TERUG

Een kijkje naar de ligging nu (30 januari 2008)  klick hier voor de animatie.

Animatie tunnelritje klick hier

Problemen met het veiligheidssysteem in de tunnel, zie uitzending Netwerk 07-03-2008 (vanaf 14.40 minuten)

en een reportage van L1.

Bellen in de tunnel (filmpje).  Situatie in april 2008

Kijk hier naar een filmpje over tunnelveiligheid.

Tunnel Swalmen in Limburg. Situatie op 09-01-2008.

Animatie tunnelritje klick hier

 

Een ritje over de N35 en door de toekomstige tunnel.

Van Dalzicht tot Mc Donalds. 

Bij 80 km/h ongeveer 4 minuten en hoelang doen we er nu over? 

Even geduld, het is een groot bestand.

Nog een filmpje.

Ook een methode van tunnelbouw (klick hier).

Een voorbeeld van een tunnel met station in Nederland.

Klick hier,       of hier.

Hier een animatie van de bouw van een tunnel volgens de "cut and cover" methode.

Ik weet nog niet welke methode in Nijverdal toegepast wordt.

Animatie bouw tunnel. Kijk onderaan deze pagina of hier.

 

 

 

Rijkswaterstaat test tunnelbouwmethodes


 
 

De proef wordt door Fugro Ingenieursbureau bv uitgevoerd van maandag 21 tot en met vrijdag 25 februari 2006, behalve als de ondergrond bevroren is of bij storm of sterke wind die de meting hindert. De week ervóór wordt het terrein ingericht voor de proef: materieel wordt aangevoerd en in de grond worden met een 25 meter hoge boorinstallatie dertien gaten voorgeboord. Vanaf 28 februari is de afvoer van het materieel gepland.
De werktijden zijn beperkt van 7 tot 18 uur. Bij eventueel uitstel van de proef wordt in elk geval niet op zondag gewerkt. De aanvoer van zwaar materieel vindt plaats buiten de ochtenddrukte (7-9 uur). De bijzondere transporten leveren verkeersoverlast op in Nijverdal.
Van de zeven dichtstbij staande woningen is een bouwtechnisch onderzoeksrapport gemaakt. Bij verscheidene huizen in de omgeving wordt apparatuur geplaatst om de trillingen te kunnen meten. De meetapparatuur dient ook om het risico van schade tot een minimum te beperken. Tijdens de proef is een meetploeg aan het werk, die een aantal keren per dag ook de ligging van de spoorrails opmeet.
Het langslopende deel van de hoogspanningsleiding staat tijdens de proeven uitgeschakeld.
Als de trillingen te hevig blijken te zijn of als het risico van bodemverzakking dreigt, legt Rijkswaterstaat dat onderdeel van de proefneming direct stil.
Bewoners in de omgeving hebben een informatiebrief van Rijkswaterstaat ontvangen.

Opzet van de proeven
Verschillende manieren worden beproefd om de 17 meter hoge, stalen damwandplanken de bodem in te brengen. Het intrillen van de damwand gebeurt eerst in volledig voorgeboorde gaten, dus tot 17 meter diepte, daarna in deels (tien meter diep) geboorde gaten. Ook wordt het intrillen van de complete damwand vanaf het maaiveld uitgeprobeerd. Bij weer een andere methode wordt grond verwijderd met een waterstraal onder hoge druk. Als het trillen niet goed genoeg gaat, wordt overgeschakeld op heien.
Het terrein Meijboomstraat 22 (nu al gesloopt)  ligt in het tracé van de toekomstige weg- en spoortunnel. Het is de meest ideale locatie, waar Rijkswaterstaat de situatie van de werkelijke tunnelbouw 't dichtst kan benaderen.

 

 

Tips voor het rijden in een tunnel

Klick hier : http://adac.3m5.de/eurotest/dutch.html

 

Of hoe het juist niet moet!!!!!!!    Klick hier