TERUG
Een kijkje naar de ligging
nu (30 januari 2008) klick hier voor de animatie.
Animatie
tunnelritje klick hier
Problemen met het veiligheidssysteem in de tunnel, zie
uitzending Netwerk 07-03-2008 (vanaf 14.40 minuten)
en een
reportage van L1.
Bellen
in de tunnel (filmpje). Situatie
in april 2008
Kijk
hier naar een filmpje over tunnelveiligheid.
Tunnel Swalmen in Limburg. Situatie op 09-01-2008.
Animatie
tunnelritje klick hier
Een ritje over de N35 en door de toekomstige tunnel.
Van Dalzicht tot Mc Donalds.
Bij
80 km/h ongeveer 4 minuten en hoelang doen we er nu over?
Even geduld, het is een groot bestand.
Nog
een filmpje.
Ook een methode van tunnelbouw (klick
hier).
Een voorbeeld van een tunnel met station in Nederland.
Klick
hier, of
hier.
Hier een animatie van de bouw van een tunnel volgens de
"cut and cover" methode.
Ik weet nog niet welke methode in Nijverdal toegepast
wordt.
Animatie bouw tunnel.
Kijk onderaan deze
pagina of hier.
Rijkswaterstaat test tunnelbouwmethodes
|
|
|
De proef wordt door Fugro Ingenieursbureau bv uitgevoerd van maandag 21
tot en met vrijdag 25 februari 2006, behalve als de ondergrond bevroren is
of bij storm of sterke wind die de meting hindert. De week ervóór wordt
het terrein ingericht voor de proef: materieel wordt aangevoerd en in de
grond worden met een 25 meter hoge boorinstallatie dertien gaten
voorgeboord. Vanaf 28 februari is de afvoer van het materieel gepland.
De werktijden zijn beperkt van 7 tot 18 uur. Bij eventueel uitstel van de
proef wordt in elk geval niet op zondag gewerkt. De aanvoer van zwaar
materieel vindt plaats buiten de ochtenddrukte (7-9 uur). De bijzondere
transporten leveren verkeersoverlast op in Nijverdal.
Van de zeven dichtstbij staande woningen is een bouwtechnisch
onderzoeksrapport gemaakt. Bij verscheidene huizen in de omgeving wordt
apparatuur geplaatst om de trillingen te kunnen meten. De meetapparatuur
dient ook om het risico van schade tot een minimum te beperken. Tijdens de
proef is een meetploeg aan het werk, die een aantal keren per dag ook de
ligging van de spoorrails opmeet.
Het langslopende deel van de hoogspanningsleiding staat tijdens de proeven
uitgeschakeld.
Als de trillingen te hevig blijken te zijn of als het risico van
bodemverzakking dreigt, legt Rijkswaterstaat dat onderdeel van de
proefneming direct stil.
Bewoners in de omgeving hebben een informatiebrief van Rijkswaterstaat
ontvangen.
Opzet van de proeven
Verschillende manieren worden beproefd om de 17 meter hoge, stalen
damwandplanken de bodem in te brengen. Het intrillen van de damwand
gebeurt eerst in volledig voorgeboorde gaten, dus tot 17 meter diepte,
daarna in deels (tien meter diep) geboorde gaten. Ook wordt het intrillen
van de complete damwand vanaf het maaiveld uitgeprobeerd. Bij weer een
andere methode wordt grond verwijderd met een waterstraal onder hoge druk.
Als het trillen niet goed genoeg gaat, wordt overgeschakeld op heien.
Het terrein Meijboomstraat 22 (nu al gesloopt) ligt in het tracé
van de toekomstige weg- en spoortunnel. Het is de meest ideale locatie,
waar Rijkswaterstaat de situatie van de werkelijke tunnelbouw 't dichtst
kan benaderen.
|
Tips voor het rijden in een tunnel
Klick
hier :
http://adac.3m5.de/eurotest/dutch.html
Of hoe het juist niet moet!!!!!!! Klick
hier