2010
jan-feb-mei
juni-juli-augustus
2011
2012
2013
1970-1979 1980-1989
1990-1999
2000-2009
TERUG
Hierboven kunt u krantenartikelen van 1970 t/m 2009 bekijken, klik op het
jaartal.
In de periode van 1970 t/m 2009 (40 jaar) meer dan 600 artikelen.
70-112 80-73 90-84 2000-320
Hier het jaar 2010 van januari tot en met
mei.
Voor
de berichten van juni tot december klik hier.
Ten Broeke is 'karrenspoor' N35 beu
woensdag 26 mei 2010 | 15:43 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 26
mei 2010 | 15:46
Tekstgrootte
Han ten Broeke met paard en wagen op de drukke N35 bij Nijverdal. Foto
Dolf Ruesink
NIJVERDAL – ‘Het is leuk dat ik hier met paard en wagen rijd, maar dit
nostalgische beeld moet snel verdwijnen’. Kamerlid Han ten Broeke (VVD)
begon vandaag zijn oostelijke verkiezingscampagne. Als koetsier op de bok reed
Ten Broeke een stukje over de drukke N35, het befaamde ‘karrenspoor’ van
Almelo naar Zwolle.
Om het contrast tussen het ouderwetse en hedendaagse
vervoer duidelijk te maken liet de nummer dertien van de liberalen ook een
imposante truck met oplegger aanrukken. ‘Die truck symboliseert waar het
naar toe moet met Nederland en Oost Nederland: namelijk ruim baan voor
ondernemers en de economie. Daarom wil de VVD de N35, maar ook de N18,
volledig opwaarderen tot een autosnelweg”.
Inmiddels meent Ten Broeke ook al extra geld voor de gewenste aanleg
gevonden te hebben. “De provincie heft opcenten bij de automobilist die
daarvan een deel ziet weglekken naar hobby’s van provincieambtenaren. Aan
die hobby’s maken we een einde en dat geld wordt teruggeven door te
investeren in bereikbaarheid.” . In Overijssel zou dat – naar schatting
– om een bedrag van zeventien miljoen euro gaan.
Na aanleiding van het bovenstaande bericht.
Station Nijverdal Centraal is ontworpen met een perronhoogte van 76 cm.
13-10-2009
ProRail investeert 450 miljoen euro in toegankelijkheid
ProRail investeert 450 miljoen euro om stations comfortabeler en beter
toegankelijk te maken. Daarom wordt op veel stations de komende 10 jaar
gebouwd. Om drempelloos instappen mogelijk te maken past ProRail perrons
aan naar één hoogte en worden er de komende jaren meer liften en
hellingbanen aangelegd die de perrons optimaal bereikbaar maken. Ook
worden er braille- en reliëfplaatjes op stations aangebracht die mensen
met een visuele beperking op weg helpen in het station.
ProRail past op 250 stations de perrons aan naar één hoogte van 76 cm.
Vervoerders zorgen voor treinen met lage instap, zodat iedereen gelijkvloers
kan instappen. Inmiddels zijn op 40 stations de perrons op hoogte gebracht.
Jaarlijks komen daar 25 stations bij. Daarnaast worden er de komende jaren
100 liften en meer hellingbanen gebouwd om perrons beter bereikbaar te
maken.
Om de perronrand beter zichtbaar te maken wordt op 250 kilometer perron
extra markering aangebracht. Daarnaast zet ProRail honderden extra
verlichtingsmasten neer en worden extra lampen opgehangen voor betere
verlichting en een groter gevoel van veiligheid.
Leiden Centraal is op 15 oktober a.s., de ‘Dag van de witte stok’,
het eerste station waar braille - en reliëfplaatjes op de trapleuningen
zijn aangebracht zodat reizigers met een visuele beperking weten op welk
perron ze zich bevinden. Daarna volgen Den Haag HS, Schiedam Centraal,
Vlaardingen Centrum, Driebergen–Zeist, Apeldoorn. In totaal worden 1.500
brailleplaatjes aangebracht op de rode trapleuningen en langs hellingbanen.
De braillebordjes zijn het resultaat van een eerdere proef op het
‘Proefstation Leiden’.
CDA pleit voor tempo in aanpak
N35
|
zaterdag, 22 mei 2010 16:39 RTV
Hellendoorn |
NIJVERDAL - De CDA-gemeenteraadsfractie in Hellendoorn en
de CDA-Statenfractie Overijssel willen tempo in de aanpak van de N35.
Tijdens het werkbezoek van de Statenfractie aan de gemeente Hellendoorn
op woensdag 19 mei, zijn de werkzaamheden aan de Combitunnel in
Nijverdal bekeken; een indrukwekkende operatie in het hart van
Nijverdal.
De gemeenteraadsfractie vraagt zich bezorgd af of de kruisingen op de
N35 tussen Nijverdal en Wierden, nabij de kruising Burgemeester H.
Boersingel en Wierdensestraat, nog wel in de plannen kunnen worden
meegenomen. "De kruisingen staan in de plannen als gelijkvloers
beschreven, maar worden mogelijk ongelijkvloers in een 2x2baans
uitvoering. Met een ongelijkvloerse kruising is er sprake van een betere
verkeersdoorstroom, omdat een gelijkvloerse kruising de aanwezigheid
betekent van verkeerslichten. Financieel gezien is het verstandig dit
gelijk goed aan te pakken”, geven Bertus Bannink (CDA-gemeenteraadsfractie)
en Laura Antuma (CDA-Statenfractie) aan.
De minister heeft al opdracht van de CDA Tweede Kamerfractie om de
verkenning uit voeren over het wegvak Nijverdal-Wierden. Maar de
fracties dringen bij Gedeputeerde Staten aan om een spoedige verkenning
van het wegvak blijvend onder de aandacht van de minister te brengen.
De Provincie heeft samen met de regio een marsroute (visie) gemaakt van
de N35, maar de minister heeft dit nog niet vastgesteld. Naast het
project van de Combitunnel in Nijverdal (het tracé Nijverdal-Wierden),
moeten er nog meer tracés, onder andere bij Raalte, worden aangepakt.
De CDA-fracties zijn daarom benieuwd naar de resultaten van het
MIRT-overleg (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport)
van het Rijk met Overijssel/Gelderland in mei 2010.
|
N35 Wat doet de provincie ?
(video fragment)
20-05-2010
Uit OTAR www.otar.nl
19-05-2010
Nieuwe entree Nationaal Park De Sallandse Heuvelrug
17 mei 2010
Het afgelopen jaar heeft de gemeente Hellendoorn samen met een
klankbordgroep en een extern bureau gewerkt aan het opstellen van een
integrale visie voor de noordrand van het Nationaal Park, inclusief het
gebied rond het bezoekerscentrum en Dalzicht. Het bij de visie horende
uitvoeringsprogramma richt zich op haalbare ontwikkelingsmogelijkheden op
korte en middellange termijn.
De “noordrand” betreft het natuurgebied ten zuiden van de Rijksweg 35
tot aan het centrale heidegebied. In navolging van de metamorfose van het
zuidelijke hoofdsteunpunt van het Nationaal Park in Holten, bestaat de
behoefte om ook het noordelijke hoofdsteunpunt bij het bezoekerscentrum en
Dalzicht een impuls te geven. Ontwikkelingswensen en knelpunten zijn integraal
bekeken en verwerkt tot een samenhangende visie. De visie is mede tot stand
gekomen met een bijdrage van de provincie Overijssel.
Aan de noordkant van de nieuwe entree, ligt het 1e
deelgebied van de Centrale Strip. Bij de ontwikkeling van de nieuwe entree
wordt rekening gehouden met de wensen die zijn vastgelegd in de visie voor de
Centrale Strip.
Om de noordelijke entree van het Nationaal Park aantrekkelijker te
maken is het plan om een natuur- en cultuurplein te realiseren tussen het
bezoekerscentrum en Dalzicht. Dit plein wordt een echt verblijfsgebied, een
soort overgangszone waar men tot rust kan komen en die uitnodigt de omgeving
te gaan ontdekken. Het verblijfsgebied bevordert ook dat het verkeer op een
rustige wijze naar de Toeristenweg wordt geleid. Het bezoekerscentrum wordt
verbouwd en zal een groen-educatief centrum worden waarin de Sterrenwacht, het
IVN en het CNME een plaats krijgen. Door deze unieke combinatie van functies
zal de entree een breder publiek aantrekken, ruimere openingstijden kennen en
hierdoor meer uitstraling krijgen. De opwaardering van Holten zal niet worden
gekopieerd. Aan de noordrand wordt wel gestreefd naar een zelfde kwaliteit
maar met een eigen insteek en visie: die van “Ontmoetingsplek tussen mens en
natuur”. De noordrand zal fungeren als poort tot het Nationaal Park, het
noordelijk deel van de heuvelrug (de Hellendoornseberg), en tot de kern van
Nijverdal.
Het versterken van de entree en de directe omgeving kan een zeer
belangrijke impuls betekenen voor recreatie en toerisme in de streek. De
opwaardering in Holten leert bovendien dat deze aanpassingen ook in
economische zin van groot belang kunnen zijn. De volgende ontwikkelingen maken
deel uit van de visie:
- Upgraden van de
entree van het Nationaal Park De Sallandse Heuvelrug
- Behoud van
voldoende parkeervoorzieningen bij de entree
- Behoud en waar
mogelijk versterken van het uitzichtspunt op de centrale heide
- Verbeteren van de
route vanaf de entree tot aan het uitzichtspunt
- Versterken van
Twilhaarskamp (schaapskooi en omgeving)
- Verplaatsen van
natuurcamping Twilhaar richting Haarle
De visie wordt gezien als een streefbeeld dat als basis dient voor verdere
uitwerking en het bewerkstelligen van de benodigde externe financiering. Onderstaand
kunt u de visie downloaden. Er wordt nog een inloopbijeenkomst
georganiseerd waar belangstellenden vragen kunnen stellen en op- en
aanmerkingen kenbaar kunt maken. Nieuwe en extra ideeën zijn ook welkom en
kunnen betrokken worden bij de verdere uitwerking van de visie. De datum van
de inloopbijeenkomst wordt nog bekend gemaakt. Na de inloopbijeenkomst wordt
de commissie grondgebied om advies gevraagd.
De bruine beer doet kunstjes en met het pontje steken we de Regge over
donderdag 01 april 2010
Naaktzwemmen in De Koerbelt in Rijssen, een
levensechte dansende bruine beer uit de dierentuin van Münster bewonderen bij
keuken- en sanitairzaak Paul Roescher in Rijssen of een nieuw pontje over de
Regge.
De 1 aprilgrappen waarmee de redactie van de editie Reggestreek van deze krant
geconfronteerd werd, waren ook dit jaar weer aardig bedacht en origineel.
Zweminstructrice Ria Lankamp van het Rijssense zwembad legt uit dat zij en
haar collega's met name de donderdagochtendzwemmers voor de gek wilden houden.
"Vorige week hebben we een bordje opgehangen met de mededeling dat de
nudistenvereniging Rijssen het bad op 1 april huurde. We hebben daarop een
aantal verbaasde reacties gekregen. Al snel hebben we medegedeeld dat het om
een grap ging. Iedereen had gisteren dan ook gewoon een zwempak of broek
aan", lacht Lankamp.
Een artikel over de Boskronkel (het fiets-/voetpad tussen het centrum van
Nijverdal en de Kruidenwijk) dat enkele weken geleden in deze editie van De
Twentsche Courant Tubantia stond, kreeg ook een geheel nieuwe wending op de
website
tunnelplan.nl .
'Feestelijke opening fiets-/voetveer over de Regge' werd daar op aangekondigd.
Omdat de Boskronkel tijdelijk verlegd wordt en het fabrieksterrein van de
Koninklijke ten Cate deels gesloten zal zijn, komt er een zelfbedienbaar
kabelveerpontje. Dit als alternatief voor een houten brug over de Regge. Het
verzonnen pontje, 'afkomstig uit het Groningse dorp Beerta', zou de eerste
paar weken bediend worden door vrijwilligers en honderd meter noordelijk van
de houten brug aanmeren en oversteken. Duidelijk een 1 aprilgrap waar goed
over nagedacht is.
Het blijft nog jaren onduidelijk wat de naam wordt van de nieuwe
combitunnel in Nijverdal.
De bedoeling was dat dit jaar een besluit genomen zou worden over de naam,
maar eigenaar Rijkswaterstaat wil uitstel tot 2013. Veel inwoners van
Nijverdal en de gemeenteraad willen dat de tunnel waardoor de spoorlijn en de
weg N35 gaan lopen de naam Leo ten Brinke-tunnel krijgt. Ten Brinke is de
grondlegger van het tunnelplan. Het college van burgemeester en wethouders
koos voor de naam Salland-Twentetunnel.
Naamgeving
De naamgeving voor de Combitunnel en de andere bruggen, tunnels en viaducten in
dit project is een onderwerp dat de Nijverdallers na aan het hart ligt. Omdat in
de komende jaren nog veel inrichtingswerken rond de Combitunnel en het
stationsplein plaatsvinden, heeft Rijkswaterstaat met de gemeente afgesproken
samen de vraagstukken over de naamgeving voor het hele centrumgebied aan te
pakken. Ook ProRail zal hierbij betrokken worden. Het is de bedoeling dat de
definitieve namen vóór de oplevering in 2013 vastgesteld zijn.
CDA Hellendoorn verheugd over
toezegging Rijkswaterstaat naamgeving tunnel Combiplan
zaterdag 27 februari 2010
Het CDA Hellendoorn is verheugd met het
besluit van Rijkswaterstaat om voorlopig nog geen definitieve naam aan de tunnel
uit het Combiplan te geven.
Daarmee vervalt vooralsnog de
naamgeving Twente-Salland tunnel en blijft de mogelijkheid open deze te
vernoemen naar Leo ten Brinke.
Daarmee geeft Rijkswaterstaat gehoor
aan de oproep van diverse politieke partijen, waaronder het CDA Hellendoorn, om
de oorspronkelijke motivator voor de verkeerstunnel te vernoemen
Rijkswaterstaat heeft in een brief aan
de gemeenteraad gesteld dat zij zich realiseert dat in het hele gebied rond de
tunnel nog diverse ontwikkelingen zullen volgen. Om die reden wil zij de
naamgeving van allerlei onderdelen niet blokkeren door nu al namen vast te
leggen.
Rijkswaterstaat wil in samenwerking met
de gemeente uiterlijk in de eerste helft van 2013 besluiten nemen over de
naamgeving, passend in de integrale gebiedsbenadering.
Ook
HOP blij met uitstel naamgeving tunnel |
zaterdag, 27 februari 2010
RTV-Hellendoorn |
NIJVERDAL - HOP is verheugd, dat RWS de naamgeving van de
combitunnel uitstelt. Het idee van HOP over de openbare veiling voor de
naam van de combitunnel is inmiddels ook in Den Haag geland.
Rijkswateerstaat wacht de ontwikkelingen af tot 2013 voor ze overgaat
tot definitieve aanwijzing.
HOP wil met de veiling van de tunnelnaam regionale bedrijven de kans
geven zichzelf te promoten. en vindt dat die kans met beide handen
aangegrepen moet worden. "Onze inwoners kunnen we nu de kans geven
daadwerkelijk te kiezen tussen een kaal tunneldak op maaiveld zonder
naam. Geld voor invulling dak is er niet. Naam van de tunnel wordt dan
Leo ten Brinketunnel "", stelt HOP lijsstrekker Johan Stuut.
Maar ook kan men volgens Stuut kiezen voor een ingevuld tunneldak met de
naam Leo ten Brinkeplein
waar een uitdagende speeltuin en volop ruimte voor seizoensmarkten en
recreatie voor iedereen mogelijk is. "De naam voor de tunnel komt
dan toe aan een regionale investeerder, wiens geld word geïnvesteerd
voor de invulling op het maaiveld", aldus Stuut.
HOP vindt deze laatste variant de beste. "De wens van Leo ten
Brinke was immers een Nijverdal waar iedereen zich kon vermaken zonder
last te hebben van het verkeersgeweld", besluit Stuut zijn verhaal.
|
Oh ja, wat was de boodschap van Leo ten Brinke
ook al weer?
Alleen de doorgaande route Almelo-Zwolle, welke dwars door Nijverdal gaat,
blijft wel een probleem.
Zodoende de oplossing een tunnel op het tracé van de trein.
Dit tast n.l. de leefbaarheid niet aan en heeft vele voordelen, welke in deze
krant genoemd worden.
Blijkt dan toch in de toekomst dat het werkelijk noodzakelijk is dat die andere
wegen er ook komen, dan kunnen die nog altijd aangebracht worden,met een
eventueel aansluitingspunt achter de R.K. kerk.
Blijkt dat we het allemaal een beetje overtrokken hebben gezien, dan zijn in
ieder geval al die mooie gebieden niet aangetast.
Daarom willen wij graag, dat al die mensen die zich betrokken voelen bij deze
problemen, dit dan ook daadwerkelijk laten horen.
U kunt naar deze krant schrijven voor al Uw opmerkingen, aanmerkingen,
suggesties en ideeën, of het afmaken met een lachertje.
De mensen die zich in werkgroepen bezig houden met de alternatieve tunnel,
zullen ook Uw hulp nodig hebben.
Leo ten Brinke
(uit d'Opregte Nijverdalse Courant)
WAT MAAKT HET UIT EEN STUKJE
GROEN, HET GAAT TENSLOTTE ALLEMAAL OM DE POEN.
'Geef Nijverdal een park terug'
RTV-Hellendoorn |
woensdag, 24 februari 2010 22:31 |
NIJVERDAL – Er moet weer een park komen in Nijverdal,
dat was de tendens van de informatieavond die vanavond werd gehouden in
de foyer van het ZINiN Theater. “Als het groen terug komt in
Nijverdal, raken we misschien ook wel de betonnen houding van het oude
college kwijt”, liet een van de aanwezigen zich ontvalllen.
Een initiatiefgroep, bestaande uit mensen van de ChristenUnie,
BurgerBelang, D66 en de bedenkers van het plan Johan Huis in ’t Veld
en Leo Steur presenteerde vanavond het plan voor een nieuw park in
Nijverdal. Een plan dat leeft, zoals bleek uit de grote opkomst en de
positieve reacties. |
Het plan van de beide bedenkers is uitgewerkt door IAA Architecten en Odin
Landschapsarchitecten. De plek waar het park zou moeten komen is de driehoek
tussen de Rooms-katholieke kerk, het spoor, en lunchroom ‘De Harlekijn’. Met
een oppervlakte van 3500 m2 is dit vergelijkbaar met het Hellendoornse park De
Geuren. Het park is gesitueerd op de plek die in de plannen van de gemeente nog
een witte vlek is.
Het park moet een beeldmerk worden voor Nijverdal, waarin de aanwezige,
monumentale bomen en de historische kerk goed tot hun recht komen. Het
geschetste plan voorziet in gras waarop gerecreëerd kan worden, maar ook in
grassoorten die een soort rivier vormen door het park.
Een muziekkoepel in Jugendstil, met ronde, gebogen vormen en een warme
uitstraling moet het hart van het park worden waar allerlei optredens plaats
kunnen vinden. De vorm van de koepel is afgeleid van de oude muziektent in het
Dunantpark, maar in een ander jasje gestoken met een overkapping van glas in
lood.
Het plan dat nu geschetst is en dat verder uitgewerkt zal gaan worden, sluit aan
op de plannen voor De Strip zoals die in het Masterplan van de gemeente zijn
vastgelegd. Dit is ook tevens een punt van zorg, omdat de functionaliteit van
het park in zijn huidige vorm staat of valt met de vernieuwing van de
aangrenzende bebouwing.
Tussen de Meyboomstraat en de R.K. Kerk staan in het Masterplan twee blokken met
nieuwe bebouwing gepland op de plek van de huidige winkels. Daartussen loopt dan
in een schuine lijn het pad vanaf het station richting het centrum van
Nijverdal. “Dit is een uitdaging voor het nieuwe college en de nieuwe raad”,
aldus Jos van den Born die de avond aan elkaar praatte.
Uit de ingeleverde reactieformulieren bleek dat de kreet “Geef Nijverdal een
park terug” uit het hart gegrepen is. Van de 80 reacties waren er 79 vóór
het park.
De stelling ‘Ja het park moet er komen', werd door 72% van de aanwezigen met
ja beantwoord. 70% was het eens met de stelling dat het park er moet komen, ook
als dat ten koste gaat van een aantal parkeerplaatsen. En 40% bleek bereid om
voor de kosten van het park iets meer OZB te betalen.
Aan het eind van de avond kregen alle politieke partijen de gelegenheid om te
reageren. Jan Veneman van GemeenteBelangen benadrukte dat zijn partij al in 2008
vragen heeft gesteld over een park in het centrum van Nijverdal en dat dit ook
meegenomen is in de plannen van de gemeente. Volgens Veneman is de gekozen
locatie echter niet de juiste plek. “De muziektent komt op de meest
schaduwrijke plek van Nijverdal te staan en bovendien is er niet genoeg ruimte
met alle bomen die er nu staan. Hij stelde een plek ten noorden van het spoor
voor.
Henk Daggert van D66 noemde het een mooi plan en liet weten het van harte te
ondersteunen. “Een prachtig plan, dat park moet er komen”, was de korte
reactie van Thea ten Have van BB. Jeroen Piksen van het CDA vond het een mooi en
positief initiatief, dat past in het CDA-programma. Er moet nog wel geld voor
gevonden worden, maar voor goede plannen is volgens hem wel geld te vinden.
GroenLinks is blij met het initiatief dat Nijverdal een mooi, groen hart moet
geven. “Het moet een plek worden om creatief bezig te zijn, een mooie locatie
voor kleinschalige concerten”, aldus Wouter Felix. Anja ter Harmsel van de
PvdA had wat recht te zetten en benadrukte dat ten onrechte de indruk was
ontstaan dat haar partij tegen de plannen zou zijn.
Ook Wim Gorter van de VVD merkte op het plan een warm hart toe te dragen en zei
dat de gemeente in mogelijkheden moet denken ten aanzien van het plan. Hij vindt
dat het park er zeker moet komen.
Bert Haan van de ChristenUnie was blij verrast door het plan dat volgens hem
bewijst dat er wel degelijk geluisterd wordt naar de burger. “Het is een start
idee, daar moeten we mee aan het werk”, aldus Haan. Een park dat verder van
het centrum afligt, zoals GB voorstelde, is wat hem betreft niet bespreekbaar.
De HOP was niet aanwezig in de zaal maar stond te flyeren voor de deur. HOP
vindt dat er wel een groen hart in Nijverdal moet komen, maar dat mag volgens
deze partij niet ten koste van 135 parkeerplaatsen gaan. Deze zouden voor het
park opgeofferd moeten worden.
Het vanavond gepresenteerde plan is nog maar een begin. De nieuwe gemeenteraad
zal er straks verder mee aan het werk moeten. Voor het zover is kan er nog op
gereageerd worden via de website www.nijverdalzoalshetwas.nl.
Daarop is een aparte pagina te vinden met alle informatie over het park en is er
de mogelijkheid om te reageren.
CDA: Even Buurten in 'bakermat'
donderdag 18 februari 2010 TC Tubantia
De CDA-fractie gaat morgen Even Buurten in de
Wilhelminawijk.
Tussen 10.00 en 12.00 uur zijn de christendemocraten aanwezig in het
vernieuwde wijkgebouw 't Noaberstekkie om met bewoners van het 'rooie dorp' in
gesprek te gaan. Aan de orde komen onder meer de kritiek van de wijkbewoners
op de gebrekkige informatievoorziening en contacten met Rijkswaterstaat over
de uitvoering van het Combiplan, de ontwikkelingen op het voormalige Van
Burenterrein (Van Limburg Stirumstraat) en de gemeentelijke toekomstvisie voor
sportpark Gagelman en directe omgeving. Overigens zijn ook de inwoners van de
Zeeheldenbuurt (Villapark) voor deze CDA-bijeenkomst uitgenodigd.
Voor de CDA-afdeling Hellendoorn is het twaalf jaar geleden dat zij begon met
Even Buurten om de band tussen politiek en burger te versterken en erachter te
komen wat overal daadwerkelijk leeft en speelt. De directe aanleiding voor dit
initiatief vormde de onzekerheid bij een groot deel van de bewoners van de
Wilhelminawijk over de mogelijke gevolgen van het Combiplan. Deze
Nijverdallers vreesden dat hun wijk door de tunnel van de rest van Nijverdal
zou worden afgesneden. Ook maakten zij destijds van de gelegenheid gebruik om
te klagen over de slechte staat, waarin het wijkgebouw verkeerde.
Het CDA concludeert nu dat de spookbeelden van een 'muur van Nijverdal' niet
bewaarheid zijn en het gebied tussen de Grotestraat en de wijk (Tuinen van
Nijverdal) mooi wordt ingericht, al is het natuurlijk ook hier zo dat de
kosten (overlast) voor de baten uitgaan.
HOP: 'Fileleed en milieuschade
door stoplicht |
dinsdag, 16 februari 2010 09:27 RTV
Hellendoorn |
NIJVERDAL - Fileleed en milieuschade. Dat zijn de zorgen
van Hellendoorns Onafhankelijke Partij ten aanzien van de
verkeerslichten ter hoogte van station Nijverdal West. De partij heeft
een brief aan het college van B&W geschreven met het verzoek
maatregelen te nemen ten aanzien van deze verkeerslichten. De
verkeerstlichten zijn volgens HOP niet ingesteld op de doorstroming van
het doorgaand verkeer en veroorzaken daarom veel irritatie en fileleed,
aldus HOP.
"Vanaf Nijverdal worden automobilisten voortdurend tot een
hellingproef en tot stilstand gedwongen zonder dat er verkeer vanuit de
afrit station West nadert. Dit zorgt bovendien naast ergernis en
fileleed voor milieuschade door opnieuw optrekkend verkeer de berg op.
Het vergt een kleine moeite dit verkeerslicht in te regelen op doorgaand
verkeer. Waarom gebeurt dit niet?", aldus HOP in haar brief aan het
college.
"HOP hoopt dat u dit snel en daadkrachtig regelt met RWS. We moeten
er niet aan denken, dat dit de komende drie jaar zo blijft",
besluit HOP haar noodkreet.
|
Rijkswaterstaat kapt zes bomen
Stationsstraat |
RTV-Hellendoorn |
NIJVERDAL - Rijkswaterstaat start vanaf maandag 8
februari met het kappen van een zestal Amerikaanse eiken aan de
Stationsstraat in Nijverdal. Dit gebeurt in het kader van het Combiplan
Nijverdal In een eerder stadium zijn op verschillende plaatsen al bomen
gekapt, maar deze zes bomen zijn toendertijd blijven staan omdat het
vanwege het spoorverkeer complex was deze te verwijderen. Nu het spoor
buiten dienst gesteld is, kunnen de bomen alsnog gekapt worden. Het gaat
om zes eiken die aan de zuidzijde van het spoor ter hoogte van het
politiebureau staan. Het kappen van de bomen is noodzakelijk vanwege het
intrillen van de damwanden.
Voor het plaatsen van de damwanden is een methode gekozen waarbij de
damwandplanken verticaal de grond in worden getrild. De kruinen van de
bomen ten zuiden van het spoor staan dusdanig in de weg, dat het
verticaal aanbrengen van de damwandplanken niet mogelijk is, als gevolg
van ver overhangende takken.
|
't Station staat
op de plaats, waar voor een zestigtal jaren het
park was aangelegd, dat bij de factorij der Handelmaatschappij behoorde.
Bijna alles echter is verdwenen; de prachtige vijver, die zich kronkelend
tusschen bloemperken en groepen, loof- en naaldboomen slingerde, werd gedempt,
de boomen werden gekapt, de bloemperken vernield, en waar eens, na volbrachte
dagtaak, de beambten der maatschappij uitrustten in de schaduw der boomen, daar
zwoegen en slaven heden ten dage de beambten eener andere maatschappij, kisten
inpakkend in de goederentreinen, lossend, ladend al wat te Nijverdal komt, al
wat van hier naar Oost en West wordt heengezonden. Merkwaardig echter: heden
zoowel als in de dagen die voorbij zijn, is 't altijd weer, altijd nog de
katoen, die den arbeid verschaft. Van het huis, waar de ambtenaren der
Handelmaatschappij verblijf hielden en waar Koning Willem III in 1862 logeerde,
is een verdieping afgenomen; enkele boomgroepen links en rechts van de spoorlijn
wijzen nog op de dagen van voorheen en een heel, heel klein brokje van den
vijver is mede nog overgebleven.
Burgemeester Van Overbeeke van de gemeente Hellendoorn verstuurt namens
de gemeenteraad een brief aan Rijkswaterstaat.
Hierin verzoekt hij de bouwer van de Combitunnel in Nijverdal om de naam
Salland-Twentetunnel te veranderen in Leo ten Brinke-tunnel. Het is een
gevolg van de teleurstelling die bij veel Nijverdallers leeft. Velen zien
liever dat de tunnel de naam krijgt van de overleden Ten Brinke, aangezien
hij wordt gezien als grondlegger van het tunnelplan.
Luister en hoor hier wat wethouder Paalman op 9 december zei.
....................wordt de naam van de tunnel de Leo ten
Brinke tunnel?
En dan moet ik u zeggen nee de naam van de tunnel wordt
niet de Leo ten Brinke tunnel, dat is ook niet de naam die de Historische
vereniging heeft voorgesteld.
De naam van de tunnel wordt Salland Twente tunnel omdat hij
net op de grens ligt van Salland en Twente....................
Verkiezingen en Moties van Wantrouwen!
Het is voor mij als relatieve nieuwkomer in de plaatselijke politiek (vóór
2006 was ik er alleen als geïnteresseerd krantenlezer bij betrokken) af en toe
nog steeds verbazen geblazen. In de afgelopen jaren is er in de raad nooit
sprake geweest van moties van wantrouwen en nu vliegen ze je bij wijze van
spreken om de oren. Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat de komende
verkiezingen hier ook wat mee te maken hebben.
Op 15-12 jl. tijdens de raadsvergadering was er een raadslid, die over een
motie van een aantal partijen inzake de dagopvang, aangaf dat het overkwam als
een motie van wantrouwen (tegen Johan Coes) en dit lokte meteen enorme reacties
van alle kanten uit, die ik met verbazing heb gevolgd. Mocht u het ook willen
bekijken, via www.hellendoorn.nl zijn
de raadsvergaderingen op internet te bekijken en te beluisteren.
Deze week bleek dat de VVD het pleidooi van PvdA en CDA voor de naam Leo ten
Brinke voor de tunnel als een motie van wantrouwen ziet tegen mij als
verantwoordelijk wethouder. Ook dit heb ik om meerdere redenen met verbazing
gelezen. Allereerst dien je volgens mij een motie van wantrouwen in als je het
niet eens bent met het gevoerde beleid en in deze kwestie hebben we als college
geen beleid te voeren. Immers; Rijkswaterstaat bepaalt de naam van niet alleen
de tunnel, maar van alle kunstwerken. Ze hadden ook al voor alle kunstwerken,
inclusief de tunnel namen bedacht, de tunnel zou bijvoorbeeld in hun optiek
Nijverdalse tunnel moeten gaan heten.
Ambtelijk heeft men toen vanuit de gemeente Rijkswaterstaat geadviseerd om de
Historische Vereniging om advies te vragen over alle namen. De Historische
Vereniging heeft vervolgens advies uitgebracht over de namen en Rijkswaterstaat
heeft deze allemaal overgenomen. Hun advies was onder andere Salland-Twente
tunnel en Leo ten Brinke traverse.
Vervolgens heeft Rijkswaterstaat ons college gevraagd wat wij hiervan vonden.
Als college hebben we aangegeven dat we achter het advies van de Historische
Vereniging stonden. Tijdens deze bespreking in het college hebben we het ook
gehad over de emotionele overwegingen om voor Leo ten Brinke tunnel te kiezen en
de rationele om voor Salland-Twente tunnel te kiezen. De tweede reden van
verbazing is het feit dat het niet mijn portefeuille is en dat is volgens mij
ook bij de raad bekend. Ik ben weliswaar projectwethouder van het combiplan,
maar naamgevingen in de gemeente, maar ook bijvoorbeeld de tunnelveiligheid zijn
de verantwoordelijkheid van de burgemeester. Als verantwoordelijk
portefeuillehouder heeft hij het onderwerp dan ook in het college aan de orde
gesteld. Hij is daarnaast natuurlijk ook voorzitter van de raad en in die
hoedanigheid heeft hij blijkbaar de fracties toegezegd een brief naar
Rijkswaterstaat te sturen. Ik ben daar dus op geen enkele wijze bij betrokken.
En dat is meteen mijn derde reden voor verbazing. Ik vind het een teken van
dualisme dat een aantal raadsfracties een andere mening is toegedaan dan het
college, die de Historische Vereniging is gevolgd in haar advies. Dat deze
fracties, via de voorzitter van de raad, Rijkswaterstaat proberen te beïnvloeden
om toch voor een andere naam te kiezen, is voor mij dan ook geen enkel probleem
en deze zal ook op geen enkele wijze mijn eigen rol richting en vanuit
Rijkswaterstaat beïnvloeden, laat staan schaden. Dus, ik kan de VVD
geruststellen. Ik beschouw welke actie dan ook om de naam van de tunnel te
wijzigen op geen enkele wijze als een motie van wantrouwen, zowel niet tegen mij
persoonlijk, als niet tegen het college.
Geschreven door Fenny
Martens-Berends
Als zoon van bakker ten Brinke woonde Leo vlak bij het spoor
Maar in zijn puber jaren kwamen zijn wilde haren er door.
Met Studio Pub is het begonnen, hij had een goed idee
Zag toen al de dorps problemen en dacht toen ook al mee.
Het verkeer dat werd steeds drukker en Leo had een plan
Een tunnel dwars door Nijverdal hij ging toen aan de gang.
Leo kon goed tekenen en maakte een ontwerp
De ruimte was in Nijverdal toen ook al heel beperkt.
Maar later liep de gemeenteraad met Leo’s idee toen weg
De tunnel kwam toen echt in beeld en er werd zo overlegd.
Als straks de tunnel in gereedheid is krijgt het niet Leo ten Brinke naam
Dat vinden wij oneerlijk en bovendien infaam.
Zijn naam moet de tunnel dragen, het was toch zijn idee?
Met de naam Salland/Twente Tunnel, daar zitten wij nu mee.
Historische kring Hellendoorn/Nijverdal, zet een actie nu op touw
Word de tunnel naar Leo niet vernoemd, dan ergeren wij ons blauw.
www.stinkertje.nl
Zout
voor de tunnel?
De dienstregeling en informatie over pendelbussen tussen station
Nijverdal-West en station Nijverdal-Centrum moeten beter.
Ook de toegankelijkheid voor minder validen van het tijdelijke station
verdient aandacht. Dat is de conclusie van de SP in Raalte die, samen met
CDA Tweede Kamerlid Eddy van Hijum, de route inspecteerde. Het tijdelijke
station Nijverdal-West is aangelegd vanwege de werkzaamheden aan de
tunnelbak in de N35. Hierdoor moeten reizigers drie jaar lang een deel van
het treintraject met de bus afleggen.
Kijk hier naar een video van TV-Oost
Laatste foto van 2009.
Bord bij Dalzicht