NIJVERDAL - Rijkswaterstaat heeft aan de Noordzijde van de
tunnel in Nijverdal, ter hoogte van de Piet Heinweg, een afscheiding
geplaatst.
De afscheiding staat tussen de bouwkuip en de openbare weg. Dit om de
veiligheid van toeschouwers van het bouwproject te waarborgen. De constructie,
stalen profielen waartussen houten panelen van ongeveer twee meter hoog
gemonteerd zijn, moet er voor zorgen dat de toeschouwer de werkzaamheden in
alle veiligheid kan aanschouwen. De constructie is ook aangelegd voor de
veiligheid van verkeer op de Piet Heinweg.
Het ontgraven van de damwanden kan gevaar opleveren voor de toeschouwers of
voorbijgangers op de Piet Heinweg. Naast het plaatsen van de afscheiding
tracht Rijkswaterstaat verschuivingen bij het ontgraven te voorkomen door de
damwanden te verankeren met groutankers, stalen draadbundels met aan de
uiteinden een cilinder met een mengsel van cement en water.
Aan de zuidzijde van de bouwput is een afscheiding niet nodig. Daar kunnen de
werkzaamheden nog altijd vanaf een veilige afstand worden bekeken.
Door een schutting van 2 meter hoog te plaatsen denkt men niet aan de
veiligheid van de kijker maar weert men gewoon kijkers! Jammer dan men
niet gewoon bouwhekken geplaatst heeft ipv deze houten panelen.
Frank - 31-08-2010 | 23:19
Schijnveiligheid voor kijker bij tunnel.
Bij een projectsom van meer dan 200 miljoen euro vraag ik mij af of een
simpele houten plank hier wel de meest doordachte oplossing is.
Bewoners en passanten moeten hier wel minimaal 3 jaar tegenaan kijken.
Volgens mij zou een architect of een ontwerper met een kleine opdracht,
verassende practische en beter ogende oplossingen kunnen geven die
toepasbaar zijn bij meerdere projecten.
Een praktische uitdaging voor de bouwer en een voordeel voor de Piet
Heinweg en de Bouwmeesterstraat.
Harry - 30-08-2010 | 19:42
Tunnelplan Nijverdal
Gisteren
wist Tubantia
te melden dat Rijkswaterstaat langs de Piet Heinweg in Nijverdal een
schuttinkje zou gaan plaatsen. “Dit om de veiligheid van toeschouwers van
het bouwproject te waarborgen. De constructie, stalen profielen waartussen
houten panelen van ongeveer twee meter hoog gemonteerd zijn, moet er voor
zorgen dat de toeschouwer de werkzaamheden in alle veiligheid kan
aanschouwen”.
RoalteNet moest toch toevallig in het meest onbereikbare deel van Nijverdal
zijn en nam even een kijkje aan de Piet Heinweg. Daar is men namelijk volop
aan het graven met die nieuwe tunnelbak die in 2013 klaar moet zijn. Ik moet
zeggen dat het best druk is in die imposante bouwput op een steenworp afstand
van station Nijverdal-West!
Dat Rijkswaterstaat er voor zorgt dat ik ter plekke veilig kan kijken is
natuurlijk fijn nieuws… Maar als je de toeschouwers een veilige loerplek
wilt bieden dan ga je toch geen schutting van 2 meter hoog bouwen? Men wil
blijkbaar geen pottenkijkers…. Met gevaar voor eigen leven ben ik maar eens
op die schutting geklommen om wat kiekjes te maken van de werkzaamheden.
DEN HAAG - De nieuwe Tunnelwet stelt zulke hoge eisen aan
installaties dat de uitvoering rampzalig verloopt. Een quick scan per tunnel in
combinatie met minder strenge regels moet uitkomst brengen voor alle lopende
tunnelprojecten.
In de komende jaren zal het tunnelareaal op de Nederlandse snelwegen bijna
verdubbelen van de huidige 22 kilometer naar ruim 40 kilometer. De problemen
bij de uitvoering bij zowel de twee tunnels in de A73 als de Landtunnel A2 ter
hoogte van Utrecht maken duidelijk dat de huidige regels niet werkbaar zijn in
de praktijk. Verkeersminister Eurlings beloofde in mei al vereenvoudiging en
standaardisering, maar maakt die belofte tot op de dag van vandaag nog niet
waar. De opvallende radiostilte rond de vereenvoudigde nieuwe eisen doet
vermoeden dat tunnelveiligheid de gemoederen achter de schermen flink
bezighoudt. Rijkswaterstaat hult zich in stilzwijgen over de stand van zaken.
De A73 ging ruim twee jaar later open dan gepland en de oplevering van de
Landtunnel A2 vindt niet deze zomer plaats en is tot nader order uitgesteld.
Een nieuwe opleveringsdatum is niet bekend, zegt de woordvoerder van
Rijkswaterstaat. De tunneltechnische installaties zijn bij beide projecten het
grote struikelblok.
Risicofactoren
De vraag dringt zich op of de Tunnelwet niet overhaast is aangescherpt, geïnspireerd
op de tunnelrampen in de Alpen. De ongevallencijfers in Nederlandse tunnels
geven daar namelijk geen enkele aanleiding voor. Het SWOV, het
wetenschappelijk onderzoeksbureau voor verkeersveiligheid, inventariseerde
tussen 2004 en 2008 39 ongevallen in tunnels, waarbij drie dodelijke
slachtoffers vielen. "Het aantal ongevallen in tunnels bedraagt 1,1
procent van alle 3444 geregistreerde ongevallen met ernstig letsel op
snelwegen. Dat is nauwelijks meer dan op de rest van de snelwegen." Toch
concludeert SWOV dat in tunnels veel extra risicofactoren aanwezig zijn.
Vooral bij brand en giftige stoffen zijn de gevolgen van een ongeval in een
tunnel al snel veel ernstiger. "De verkeersveiligheid in tunnels kan
worden verbeterd met vluchtstroken, beperkte hellingspercentages (of
kruipstroken voor langzaam verkeer) en ruime bochten." Extra aandacht is
vereist voor het ontwerp van de tunnelmonden en verlichting. Weefvlakken en
uitvoegingen moeten achterwege blijven wanneer er geen vluchtstroken zijn,
luidt het wetenschappelijk advies. De huidige wetgeving is zo streng dat 53
installaties nodig zijn om een tunnel veilig te verklaren. De aanscherping van
de regels in 2006 leiden in de praktijk tot grote problemen bij de uitvoering.
De Roertunnel en Swalmen tunnel waren de eerste projecten die moesten voldoen
aan de nieuwe eisen. De uitvoering van de afbouwfase verliep ronduit moeizaam.
Rijkswaterstaat en Volker Wessels liepen keihard aan tegen vertraging en
tegenslag. Ook bij de A2 Landtunnel botsten Rijkswaterstaat en Cofely over de
aanpak van de installaties, maar inmiddels onthouden de partijen zich van
commentaar. Wethouder Gerard IJff van Roermond adviseert andere gemeenten met
een tunnelproject goed op te letten bij afspraken met Rijkswaterstaat.
"Vooral afspraken over de financiën moet je vooraf regelen. Achteraf
geeft Rijkswaterstaat geen thuis", waarschuwt IJff andere bestuurders.
Hij heeft b&w van Delft op bezoek gehad over de naderende uitvoering van
de A4 Midden Delfland en er zijn ook contacten met de A2 Maastricht. Ook kreeg
hij bezoek uit Amstelveen (Keizer Kareltunnel) en Leidsche Rijn (A2
Landtunnel). Een aparte vluchtstrook in de tunnel of de bouw van een
brandweercentrale bij een van de tunnelmonden kan in zijn ogen al veel ellende
bespraren.
Autistische trekjes
Oud-minister Peijs schrapte de vluchtstrook uit kostenoverwegingen.
Rijkswaterstaat was niet van plan op te draaien voor een aparte brandweerpost
en de gemeente Roermond ook niet, dus moesten het 53 installaties worden,
waaronder een watermistsysteem. "Zorg dat je aan tafel komt als partner.
Mij is dat alleen gelukt door hard te roepen en contact te zoeken met
Kamerleden. Rijkswaterstaat begint autistische trekjes te vertonen zodra een
onderwerp politiek gevoelig ligt. Niemand is meer aanspreekbaar. Goede
communicatie had veel ellende en onrust bij omwonenden kunnen voorkomen. Mijn
ervaring is dat de betrokken gemeenten nu vooral lijdend voorwerp zijn, zonder
enige beslissingsbevoegdheid. Het wordt hoog tijd dat het gezamenlijk belang
van een veilige tunnel centraal komt te staan bij het ontwerp en de
uitvoering. Alle betrokken partijen, dus ook gemeente en brandweer, moeten
daar als partners aan kunnen bijdragen." IJff doet tijdens het Nationaal
Wegencongres een boekje open over zijn ervaringen met Rijkswaterstaat. De
komende jaren staan nog veel meer tunnelprojecten op de agenda, onder meer de
Zuidas, Gaasperdammerweg en Keizer Kareltunnel. Bij diverse andere tunnels
ligt het ontwerp al vast en is de gunning (zo goed als) rond. Dat geldt
bijvoorbeeld voor de Tweede Coentunnel, maar ook voor de A2 Maastricht,
Botlektunnel en Sluiskiltunnel. Om nieuwe ellende en vertraging te voorkomen
heeft minister Eurlings beslist alle lopende en geplande projecten onder de
loep te nemen. Hans de Ruiter is aangesteld als aparte tunnelregisseur bij
Rijkswaterstaat en in quick scans komt per project een nieuw plan van aanpak.
Standaardisering en versimpeling zijn de nieuwe toverwoorden. De
projectmanagers zitten er met smart op te wachten, vooral bij de projecten
waarbij ontwerp en uitvoering aan de orde zijn. Ook de onafhankelijke
commissie van tunnelveiligheid, die vorig jaar het recordaantal van twaalf
adviezen uitbracht, wordt onderworpen aan een evaluatie. De professoren Ale en
Vrouwenvelder buigen zich over de vraag hoe de Regeling aanvullende regels
veiligheid wegtunnels kan worden aangepast. De minister heeft dit voorjaar
aangegeven in twee brieven aan de Tweede Kamer niet te zullen wachten op de
uitkomst van evaluaties, maar zo snel mogelijk regels aan te passen. Zo is
ingrijpen bij lopende projecten mogelijk zonder de wet te overtreden. Daarbij
geeft hij alvast aan niets te zien in dure vluchtstroken in de tunnels. Ook
watermistsystemen of sprinklers beschouwt de minister als overbodig voor
nieuwe projecten. Om nieuwe inzichten niet te dwarsbomen moet de inbouw van
dergelijke systemen wel mogelijk blijven en wordt daarvoor ruimte vrijgehouden
in het ontwerp. De richting voor de nieuwe koers is ingezet, maar de invulling
laat nog even op zich wachten.
Publicatie datum:
25-08-2010 00:00
Storing veroorzaakt olievervuiling
bij tunnelbouw
dinsdag, 24 augustus 2010
RTVHellendoorn
NIJVERDAL - Vorige week is bij de werkzaamheden aan de
tunnel door een storing aan een heimachine hydraulische olie over een
deel van het Rode Dorp verneveld. De storing vond vorige week donderdag
plaats aan de Bouwmeesterstraat, even voorbij de Joncheerenlaan.
De olie kwam vrij in de vorm van een fijne nevel. De olie is terecht
gekomen op gevels, tuinmeubilair en auto's. Aanwonenden hebben dit
gemeld bij de bouwcombinatie Leo ten Brinke en kregen hier onlangs een
brief over van Rijkswaterstaat. De bewoners wordt verzocht om te
controleren of er olieresten rondom het huis kunnen worden gevonden. De
olie kan, als deze niet verwijderd wordt, op lange termijn sporen
achterlaten op de lak van auto's. Bewoners die olieresten vinden, kunnen
op kosten van het project de auto laten wassen bij een autowascentrum op
het industrieterrein.
De olieresten aan de woningen zijn verwijderd door een professioneel
reinigingsbedrijf. Ook hiervoor hebben de aanwonenden zich moeten melden
bij Rijkswaterstaat.
‘Bliksemsteen’ Ravijn puur bij toeval ontdekt
woensdag 18 augustus 2010 | 14:41
NIJVERDAL - Het Ravijn bij Nijverdal is voor Louis Verhaard uit Olst
momenteel welhaast een paradijs op aarde. De amateur-geoloog struint graag
rond in de enorme bouwput. Door het gegraaf dat nodig is om de N35 te
verleggen en naast de weg een spoorlijn te plaatsen, komen allerlei stenen aan
de oppervlakte. Voor de ‘leek’ misschien saai en nietszeggend, maar het
getrainde oog van Verhaard pikt de bijzondere stenen er zonder moeite uit.
Zo zag hij onlangs ter hoogte van het bezoekerscentrum van de Sallandse
Heuvelrug een bijzondere steen uit de zandwand steken. Nadat hij de steen
thuis twee dagen lang voorzichtig had geborsteld, zag Verhaard dat het een
basaltsteen was. Het bijzondere is dat deze steen, terwijl hij ruim twee meter
onder de grond zat, is getroffen door bliksem. Verhaard: „In Nederland is
nog nooit een zwerfsteen gevonden waar de bliksem is ingeslagen.” Dat
ondergrondse stenen worden getroffen, is waarschijnlijk niet uniek. Dat de
steen ook daadwerkelijk wordt gevonden, is dus volgens Verhaard nog nooit
voorgekomen. Rob van de Vlekkert uit Deventer, ook amateur-geoloog en al jaren
bevriend met Verhaard, bevestigt de lezing van de Olstenaar. “Je kunt zien
aan deze steen dat er iets niet klopt, er is iets mee gebeurd. Zo zitten er
bijvoorbeeld zandkorreltjes gesmolten in de steen. Dus niet er op, maar er
echt in. Je krijgt ze niet los. Wij zijn al veertig jaar bezig met geologie,
maar dit is nieuw voor ons. We kunnen elke steen thuisbrengen, maar deze niet.
De structuur is niet normaal.”
Bovendien vermoedt Verhaard dat de steen óf een vulkanische bom (brokstuk
van een vulkaanuitbarsting) of een meteoriet is. “Het is op z’n minst een
vulkanische bom die uit de Eifel komt en die zijn 500.000 jaar geleden
ontstaan.” Die brokstukken zijn vervolgens door rivieren en dikke ijslagen
naar deze regio verplaatst.
De twee geologen hebben de steen onder de microscoop van Van de Vlekkert
bekeken, maar ook met het blote oog is duidelijk te zien dat er iets met de
steen is gebeurd. Aan één kant is de oppervlakte van de steen grover, loopt
er een duidelijke ‘goot’ over de steen en is hij zelfs een beetje
zwartgeblakerd. Verhaard: „En je ziet allemaal kleine barstjes in de rest
van de steen. Dat komt door de kracht van de bliksem.”
Verhaard is dolenthousiast na de vondst van nog meer bewijs. „Klei wordt
ook rood als je het bakt, kijk maar naar bakstenen. Het is nu zo goed als
zeker een blikseminslag geweest.”
Tunnel moet Nijverdal rust geven
Artikel in Trouw 13 augustus 2010.
nijverdal – Zomer 2010 in Nijverdal. De spoorlijn is compleet opgebroken.
Auto’s rijden op de Grotestraat in een colonne achter een reinigingswagen.
Files zijn een gebruikelijk beeld in het dorp. Buiten vakantietijd wurmen zich
dagelijks 30.000 voertuigen langs Blokker en Livera op de weg tussen Twente en
Salland.
Maar vanaf 2013 wordt alles anders. Automobilisten en treinreizigers passeren
dit dorp aan de Sallandse Heuvelrug dan per tunnel. Waar in Nederland bijna elk
dorpje een rondweg kreeg, bleven de inwoners van Nijverdal met het Rijk, de
wegbeheerder, steggelden over de wegomlegging. Na 25 jaar overleg plus 7 jaren
bezwarenprocedures werd het de tunnel.
Tot nu scheidde de Rijksweg 35 de Overijsselse provinciehoofdstad Zwolle
praktisch van Twente. De aanbevolen reisroute leidt zelfs per snelweg langs
Apeldoorn. Ook Overijssels gedeputeerde Job Klaasen (VVD, verkeer en vervoer)
uit Almelo pendelt dagelijks via deze Gelderse route. ,,De helft langer, maar de
helft sneller”, zegt hij.
vrijdag 06 augustus 2010 | 16:15 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag
06 augustus 2010 | tubantia
NIJVERDAL - ; Eenzaam staat het betonnen gevaarte in het
landschap even buiten Nijverdal.
Er gaat nog geen auto overheen en nog geen trein onderdoor. De ingebruikneming
van het kunstwerk, zoals het in Rijkswaterstaat-terminologie wordt genoemd,
duurt dan ook nog even. Maar ingewijd is het spoorwegviaduct, dat onderdeel is
van het combitunnel-project, al wel. Een onbekende graffitikunstenaar heeft de
betonkolos al voorzien van zijn uitingen. Of hij met de tekst zijn ongenoegen
over het combitunnel-project kenbaar wil maken of dat hij het gewoon een
sterke tekst vindt, is niet bekend. Wel bekend is dat Rijkswaterstaat de
graffiti eerdaags zal verwijderen en dat er een anti-graffiticoating op het
viaduct wordt aangebracht. foto Linda Nieuwenhuis
Zie hierboven "de infrastructurele projecten
verdubbeling van de spoorlijn Almelo-Zwolle"
Rijkswaterstaat en de gemeente Hellendoorn kregen de afgelopen tijd
regelmatig het verzoek om te bezien of het alsnog mogelijk is de Boskronkel
tijdens de bouw van het Combiplan open te stellen voor fietsers en
wandelaars. Beide partijen hebben dit ter harte genomen en zijn in gesprek
gegaan met Ten Cate.Ten Cate stelt grond beschikbaar en hierdoor
is het mogelijk geworden de Boskronkel in het najaar van 2010 weer open te
stellen. Rijkswaterstaat en de gemeente komen hiermee tegemoet aan de wensen
van de inwoners en hopen met dit besluit het recreatieve element voor de
gebruikers van de Boskronkel te hebben hersteld.
Het college van B&W van de gemeente Hellendoorn heeft besloten een
financiële bijdrage te leveren van € 15.000,- voor het realiseren van het
fietspad dat gedeeltelijk over het terrein van Ten Cate loopt. De overige
kosten worden gedragen door Rijkswaterstaat.
Met de aanleg van een tijdelijk fietspad, over het terrein van Ten Cate en
parallel aan de oude Boskronkel en de Campbellweg (langs de bouwweg), kan de
fietsverbinding worden hersteld, totdat de definitieve weg gereed is. Na het
gereedkomen van het Combiplan in 2013, zal de Boskronkel een definitieve
invulling krijgen.
Boskronkel in het najaar weer
open
maandag, 19 juli 2010 RTVHellendoorn
NIJVERDAL - Het fietspad De Boskronkel gaat in het najaar
weer open, dat heeft de gemeente vandaag bekend gemaakt. Rijkswaterstaat
en de gemeente Hellendoorn kregen de afgelopen tijd regelmatig het
verzoek om te bezien of het alsnog mogelijk is de Boskronkel tijdens de
bouw van het Combiplan open te stellen voor fietsers en wandelaars.
Beide partijen hebben dit ter harte genomen en zijn in gesprek gegaan
met Ten Cate. Ten Cate heeft ingestemd met het ter beschikking stellen
van grond. Hierdoor is het mogelijk geworden de Boskronkel in het najaar
van 2010 weer open te stellen. Rijkswaterstaat en de gemeente komen
hiermee tegemoet aan de wensen van de inwoners en hopen met dit besluit
het recreatieve element voor de gebruikers van de Boskronkel te hebben
hersteld.
Het college van B&W van de gemeente Hellendoorn heeft besloten een
financiële bijdrage te leveren van € 15.000,- voor het realiseren van
het fietspad dat gedeeltelijk over het terrein van Ten Cate loopt. De
overige kosten worden gedragen door Rijkswaterstaat.
Met de aanleg van een tijdelijk fietspad, over het terrein van Ten Cate
en parallel aan de oude Boskronkel en de Campbellweg (langs de bouwweg),
kan de fietsverbinding worden hersteld, totdat de definitieve weg gereed
is. Na het gereedkomen van het Combiplan in 2013, zal de Boskronkel een
definitieve invulling krijgen.
De ingezonden brief
(12-07-2010) lijkt te helpen.
Verkenning N35: 'Sneller en Beter'
woensdag 14 juli 2010
NIJVERDAL - Het onderzoek van de provincie Overijssel naar
de mogelijke verbreding van de N35 (Almelo-Zwolle) tussen Nijverdal en Wierden
tot een autoweg met twee maal twee rijbanen is één van de eerste
verkenningen, die wordt uitgevoerd in het kader van de zogenoemde Crises- en
Herstelwet.
Deze door de Tweede Kamer goedgekeurde wet is bedoeld om vastgelopen projecten
uit het slop te trekken en werkgelegenheid te behouden, met name in de
bouwsector. De Tweede Kamer vindt dat dergelijke projecten via de
uitgangspunten van 'Sneller en Beter' moeten worden uitgevoerd.
Het voordeel van een project dat onder deze nieuwe wet valt is de 'verlichte
bewijslast'. Het is niet langer verplicht allerlei uitgebreide (dus
tijdrovende) milieuonderzoeken te laten uitvoeren en mogelijke alternatieven
hoeven niet langer tot op de bodem te worden uitgezocht. Natuurlijk moet de
gekozen oplossing wel worden gemotiveerd op onderdelen als verkeer,
veiligheid, geluid, natuur, kosten, milieu en dergelijke en moet de
uitvoerbaarheid worden getoetst.
Uit Inform juli 2010
In Nijverdal werkt Van Hattum en Blankevoort, als
onderdeel van Combinatie
Leo
ten Brinke, aan een tracé van 6,5 kilometer. Een project met unieke
kenmerken, niet
alleen vanwege het innovatieve karaker van de tunnel, maar bovenal
omdat het een binnenstedelijk project is in een landelijke omgeving
dat erom vraagt de
belangen van de bewoners centraal te stellen. En dat gebeurt!
In de jaren ’70
opperde caféhouder Leo ten Brinke het idee
om het centrum van Nijverdal te ontziendoor de aanleg van een
tunnel.
Vier decennia
later is de bouw van de tunnel een feit.
André Steketee van Van Hattum en Blankevoort
is als hoofduitvoerder
van de
Betoncombinatie Nijverdal nauw betrokken bij
de realisatie. “Het is een uniek tracé. De tunnel,die onderdeel
uitmaakt van het traject, bestaat
namelijk uit één
tunnelbuis waar, gescheiden door een wand,
zowel treinen als auto´s gebruik van maken.
Een technisch hoogstandje en een primeur in
Nederland. Daar mogen we
beslist trots op zijn.
Handen in de lucht
Het project kende een
ongebruikelijke start. Nadat Rijkswaterstaat
via brieven en berichtgevingen in kranten
alle omwonenden vooraf had ingelicht over het
project en de mogelijke overlast, startten
de voorbereidende
werkzaamheden. “Stel je voor”, vervolgt
André Steketee. “We startten in oktober 2009,
conform planning met heien. Binnen een half uur
kwam er een man met zijn handen in de lucht
de bouwplaats
opgerend. Met klem verzocht hij ons het heien
te staken. De man gaf aan grote schade te
lijden als het heien doorging. De man in kwestie was
de heer Van Keulen, eigenaar van de plaatselijke
kwekerij voor papegaaien en
koikarpers.”
Roofvogel op de bouwplaats
“Van Keulen kweekt
onder meer Australische zwarte roodstaartkaketoes.
Normaal broeden deze zeer zeldzame vogels in
oktober, maar door het heien verlieten ze hun
nesten en vlogen ze volledig in
paniek door de ren.
Overigens niet alleen vanwege het geluid en
de trillingen. De hoge kraan die nodig is
voor het heien, had ook zijn uitwerking. De vogels
zagen de kraan aan
voor een roofvogel, hun enige natuurlijke
vijand.”
Als
gekken
“Ik
lieg als ik zeg dat ik direct de ernst van de situatie
kon inschatten. Maar nadat de uitvoerder mij
van het verzoek op de hoogte stelde, heb ik het project
uiteraard wel meteen even on hold gezet.
Ik
ben eerst met Van Keulen in gesprek gegaan, en
heb vervolgens met eigen ogen gezien hoe de kaketoes
als gekken heen en weer vlogen. Inmiddels begreep
ik dat een gezond kuiken een waarde van
velen
duizenden euro’s vertegenwoordigt. Reden genoeg
om direct met de opdrachtgevers en andere betrokkenen
direct om tafel te gaan zitten. Ik heb verteld
wat de belangen voor Van Keulen waren en
toegelicht
waarom ik het project uit wilde stellen. Rijkswaterstaat
en de gemeente waren het roerend met
ons eens om de werkzaamheden drie maanden op
te schorten tot na de broedperiode.”
Kritieke
pad
Uiteraard
worden bij een dergelijke beslissing de bedrijfsmatige
belangen nauwkeurig afgewogen tegen
de persoonlijke. In dit geval betrof het een projectonderdeel
dat geen deel uitmaakte van
het
kritieke pad. André Steketee: “We konden dus zonder
al te veel negatieve gevolgen het deelproject stopzetten.
Het risico dat we deze schade niet konden
verhalen, heeft Van Hattum en Blankevoort
bewust
genomen. Een volgende keer zouden we dat overigens
beslist weer doen. Gezien vanuit menselijk en
maatschappelijk oogpunt, maar zeker ook vanuit bedrijfsmatige
overwegingen. Bij binnenstedelijke
trajecten
als deze, is het succes afhankelijk van de binding
met de omgeving. Je moet naar de bewoners luisteren
en ze serieus nemen. Alleen dan kweek je
begrip. Dat is essentieel om vertragingen tegen
te
gaan en om de waardering voor het project te
maximaliseren.”
Bijdrage autoweg volgens afspraak
maandag 12 juli 2010
NIJVERDAL - Met de alom gewenste opwaardering van de N35
tussen Nijverdal en Wierden is naar verwachting zo'n tachtig miljoen euro
gemoeid.
Hiervan neemt de rijksoverheid de helft voor haar rekening, betaalt de
provincie Overijssel dertig miljoen euro en moet de resterende tien miljoen
euro worden opgebracht door de Regio Twente en deelnemende gemeenten.
Het nieuwe college van Burgemeester en Wethouders van Hellendoorn wil een
eerder gemaakte afspraak gestand doen en het beschikbaar stellen van de
driekwart miljoen euro verwerken in de begroting van 2011. De aanleg van een
100-kilometer autoweg op dit traject vergroot de bereikbaarheid van Nijverdal
vanuit Twente, verhoogt de verkeersveiligheid op dit weggedeelte en voorkomt
dat het verkeer vanaf de kant Almelo/Wierden op de N35 straks al voor de
'tunnel' dichtslibt.
Het college is blij dat de provincie Overijssel nog deze zomer begint met de
verkenning naar de opwaardering van de N35 tussen Nijverdal en Wierden en dat
binnen een jaar duidelijk moet zijn hoe dit het beste kan worden aangepakt.
Door dit onderzoek nu uit te voeren kunnen de werkzaamheden aan het Combiplan
aan de oostkant van Nijverdal nog zodanig worden aangepast dat de kruisingen
met de Burgemeester H. Boersingel en de Baron van Sternbachlaan direct
ongelijkvloers kunnen worden aangelegd.
Damwand gedoopt voor start bouw Combitunnel Nijverdal
(25 juni 2010 )
Vandaag werd het officiële startsein gegeven
voor de bouw van de tunnel in Nijverdal. Tijdens een feestelijke bijeenkomst
werd ter hoogte van de Meijboomstraat een van de eerste damwanden gedoopt door
Rijkswaterstaat en de andere betrokken partijen. Vervolgens werd de gedoopte
damwand onder toeziend oog van de aanwezigen de grond in getrild. Met deze
mijlpaal voor het project komt het uiteindelijke eindresultaat weer een stap
dichterbij: een gecombineerde tunnel waarin spoor en N35 samen worden aangelegd.
Naar verwachting staan in oktober 2010 alle damwanden op hun plek.
Burgemeester Van Overbeeke van de gemeente
Hellendoorn trad op als gastheer. Na een korte terugblik op het voortraject, gaf
hij het woord aan Hoofdingenieur-directeur Joke Cuperus van Rijkswaterstaat
Oost-Nederland. Zij interviewde vervolgens de gedeputeerde Job Klaasen van de
provincie Overijssel en vertegenwoordigers van ProRail en aannemerscombinatie
Leo ten Brinke. In het vraaggesprek werd de prettige samenwerking tussen de
betrokken partijen benadrukt. Ook de inspanningen die geleverd worden om de
hinder te beperken voor de omgeving passeerden de revue. Joke Cuperus sloot het
vraaggesprek af met het gemeenschappelijke doel voor alle betrokkenen: een
veilige tunnel openstellen.
Flexibel geluidsscherm
Om geluidsoverlast tijdens het intrillen van de
damwanden te beperken, maakt de aannemer gebruik van speciale geluidsschermen.
Er zijn er twee van in gebruik voor het intrillen van de damwanden en zijn
flexibel in te zetten. De geluidsschermen worden op hun plaats gehouden door een
grote kraan en schuiven mee op naarmate het werk vordert.
fotograaf: Emile Willems
Gehandicaptenplatform doet
aanbevelingen voor station
woensdag, 23 juni 2010 10:37 RTV
Hellendoorn
NIJVERDAL - Het Gehandicaptenplatform is van mening dat
er aan het nieuwe station voorzieningen moeten komen voor gehandicapten.
Men heeft zich gebogen over de nieuwbouwplannen en heeft een brief met
aanbevelingen aan de gemeenteraad gestuurd.
Op 26 mei heeft het Gehandicaptenplatform een bijeenkomst gehouden met
de Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER) en met elkaar werd een
lijst opgesteld van aandachtspunten voor het nieuwe station. Er wordt in
de brief gepleit voor voorzieningen voor blinden en slecht zienden.
"Het station en de directe omgeving dienen te worden voorzien van
goede blindengeleiden-lijnen, duidelijke pictogrammen, brailletekens op
leuningen, e.d. Hiervoor zou advies kunnen worden ingewonnen bij de
Stichting Viziris. Een goede omroepinstallatie zou ook onderdeel van de
voorzieningen dienen te zijn", meldt het platform in haar brief.
Daarnaast pleit men ook voor het goed bruikbaar en bereikbaar zijn van
de OV chipautomaten en bankjes in en rondom het station.
Ook de aansluiting tussen perron en trein is in de huidige plannen nog
niet optimaal voor mensen met een rolstoel, ook hier vraagt men de raad
om de voorzieningen te verbeteren. "Indien dit (nog) niet
gerealiseerd kan worden, dient er een “vlinder” te komen. Mogelijk
kan deze worden bediend door de beheerder van de bewaakte
fietsenstalling. Ook is het volgens de NS mogelijk om hiervoor
vrijwilligers in te zetten. Zij dienen daartoe een cursus te volgen,
terwijl de wettelijke aansprakelijkheid via de NS loopt", aldus het
Gehandicaptenplatform.
Tot slot vraagt men de raad om een gelegenheid te creëren waar men een
kopje koffie of thee kan drinken. "Dit is zeker van belang voor
mensen, die voor aansluiting streekvervoer/trein hier moeten wachten.
Mogelijk kan deze gelegenheid worden geëxploiteerd met inschakeling van
mensen met een verstandelijke beperking (voorbeeld Oldenzaal). En er
dient een invalidentoilet te komen", besluit men de brief.
Laatste spoorovergang in Nijverdal
College van Hellendoorn verheugd over verkenning N35
Het college van burgemeester en wethouders is zeer verheugd met het besluit
om nog deze zomer de verkenning naar de opwaardering van de N35 tussen
Nijverdal en Wierden tot een weg van 100 km/uur te starten.
Zaterdag bezocht minister Eurlings Wierden en maakte het nieuws bekend dat
het rijk, de provincie Overijssel en de regio Twente gezamenlijk de
opwaardering van de huidige weg van 80 km/uur naar 100 km/uur willen oppakken.
De provincie Overijssel, in de persoon van gedeputeerde Job Klaasen, heeft
zich al geruime tijd hard gemaakt voor deze opwaardering. Ook de regio Twente
heeft dit initiatief van harte ondersteund. Het college spreekt dan ook haar
waardering uit voor de voortvarendheid en volhardendheid waarmee de provincie
en de regio zich hebben ingezet voor deze opwaardering. Zeker gezien de
behoorlijke investering die daarmee gemoeid is. De totale kosten voor de
opwaardering zijn begroot op 80 miljoen. De provincie neemt hiervan 30 miljoen
voor haar rekening. De regio Twente investeert 10 miljoen en de resterende 40
miljoen draagt het rijk bij.
Voor de gemeente Hellendoorn komen twee ongelijkvloerse kruisingen steeds
dichter bij. De toekomstige aansluiting met de Burg. Boersingel en de
aansluiting met de Noord Zuid verbinding kunnen dan namelijk als
ongelijkvloerse kruisingen worden aangelegd. Het college van Hellendoorn ziet
hierdoor de doorstroming, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid in onze
gemeente aanzienlijk verbeterd worden.
Ook PvdA blij met toezeggingen
minister
maandag, 07 juni 2010 09:25
NIJVERDAL – De Partij van de Arbeid is blij met de
toezeggingen van minister Eurlings, die hij afgelopen zaterdag deed
ten aanzien van de N35. Hij deed daar de toezegging dat met de
verkenningenstudie Nijverdal-Wierden kan worden begonnen.
Waarschijnlijk gaat de provincie Overijssel deze verkenning samen met
de regio Twente en de betrokken gemeenten uitvoeren.
In de afgelopen 2,5 jaar is er door een stuurgroep van provincie,
regio en gemeenten intensief gewerkt aan de marsroute van de N35.
Voormalig PvdA wethouder Wilma Paalman heeft als lid van de stuurgroep
zich achter de schermen intensief bemoeit met de lobby richting Den
Haag.
Door het gereedkomen van de A35 Wierden-Almelo in 2007 bleek al snel
dat de verkeerstoename richting Nijverdal niet 10-15 % was, maar 30 %.
Reden voor alle partijen, onder aanvoering van Job Klaasen,
gedeputeerde van de provincie Overijssel voor Mobiliteit, te pleiten
voor een versnelling van het traject Nijverdal-Wierden.
Voor Wilma Paalman is daarbij vanuit Hellendoorn steeds de inzet
geweest om ervoor te zorgen dat indien mogelijk het combiplan hierop
nog aangepast zou worden. "Het zou natuurlijk een enorme
kapitaalvernietiging geweest zijn om eerst aan de oostkant van
Nijverdal 2 grote gelijkvloerse kruisingen aan te leggen en dan een
paar jaar later alsnog ongelijkvloerse kruisingen. De kans was erg
klein dat het zou lukken, maar net als bij de verplaatsing van het
station moet je elke kans, hoe klein ook, grijpen". Zij is erg
blij dat het met een enorme ambtelijke inzet vanuit de provincie toch
gelukt is om dat stuk te versnellen en het combiplan alsnog aan te
passen en dat nu de verkenningenstudie, die volgens haar erg snel
uitgevoerd kan worden door minister Eurlings is toegezegd.
"We hebben er 2,5 jaar keihard aan gewerkt en ik was erg blij dat
ik op de valreep van mijn wethouderschap vertrouwelijk te horen kreeg
dat het hoogstwaarschijnlijk gelukt was."
De PvdA hoopt dat ook de verbetering van een ander karrenspoor,
namelijk de spoorverbinding Wierden-Zwolle ook door alle partijen in
de komende jaren verder wordt opgepakt, zodat met elektrificatie en
een paar stukken verdubbeling hier ook een volwaardige treinverbinding
komt, die na het gereedkomen van de Hanzelijn van Amsterdam naar
Zwolle in 2013 een goed alternatief biedt voor de verbinding over
Utrecht, Amersfoort, Deventer. Ook bij calamiteiten bij bijvoorbeeld
Deventer is dit van groot belang.
NIJVERDAL/WIERDEN – Demissionair Minister Eurlings van
Verkeer en Waterstaat bracht aan het begin van de middag een bezoek aan
de N35 bij Wierden. Met de woorden “de A35 komt er aan” liet
Eurlings weten dat er alles aan gedaan wordt om de A35 zo snel mogelijk
door te trekken naar Zwolle.
De minister maakte bekend dat hij en gedeputeerde Klaasen van de
provincie Overijssel hebben besloten nog deze zomer te starten met de
verkenning naar de opwaardering van de N35 tussen Nijverdal en Wierden
tot een weg van 100 km/uur. Voor de uitvoering is 80 miljoen euro
gereserveerd.
In Nijverdal wordt al gewerkt om de N35 in noordelijke richting te
verleggen, zodat weg en spoor in één tunnelbak komen te liggen. Ook
wordt het station Nijverdal naar het centrum verplaatst. Doel van de
vandaag aangekondigde verkenning is om aan de oostkant van deze tunnel,
tussen Nijverdal en Wierden, de geplande weg van 80 km/uur op te
waarderen naar een autoweg van 100 km/uur. In de verkenning worden
verschillende mogelijkheden onderzocht. Het resultaat van deze
verkenning is een bestuurlijke voorkeursbeslissing hoe de weg eruit moet
komen te zien.
Minister Eurlings benadrukte de noodzaak om vooruit te kijken bij de
bouw van infrastructuur: “We maken werk met werk. We lossen met deze
opwaardering niet alleen de problemen van vandaag op, maar ook die van
de toekomst. De N35 is de ruggegraat van een regio met groeiambities.
Een verbinding waar weggebruikers en omwonenden straks maximaal van
profiteren.” Hij benadrukte het belang van een goede verbinding voor
de regio en zegde toe dat nog voor de verkiezingen de handtekeningen
gezet worden onder de overeenkomst om met de verkenning te beginnen.
“Eenmaal ondertekend ontkomt niets of niemand daar meer aan”, aldus
Eurlings.
Gedeputeerde Job Klaasen is blij met de verkenning naar de opwaardering
van de N35. “Dit is het begin van een mooie nieuwe parel aan de
N35-ketting. De werkzaamheden voor het Combiplan zijn al gestart, maar
de aanpak van de weg aan de oostkant van de tunnel staan als laatste op
de planning. Dit biedt ruimte voor Rijk en regio om in het huidige plan
nog te anticiperen op toekomstige verkeersontwikkelingen. De regionale
ambitie is uiteindelijk een 2x2-strooksweg van 100 km/uur zonder
gelijkvloerse kruispunten.”
De aanpassingen in het Combiplan en de aanleg van het nieuwe weggedeelte
tussen Nijverdal en Wierden zijn begroot op 80 miljoen euro. Rijk en
regio delen de kosten, waarbij de provincie Overijssel 30 miljoen voor
haar rekening neemt en de betrokken gemeenten en regio Twente 10
miljoen. Het Rijk draagt 40 miljoen euro bij.
Met de start van de verkenning is de realisatie van de ambitie rond de
N35 van het Rijk, de provincie Overijssel en de aanliggende gemeenten
een stap dichterbij gekomen. Hierbij gaat het om een gefaseerde
opwaardering van de weg tussen Zwolle en Wierden naar een weg van 100
km/uur. Hierdoor verbetert de doorstroming, verkeersveiligheid en
leefbaarheid in Overijssel.
De PvdA Hellendoorn liet in een persbericht weten blij te zijn met de
toezegging van minister Eurlings. De partij voegde daar aan toe dat ze
ook hoopt op de verbetering van een ander karrenspoor, namelijk de
spoorverbinding Wierden-Zwolle. Als dit door alle partijen in de komende
jaren verder wordt opgepakt, zodat met elektrificatie en een paar
stukken verdubbeling hier ook een volwaardige treinverbinding komt,
biedt deze na het gereedkomen van de Hanzelijn van Amsterdam naar Zwolle
in 2013 een goed alternatief voor de verbinding over Utrecht,
Amersfoort, Deventer.
CDA kamerleden: ongelijkvloerse
kruisingen in N35
dinsdag, 01 juni 2010 18:48 RTV
Hellendoorn
NIJVERDAL - Tijdens een werkbezoek aan het combiplan in
Nijverdal, hebben CDA’ers staatssecretaris Ank Bijleveld en 2e
Kamerlid Eddy van Hijum toegezegd zich in te spannen voor de versnelde
aanleg van ongelijkvloerse kruisingen in de N35 aan de oostzijde van
Nijverdal. Zij zullen aan minister Eurlings vragen om op zeer korte
termijn te kijken of dit mogelijk is.
De beide CDA’ers hebben samen met de aannemer (o.a. Hegeman Beton- en
industriebouw) de bouwlocatie van het combiplan bezocht. In het gesprek
gaven de woordvoerders van HBI aan dat het verstandig is om nu alvast in
een keer ongelijkvloerse kruisingen aan te leggen. Als dat niet gebeurt,
moet dat later bij de verdere verbreding alsnog. Dat zou veel duurder
zijn en leiden tot grotere logistieke problemen.
De fracties van het CDA in Provinciale Staten en de gemeenteraad van
Hellendoorn steunen dit pleidooi ook.