De bron van de Nijverdalse beek.
(Eigen Oogst Nijverdal 2016)
Bij het graven van het Ravijn door de Nijverdalse berg
in 1880 ten behoeve van de spoorlijn Zwolle – Almelo is de bron van de
Nijverdalse beek vervallen. Deze beek volgde toen de loop van het huidige
spoortrace richting het riviertje de Regge.
Tijd om de loop van dit verdwenen kabbelende beekje te
herstellen door achter het zwembad in het Ravijn een wandel en fietsspiraal te
bouwen. Dit bouwwerk met een diameter van 55 meter zorgt er voor dat de
wandelaar in het Ravijn en de fietser op de fietssnelweg F35 gemakkelijk en
zonder veel klimmen het Stut op kan.
Over een lengte van 600 meter wordt een hoogte verschil
van 12 meter overbrugd met een comfortabel fietspad van 4 meter en een voetpad
van 1,5 meter. Boven aangekomen met een prachtig uitzicht over Nijverdal heeft
men de keus via een brug over het spoor en N35 richting Paarse Poort of richting
Avonturen Park.
Naast het voetpad in de spiraal kan het beekje in een
goot naar beneden kabbelen en via het Leo ten Brinkepark
richting Regge stromen.
Rijkswaterstaat heeft hier al een tunnel en meerdere
viaducten en bruggen gebouwd en noemt die in vaktaal Kunstwerken.
De wandel en fietsspiraal kunnen we dus ook een
Kunstwerk noemen.
Door deze QR-code in te scannen met je mobile telefoon
(de app " QR code reader twmobile " )
krijg je meer achtergrond informatie.
Dit werk
(een stukje 3D Art) laat een simpele vorm zien.
Alle onderdelen van
dit werk zijn gemaakt met een 3D printer uit de mileu vriendelijke kunststof PLA
(vergelijkbaar met Lego steentjes) waarvan de mogelijkheden (ook op
artistiek gebied ) ongekend zijn.
http://www.thingiverse.com/thing:1836785
Harry
Olthof
Gevraagd en
ongevraagd advies.
www.tunnelplan.nl
Achtergrond van de fietssnelweg F35 van Gronau tot de Paarse Poort in Nijverdal.
19-02-2012
Tunnelplan
140
Fietssnelweg
F35 of fietsweg?
De
nieuwe fietssnelweg de F35, moet er voor zorgen dat er een vlotte verbinding
ontstaat naar de centrumgebieden waar de meeste mensen werken en wonen zo is te
lezen op de website van de Regio Twente.
Het
tracé van de F35 volgt tussen Nijverdal en Almelo de rijbaan van de Rijksweg
N35. Tussen Almelo en Enschede komt de F35 langs het spoor te liggen.
Startpunt
in Nijverdal zal ergens bij zwembad Het Ravijn of bij het bezoekerscentrum van
Staats Bosbeheer zijn.
De
fietssnelweg zal dan over de Piet Heinweg lopen (deze is de komende week al
afgesloten voor werkzaamheden) moet dan de Joncheerelaan gelijkvloers kruisen en
gaat dan via de Bouwmeesterstraat richting het station Nijverdal Centraal.
Over
de uitvoering van de Bouwmeesterstraat heeft de Hellendoornse politiek zich al
uitgesproken.
Na
het nieuwe stationsplein (een fietsknooppunt) zal de fietssnelweg via een
fietstunnel de van der Muelenweg kruisen richting het riviertje de Regge. Door
leerlingen van de scholengemeenschap Reggesteyn zijn al oplossingen onderzocht
om het Reggedal met bruggen te overwinden.
Bij
de oude toegangsweg van de voormalige havezate de Eversberg ligt al een nieuw
stuk rood fietspad tot de Eversbergweg.
Hoe
de fietssnelweg verder zaal lopen richting Almelo is afhankelijk van de
verkenning van de autosnelweg A35 tussen Wierden en Nijverdal.
Uitvoering.
Zoals
aangegeven door de Regio Twente worden normen gebruikt waardoor de F35 in geheel
Twente goed herkenbaar wordt.
Het
tracé van de F35 is opgebouwd uit vier ‘bouwstenen’: de rode loper, de
randen, de constructie en de voorzieningen.
•De
rode loper is de continue lijn: het fietspad dat minimaal 4 à 4,5 meter breed
is.
•De
randen zijn de verticale bouwelementen die een duidelijke begrenzing aan de
fietssnelweg geven, daar waar dat noodzakelijk is (veiligheid) of gewenst
(herkenbaarheid). De randen bieden de mogelijkheid om alle losse elementen
(verlichting, rustpunten, bewegwijzering, voorzieningen, beplanting etc.) in een
heldere structuur te organiseren.
•Afhankelijk
van de locatie en de inpassingsmogelijkheden ligt de fietssnelweg op maaiveld,
talud of palen.
•Verlichting,
bewegwijzering, rustpunten, informatieborden, fietsenstallingen etc. zijn de
voorzieningen die het gebruik van de fietssnelweg veraangenamen. De keuze voor
het type voorziening is afhankelijk van de mogelijkheden die de locaties bieden.
In
Enschede is al een stuk fietssnelweg volgens deze bovenstaande norm gereed
gekomen.
In Nijverdal ook, alleen dit stuk fietssnelweg over de Eversberg is zeker niet 4 meter breed.
Fietspad of fietssnelweg F35?
Bij
een minimale breedte van 4 meter zal er nog een extra stuk rood asfalt nodig
zijn.
Hopelijk wordt de Piet Heinweg en de Bouwmeesterstraat direct ingericht als de Fietssnelweg F35 en niet als fietspad of fietsweg.
Fietssnelweg F35?
03-11-2012
Tunnelplan 150
Fietsroute
door Nijverdal?
Fietsen
in Nijverdal blijkt soms echt avontuurlijk te zijn.
Voor
toeristen meestal aantrekkelijk wanneer een kronkelend fietspad elke keer een
nieuw uitzicht geeft.
Via
het Ravijn loopt bv de
fietsknooppunten route over
het Goudzoekers pad richting Nijverdal.
Hierna
begint de fietssnelweg op de Piet Heinweg en na een oversteek over de drukke
Joncheerelaan en via de Bouwmeesterstraat (waar de auto’s te gast zijn) komt
deze uit op het nieuwe station.
Met een kronkel over het stationsplein gaat de fietssnelweg F35 onder de van der Muelenweg door via een 5 meter brede fietstunnel.
Aanleg van de fietstunnel onder de van der Muelenweg.
Parallel aan de spoorlijn loopt deze F35 verder naar de Regge en buigt dan richting een nieuwe fietsbrug af die over de nog te graven Reggegeul zal komen te liggen.
Fietssnelweg met fietsbrug in Nijmegen.
Het
laatste deel komt te liggen op een nu nog 2 meter breed, met rood asfalt verhard
fietspad langs de Eversberg.
Met
verbazing heb ik gelezen dat de Boskronkel (een prachtig fietspad over de
Eversberg) wordt afgesloten voor meer dan een jaar.
Nu
kan men zich voorstellen dat de bouwers van de nieuwe fietsbrug veilig en rustig
moeten kunnen werken en het graven van de nieuwe Regge ook om een tijdelijke
afsluiting vraagt.
Het
lijkt echter toch zinvoller de nieuwe brug eerst te bouwen en te openen en
daarna het deel
van de Boskronkel af te
sluiten.
Zo blijft deze prachtige fietsverbinding gewoon open in Nijverdal voor zowel de gebruikers van de F35 als ook voor de toeristische fietsers.
09-03-2013
Tunnelplan 153
Aan de fietssnelweg, de F35 die begint in Nijverdal boven op de berg valt nog veel te verbeteren.
Maar vaak wordt de vraag gesteld, wat is nu die fietssnelweg die parallel loopt met het Tunnelplan?
De centrale ‘drager’ van het Hoogwaardig Fietsnetwerk Twente is de fietssnelweg F35.
Een snelle, comfortabele, veilige en non-stop fietsverbinding tussen ondermeer Nijverdal, Wierden en Almelo.
De potentie van de fietssnelweg is aanzienlijk. Het gaat niet alleen om fietsritten over de hele afstand. Door voldoende aansluitingen biedt de F35 een comfortabel alternatief voor de auto op korte afstanden.
De F35 is multifunctioneel en dient meerdere doelen:
• Verminderen van congestie op autoroutes naar de binnensteden, stations, kantoren en evenementenlocaties; een goed alternatief voor het steeds drukkere autoverkeer (mobiliteitsfunctie).
• Steden, dorpen en recreatieve bestemmingen verbinden (recreatieve functie).
• Een vlotte verbinding naar de centrumgebieden waar de meeste mensen werken en wonen en waar de meeste openbare voorzieningen zijn (economische functie).
• Een vlotte verbinding tussen steden, stadsdelen, dorpen en nieuwbouw: tussen alle mogelijke bevolkingsgroepen in de Twentse samenleving (sociale functie).
• Bijdrage in vermindering van broeikasgas (CO2) en geluid (milieufunctie).
• Stimuleren van beweging per fiets en andere mensaangedreven vervoermiddelen (gezondheidsfunctie).
• Verlagen van het aantal verkeersslachtoffers (veiligheidsfunctie).
• Een zichtbaar project, waar Twente mee op de kaart wordt gezet (PR-functie).
De F35 verbindt Nationaal Park Sallandse Heuvelrug rechtstreeks met Nationaal Landschap Noordoost Twente. Tussen deze twee gebieden liggen diverse aantrekkelijke gebieden en voorzieningen, die het fietsen waard zijn.
In Nijverdal is een nieuw sportbad met een regionale functie, Het Ravijn. In Hellendoorn is de publiekstrekker 'Avonturenpark Hellendoorn'.
De F35 begint in het Nationaal Park Sallandse Heuvelrug ten westen van Nijverdal bij de Paarse Poort.
De Paarse Poort, het begin van de F35.
In verband met de werkzaamheden aan het Combiplan is de verbinding van de Paarse Poort naar het Sportcentrum, het Ravijn nog niet geheel duidelijk.
Wel zal de F35 de spoorlijn Zwolle-Almelo en de nieuwe N35 kruisen met een brug en daarbij moeten ook de hoogteverschillen makkelijk genomen worden.
Het eerste gedeelte van de fietssnelweg loopt over de Piet Heinweg. Op deze weg is het beperkte plaatselijk autoverkeer te gast.
Dan kruist de F35 de Joncheerelaan (een drukke voorrangsweg) waarvoor nog geen deugdelijke oplossing is (te denken aan een fietsvriendelijk verkeerslicht).
Over de Bouwmeesterstraat vervolgd de F35 zijn weg naast het tunneldak van de Leo ten Brinke tunnel waarop de Tuinen van Nijverdal worden aangebracht.
De F35 met rechts een ventilatie opening van de tunnel (oefening met rook) in de toekomstige Tuinen van Nijverdal.
Op het stationsplein komen alle verkeersdeelnemers bij elkaar. Gebruikers van trein, bus, auto, fiets en wandelaars kunnen hun weg vervolgen vanaf dit centrale plein in het winkelcentrum van Nijverdal.
Parkeervoorzieningen voor de auto en stallingen voor de fiets zijn hier in ruime mate aanwezig.
Via een fietstunnel gaat de F35 verder naar het oosten en kruist het riviertje de Regge in het plan de Groene mal via twee fietsbruggen ten noorden van de spoorlijn Nijverdal-Almelo.
Aanleg van een fietsbrug voor de F35 in het plan de Groene Mal.
Na het bosgebied van de Eversberg loopt over de Baron van Sternbachlaan en een fietstunnel onder de spoorlijn de F35 verder parallel aan de N35 verder naar Wierden in het oosten van Nijverdal.
27-06-2013
Tunnelplan 157
Waar bemoeit hij zich mee….
Het
vinden van mogelijke gevaarlijke situaties en voorkomen dat er toch een ongeluk
kan ontstaan.
Ja, je kunt het bemoeizucht vinden maar of de veiligheidsnormen nog van deze tijd zijn moet je je toch elk jaar afvragen.
Zo
lezen we in het dagblad Tubantia dat er nog eens 10 miljoen geïnvesteerd wordt
in de fietssnelweg F35 van Nijverdal naar Twente.
De
“rode loper” zoals de fietssnelweg ook genoemd wordt is een 4 meter breed
fietspad (lees ook Tunnelplan 153 voor de uitleg).
De fietssnelweg kruist het riviertje de Regge twee maal via een oude houten brug en een splinter nieuwe betonnen brug.
Nieuwe
betonnen brug voor de fietssnelweg F35 over de Regge bij de Eversberg.
Het
ontwerp van deze betonnen brug was al een keer afgekeurd om onduidelijke redenen
maar sinds deze week ligt de brug over de Regge met een stalen leuning.
De houten brug die ervoor ligt heeft ook een leuning maar die is aanmerkelijk lager.
Reden om eens te kijken wat tegenwoordig de norm is in Hellendoorn.
1. .Leuninghoogte
900 mm. Houten fietsbrug over de Regge naast de Konijnenberg spoorbrug.
2. 2. Leuninghoogte
1150mm. Betonnen fietsbrugbrug over de Regge naast de Eversberg spoorbrug.
3. 3. Leuninghoogte
1000mm. Betonnen fietsbrug over de Regge naast de Hellendoornse brug in de
Reggeweg.
4. 4. Leuninghoogte
1200mm. Houten fietsbrug over de Regge achter de OLA fabriek.
5. 5. Leuninghoogte
950mm. Betonnen fietsbrug over de Regge naast de brug in de Helmkruidlaan.
6.
6. Leuninghoogte
900mm. Houten fietsbrug over de Regge in de Bleekweg , Groot Lochter.
7.
7. Leuninghoogte
1050mm. Betonnen brug over de Regge in de
Mozartlaan.
Grote verschillen dus van maximaal 1200mm en minimaal 900mm.
De
wettelijke voorschriften voor leuningen staan in het Bouwbesluit 2003 met een
dwingend voorschrift van minimaal 1000mm. Verder het CROW-“Richtlijn Ontwerp
Autosnelwegen en bermen niet autosnelwegen buiten de bebouwde kom” komt
met een hoogte van minimaal 1100mm. Deze hoogte is echter gebaseerd op
voetgangers.
Maar
we praten hier nu wel over fietsers die met een snelheid van 25 km/h (E-bike)
over de fietssnelweg flitsen.
Verder
ligt het zwaartepunt van een fietsende man op 1220mm en kun je je goed
voorstellen wat er gebeurd wanneer deze fietser de 900mm hoge leuning schramt en
omkiepert.
De
houten brug naast de Konijnenberg spoorbrug met een breedte van 2500mm is te
smal voor de F35.
Fietspaden
met tweerichtingsverkeer moeten minimaal
4000mm breed zijn bij een schuwafstand van 500mm.
Verder
is de veiligheid van de fietser niet gegarandeerd wanneer er plotseling een
konijn oversteekt en de botsing met de te lage leuning ontaard in een zwempartij
in het mooie Reggedal.
Probleem geconstateerd dus nu……….
31-08-2013
Tunnelplan 159
F35 Fiets Fly Over Ravijn Nijverdal.
Nu een deel van de Fietssnelweg F35 door Nijverdal geopend is, blijft het gedeelte van de Paarse Poort naar het Het Ravijn toch lastig te zijn.
De nieuwe N35 bij Dalzicht is al voorzien van riool en kabels, dus een tunnel onder de weg is geen optie meer.
Verder moet de spoorlijn Nijverdal-Raalte gekruist worden en is een verbinding tussen de Paarse Poort en het Avonturenpark/vakantiepark Landal (Pieterpad) wenselijk.
De Gemeente Hellendoorn heeft zich al uitgesproken in het Uitvoeringsprogramma Economische zaken en Vrijetijdseconomie 2013-2017 dat:
- Overbrugging N35 bij Paarse Poort Van evident belang is een overbrugging van de N35 bij de Paarse Poort.De Paarse Poort is het knooppunt van meerdere routestructuren en tevens start- en steunpunt voor diverse routes. De N35 wordt nu nog overgestoken bij de Klinkenbeltsweg en de Oude Deventerweg. Dit is een onveilige verkeerssituatie. Doel is om beide routes via een brug over de N35 aan de Paarse Poort te verbinden. 2015-2016
- Optimalisering verbinding tussen Paarse Poort – centrum Nijverdal In het verlengde van het actiepunt “het versterken van levendigheid kernen’ willen we ook de mogelijkheden benutten die er liggen om de Paarse Poort op een betere manier te betrekken bij het centrumgebied van Nijverdal. Ook dit kan weer kansen bieden aan ondernemers om innovatieve ideeën/ concepten uit te werken die hierop in spelen.. 2013-2015
Een combinatie van bovengenoemde punten zou een F35 Fiets Fly Over Ravijn Nijverdal kunnen zijn.
(Harry 13-07-2013)
(vergroot tekening) Vanaf de fietsstraat Piet Heinweg langs de parkeerplaats van sportcentrum het Ravijn.
Achter de bomenrij langs omhoog.
Boven op ’t Stort richting Avonturenpark / Landal Hellendoorn of via de FietsFlyOver F35 Ravijn over het spoor en de N35 naar de Paarse Poort.
(FietsFlyOver F35 Ravijn met lengte van 150m, uit 6 brugdelen van 25m op 5 pilaren)
Een voorbeeld van de F35 Fiets Fly Over Ravijn Nijverdal bestaat al en is in Enschede te zien. Deze Fly Over bestaat uit prefab brugdelen die op pilaren gemonteerd worden. Kijk hier. en hier.
Zou het niet mooi zijn wanneer toeristen via een geweldig uitzicht op Nijverdal, het Ravijn kunnen overbruggen en dan langs de Tuinen van Nijverdal het verkeersluwe bruisende centrum kunnen bereiken?
25-01-2014
Tunnelplan
164
Op
de fiets naar Almelo in 23 minuten.
Onmogelijk,
dat is de eerste gedachte. Maar met een snelle
e-bike en de fietssnelweg
F35 is het zeker te halen.
Even
een paar feiten, met de auto van station Nijverdal tot station Almelo moet je 20
minuten rijden over 18,5 km volgens de route planner. Natuurlijk alleen wanneer
de verkeerslichten niet op rood staan en je direct een parkeerplek vind.
Met
een gewone fiets of een e-bike is de tijd 46 minuten over een afstand van 14 km
(bij 18 km/h).
Maar
met een snelle e-bike is
de tijd 23 minuten bij
een snelheid van 35 km/h.
Kenmerken
van de snelle e-bike (fietsersbond)
De
snelle e-bike heeft de volgende kenmerken:
De
snelle e-bike kan 45 km/h, maar dat is niet realistisch omdat boven de 35 km/h
de luchtweerstand enorm zal toenemen.
Alleen een snelle fiets is niet genoeg, de infrastructuur moet er ook zijn.
Snelle
fietssnelweg F35+.
De
eerste delen van de fietssnelweg zijn al zichtbaar, van het station via de
Eversberg kun je nu tot aan de rand van Nijverdal komen. Hoe verder richting
Wierden is nog een vraagteken.
In
de verkenning van de nieuwe N35 van Nijverdal naar Wierden wordt door
Rijkswaterstaat gekeken naar een nieuw tracé waarna de huidige N35 geheel
opengebroken en verwijderd wordt.
Deze
oude weg van Nijverdal naar Wierden is echter uitermate geschikt als snelle
fietssnelweg F35+. Over de
volle breedte van deze weg kunnen 4 fietsstroken aangebracht worden. De
buitenstroken voor fietsers met een maximale snelheid van 20 km/h en de twee
binnenstroken voor de snelle fietsen met een maximale snelheid van 40 km/h.
Wel
is er een
fietsbrug nodig over de Baron
van Sternbachlaan en de Boersingel.
Je
kunt dan van het station Nijverdal zonder stoplichten vlot doorrijden tot
Wierden.
De onderstaande kaartjes laten de aansluiting op de snelle fietssnelweg F35+ zien.
Via het Grote Alleepad ten noorden van de Wierdensestraat.
Verder tussen de nieuwe N35 en de Wierdensestraat.
Over de Boersingel met een fietsbrug en verder naar de snelle fietssnelweg F35+ over de oude Wierdensestraat.
Uniek in europa de F35+
Modelstudie van de Ravijn-Fly-Over F35 in Nijverdal.
Uit de omgevings visie Natuurlijk Avontuurlijk
05-07-2014
Tunnelplan 169
Voorkeur
N35 Noord.
Dodelijke
ongevallen, overlast van de bouw, onzekerheid wanneer wordt beslist.
Enige opmerkingen die ik in de zaal om mij heen hoorde tijdens de toelichting van de stuurgroep “ Verkenning N35 Nijverdal Wierden” op 9 juli 2012 in Wierden.
De druk bezochte informatie avond (zie ook Tunnelplan 145) gaf mij toen al de indruk dat het niet alleen om kosten ging maar ook om bewoners die onzekerheid kregen door de vage voorstellen.
Met de oprichting van de Stichting Bewonersbelangen N35 Wierden begin 2013 kwam er een alternatief plan dat deels door het waterwingebied van Vitens zou lopen en vele huizen in de buurtschap De Huurne zou sparen, de Noordelijke variant.
Hierna organiseerde de stuurgroep een middag (4-3-2013) om het alternatief te beoordelen en waarbij ik ook uitgenodigd was om de Bond waarvoor ik fiets te vertegenwoordigen. Logisch dat er enkele gefronste wenkbrauwen waren omdat het toch over de N35 ging.
Al snel werd het duidelijk dat een tracé door het waterwingebied onbespreekbaar was en het betrekken van de fietssnelweg F35 bij de plannen een bijzaak leek.
Een artikel in de Tubantia juni 2013 met de kop "Omwonenden N35 zijn Vitens beu" liet zien dat de strijd nog niet gestreden was en er misschien toch nog creatieve mogelijkheden waren. Tijdens een bijeenkomst met buurtbewoners in juli 2013 gaven de gedeputeerde van Overijssel Gerrit Jan Kok en wethouder Hans Bekke aan dat de Noord variant serieus wordt overwogen en waarna het besluit van de N35 een jaar uitgesteld werd.
Intussen leek een Noord variant N35 voor andere partijen ook interessant te worden, zowel voor de Natuur organisaties als de betrokkenen bij de F35.
Het meeliften van de F35 met de nieuwe N35 zou bij een Noord variant de mogelijkheid geven deze fietssnelweg op de oude weg te plannen en er zelfs een F35+ van te maken (zie Tunnelplan 164) waardoor een reistijd van 25 minuten van Nijverdal naar Almelo op de fiets mogelijk is.
De voorkeur voor de N35 Noord variant werd nog duidelijker gemaakt met het prachtige plan "de Symbiose tussen F35 en N35 Noord" waarbij tot in detail al voorstellen gegeven werden (zie Tunnelplan 166).
Alle moeite werd beloond afgelopen donderdag 3 juli in Zuna toen de stuurgroep aangaf de voorkeur uit te spreken voor de N35 Noord variant en dit advies zal geven aan de minister van Infrastructuur & Milieu.
Een stukje onzekerheid (ook bij de verliezers die er helaas ook zijn) is nu weggenomen.
De stuurgroep maakt bekend dat zij de minster de N35 Noord zal gaan adviseren.
De volgende stap is de fietssnelweg F35 van Nijverdal naar Wierden volgens het plan "de Symbiose tussen F35 en N35" over de dan oude N35 (mijn voorkeur).
Tunnelplan 166
De
symbiose tussen F35 en N35.
Waar de N35 tussen Wierden en Nijverdal precies komt, is nog in studie bij Rijkswaterstaat. De ligging van de fietssnelweg F35 wordt mede bepaald of de noordelijke variant of de zuidelijke variant van de N35 wordt gekozen.
De voorkeur zal zijn om de noordelijke variant van de N35 toe te passen waardoor er een symbiose kan ontstaan tussen de F35 en de N35.
Wanneer volgend jaar de Leo ten Brinke tunnel vrij gegeven wordt, kunnen we echter nog niet snel van Wierden naar Nijverdal, omdat hierna dit deel wegdeel aangepakt wordt.
Vooral wanneer de zuidelijke variant gekozen wordt blijft deze weg nog een paar jaar een bouwplaats met oponthoud. De noordelijke variant die naast de bestaande weg gepland is kan echter zonder verkeersopstoppingen gemaakt worden. Nadat de nieuwe N35 dan gereed is zal de oude Wierdensestraat veranderen in de snelle fietssnelweg F35.
Alles samengevat in " de symbiose tussen F35 en N35"
Hieronder een stukje historie.
Hieronder
Van Eversberg (F35 in blauw) via Baron van Sternbachlaan (ongelijkvloerse kruising) naar.......
.......... de Boersingel (ongelijkvloerse kruising met op en afritten) onder het ecoduct........
28-12-2014
Tunnelplan 175
Comfortabel de berg op.
Nijverdallers
kennen het wel uit vroegere tijden, je hebt een bruiloft bij Dalzicht, fietst
om 19.30 uur de berg op en komt met een rood hoofd en nat bezweet het bruidspaar
feliciteren .
’s
Nachts het zelfde terug van de berg af, nat van binnen en een rood hoofd omdat
je van de fiets bent gevallen.
Dat
willen we de toeristen die de Paarse Poort met de fiets willen bezoeken toch
niet aandoen.
Dat
het fietspad naast de Grotestraat steil liep wist ik wel, maar hoeveel? Eens
gezocht bij de
wegbeheerder Rijkswaterstaat en
daar vond ik de hoogtelijnen van de Grotestraat, de spoorlijn en de nieuwe N35
(die nog niet open is).
Op de schets HOOGTE LIJNEN kun je zien dat je over een afstand van 400 meter via het fietspad naast de Grotestraat ongeveer 19 meter moet klimmen. De auto’s over de nieuwe N35 hebben het dan veel makkelijker , nl. over 600 meter een hoogte verschil van 14 meter.
Fietssnelweg
F35 van Nijverdal naar de Paarse Poort.
Maar
er is een comfortabele mogelijkheid om te voet of per fiets boven op de berg te
komen.
Door
de fietssnelweg F35 van de Piet Heinweg over het STUT aan te leggen en dan met
de fiets/voetbrug het
Ravijn over te steken, kan comfortabel het hoogte verschil van 19 meter over een
lengte van 750 meter (600 m over het Stut en 150 m over de Fly-Over) genomen
worden.
Dit
is bijna 2x minder steil als de Grotestraat en men krijgt een adembenemend
uitzicht onderweg. (zie ook Tunnelplan 165)
Hieronder
de dwarsdoorsnede in het Ravijn waarbij de Fly-Over een hoogte verschil van 6
meter kan overbruggen. Ook wordt het Avonturenpark/Landal eenvoudig verbonden
met de Paarse Poort.
Investeer
in de toeristen en denk hier eens over na om later geen rood hoofd te krijgen
van andere geplande brugjes.
Zo wordt er ook naar gekeken door scholieren (Reggesteyn)
11-04-2015
Tunnelplan 178
Kansen
voor een optimale fietssnelweg F35.
Nu
minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en milieu) de noord variant van de
N35 heeft vastgesteld tussen Wierden en Nijverdal en de aansluiting op het
combiplan met 2x2 rijstroken uitgevoerd wordt, zijn er weer meer kansen voor een
optimale fietssnelweg F35.
De
N35 zal ter plaatse van de burgemeester Boersingel een ongelijkvloerse kruising
krijgen met op en afritten en ter plaatse van de Baron van Sternbachlaan een
ongelijkvloerse kruising.
Zoals
te verwachten was moet dus al het nieuw aangelegde asfalt tussen Boersingel en
Baron van Sternbachlaan er weer uitgebroken worden en zal de N35 opnieuw op een
hoogte van 4,5 meter aangelegd worden.
Hierdoor
ontstaat opnieuw ruimte voor de fietssnelweg F35 bij de Baron van Sternbachlaan.
Op
deze plek zijn dan geen in en uitvoegstroken nodig die nu aangebracht zijn en
kan de nieuwe hoog liggende weg tegen de hoge spoordijk gesitueerd worden. Er is
nu ook weer voldoende ruimte onder het spoorviaduct voor de fietssnelweg F35.
De
kruising van de N35 met de Baron van Sternbachlaan met rechts het spoorviaduct.
Al
dit nieuwe asfalt moet er weer uit om plaats te maken voor een nieuw viaduct.
Ongelijkvloerse
kruising met de Baron van Sternbachlaan
Zoals
te zien is op het bovenstaande kaartje kan de fietssnelweg F35 nu onder het
spoorviaduct en onder het N35 viaduct door lopen en dan oostelijk parallel aan
de N35 op maaiveldhoogte.
De bestaande geluidschermen komen dan tussen de N35 en de fietssnelweg (bij een verhoogde weg werken deze niet op de huidige plek).
Smalle
passage tussen spoor en huis 45
meter.
A=
2 rijstroken richting Wierden 10 meter.
B=
2 rijstroken richting tunnel 10
meter.
C=
2x2 rijstroken met middengeleider 21 meter
C1
= C = 2x2 rijstroken met middengeleider 21 meter maar nu tegen het spoor (op
zelfde hoogte).
D=
Afstand van weg tot spoorhek 2
meter
E= Fietssnelweg F35 4 meter
Smalle
p
E=
Fie
Passage
tussen het spoor en een van de huizen nl. 45 meter.
De
fietssnelweg F35 (paars) loopt verder tussen de Wierdensestraat en de N35 naar
het industriegebied ’t Lochter.
Situatie
op het industrieterrein ’t Lochter.
De
grote waterberging blijft door gebruik te maken van een duiker volkomen intact.
Passage
burgemeester Boersingel met fietstunnel, zuidelijk van Wolters.
- Sociaal
veilige route met goede verlichting
- Goede
aansluitingen naar Nijverdal Zuid en door ’t Lochter
- Veilige
passage burgemeester Boersingel
13-01-2016
Tunnelplan 185
Vooruit
kijken (na een terugblik).
de A35/N35 van Wierden naar Nijverdal, het viaduct bij de Boersingel en het viaduct over de Baron van Sternbachlaan.
Dodelijke
ongevallen, overlast van de bouw, onzekerheid wanneer wordt beslist.
Enige
opmerkingen die ik in de zaal om mij heen hoorde tijdens de toelichting van de
stuurgroep “ Verkenning N35 Nijverdal Wierden” op 9 juli 2012 in Wierden.
De
druk bezochte informatie avond (zie ook Tunnelplan 145) gaf mij toen al de
indruk dat het niet alleen om kosten ging maar ook om bewoners die onzekerheid
kregen door de vage voorstellen.
Met
de oprichting van de Stichting Bewonersbelangen N35 Wierden begin 2013 kwam er
een alternatief plan dat deels door het waterwingebied van Vitens zou lopen en
vele huizen in de buurtschap De Huurne zou sparen, de Noordelijke variant.
Hierna
organiseerde de stuurgroep een middag (4-3-2013) om het alternatief te
beoordelen en waarbij ik ook uitgenodigd was om de Bond waarvoor ik fiets te
vertegenwoordigen. Logisch dat er enkele gefronste wenkbrauwen waren omdat het
toch over de N35 ging.
Al
snel werd het duidelijk dat een tracé door
het waterwingebied onbespreekbaar was en het betrekken van de fietssnelweg F35
bij de plannen een bijzaak leek.
Een
artikel in de Tubantia juni 2013 met de kop "Omwonenden N35 zijn Vitens
beu" liet zien dat de strijd nog niet gestreden was en er misschien toch
nog creatieve mogelijkheden waren. Tijdens een bijeenkomst met buurtbewoners in
juli 2013 gaven de gedeputeerde van Overijssel Gerrit Jan Kok en wethouder Hans
Bekke aan dat de Noord variant serieus wordt overwogen en waarna het besluit van
de N35 een jaar uitgesteld werd.
Intussen
leek een Noord variant N35 voor andere partijen ook interessant te worden, zowel
voor de Natuur organisaties als de betrokkenen bij de F35.
Het
meeliften van de F35 met de nieuwe N35 zou bij een Noord variant de mogelijkheid
geven deze fietssnelweg op de oude weg te plannen en er volgens mijn plan van
januari 2014 er zelfs een F35+ van te maken waardoor een reistijd van 25 minuten
van Nijverdal naar Almelo op de fiets mogelijk is.
Alle moeite werd beloond op donderdag 3 juli in Zuna toen de stuurgroep aangaf de voorkeur uit te spreken voor de N35 Noord met de fietssnelweg op de oude weg en dit advies zal geven aan de minister van Infrastructuur & Milieu.
In
maart 2015 is de verkenning afgerond en besluit de minister voor de N35-Noord
variant met ongelijkvloerse oplossingen.
Op
15 oktober 2015 organiseert Rijkswaterstaat een inloopbijeenkomst over het
milieueffectrapport MER waar aangegeven werd hoe het trace gepland was.
De voorlichter gaf aan dat de N35 begrenst wordt door de spoorlijn in het noorden en het industrieterrein Lochter in het zuiden en dat daar niet van afgeweken kan worden.
Binnen deze grenzen is het natuurlijk moeilijk een volwaardig viaduct te plannen bij de Burgemeester Boersingel. Vooral omdat alle verkeer van Nijverdal, de Kruidenwijk en Rijssen via de rotonde in de Boersingel op de N35 richting Zwolle en Almelo moet rijden. Kijk ook hier.
Een
goede reden meer voor een F35 trace aan de zuidzijde waardoor een opwaardering
(betere verkoopstatus) van de uit te geven kavels .Belangrijk ook voor de
planning van de nieuwe 2x2 N35 bijvoorbeeld.
Het ecoduct met groene uitloop is niet voor niets verplaatst van Wierdens grondgebied naar het industrieterrein Lochter 3.
07 september 2015
16 november 2015
8 december 2015