12-12-2024
Nieuwe ontwikkelingen op en om het station
-
Infra structuur.
- Woningbouw.
Hier
een filmpje vanuit een trein door de Leo ten Brinke Tunnel (maart
2013) Hier een filmpje vanuit
de werktrein. Bouw
van 2004 tot 2013.
Aan de noordzijde is sprake van een 1:15 wissel (80 km/h afbuigend), aan de
zuidzijde een symmetrisch 1:20 wissel (100 km/h beide standen).
De fysieke perronlengte is als 186m aangegeven (aan de noordzijde zijn de seinen
30m ervandaan, aan de zuidzijde 409m).
Zie
ook aanbesteding
07 april 2012
Presentatie op 6 maart 2012
Noord en Zuid
17-12-2010
Spoormotie Zwolle-Enschede
In de Tweede Kamer is gisteren een motie
aangenomen van de kamerleden Slob (Christen Unie) en De Rouwe (CDA). Deze
motie heeft als doel om gelijktijdig met de MIRT-verkenningen van de N35 voor
Wythmen-Nijverdal en Nijverdal-Wierden de opwaardering van het spoor mee te
nemen. Één en ander als vervolg op een eerder aangenomen motie-Cramer c.s.
Jarenlang wordt er al aandacht gevraagd om de spoorverbinding
Wierden-Zwolle te verbeteren. Dit kan middels gedeeltelijke verdubbeling en
elektrificatie van het traject. Daarmee wordt bijvoorbeeld ook een
alternatief geboden aan reizigers vanaf Enschede naar de randstad op het
moment dat de Hanzelijn in 2012 klaar is en er problemen zijn met het spoor
bij Deventer. Er hoeft dan door NS niet van materiaal (diesel-elektrisch)
gewisseld te worden bij calamiteiten.
Het doet ook recht aan de groei die er in de afgelopen jaren (tot de
buitendienststelling in Nijverdal) op deze lijn te zien was. Na de 3 jaar
durende buitendienststelling in Nijverdal, waarbij uiterlijk december 2012 de
treinen weer dienen te rijden vanaf het naar het centrum verplaatste station,
kan daarmee een verdere groei gerealiseerd worden en is er bijvoorbeeld een
kwartierdienst tussen Enschede en Zwolle mogelijk.
Deze opwaardering is inmiddels opgenomen in de toekomstvisie van de regio
Twente en de realisatie ervan komt met het aannemen van deze motie in de
Tweede Kamer weer een stapje dichterbij.
Zie ook de raadsvergadering van 12 oktober.
Raadsvoorstel
Voorstel van 16 september 2010
Tuinen
van Nijverdal ??????? Zie de video
Oude
situatie
Klankbordgroep positief over schetsontwerp Stationsplein-Noord
11 december 2009
Gemeente gaat voor Groningse oplossing: fietsen onder de grond
Afgelopen week heeft de gemeente haar schetsontwerp voor het
Stationsplein-Noord voorgelegd aan een klankbordgroep van ongeveer 30
mensen. Deze klankbordgroep is geformeerd na de informatieavond over De
Strip van afgelopen maand.
Schetsontwerp stationsplein-noord
In het schetsontwerp heeft de gemeente haar visie op de stationsplein
neergelegd. Eén van de grootste knelpunten bij een station is het grote
aantal fietsen en de rommelige aanblik die dit geeft. Door het hoogteverschil
tussen de tunnelwand van het station en het terrein waar het stationsplein
moet komen is het mogelijk om relatief eenvoudig een bewaakte fietsenstalling
onder de grond te maken (waarbij Groningen en Zutphen als voorbeeld hebben
gediend). Onderdeel van het stationsplein vormt ook een parkeerterrein van 100
auto’s, het busstation, de verbinding tussen de Oranjestraat en de G. van de
Muelenweg. Daarnaast is er ruimte gecreëerd voor waterberging door wadi’s
voor het water van de tunnel en een groene invulling van het terrein rond de
voorzieningen. Ook de aanleg van de fietssnelweg is opgenomen in het
schetsontwerp. Voor de toekomst is er nog ruimte voor een aantal gebouwen.
Reactie wethouder Paalman
Wethouder Wilma Paalman is erg tevreden over de eerste reacties over het
schetsontwerp. Het oordeel van de klankbordgroep over het geheel was heel
positief. Natuurlijk zijn er nog wel diverse opmerkingen gemaakt, zoals
bijvoorbeeld de wens om het water niet alleen te bergen via wadi’s, maar het
water ook permanent zichtbaar te maken. Ook is er aandacht gevraagd voor een
goede ontsluiting op de G. van de Muelenweg.
Alle opmerkingen worden de komende weken beoordeeld en verwerkt, ook vindt er
overleg plaats met ProRail, NS en andere betrokkenen. Er wordt ook nog een
aparte klankbordgroep geformeerd.
Het schetsontwerp is op deze
website geplaatst en reacties kunnen worden gestuurd naar m.van.cruijningen@hellendoorn.nl.
Verplaatsing station naar centrum van Nijverdal
De aanleg van het stationsplein-noord is een direct gevolg van de geslaagde
lobby om het Nijverdalse station te verplaatsen naar het centrum en vormt een
onderdeel van het combiplan Nijverdal. De verplaatsing van het station wordt
betaald door het Rijk (4 miljoen), de Provincie (4 miljoen), de Regio (2
miljoen) en de gemeente Hellendoorn (2,5 miljoen). Onderdeel van de
verplaatsing vormt tevens de afspraak dat de gemeente 2 miljoen investeert in
een nieuw stationsplein-noord.
Voordelen van de verplaatsing zijn de centralere ligging en betere
bereikbaarheid, grotere sociale veiligheid en de kans om het nieuwe
stationsgebied te ontwikkelen tot een ruimtelijk scharnierpunt in dit deel van
het centrum.
Verdere procedure
De gemeente Hellendoorn gaat ervan uit dat in februari een volgende versie van
het ontwerp kan worden gepresenteerd. Op dit moment wordt er vanuit gegaan dat
voor de financiering van het stationsplein gebruik wordt gemaakt van bestaande
budgetten van de gemeente en aanvullende gelden van andere partijen, zoals
bijvoorbeeld een bijdrage van ProRail en de Regio in de uitbreiding van het
aantal fietsenstallingen. Op verzoek van ProRail wordt namelijk het aantal
fietsenstallingsplaatsen uitgebreid van 768 naar 1428.
Hieronder een tekening van het nieuwe station Nijverdal Centraal.
november 2009
Hieronder een tekening van het nieuwe station Nijverdal.
Links loopt de Meyboomstraat met tunnelingang oost en rechts de van der
Muelenweg.
Het voet-(fiets)pad dat rechts scheef over het spoor en de rijksweg 35 loopt
volgt het vroegere trace van de spoorlijn Hellendoorn-Neede.
Vanaf dit pad is er toegang via trappen naar de twee perrons.
In het midden is de toegang via een loopbrug met trappen met een lift en ook
vanaf de van der Muelenweg.
september 2008
Nijverdal Oost, West of misschien wel Centraal,
ondergronds?
Station
Centraal wat is mogelijk
Verlenging
tunnel RTV-Hellendoorn.
Station West
(video TV-Oost) klik hier.......
Station
Centraal (geluidfragment TV-Oost) klik hier...
Station
Centraal (video TV-Oost) klik hier....
Station Centraal
(geluidfragment TV-Oost) klik hier....
Mening van de
treingebruikers (geluidfragment TV-Oost) klik hier....
De
trein komt altijd te laat.
Kijk
hier naar Almelo Verdiept Filmpje
van Pro Rail.
ROVER
Extra geld voor treinverkeer over de grens
vrijdag 02 januari 2009 | 18:00 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag
03 januari 2009 | 18:11
De trein van Enschede naar Münster. Archieffoto: Gerard Hassing
ENSCHEDE - Twente moet snel een plan maken om de reistijd
op de treinverbinding vanuit Enschede naar Münster en Dortmund te 'bekorten.'
Verder zou deze spoorverbinding moeten worden doorgetrokken naar Hengelo en
uiteindelijk Almelo (en station
Nijverdal Centraal als eindbestemming).
Zodat ook station Enschede Drienerlo in de route is
opgenomen waarvan veel Duitse studenten van de Universiteit Twente profiteren.CDA-Tweede
Kamerlid Pieter Omtzigt uit Hengelo roept regio en provincie Overijssel op om
hierover in overleg te gaan met de Duitse autoriteiten. Het CDA maakte zich
sterk in de Kamer voor meer geld in het Infrastructuurfonds van het rijk, na
een lobby van de christendemocraten vanuit Twente.Kort voor kerst nam de Kamer
een voorstel aan van CDA en ChristenUnie om twintig miljoen euro extra toe te
voegen aan dit fonds voor grensoverschrijdende treinverbindingen. De Twentse
projecten worden daarbij specifiek genoemd. Regio en provincie moeten zelf ook
bijdragen aan eventuele maatregelen. Maar allereerst moet er een plan van
aanpak komen. " Het zou mooi zijn als er snel een proefproject komt, om
te kijken of het kan" , aldus Omtzigt.
Raadsbesluit
(13-07-2008)
TUNNELPLAN 61
Station Nijverdal-Centraal.
Nu de financiering van de verplaatsing van het nieuwe
station rond is, kunnen de
plannenmakers aan het werk.
Het nieuwe station Nijverdal-Centraal krijgt geen
eilandperron in het midden maar twee afzonderlijke perrons.
Deze perrons zijn dan bereikbaar via loopbruggen, trappen
en liften vanaf alle richtingen.
Dit zou al een mooie basis kunnen zijn voor een
gedeeltelijke overkapping van het station, vooral aan het begin van de
tunnelopening.
In het zuiden van Nederland zijn hiervan voorbeelden te
zien.
Een uitdaging voor de plannenmakers hiervan iets moois te
maken dat past in het nieuwe centrum van Nijverdal.
Zie ook http://www.tunnelplan.nl
voor meer details.
19-06-2008
Het nieuwe station Nijverdal-Centraal
krijgt geen eilandperron in het midden maar twee afzonderlijke perrons
Hieronder de toekomstige plek van het station Nijverdal-Centraal.(januari
2008)
Richting Meiboomstraat.
Richting RK-kerk.
Richting Het Honk.
Richting Nijverdal ten Cate
Richting Rooie Dorp.
Kijk
naar de argumenten om het station te verplaatsen.
Meer details van het nieuwe station (april 2007).
Situatie in Dieren lijkt op Nijverdal (juni 2007)
PERSBERICHT
Hart van Dieren kost ruim 40 miljoen extra bij ongewijzigde plannen
De Stuurgroep Hart van Dieren heeft op 11 september 2007 bekend gemaakt dat
de plannen voor Hart van Dieren gewijzigd moeten worden, om in de toekomst een
financieel tekort te voorkomen. De huidige plannen passen niet bij de
beschikbare middelen van 107 miljoen euro. Worden ze ongewijzigd uitgevoerd, dan
zouden de kosten ruim 40 miljoen hoger uitvallen.Gezien de omvang van het tekort
zit er niets anders op dan de plannen voor Hart van Dieren aan te passen.
De eerste plannen van het station Nijverdal-Centraal achter
de RK-kerk in het centrum.
(verdiept maar nog niet ondergronds
kruising met het oude lijntje Hellendoorn-Neede).
december 2006.
De
sporen van Nijverdal in vroegere tijd.
De
sporen in Het Ravijn.
Station
Nijverdal Centraal.
Een logisch gevolg, ondergronds?
Je kunt je afvragen hoe bedrijven en overheden hun krachten
kunnen bundelen tot een innovatief idee dat samengroeit, tot een Centraal
Nijverdals station voor ieders nut.
Spelende met gedachten zie je dat er voor elke partij die
je in Nijverdal kunt bedenken er een “win - win” situatie ontstaat.
Gemeente Hellendoorn:
Gebaat bij een doorontwikkeld goed bereikbaar centrum met
uitstraling.
Rijkswaterstaat:
Een veilige N35 die goed doorstroomt door de tunnel en niet
te geïsoleerd ligt om te monitoren (controlekamer).
Koninklijke Nijverdal ten Cate:
Ligging en bereikbaarheid van een nieuw te bouwen
innovatief technologiecentrum met internationale uitstraling, waarbij nieuwe
technologieën als Geosynthetics en Advanced Composites zeker een plaats kunnen
vinden in de constructie en bouw.
Hegeman Nijverdal :
Een bouwbedrijf dat participeert in de bouw van megaprojecten
zoals de HSL en de Betuwe lijn.
NS en Pro-Rail:
Gebaat bij een veilig , onderhoudsarm, efficiënt en goed
bezocht station.
En dan zijn er natuurlijk de diverse kleinere bedrijven,
horeca en andere ondernemingen.
Kijk je naar de plek dan kan aan bijna alle wensen voldaan
worden waaronder ook bereikbaarheid voor de omliggende kernen en het parkeren.
Om over na te denken!!!
Arry, november 2006
Hierboven een ondergronds voorbeeld.
In Dieren hebben ze ook een probleem (trein
en autoweg).
Klick hier
Meerwaarde van station in centrum
TC/ Tubantia - 19 oktober 2006
NIJVERDAL - In de zomer van 2007 wordt duidelijk of de aanbesteding van
het combiplan voldoende voordeel oplevert om de tunnelbak onder de G. van der
Muelenweg te kunnen doortrekken. Als dat het geval is, heeft de gemeente
Hellendoorn nog een extra wens: een station in het centrum.
In de huidige plannen voor het verleggen van Rijksweg 35, waarvan het combiplan
een belangrijk onderdeel is, wordt uitgegaan van de bouw van een nieuw
NS-station iets ten noorden van de huidige perrons. Burgemeester en Wethouders
van Hellendoorn zien echter veel meer in een verplaatsing van het station naar
een plek ergens in de nabijheid van de rooms-katholieke Sint Antonius van Padua
parochie.
Wethouder W.M.H. Paalman-Vloedgraven van openbare ruimte en financiën geeft aan
dat een nieuw station op vrijwel de huidige plek straks wel heel erg geïsoleerd
komt te liggen en dit uit oogpunt van sociale veiligheid niet wenselijk is.
Het opschuiven van het station in de richting van de dorpskom draagt bij tot het
aantrekkelijker maken van het Nijverdalse centrum en past derhalve prima in het
centrumplan van de gemeente Hellendoorn. Zeker als de bouw van het station
gecombineerd kan worden met het realiseren van voorzieningen als een
fietsenverhuur, koffiecorner en bloemenwinkel in de directe omgeving.
Ondergronds
Het verplaatsen van het station betekent uiteraard dat het in de tunnelbak en
daarmee een stuk onder het maaiveld terecht komt. Projectleider P. van Heteren
van Rijkswaterstaat geeft aan dat de bouw van een ondergronds station
aanmerkelijk duurder is dan een station boven het maaiveld.
Rijkswaterstaat wil volgens Van Heteren alleen over een dergelijke verplaatsing
praten als de extra kosten binnen de plannen kunnen worden opgevangen dan wel
hiervoor aanvullende financiering wordt gevonden. Hoeveel die extra kosten
bedragen wil Van Heteren in het belang van de aanbesteding echter niet zeggen.
Hij benadrukt dat deze discussie pas echt gevoerd kan worden als de tunnelbak
onder de G. van der Muelenweg wordt doorgetrokken. Over de kosten hiervan houdt
hij eveneens de lippen stijf op elkaar.
Behalve Rijkswaterstaat staat ook spoorbeheerder ProRail niet direct te springen
om het station naar het centrum te verplaatsen. Projectleider A. Maijers wijst
hierbij niet zozeer op de financiële gevolgen, maar vooral op de
veiligheidsaspecten van een dergelijke operatie. Hij geeft aan dat er een veel
uitgebreider veiligheidsplan nodig is als de perrons inderdaad in de tunnelbak
komen te liggen.
In hoeverre dit technisch en financieel mogelijk is wordt pas volgend jaar
duidelijk, na de aanbesteding van de combitunnel.
(Leo ten Brinke Combinatie?)
Klick hier Tijdelijk station Nijverdal West.
Klick hier.
Vanaf Zwolle richting Nijverdal.
Rechts kerkhof, links zwembad achter tijdelijk station
Nijverdal West.
Zie
ook de tekening hier.
Verplaatsen station Nijverdal
nog niet geheel uit beeld
TC/ Tubantia - 23 juni 2006
Als het aan wethouder W.M.H. Paalman-Vloedgraven ligt is de verplaatsing van
het NS-station richting het centrum van Nijverdal
nog niet helemaal uit beeld. Bij een verlenging van de combitunnel richting het
station zijn wat haar betreft alle opties weer open.
De verplaatsing van het station naar het centrum van Nijverdal,
in combinatie met de aanleg van de combitunnel, bleek twee jaar geleden een
wensdroom van het toenmalige college van Burgemeester en Wethouders. Technisch
gezien was die verplaatsing te moeilijk en te duur, zo meende het college.
Paalman blijkt die verplaatsing níet uit haar hoofd te hebben gezet. Zij
zegt dat ze de locatie van het station opnieuw ter discussie zal stellen op het
moment dat de tunnelbak in oostelijke richting verlengd wordt. Daarvan is
overigens alleen sprake wanneer de aanbesteding van de combitunnel gunstig
uitpakt. Paalman is daar optimistisch over.
De locatie waar Rijkswaterstaat bij een verlenging van de tunnel het station
in de plannen heeft opgenomen ziet Paalman sowieso niet zitten. Dat is namelijk
aan de noordzijde van het spoor, terwijl het station nu aan de zuidzijde staat.
Een station aan de noordkant is juist vérder van het centrum, terwijl het de
inzet van Paalman is het station juist díchter naar het centrum te brengen.
Daarom geeft ze ook aan dat bij een verlenging van de tunnel voor wat betreft
de locatie van het station voor haar ‘alle opties weer open zijn’. ‘Als je
wilt verplaatsen’, zegt Paalman, ‘dan moet je het nú doen.’ Waarmee ze
nog maar eens aangeeft dat na de bouw van de combitunnel de plek van het station
voor vele decennia vastligt.
Meijboomstraat
Het eerdere idee voor de verplaatsing van het NS-station was een meer centrale
locatie tussen de Meijboomstraat en G. van der Muelenweg. In het voorontwerp
bestemmingsplan voor het tunneltracé werd dit ook zo aangeven.
Achterliggende gedachte was dat een station op zo’n nieuwe plek veel beter
bereikbaar is en het station daar veel beter kon worden gecombineerd met
voorzieningen als een koffiecorner, bloemenboetiek, rijwielhandel en
tijdschriftenkiosk. Nu is het station feitelijk niet veel meer dan een in- en
uitstapplaats van treinreizigers.
Volgens Paalman weet Rijkswaterstaat dat ze de locatie van het station
opnieuw ter discussie zal stellen bij de verlengde tunnel. ‘Rijkswaterstaat is
daartoe ook bereid’, aldus de wethouder.
In hoeverre dit technisch en financieel mogelijk is wordt pas volgend jaar
duidelijk, na de aanbesteding van de combitunnel.
(Leo ten Brinke Combinatie?)
TERUG