Bij het begin van de bebouwing aan de oostkant van Nijverdal buigt de
bestaande autoweg af naar het tracé van de trein en loopt verder geheel mee met
dit tracé tot aan het eind van de bossen bij Haarle.
Hier buigt de weg weer af naar de bestaande autoweg Nijverdal-Zwolle.
Het eerste gedeelte van de weg ligt bovengronds maar is verzonken zodat bij de
Eversberg en de Eversbergweg over deze weg loopt.
Doordat de weg verzonken in het terrein ligt ondervindt men zo min mogelijk last
van geluidshinder en wordt het landschap zo min mogelijk aangetast.
De Eversbergweg en de spoorlijn blijven op het bestaande niveau en liggen dus
hoger dan de autoweg.
Bij de Reggebrug liggen de autoweg en het spoor op het zelfde niveau, zodat men
deze weg met een brug kan oversteken.
Aan de andere kant van de Regge zal de autoweg weer in het terrein verzinken om
dezelfde redenen als hiervoor omschreven.
Bij het bestaande station ontstaat daardoor de mogelijkheid een loopbrug over de
weg te leggen voor de treinreizigers.
Dit is nodig omdat de weg tussen het station n de spoorlijn komt te liggen.
Ter hoogte van de G. van de Meulenweg op het terrein achter de R.K. kerk en voor
de bedrijfsgebouwen van Nijverdal-ten-Cate is er dan ruimte voor de aanleg van
een eventueel noodzakelijk aansluitpunt op het tunneltracé voor het
plaatselijke verkeer, waardoor het tunnelwegrace evenzeer multifunctioneel (door
zoveel mogelijk auto's benut wordt) wordt als rondweg.
De spoorweg en de autoweg zijn dan aangekomen bij het begin van de tunnel achter
de R.K. kerk.
Het oude spoortje naast de kerk kan veranderen in een weg voor plaatselijk
verkeer zodat de Meijboomstraat kan worden afgesloten, wat nodig is i.v.m. de
uitvoering van de winkelpromenade.
De tunnel loopt nu tussen de Bouwmeesterstraat en de Steen van Ommerenstraat
door.
Dit betekend dat er bovengronds ruime vrij komt.
Deze kan dan gebruikt worden voor de aanleg van voldoende parkeergelegenheid om
zo ook voor automobilisten uit de buurtschappen in de gemeente Hellendoorn de
winkelpromenade bereikbaar te maken.
Boven de tunnel wordt een weg aangelegd voor het plaatselijke verkeer.
Deze weg moet aansluiten op de nieuw aan te leggen weg op het oude spoortje
naast de R.K. kerk.
De Steen van Ommerenstraat en de Bouwmeesterstraat kunnen blijven bestaan als
speel- en ventwegen.
Ze worden voorzien van groenstroken zoals op de schets is aangegeven.
In de dakconstructie van de tunnel kunnen glazen lichtvensters worden
aangebracht, wat een aanzienlijke energiebesparing zal opleveren.
De Joncheerelaan blijft zoals die nu is en gaat op die manier over de tunnel
heen.
De binnenkort door de N.S. aan te brengen Ahob's, die voor de vele kinderen die
straks zomer en winter het zwembad in het Ravijn zullen bezoeken, een gevaar
betekenen, kunnen daardoor komen te vervallen.
Zowel de autoweg als de trein blijven ook in het Ravijn in de tunnel.
Hierdoor ondervindt zowel het zwembad als het fraaie natuurgebied totaal geen
hinder van het ondergrondse voortrazende verkeer.
De overkapping kan hier bestaan uit een lichte constructie en hoeft daardoor
niet veel geld te gaan kosten.
Het Ravijn wordt nu inderdaad een geweldige mooie grote zandbak waarin mens en
dier vrij kunnen ronddwalen.
De ontsierende hoogspanningskabels, waartegen reeds eerder massaal protest los
barstte kunnen tevens in de tunnel verdwijnen.
Aan het einde van het ravijn bij de N.T.F. loopt ook daar de aanwezige zandweg
gewoon over de tunnel heen.
Het hele tunnelproject heeft geen last van gevaarlijke gelijkvloerse kruisingen
en dure viaducten.
Na de N.T.F. kan de weg en het spoor weer bovengronds zijn baan vervolgen.
Ter hoogte van de Tunnelweg naar Hellendoorn bij Haarle, waar de bebossing
ophoudt is er weer ruimte om de weg terug te laten buigen naar de bestaande
route Zwolle-Nijverdal.
Een ongelijkvloerse kruising hier geeft de mogelijkheid van een aansluiting voor
het verkeer uit Nijverdal, Hellendoorn en Haarle.
De Tunnelweg (die van Haarle naar Hellendoorn) kan dan automatisch onder de
verkeersweg doorlopen.
We zijn nu aangekomen op het punt waar het tunneltracé eindigt en de
eensgezindheid onder de Nijverdalse bevolking eindelijk eens een feit moet
worden om de overheid duidelijk te maken wat wij van belang vinden voor de
toekomst van onze plaats.
Leo ten Brinke.
(uit d'Opregte Nijverdalse Courant).