister als men de
woorden van burgemeester Raven moet geloven, die afgelopen woensdag in de
Commissie Grondgebied vertelde:
“ Kon ik maar iets
zeggen, want dan had ik dat kunnen vertellen, maar dat kan ik inderdaad dus
niet, dat heeft alles met Rijkswaterstaat te maken. Uitgangspunt is eind
augustus, begin september”
Met deze
woorden wordt het eventueel dus zaterdag 29 augustus of zaterdag 5 september,
deze data zetten we nu maar in de agenda.
Toch maar weer 263 dagen na de laatste “ officiële” openingsdag van vorig jaar.
Bij het
terugkijken in mijn fotoarchief kwam ik deze foto tegen op de plek van de Baron
van Sternbachlaan uit het jaar 2009 waar nog sprake was van de opening in 2013.
Dus al 2 jaar
vertraging bij 4 jaar bouwtijd..
De treinverbinding is wel op tijd geopend en binnenkort gaat er zelfs een moderne elektrische sneltrein type FLIRT 3 rijden van de betrouwbare leverancier Stadler uit Zwitserland.
14-05-2015
Tunnelplan 179
Wijntunnel Nijverdal
Op 13-05-2015 lezen we in het dagblad Tubantia dat de Gemeente Hellendoorn een schadeclaim wil indienen bij Rijkswaterstaat van meer dan 1 miljoen euro in verband met de uitstelling van de opening van de tunnel.
Vreemd dat Hellendoorn nu wel weet wat de kosten zijn en ik op mijn WOB vraag " Een inzicht van de gemaakte kosten (direct en indirect) door de gemeente Hellendoorn na 10 december 2014 m.b.t. de Salland Twente tunnel" geen antwoord gekregen heb.
Voor mijzelf kan ik ook wel een sommetje maken.
a. De website tunnelplan een jaar langer bijhouden en op het internet laten
staan € 450.
b. Wekelijks 2x 17 km langs het combi plan (km €530 + uren €2600) €3130.
c. Bezoek RWS Wolfheze/Nijverdal/Arnhem € 400.
d. Bezoeken andere tunnels in Nederland en Duitsland €1850.
e. Vervolgen Raad en Commissie vergaderingen € 200.
f. Computer, kopieer en fotoapparatuur (afschrijving) € 450.
Totaal €6480,-
Misschien kan een deel van dit miljoen hieraan besteed worden.
Volgens mij heb ik meer zekerheid op een paar goede flessen wijn, gewonnen uit
de weddenschappen (voorlichter RWS en directie aannemer) over de datum van de
opening van de tunnel. Het persbericht van RWS dat de opening misschien in
augustus of in september plaatsvindt, geeft ook de mogelijkheid nog een paar
flessen wijn te verdienen.
Wijntunnel.
Wanneer de zuidelijke tunnelbuis niet geopend kan worden, zou er een prachtige
wijnkelder kunnen ontstaan zoals die ook te vinden is in het buitenland.
In Moldavië staat de grootste wijntunnel ter wereld. Zó groot zelfs dat je er niet te voet wordt rondgeleid, maar met een auto. Een bord naast de ingang geeft aan dat de maximum snelheid vijf kilometer per uur is. Niet dat iemand zich eraan houdt, want anders kom je nooit door de 55 kilometer (!) lange wijnkelder heen.
Bij het nameten van de Nijverdalse zuidelijke tunnelbuis ( in de breedte kunnen
meerdere wijnrekken geplaatst worden met tussenpaden) kwam ik tot een vreemde
ontdekking.
De tunnelbuis blijkt 6 centimeter smaller te zijn, voor het auto verkeer niet een groot probleem, maar het scheelt toch al gauw een paar duizend flessen wijn.
Hopelijk is dit probleem dan ook opgelost voor de officiële opening eind
november.