De bedrijven en mensen achter dit project in 2012.
Opdrachtgever:
RWS
Projecten te Utrecht
Gedelegeerde
Opdrachtgever:
ProRail te Utrecht
Opdrachtnemer: Leo ten Brinke Combinatie
bestaande uit: van Hattum en Blankevoort te Woerden
Hegeman Beton en Industriebouw te Nijverdal
Uitvoerende Combinatie: Volker Wessels Infra
bestaande uit:
van Hattum en Blankevoort
KWS (Weginfra) te Zwolle
Vialis
Hegeman Beton en
Industriebouw.
De bedrijven en mensen achter dit project in 2010.
Opdrachtgever:
RWS
Projecten te Utrecht
Opdrachtgever:
Guido Hagemann
Bouw Team:
Project Manager: Okke van Brandwijk
Contract Manager: Caroline Schuring van Woudenberg
Toetser:
Gerrit Knoef
Toetser:
Chris de Jong
Gedelegeerde
Opdrachtgever:
ProRail te Utrecht
Project Manager:
Allard Maijer
Bouw
Manager: Titus Boomsma
Project Engineer: Rensus Stel
Opdrachtnemer: Leo ten Brinke Combinatie
bestaande uit: van Hattum en Blankevoort te Woerden
Hegeman Beton en Industriebouw te Nijverdal
Uitvoerende Combinatie: Volker Wessels Infra
bestaande uit:
van Hattum en Blankevoort
KWS (Weginfra) te Zwolle
HOMIJ (Tunnel Technische Installatie) te Rotterdam
Hegeman Beton en
Industriebouw.
Raad van Bestuur:
Jil Ligtering
(Volker
Wessels Infra, voorzitter)
John van Dongen (vHB)
Rinus de Vries (KWS)
Wiko Thier
(HOMIJ)
Leo Hegeman (HBI)
Tonny Boerkamp (HBI)
Bouw Team:
Project Manager:
Leonard van der Vorm
Technische Manager
B&W: Robert Maat
Ontwerp Coördinator: Gert Jan Braas
Project Voorbereider: Herbert Lubbers
Project Medewerker:
Bram van de Wal
SE Engineer: Johan van den Tillaart
(...hoor net dat Rijkswaterstraat over het hele Combiplan een dak wil hebben, wat kost dat ? )
De eerste bouwvergunning.
De bedrijven en mensen achter dit project in 2008.
Opdrachtgever:
RWS
Projecten te Utrecht
Opdrachtgever:
Guido Hagemann
Bouw Team:
Project
Manager:
Frank Faassen
Contract
Manager:
Gert Jan Braas
Toetser:
Gerrit Knoef
Toetser:
Chris de Jong
www.rijkswaterstaat.nl/N35 fragment
Gedelegeerde
Opdrachtgever:
ProRail te Utrecht
Project Manager:
Allard Maijer
Bouw
Manager:
Titus Boomsma
Project Engineer: Rensus Stel
Opdrachtnemer: Leo ten Brinke Combinatie
bestaande uit: van Hattum en Blankevoort te Woerden
Hegeman Beton en Industriebouw te Nijverdal
Uitvoerende Combinatie: Volker Wessels Infra
bestaande uit:
van Hattum en Blankevoort
KWS (Weginfra) te Zwolle
HOMIJ (Tunnel Technische Installatie) te Rotterdam
Hegeman Beton en
Industriebouw.
Raad van Bestuur:
Henk Spek (Volker
Wessels Infra, voorzitter)
John van Dongen (vHB)
Rinus de Vries (KWS)
Tom Wiersma (HOMIJ)
Leo Hegeman (HBI)
Tonny Boerkamp (HBI)
Bouw Team:
Project Manager: Hans
Oude Avenhuis
Technische Manager
B&W: Robert Maat
Technische Manager
Wegen: Albrecht Baan
Contract Manager:
Patrick Jongenelen
Ontwerp Coördinator:
Martijn Takken
Project Voorbereider:
Koos Viet
Project Medewerker:
Bram van de Wal
SE Engineer: Marco Vos
Ontwerp Team: Het
ontwerp wordt gerealiseerd door LtB waarin Haskoning specialisten integraal
onderdeel van uitmaken
Ontwerp Leider B&W:
Martijn Takken
Ontwerp Leider Wegen:
Albrecht Baan
Ontwerp Leider TTI:
Hans Hofland
Ontwerper /
Constructeur: Ronald Hergarden
Constructeur: Matthijs
Somhorst
MX Ontwerper: Ellen
Kortstee
Tekenaar: Ben Jansen
Verder zal het Ontwerp
Team worden geassisteerd met Specialisten op gebied van Vormgeving, Geotechniek,
Hydroliek en Akoestisch ontwerp.
Overheid
perkt vrijheid markt in na drama tunnels A73
Maastricht - De overheid eist een deel van de regie terug bij geplande en
nieuwe tunnelprojecten. Markt en overheid kunnen de grotere vrijheid die ze
elkaar hebben gegeven niet aan. Verkeersminister Camiel Eurlings concludeert
dat op basis van een recent onderzoeksrapport van zijn departementale
auditdienst. Die concludeert dat zowel de overheidsinstellingen, zoals
Rijkswaterstaat, als het consortium van aannemers (onder leidingvan Volker
Wessels) 'de complexiteit van de tunneltechnische systemen hebben onderschat'.
Met als gevolg dat de nieuwe vierbaansverbinding tussen Noord-Limburg en het
zuiden van de provincie bijna een jaar later wordt opgeleverd dan de geplande
31 december. Ook zijn er kostenoverschrijdingen van vele miljoenen. Het is nog
onduidelijk wie dat gaat betalen.
Volgens de auditcommissie ging er van alles mis met de tunnels in Roermond en
Swalmen. Hoofdaannemer Volker Wessels en de onderaannemers krijgen er flink
van langs in het rapport. 'Onderschatting van de complexiteit van de systemen.
Gebrek aan voldoende kennis en kunde op hetgebied van systeemintegratie. Het
niet tijdig leveren van cruciale (deel)producten, het ontbreken van een
deugdelijk totaalontwerp en bijbehorende planningen.' Ook de overheid heeft
steken laten vallen. 'Onvoldoende ingrijpen, met tijdig escaleren van de
gesignaleerde problemen en scopewijzigingen tijdens de uitvoering van het
contract.' Het Limburgs tunnelproject is een van de eerste grote
installatieprojecten waar de overheid niet meer met gedetailleerde bestekken
werkt, maar op resultaat stuurt. Dat past in het overheidsstreven van 'markt,
tenzij', zoals minister Eurlings dat omschrijft. Via het nieuwe concept
'Design and Construct' krijgt het bedrijfsleven veel meervrijheid om de klus
te klaren.
Alhoewel Eurlings schrijft dat hij wil vasthouden aan het uitgangspunt van
meer ruimte laten aan de markt, beperkt hij de vrijheid van bedrijven en wil
hij weer een grotere rol van de overheid. Zijn voornemen is: 'Bij problemen
niet alleen-sturen op herbevestiging van de einddatum, meer eigen toetsing op
kwaliteit van de aanpak van de opdrachtnemer en snelle besluitvorming over de
aanpak.' Waar minister Eurlings het boetekleed namens de overheidsinstanties
aantrekt en beterschap belooft, ontbreekt een reactie van VolkerWessels in het
rapport. Dat kan te maken hebben met mogelijke juridische procedures over
schadevergoedingen. Eurlings: 'Het rapport heeft ook een juridische context.'
Volgens de onderzoekers van het auditrapport heeft de aannemer getekend voor
een tijdige oplevering. Ook tegenover deze krant wil aannemer Volker Wessels
niet reageren op de conclusies van het onderzoeksrapport. Limburgs
verkeersgedeputeerde Ger Driessen is blij dat Eurlings de teugels strakker
aantrekt. 'Het was voor mij onduidelijk wie dit project aanstuurt.'
Voor alle grote tunnelprojecten in de wereld kijk hier, of hier (Leo ten Brinke Tunnel).
Artikel in het blad Civiele Techniek nummer 8 over het tunnelplan.
Reportage LOH (september 2007) over Leo ten Brinke bouwcombinatie zie ook hier. (even geduld met laden).
19 juli 2007 (artikel Tubantia) zie ook hier
De opdracht is gegeven aan de Leo ten Brinke Combinatie.
De Leo ten Brinke combinatie.
Hegeman Beton en Industriebouw
Engineering Royal Haskoning
Vormgeving Hans van Heeswijk architecten
1. HBI/KWS (de Leo ten Brinke combinatie).
Hegeman Beton- en Industriebouw Nijverdal & Koninklijke Wegenbouw Stevin
2. Bam Bataafsche Aanneming Mij
4. Ballast Nedam Ballast Nedam
5. Heijmans Heijmans
Koninklijke Wegenbouw Stevin (VolkerWessels) uit Rijssen blijkt deel uit te maken van één van de aannemers(combinaties), die door Rijkswaterstaat is geselecteerd voor deelname aan de aanbesteding van het combiplan. KWS vormt een combinatie met Hegeman Bouw- en Industriebouw (HBI) uit Nijverdal.
NIJVERDAL Rijkswaterstaat heeft begin november vijf aannemers(combinaties) uitgenodigd voor deze megaklus. De namen van de uitverkorenen werden door Rijkswaterstaat echter niet bekend gemaakt, maar al snel bleek dat de 'Nijverdalse inbreng' met HBI en Ballast Nedam Infra Projecten (dat een rayonkantoor op industrieterrein 't Lochter heeft) opvallend groot is. 'We mogen er terecht trots op zijn dat wij dergelijke bedrijven binnen onze grenzen hebben', vindt de Hellendoornse wethouder W. Paalman Behalve de combinatie KWS/HBI en Ballast Nedam Infra Projecten staat ook Heijmans op het korte lijstje. Deze landelijke bouwer en projectontwikkelaar is elders in Nijverdal al actief, namelijk bij het realiseren van het Huis voor Cultuur en Bestuur. Om het lijstje compleet te maken: de combinaties HPG/BAM en Strukton/TBI. De geselecteerde ondernemingen worden door de opdrachtgever zo goed mogelijk voorbereid op de aanbesteding. Temeer daar het gaat om een zeer complex project met spoor en weg. De uitverkorenen krijgen tot 31 mei de tijd aan te geven hoe en voor welke prijs zij deze klus denken te kunnen klaren. Rijkswaterstaat maakt in juli bekend wie de oplossing voor 'het knelpunt Nijverdal' gaat uitvoeren. Overigens is het verlengen van de tunnelbak onder de G. van der Muelenweg uitgangspunt bij deze aanbesteding. Deze verlenging is voor de gemeente Hellendoorn essentieel, want het is een absolute voorwaarde voor het verplaatsen van het huidige NS-station naar een locatie in het centrum. Bovendien wordt het door deze verlenging mogelijk het High Textile Park van Koninklijke ten Cate op het toekomstige bedrijventerrein Nijverdal-Noord beter te ontsluiten. NIJVERDAL Rijkswaterstaat heeft begin november vijf aannemers(combinaties) uitgenodigd voor deze megaklus. De namen van de uitverkorenen werden door Rijkswaterstaat echter niet bekend gemaakt, maar al snel bleek dat de 'Nijverdalse inbreng' met HBI en Ballast Nedam Infra Projecten (dat een rayonkantoor op industrieterrein 't Lochter heeft) opvallend groot is. 'We mogen er terecht trots op zijn dat wij dergelijke bedrijven binnen onze grenzen hebben', vindt de Hellendoornse wethouder W. Paalman Behalve de combinatie KWS/HBI en Ballast Nedam Infra Projecten staat ook Heijmans op het korte lijstje. Deze landelijke bouwer en projectontwikkelaar is elders in Nijverdal al actief, namelijk bij het realiseren van het Huis voor Cultuur en Bestuur. Om het lijstje compleet te maken: de combinaties HPG/BAM en Strukton/TBI. De geselecteerde ondernemingen worden door de opdrachtgever zo goed mogelijk voorbereid op de aanbesteding. Temeer daar het gaat om een zeer complex project met spoor en weg. De uitverkorenen krijgen tot 31 mei de tijd aan te geven hoe en voor welke prijs zij deze klus denken te kunnen klaren. Rijkswaterstaat maakt in juli bekend wie de oplossing voor 'het knelpunt Nijverdal' gaat uitvoeren. Overigens is het verlengen van de tunnelbak onder de G. van der Muelenweg uitgangspunt bij deze aanbesteding. Deze verlenging is voor de gemeente Hellendoorn essentieel, want het is een absolute voorwaarde voor het verplaatsen van het huidige NS-station naar een locatie in het centrum. Bovendien wordt het door deze verlenging mogelijk het High Textile Park van Koninklijke ten Cate op het toekomstige bedrijventerrein Nijverdal-Noord beter te ontsluiten.
16-11-2006, Artikel Tubantia
Nijverdal.
Rijkswaterstaat heeft vijf aannemers(combinaties) geselecteerd, die eind mei 2007 mogen deelnemen aan de aanbesteding voor het realiseren van het combiplan in het centrum van Nijverdal.
Tot de uitverkorenen behoren Ballast Nedam Infra Projecten, dat met Infra Noord-Oost ook een vestiging in Nijverdal heeft, en Hegeman Bouw- en Industriebouw (HBI) uit Nijverdal, dat deel uitmaakt van een grotere combinatie. (de Leo ten Brinke combinatie?)
Een woordvoerster van Rijkswaterstaat, de opdrachtgever bij dit megaproject, geeft aan dat het om een zeer complex project met spoor en weg gaat en daarom met de geselecteerden een 'dialoogfase' wordt ingegaan om hen zo goed mogelijk voor te bereiden op de komende aanbesteding. Ze benadrukt dat de uiteindelijke bouwer van de combitunnel uit deze vijf geselecteerden komt en het niet de bedoeling is hierbij nog anderen van buitenaf te betrekken. Wethouder W. Paalman noemt het 'zonder meer bijzonder' dat twee min of meer plaatselijke aannemers zijn uitgekozen om mee te dingen naar een dergelijk megaproject. 'We mogen er terecht trots op zijn dat de gemeente Hellendoorn dergelijke bedrijven binnen haar grenzen heeft', aldus Paalman. Ze geeft tevens aan dat het natuurlijk ook goed is voor de werkgelegenheid als de combinatie met HBI of Ballast Nedam deze klus zou mogen klaren. 'Wij hopen in juli één van deze twee te mogen feliciteren, maar voor hen is er natuurlijk eerst nog veel werk aan de winkel.