TERUG COLOFON
Hierboven staat een overzichtskaartje van het gehele tracé van Dalzicht (links) tot Mc. Donalds (rechts).
Ga met de muis over het kaartje, waarbij detailkaartjes zichtbaar worden of
gebruik de blauwe knopjes aan de onderzijde.
DALZICHT
STATION
WEST DE
TUNNEL STATION
NIJVERDAL CENTRAAL REGGEBRUGGEN
KRUISING
BARON
BOERSINGEL
Algemeen.
In 2006 ben ik begonnen met een onafhankelijke website over:
De N35 via een tunnel door Nijverdal.
http://www.tunnelplan.nl
Hierin wordt beschreven: de historie, plannen en de uitvoering van dit grote
project.
Mijn doel is zoveel mogelijk mensen deelgenoot te maken van de ideeën en
de uitvoering van het Tunnelplan.
Ik had nog een stencil van d'Opregte Nijverdalse Courant uit 1975
waarin voorgesteld werd, een geplande rondweg te vervangen door een tunnel. Niet
alleen kritiek maar ook een oplossing werd gegeven
aan de toenmalige bestuurders. En laat nu meer dan 30 jaar later dit plan
werkelijkheid worden.( mede door de inzet van Leo ten Brinke).
De uitleg van de website is ook te volgen via een animatie,
waarbij de pagina’s door een vrouwelijke stem verklaart worden.
( http://www.tunnelplan.nl/foto1.htm
knop uitleg website onderzijde pagina, duur
5 minuten).
In 2004 ben ik begonnen elk half jaar het tracé te fotograferen
en zo langzamerhand worden al dingen zichtbaar.(http://www.tunnelplan.nl/foto.htm).
De frequentie van fotograferen is nu al verhoogd naar elke week
en via meerdere diashows is de actuele situatie te zien. (http://www.tunnelplan.nl/nieuw.htm).
Ook zijn er verschillende technische onderwerpen (zoals de
methode van het maken van de tunnel en het ondergronds brengen van het station
of een hoogspanningsleiding) die een plaats hebben gevonden op de website.
Verdere randverschijnselen als sloop van huizen en archeologisch
onderzoek hebben ook mijn aandacht, maar ook de mensen achter dit gedachtegoed.
Mijn bedoeling is dit nog verder te vergroten, waarbij ook oude
en nieuwe krantenartikelen van 1970 tot het heden toegevoegd zijn die een
prachtig tijdsbeeld geven. Wat is niet mooier dan dat heel veel mensen kunnen
lezen over de plannen en kunnen genieten van een stukje (oh ja, zo was dat)
historie. Ik maak
hierbij gebruik van krantenartikelen, informatie van de Gemeente Hellendoorn,
Rijkswaterstaat en andere instanties maar ook opmerkingen van websitebezoekers.
Ook eigen onderzoek en foto’s spelen een belangrijke rol. Verder moeten
animaties, geluid- en filmfragmenten een dynamisch geheel vormen.
Verder probeer ik wekelijks op de website van TC-Tubantia een
foto of een klein stukje tekst (al of niet met een kritische of vooruitziende
blik) te plaatsen onder TUNNELPLANxx http://www.hellendoorn.tctubantia.nl/nijverdal.
(helaas is de TC-Tubantia/dorpspleinen gestopt).
Wat eerst op een probeersel leek is nu uitgebouwd naar en
gigantische website met video en geluidsfragmenten, animaties en vele foto’s
en krantenartikelen.
En deze zal de komende jaren alleen maar groter worden nu begonnen is aan het combiplan.
Harry
Olthof
7442GP
Nijverdal.
arry@tunnelplan.nl
Combiplan Rijksweg 35, kans voor Nijverdal
Combiplan rijksweg 35, voor een leefbaar en bereikbaar centrumVan een slecht bereikbaar, weinig aantrekkelijk
Nijverdal …
De leefbaarheid, verkeersdoorstroming en verkeersveiligheid in het
centrum van Nijverdal staan onder druk. Het centrum van Nijverdal is een van de
laatste kernen in Nederland die in tweeën wordt gedeeld door een rijksweg. Met
voor iedereen zichtbare consequenties: een weinig aantrekkelijk centrum met veel
verkeersopstoppingen waar het onplezierig winkelen is in de stank en herrie van
een continue stroom aan vrachtwagens en auto’s. Het doorgaande verkeer levert
ook een onveilige situatie op voor het winkelend publiek. Denk aan kleine
kinderen zo vlak langs een drukke doorgaande weg of ouderen die moeite hebben
met oversteken.
..… naar een goed bereikbaar, compact en levendig centrum !
Er komt een oplossing! Op basis van verschillende onderzoeken heeft de minister
van Verkeer en Waterstaat in 1995 een nieuw tracé vastgesteld voor de rijksweg
35 door Nijverdal en hier geld voor beschikbaar gesteld. Rijkswaterstaat werkte
dit uit in het Combiplan: een verlegging en gedeeltelijke ondertunneling van het
rijksweg 35 tracé in combinatie met het spoor. Met het nieuwe tracé verbetert
de doorstroming van het verkeer. De dagelijkse vertraging van het doorgaande
verkeer op het traject Twente - Zwolle is straks, als de tunnel er is, verleden
tijd. Ook kan het centrumgebied autoluw worden gemaakt met meer ruimte voor
groen en activiteiten. Zodat Nijverdal een centrum krijgt dat compact, goed
bereikbaar en aantrekkelijk is: het kloppend hart voor heel Hellendoorn! (uit
www.hellendoorn.nl)